Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi hoi

Ik heb gisteren mijn konijntje laten sterelliseren, maar ze is nog heeel rustig en stilletjes!

Nu begrijp ik wel dat het best een fikse ingreep is en ben ik misschien wel overbezorgd!

Ze heeft gisteren wel gegeten, gedronken hips wat heen en weer en wast zichzelf een beetje,......maar toch

Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij gerust stellen (of moet ik me al zorgen maken.

Een bezorgd konijnenbaasje

Geplaatst:

Je hoeft je geen zorgen maken. Mocht je nijntje niet hebben gegeten of gedronken of gepoept hebben wel. maar zolang ze dat doet geen probleem.

verwen haar maar lekker want zon ingreep is toch niet van de minste.

Geplaatst:

Dank voor je reactie, ja je heb gelijk het is ook nog geen 24 uur geleden!

Ze heeft inderdaad gepoept geplast gegeten en gedronken!!

Groetjes Jolinda

Geplaatst:

Zo te horen gaat het helemaal goed hoor!

Blijf in de gaten houden of ze goed poept/plast, eet en drinkt.. dan komt het allemaal goed ;) Bij mij werden ze pas na 2 dagen weer echt levendig...

Geplaatst:

De arts die Micha geholpen heeft zei dat hij geen pijnstillers nodig had, want hij heeft gisteren genoeg pijnstilling gehad voor twee dagen!!

Jolinda

Geplaatst: (aangepast)
De arts die Micha geholpen heeft zei dat hij geen pijnstillers nodig had, want hij heeft gisteren genoeg pijnstilling gehad voor twee dagen!!

Jolinda

Een pijnstiller bij een konijn werkt maar 12 uur omdat hun een snel metabolisme hebben. Dus hou hem goed in de gaten en als hij niet meer eet of erg rustig wordt pijnstiller halen. En is het nu een rammetje of voedster want hier schrijf je hij en in het begin zij???

aangepast door JoBoris76
Geplaatst:

Ik hoop maar dat alles dan goed blijft gaan want we varen op een binnenschip dus is het voor mij niet zo makkelijk om naar en arts terug te gaan!!

Die pijnstillers kan ik die alleen bij een dierenarts krijgen of ook nog ergens anders en weet iemand wat ik nog meer in huis kan halen (medicijnen) voor het geval dat er iets is?

Micha is een meisje!!

Bedankt allemaal voor jullie reactie !!!

Jolinda

Geplaatst:
Ik hoop maar dat alles dan goed blijft gaan want we varen op een binnenschip dus is het voor mij niet zo makkelijk om naar en arts terug te gaan!!

Die pijnstillers kan ik die alleen bij een dierenarts krijgen of ook nog ergens anders en weet iemand wat ik nog meer in huis kan halen (medicijnen) voor het geval dat er iets is?

Micha is een meisje!!

Bedankt allemaal voor jullie reactie !!!

Jolinda

Oei... dat is minder.

Pijnstiller kun je inderdaad alleen maar bij een dierenarts krijgen. Ik heb altijd Metacam (eigenlijk voor honden) in huis. Voedsters hebben altijd wel een paar dagen pijnstiller nodig. Als ze goed keutelt is het niet nodig maar mocht ze ook nog niet goed keutelen is het misschien verstandig om een darmstimulerend middel (zoals Metocloral of Cisaral) te halen (ook bij dierenarts) maar uiteraard wel in overleg daarmee. Succes!

Geplaatst:

En met hoeveel dagen moet hij weer de oude zijn?

Dat is per konijn verschillend misschien, maar duurde dat bij jullie een week .....?

En hoelang zal ik wachten met hooi in zijn kooi te leggen , tot de wond weer dicht is??

Bedankt voor alle tips heel fijn om horen van mensen met ervaring!!

Geplaatst:

de darmen liggen even `stil` tijdens de narcose.Dus dat moet even op gang komen, maar als ze verder gewoon keuteld en eet...lekker met rust laten en bij laten komen.Zo te horen doet ze het prima, dus bewaar je zorgen maar voor iets anders..hihihi. Hooi moet ze altijd hebben he..je bedoelt misschien stro of zaagsel??

Geplaatst:

Je hebt dus geen pijnstillers meegekregen bij castratie van een voedster? En de DA zegt dat ze pijnstiller heeft gekregen voor 2 dagen..?

Voedsters hebben echt meerdere dagen pijnstillers nodig na castratie, en moeten dit 2x per dag krijgen... Als een konijn pijn heeft, stopt het met eten. Een konijn wat stopt met eten, is een dood konijn.....

Heeft ze vandaag gedronken/gegeten? Knarsetand ze?

Geplaatst:

Hoi Danielle

Ja ze heeft vandaag wel gegeten en gedronken, klein beetje droogvoer (biks) en loof(wortel) appel wortel en wat sla!

Ze heeft ook een paar keer geplast en ik denk dat ze een stuk of twintig keuteltjes had!!

Halverwege de middag was ze heel rustig en bleef ze stilletjes liggen en vanavond werd ze weer een beetje levendig!!

Tot hoeveel dagen na de operatie had ze pijnstillers moeten krijgen dan???

We varen nl op een binnenschip en ik kan misschien morgen wel iemand naar de DA sturen voor pijnstilling(denk jij dat dat nog wat opschiet!?!)

Ik hoop maar dat ik er goed aan heb gedaan

P.S waar is dat knarsetanden voor

Geplaatst:

knarsetanden doen ze als ze pijn hebben/zich niet lekker voelen.

Maar ik zou me helemaal niet zo druk maken, het is jammer van de pijnstilling,maar het zij zo. Ze eet goed, keuteld goed en is vrolijk. Voor de zekerheid zou ik proberen wat pijnstilling in `huis`, op de boot te krijgen.

Stro zou ik pas met een dag of 5/6 na de operatie er weer in doen.

dit omdat stro slecht vocht opneemt en dus de wond kan infecteren, daarbij is stro vrij hard, niet lekker als het tegen de wond aankomt.

Geplaatst:

Ik moest zelf 5 dagen pijnstillers geven (twee keer per dag) en 7 dagen antibiotica, twee keer per dag. Ik kreeg Carprofen drops mee (pijnstillers). Mij werd aangeraden om 10 dagen op handdoeken en kranten te houden, vanwege de wonden (Draak had er twee).

Geplaatst:

Oke Nimfee bedankt voor je antwoord hier kan ik best wel iets mee!!

Ik heb net de DA gebeld want vanaf vanmorgen een uur of 8 ( toen heb ik haar hokje verschoond) heeft ze geen keuteltjes meer gelegd dus ik zit nu even op het telefoontje te wachten van de DA!

Zoals je misschien gelezen heb varen wij op een schip dus kan ik niet zo makkelijk naar de DA toe.

Dus als Micha iets voorgeschreven krijg dan komt mijn vader dat brengen op een sluis (handig hoor een prive koerier) en ik vraag bij de DA gelijk iets voor de pijn (kan het maar in huis hebben)

Groetjes Jolinda

Geplaatst:

Dat ze at en dronk is een heel goed teken, dat doet ze niet als ze pijn heeft. Maar normaal gesproken moeten voedsters toch echt langer en vaker pijnstilling hebben.. Ze hebben immers een hele buikwond.

Heeft ze vanaf vanochtend nu ook niet meer gegeten?

Geplaatst:

Ja hoor ze heeft van alles op zowel droog voer hooi maar ook een stukje tomaat wortel loof dus dat gaat eigenlijk best wel goed!

Maar vanaf vanmorgen 8 uur tot vanmiddag een uur of 1 lagen er geen keutels meer in haar hokje, nadat ik over haar buikje had geaaid leek het wel of het begon te "hagelen"

misschien wel 30 keutels achter elkaar!

Ik denk dus wel dat we het ergste achter de rug hebben!

Maar als ik nog eens een konijntje laat helpen dan STA ik erop dat ik pijnstillers mee krijg!!

Groetjes Jolinda

Geplaatst:

Dat klinkt heel goed en ik denk eerlijk gezegd dat je veel mazzel hebt gehad met je konijntje. :)

Hier heb ik vier dames (eigenlijk 5, nog eentje van m'n tante) laten castreren, en ze hadden allemaal echt meerdere dagen pijnstillers nodig... Ik heb ze sowieso 2/3 dagen nog 2x per dag gegeven, en daarna begon ik af te bouwen naar 1x en dan stoppen.

De volgende keer zou ik er inderdaad op staan dat je het mee krijgt. Nu is het gelukkig goed gegaan.. Zorg dat je haar lekker eten aan blijft bieden (maar niet te veel wortel, appel en sla, ik zag dat je dat gaf, maar da's sowieso niet goed om te veel te geven, sla eigenlijk helemaal niet), zodat ze gestimuleerd wordt en blijft om te blijven eten. Dat wrijven over haar buikje wordt inderdaad ook gedaan bij verstopping/gas, dan is het echt het masseren van het buikje, om de darmen te stimuleren, omdat die dan vaak stilliggen. Het kan best zijn dat haar darmen nu wat minder werkte en dat jij dat zo gestimuleerd hebt.

Het is in ieder geval héél goed dat ze goed eet, drinkt en keutelt! Is ze ook al wat levendiger?

Geplaatst:

Ja hoor ze komt naar me toe als ik haar hokje open maak en dan begint ze mij ook gelijk te likken!!!:$

Ze is met de kranten aan het stoeien die in haar kooi liggen en haar etensbak ondersteboven gooien blijft ze ook na haar operatie heeeeel leuk vinden!!!

Groetjes Jolinda

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .