Ga naar inhoud

fh's net verhuidsd van 8 weken


Car

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

woensdag zijn mijn twee franse hangoortjes van 8 weken bij mij gekomen.

Ik heb een paar vraagjes over de gezondheid van de beestjes..

Het rammetje, Soffel, niest soms een beetje.. zo een uur niet en dan opeens 6 keer achter elkaar. De fokster zei dat ze dat nog nooit had meegemaakt. Ik zie geen natte neus of snot ofzo eraan.

Het voedstertje, Saar, heeft als ze in huis rondloopt, geen normale harde keutels, maar wel blindedarmkeutels.. Nu keek ik net in het hok en zag ik één hoopje platgelopen blindedarmkeutels en verder heel veel normale keutels. Is dit erg? Of normaal bij jonge konijntjes? Of iets van de stress? Of gewoon helemaal iets anders.. De ander keutelt de hele tijd door. Ik geef ze kasper sport en niet heel veel ofzo, ze hebben onbeperkt hooi in een ruifje en schoon water..

Ook keek ik donderdagmiddag in het hok (donderdag ochtend was het nog donker en kon ik niet goed in het hok kijken, heb inmiddels een zaklampje) en zag ik allemaal bloed langs de randen van het hok.. Er zat een hapje en een hele schaaf aan de onderkant van het oortje van het voedstertje.. De fokster gebeld en vertelde me dat ze elkaar waarschijnlijk gegrepen hebben. Ik heb het schoongemaakt en ontsmet, nu ziet het er wel goed uit denk ik. Net zoals bij mensen zeg maar. Heeft iemand hier nog tips voor?

En de laatste vraag, heeft iemand nog een betaalbaar adresje om mijn ram te laten castreren in omgeving rotterdam?

Alvast bedankt! En ik hoop een leuke tijd te hebben op het forum en zo een goede konijnen'moeder' te worden!

Groetjes Carolien

Link naar reactie
Delen op andere sites

mmm veel fransen fokkers hebben de eerste jongen pas later in het jaar...feb, maart

Was het een kln fokster?Ik kan je een ding zeggen als ze nu al vechten en elkaar beschadigen zou ik ze nu al scheiden.

De ram is vruchtbaar met 3 maanden en de voedster met 4 maanden, leeftijd.

Ik hecht zelf niet z'n waarde aan geld wat betreft castratie maar meer aan de kundigheid van de dierenarts....

Dat is voor konijnen veel belangerijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het niesen kan komen van een stoffige bodembedekker bijvoorbeeld. Als je verder niets zit, heel goed in de gaten houden in ieder geval, als er snot bij komt of hij heeft vieze oogjes ofzo even naar de dierenarts gaan!

De zachte keutels: geef je hetzelfde voer als de fokker geeft? Krijgen ze wel onbeperkt hooi en eet ze daar wel van? Geef je al groenvoer? Hoe vaak heb je die zachte keutels? Het is normaal als ze 1x per dag blinde darmkeutels hebben. Deze horen ze eigenlijk op te eten, dus het kan zijn dat je iets te veel brokjes geeft aan je konijnen (wel voorzichtig zijn met het minderen hoor, je hebt wel franse hangoren, die moet je ook echt niet te kort doen als ze jong zijn, weeg eerst eens wat je geeft op een dag en post het even hier, voor je het aanpast). Ik weet niet hoe vaak ze in huis deze keutels heeft gehad, of het dus toeval is geweest of niet, maar als ze in haar hok wel normaal keutelt zou ik me daar nog niet extreem veel zorgen over maken.

Als je konijnen nu al vechten, zou ik ze uit elkaar gaan halen. Stress is gevaarlijk voor jonge konijntjes en kan allerlei vervelende dingen veroorzaken. Ik zou ze gewoon apart huisvesten, tot de ram goed en wel gecastreerd en genezen is. Dan pas daarna koppelen. Hou het oortje in ieder geval heel goed in de gaten, dat de wond niet gaat ontsteken en controleer regelmatig op nieuwe wonden. Kijk ook goed of het wel van het rammetje komt, want het kan natuurlijk ook zijn dat je scherpe randen ofzo in je hok hebt zitten, dat ze zich daar aan bezeert heeft. In dit laatste geval zou je ze nog eventjes samen kunnen blijven huisvesten (tot 11 weken voor de zekerheid, met 12 is de ram vruchtbaar).

Wat de dierenarts betreft, neem een kijkje op de lijst van konijn kundige dierenartsen. Zoals Cindy al aangeeft is kennis en kunde belangrijker dan de prijs van een castratie.

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie snelle reacties op mijn vele vragen!

Ik zal het niezen in de gaten houden, er liggen nu van die kattenkorrels, niet dat grind, maar van die hout korrels zeg maar. En hooi en stro.

Over die bdkeutels, in het hok zag ik nog maar in hoopje platgelopen zien liggen.. alleen dus in huis toen meer. Ik zie ze wel aan het hooi en stro knagen en geef ze twee/drie handjes voer per dag.. Als ik ze nieuw voer geef duiken ze er gelijk op af. Ik heb de zak (kasper sport) bij de fokster gekocht, dus neem aan dat zij dat ook geeft.

Over het oortje en het waarschijnlijke vechten.. Steeds als ik in het hok kijk dan zitten ze heel lief naast elkaar en in huis vallen ze stees over elkaar heen enzo en dan doen ze elkaar nog niets.. En volgens de fokster zaten ze vanaf dag 1 al bij elkaar, omdat ze uit hetzelfde nestje komen.. Ik moet zeggen, zelf heb ik t gevoel dat het een eenmalige actie was, of kan dat niet?

Wat betreft de castratie, ik vind kundigheid het belangrijkst hoor. Maar ik heb prijzen gehoord die verschillen van 30 tot 100 euro.. Dat vind ik zelf nog wel een groot verschil. En bedankt voor de tip van de lijsten van dierenartsen, daar zit er eentje bij dicht bij mij in de buurt, die ga ik eens bellen.

Bedankt!

Gr. caro

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij geven de voer maat niet aan in handjes.....een Franse hangoor heeft 180 gram bix nodig per dag om zeker te gaan groeien....ik vrees toch dat je te weinig geeft...

( teminste dat zijn voor mij meer dan 6 handen)dubbel dan

Je kunt het minderen naar 150 gram mits ze groen er bij krijgen.

Hooi moeten ze dagelijks hebben en 2 keer een liter drinken moet beschikbaar zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben net buiten bij ze geweest, met een weegschaal. Heb ze nu net 150 gegeven, en dan 's avonds geef ik ze ook 150. Ik heb ze nog geen groenvoer gegeven omdat ik overal lees dat dat pas vanaf 16 weken mag. Hooi hebben ze schoon in een ruifje hangen en is altijd onbeperkt, water hebben ze ook altijd genoeg.

Er lagen wel meer blindedarmkeutels.. :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

180 gram zonder groen, 150 met een bult groen, dus je geeft nog te weinig.

Dat jonge dieren daarnaast wel eens blindedarm keutels laten liggen is heel normaal.

Ze zijn te druk met andere dingen bezig en dan te lui om alles op te eten.

Als je weet hoeveel blindedarm keutels een konijn op een dag produceerd is een enkel trosje vinden heel weinig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ze krijgen nu precies het goede aantal voer, en onbeperkt hooi. Nog geen groenten, daar begin ik vanaf 16 weken mee. Of kan dat al eerder?

Zie 's ochtends nog wel wat platgelopen bdk's maar overdag vooral heeel veel normale keutels. Zal misschien in de loop van de week wel veranderen..

Ik heb ze woensdag al op de weegschaal gezet. Toen waren ze 1,2 en 1,5 kg. Zal het in de gaten houden ;)

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1,2 Kilo dat is veelste licht ingewicht voor een frans van 8 weken......

met 8 weken zijn ze min 1500 tot 2 kilo

Ik zou het groen nu gaan opbouwen.Hier krijgen ze dat nog voor dat ze bix gaan eten.

Begin met een half blaadje witlof ieder en verdubbel dit per dag.

Veilige starter groenten zijn. witlof, ruccola, worteloof, peterseli

Hier vandaan mogen ze ook pas verhuizen met het gewicht van 1500 gram.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga het goed in de gaten houden allemaal.

En ga rustig aan beginnen met de groenten allemaal.

Hoop dat ze snel gaan groeien en eten etc, want ik ben nu al helemaal verliefd op ze, haha

Bedankt voor je adviezen en hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .