angelaensnoopy Geplaatst: 22 januari 2010 Geplaatst: 22 januari 2010 Hallo,Vorig jaar heb ik een lief konijn gekregen van toch al een aantal jaartjes oud. Precies weet ik niet.Nu heeft hij al een tijd last dat de ontlasting aan zijn kontje blijft plakken. Ik vind ook wel gewone keutels maar het meeste blijft dus achter in zijn anus. Het is een zachte weke massa wat behoorlijk stinkt.Wie kan mij zeggen wat hier mogelijk de oorzaak van kan zijn en wat ik hier mee aan moet.Kan niet zien of hij pijn heeft.Alvast heel erg bedankt voor jullie reactie.
haas&ko Geplaatst: 22 januari 2010 Geplaatst: 22 januari 2010 zou het kunnen zijn dat je konijn te veel of te energievol eten krijgt? Blindedarm keutels moeten ze namelijk opeten. Daar zitten namelijk vitamines die ze nodig hebben. Wanneer konijnen teveel eten krijgen zullen ze die niet opeten en dan blijven ze aan hun kontje hangen. probeer dit wel zsm op te lossen, want het weer mooier wordt komen er vliegen op af die er eitjes in leggen en dan krijgt je konijn maden. dat is echt vreselijk!Dit zou je kunnen oplossen door heel veel hooi aan te bieden en heel beperkt voer. Het beste is dat je alleen biks geeft(dan zijn groene/bruine staafjes) en dan maximaal 25 gram per kg lichaamsgewicht verdeeld over 2 porties. bv als je konijn 2 kg weegt geef je hem smorgens 25 gram en s'avonds. Verder zorg je dat er heel veel hooi is. Hooi moet trouwens wel lekker fris zijn, niet muf ruiken, dan eten ze het niet. Ook kruidenhooi doet het altijd super! succes!
Joseeke Geplaatst: 22 januari 2010 Geplaatst: 22 januari 2010 Je kunt 'm ook de komende dagen even alleen hooi geven en de rest weglaten.Door de aanwezige vezels hierin worden de darmen gestimuleerd & zal je konijn vanzelf weer zin krijgen in haar BDK.Door teveel bixjes kan ze hier geen zin meer in hebben, omdat ze vol zit. Hooi is de bassisvoeding voor konijnen.Dit moeten ze ten allen tijden onbeperkt tot hun beschikking hebben.
angelaensnoopy Geplaatst: 22 januari 2010 Auteur Geplaatst: 22 januari 2010 Hoi,bedankt voor je reactie. tijdens het lezen van je advies kwam ik er dus achter dat ik Snoopy te veel eten geef. Ik heb meteen het eten gehalveerd. Komt dit wel nog goed, neem aan dat ik er nog op tijd bij ben. Ik heb hem ook nu heel veel hooi gegeven, dat gaf ik dan ook te weinig.hij is wel actief want ik was net de kooi aan het verschonen en dan laat ik hem lekker op de tegels in de tuin rondlopen. hij ging lekker achter de bal aan hollen, dus leven zat in het beestje. krijg dus niet de indruk dat hij zich ziek voelt.weet je, ik gaf hem 's morgens een sneetje hard bruin brood en een stuk wortel. dus vanaf nu krijgt hij geen heel stuk brood meer, maar een klein stukje en ook nog maar een klein stukje wortel. en dus heel veel hooi. brokjes krijgt hij ook maar eet daar niet zo veel van.ik hou je op de hoogte.groetjesangela en snoopy
haas&ko Geplaatst: 22 januari 2010 Geplaatst: 22 januari 2010 In brood en wortel zitten veel calorieƫn, dus goed dat je dat verminderd! Mss kun je een blaadje witlof geven ipv wortel, dat vinden ze vaak nog lekkerder zelfs!
Mariellexxx Geplaatst: 22 januari 2010 Geplaatst: 22 januari 2010 Jup, gewoon meer verschillende groentes en kruiden gaan proberen (is hier heel veel van over te vinden op dit forum), en alles rustig opbouwen.
Aanbevolen berichten