Gast Geplaatst: 14 januari 2010 Geplaatst: 14 januari 2010 Hallo Allemaal:) Ik zit met iets..vorig jaar heb ik mijn konijnen voor het eerst laten enten. Vrij snel daarna werden beide konijnen ziek, en vertoonden tekenen van EC. Jet heeft het gehaald, Juul heb ik helaas laten inslapen, bij haar was ik helaas te laat.. Dit jaar heb ik 3 nieuwe nijnen, en Jet woont natuurlijk ook nog bij mij. Ik heb dus 4 konijnen in totaal.Ik wil ze best laten enten, maar ik ben er een beetje huiverig voor geworden. Stel dat Jet (ondanks dat ze daarna 2 maanden Panacur heeft gehad) weer EC krijgt, en wat als de nieuwe het ook krijgen? Dan kan ik er op tijd bij zijn met Panacur, maar het is wel vervelend.Is het dan niet beter om prefentief panacur te geven?En moet dat dan voor of na het enten? En hoelang dan?Alle 4 de de konijnen aan de panacur, dat word een flink kostenplaatje.. Groetjes,
Dollie Geplaatst: 14 januari 2010 Geplaatst: 14 januari 2010 Ik kreeg van Caroline hetadvies om beide konijnen twee weken Panacur te geven na de koppeling. (Geloof ik..) Maar Indy durf ik niet meer te enten (ook vanwege andere problemen, het ish et totaal plaatje natuurlijk) dus ja ik kan je ook niet echt helpen..
Gast Geplaatst: 14 januari 2010 Geplaatst: 14 januari 2010 Ik kreeg van Caroline hetadvies om beide konijnen twee weken Panacur te geven na de koppeling. (Geloof ik..) Maar Indy durf ik niet meer te enten (ook vanwege andere problemen, het ish et totaal plaatje natuurlijk) dus ja ik kan je ook niet echt helpen.. Ja, met Indy kan ik het me zeker voorstellen.. Net wat je zegt, ik ben bang om ze te laten enten, het voelt gewoon echt niet goed. Al zou het wel beter zijn, want dit jaar gaan ze waarschijnlijk weer naar een pension in de zomervakantie..
Dollie Geplaatst: 14 januari 2010 Geplaatst: 14 januari 2010 Dan móet je volgens mij wel enten.. Ik kan Indy om dezelfde reden ook niet kwijt in een pension of opvang. (Al heb ik het niet eens geprobeert eerlijk gezegt.)
Snoef Geplaatst: 14 januari 2010 Geplaatst: 14 januari 2010 Ik laat mijn nijnen in het voorjaar (maart/april) ook weer enten en zit er ook sterk aan te denken om diezelfde dag te starten met panacur. Inderdaad preventief, maar ook om gewoon een jaarlijks rondje ontwormen te doen. Ik dénk dat dit goed is en niet dat je een week vóór de inentingen al hoeft te beginnen met panacur. Maar ik weet niet of ik gelijk heb, want EC kan snel en agressief reageren.
zwarte panter Geplaatst: 14 januari 2010 Geplaatst: 14 januari 2010 Er wordt idd door sommige DA aangeraden om rond de entingen een kuurtje panacur te geven. Ik heb dit met meerdere DA besproken. De eerste keer (na de diagnose EC) heb ik het met het enten wel gedaan. Daarna besloten om het toch niet meer te doen. Waarom precies die beslissing? Eerst werden mijn konijnen niet gelijktijdig voor myx en VHD geënt (dat was een extra voorzorgsmaatregel na Hypo's myx) en dat zou beteken dat ik ze minsten 4x per jaar een kuur panacur zou moeten geven. Daarnaast is een deel van de DA'en van mening dat ook een konijn met EC normaal een enting zou moeten aankunnen.Moest je daarna toch terug tekenen van EC zien, kan je nog altijd onmiddellijk opnieuw een langere kuur panacur geven.Het is ook zo dat sommige twijfelen aan het nut van een korte kuur panacur op EC. En al helemaal voor EC die op dat moment passief is. Dit is een interessante vraag, maar zelfs DA'en zijn er nog niet helemaal uit.Ik zal morgen eens kijken of ik nog wat info heb liggen hierover.
Snoef Geplaatst: 15 januari 2010 Geplaatst: 15 januari 2010 Ik ben wel benieuwd of je nog iets hebt gevonden! Ik moet toegeven dat ik afgelopen najaar ook geen rondje panacur van 2 weken heb gegeven, na de inentingen. Ik doe het in het voorjaar dan ook met name ter ontworming, maar ben wel super nieuwsgierig of het ook daadwerkelijk tegen een mogelijk opkomende EC helpt.
Gast Geplaatst: 18 januari 2010 Geplaatst: 18 januari 2010 Bedankt voor alle reacties.Ik ben er nog steeds niet uit, eerlijk gezegt. Ik ken de eigenaresse van de opvang vrij goed, en ik heb het er met haar ook over gehad. Ik was in principe verplicht ze te enten als ze daar heen gingen, maar ze maakt een uitzondering voor mij.. Heb je al iets kunnen vinden, Loes?
Gast Geplaatst: 22 januari 2010 Geplaatst: 22 januari 2010 Zou ik anders een echinea-kuurtje beginnen vlak voor de entingen?
zwarte panter Geplaatst: 24 januari 2010 Geplaatst: 24 januari 2010 Ik was dit topic even uit het oog verloren Maar ik heb eigenlijk nog niet meer gevonden dan wat ik al wist... Eén van de dagen verwacht ik nog een nieuw boek...mss dat daar iets instaat (is net uitgekomen...dus mss iets van nieuwe inzichten ofzo). Als het zo is, laat ik het hier nog wel weten. Ivm de echinacea...Normaal wordt dit niet gegeven bij een gezond konijn, maar enkel als de weerstand verzwakt is. Nu kan je inenten als een dubbel iets zien...op het momente dat je ze laat inenten is de weerstand natuurlijk oké (anders moet je niet enten), maar door het enten kan hij idd iets dalen.Maar het schaad natuurlijk ook niet. Naar mijn idee valt het wel te proberen.In ieder geval baad het niet dan schaadt het niet.
Gast Geplaatst: 24 januari 2010 Geplaatst: 24 januari 2010 Ik was dit topic even uit het oog verloren Maar ik heb eigenlijk nog niet meer gevonden dan wat ik al wist... Eén van de dagen verwacht ik nog een nieuw boek...mss dat daar iets instaat (is net uitgekomen...dus mss iets van nieuwe inzichten ofzo). Als het zo is, laat ik het hier nog wel weten. Ivm de echinacea...Normaal wordt dit niet gegeven bij een gezond konijn, maar enkel als de weerstand verzwakt is. Nu kan je inenten als een dubbel iets zien...op het momente dat je ze laat inenten is de weerstand natuurlijk oké (anders moet je niet enten), maar door het enten kan hij idd iets dalen.Maar het schaad natuurlijk ook niet. Naar mijn idee valt het wel te proberen.In ieder geval baad het niet dan schaadt het niet. Zo dacht ik dus ook..Ik denk dat ik dat dan maar ga doen, en ze na het enten heel goed in de gaten houden. Mocht ik iets ongewoons en EC gerelateert gedrag zien gaan ze aan de panacur.
Simoon_X Geplaatst: 24 januari 2010 Geplaatst: 24 januari 2010 Ik ent mijn konijnen niet, en ze zijn er sterk doorgeworden. Het is natuurlijk eigen keus.
Gast Geplaatst: 24 januari 2010 Geplaatst: 24 januari 2010 Ik ent mijn konijnen niet, en ze zijn er sterk doorgeworden. Het is natuurlijk eigen keus.Ja, dat is maar net waar je voor kiest..Mijn konijnen gaan naar een opvang, en komen daar in contact met andere konijnen. Ik woon vlak bij de duinen, waar dus ook wilde konijnen rond lopen. Ik neem het risico liever niet..EC is nog te behandelen en heb je nog een kans. Bij Myx en VHS heb je bijna niets meer en is het heel snel gebeurd.
Aanbevolen berichten