Dellieke Geplaatst: 23 januari 2010 Geplaatst: 23 januari 2010 Hoi, ik ben nieuw hier op bunnybunch. Ik surf wel ongeveer een jaar op dit forum :he: waardoor ik erg veel geleerd heb over konijnen. Ik heb 2 konijntjes, ze zitten buiten in een 2 verdiepingenhok met vaste ren. Eén van de konijntjes komt uit een opvang van Sittard.Bijna een jaar geleden ontdekte ik bij mijn konijntje scheve tanden. Ik heb vanalles geprobeerd, ander hooi, ander voer, een aantal keren laten knippen bij de dierenarts. Op het laatste ging ik om de 2 weken naar de dierenarts en mijn voedster kreeg er zo'n stress van dat ik besloten heb samen met de dierenarts om haar voortanden operatief te laten verwijderen. Alles verliep goed tot ik 6 maanden later opnieuw een tandje zag verschijnen vanonder. Nog een week later had ze er bovenaan ook één. De DA had me verteld dat er nooit 100% zekerheid is na het verwijderen en dat ze altijd kunnen teruggroeien. Nu ben ik niet van plan weer zoveel geld uit te geven om ze opnieuw te laten trekken (want wie weet zijn ze volgend jaar wéér terug) en tijdens de narcose van de operatie ademde ze niet goed en ik ben er dus niet meer echt voor. Nu zijn ze opnieuw geknipt 2 weken geleden. Nu is mijn vraag: Waar kan ik een tangetje kopen? (ik woon in België en in een dierenwinkel heb ik ze nog niet zien liggen) want ik wil ze namelijk zelf knippen. Dan hoeft ze niet iedere keer in de vervoersbox en zitten stressen bij de DA.
Dollie Geplaatst: 23 januari 2010 Geplaatst: 23 januari 2010 Knippen is niet zo goed, dan kunnen de tanden splijten. Beter kun je ze laten vijlen/slijpen? Maar dat kun je weer niet zelf doen... Misschien dat het het toch waard is nog één keer te laten verwijderen maar dan bij een DA die echt konijnkundig is?
Dellieke Geplaatst: 23 januari 2010 Auteur Geplaatst: 23 januari 2010 Hoi, dank je voor je antwoord Het is een konijnkundige dierenarts :mdr: dat is nou net het probleem. Vorige keer was het de assistente. Misschien moet ik nog maar eens met de dierenarts praten (het kostte me al 130€ vorig jaar). Vijlen is idd beter. Vind het zo zielig voor haar want ze heeft er echt last van. Stel dat ik opnieuw de operatie laat doen, zou ik dan wachten tot het wat warmer wordt buiten?
chan Geplaatst: 23 januari 2010 Geplaatst: 23 januari 2010 (aangepast) Een aantal jaar geleden heb ik ook een konijn gehad waar z'n tanden van bleven groeien. De DA heeft me toen zelf leren knippen, ik moest gewoon een knip-tangetje bij de Gamma/Praxis halen. Ik heb het toen wel gedaan, ik wist toen niet beter, maar toch lijkt me het niet echt goed! Je kan het idd beter laten vijlen. 23 januari 2010 aangepast door chan
Joseeke Geplaatst: 23 januari 2010 Geplaatst: 23 januari 2010 Dat de tanden weer aangroeid zijn komt omdat tijdens de operatie de wortels zijn blijven zitten.Heeft jouw DA niet aangegeven dat er tijdens de operatie 2 wortels zijn blijven zitten?Dit moeten ze namelijk altijd aangeven na zo'n soort operatie. Bij *Balou* zijn ook de snijtanden verwijderd.Het is een ontzettend moeilijke & lastige ingreep, want de tanden kunnen snel afbreken met als gevolg dat de wortel achterblijft.Als gevolg daar weer op zal de snijtand aangroeien.Bij *Balou* was 1 wortel blijven zitten, wat mijn DA netjes aangegeven had.Dus 6 maanden later is *Balou* alsnog onder narcose gegaan om ook deze snijtand met wortel & al te laten verwijderen. Je zult dus weer terugmoeten naar je DA om ook alsnog deze 2 snijtanden met wortel & al te laten verwijderen.Kost idd weer flink wat geld, maar de "klus is helaas nog niet geklaard" bij jouw konijn.
Dellieke Geplaatst: 24 januari 2010 Auteur Geplaatst: 24 januari 2010 Ja hij had idd gezegd dat er 1 wortel was blijven zitten. Blijkbaar waren dat er dus 2. Maar ja maakt niet uit of het er nu 1 of 2 zijn, als ze toch onder narcose is worden ze allebei getrokken.Bedankt voor jullie raad!
Esjes Geplaatst: 24 januari 2010 Geplaatst: 24 januari 2010 Hier het adres van een héél goede konijnkundige dierenarts in BelgiëIk ben er zelf nog niet geweest, ik heb een kkda, maar als er iets ernstig is denk ik wel dat ik naar haar toe zal gaan:Dierenarts Inge Thas Heerweg-Zuid 9 9052 Zwijnaarde Tel.: 09/2728558 GSM: 0477/296545 www.users.skynet.be/ithas ithas@skynet.be
Clover Geplaatst: 25 januari 2010 Geplaatst: 25 januari 2010 Hmm, ik vond juist de kosten van het trekken heel erg meevallen.Ik was 47,50 kwijt. Daarbij moet ik zeggen dat ik ook nog het vriendinnetje van het betreffende konijn mee had genomen en die hebben ze ok onderzocht. Ik wet niet of hier nog extra kosten voor gerekend zijn.Wat mij betreft is het qua kosten zelfs goedkoper. Nu hoef ik niet meer terug (wortels zijn er helemaal uit) en dat slijpen moet elke keer weer opnieuw.
Aanbevolen berichten