Sillah Geplaatst: 13 januari 2010 Geplaatst: 13 januari 2010 Hallo iedereen!Mijn eerste post op dit forum en meteen een niet echt leuke.. Ik zal even uitleggen hoe het zit; mijn dwergkonijntje Phoenix is nu 2 en een half en hij heeft al vrij lang last van piepen tijdens het ademen. Toen dit eind vorig jaar erger werd (hij begon te piepen en soms ook te knorren als een varkentje :|) zijn we met hem naar de dierenarts geweest en die heeft ons toen Carprofen en Enrofloroxal (of iets in die richting!) voorgeschreven voor 10 dagen, 2 maal daags. Dit hebben mijn moeder en ik braaf gedaan en aan het einde van de 10 dagen zou het zo goed als over moeten zijn. Zaterdag was de laatste dag en we hebben het sindsdien even aangekeken maar het lijkt niet echt beter te gaan. De dierenarts heeft wel vertelt dat we een foto kunnen laten maken maar wat is hier nu echt het voordeel van? Stel dat hij uiteindelijk longontsteking/oid blijkt te hebben, wat zouden ze hier dan aan kunnen doen? Weer medicijnen of wat anders?Misschien nog wat verdere nuttige informatie; Phoenix zit altijd buiten (op dit moment in de schuur vanwege het koude weer) en hij mag niet meer op stro zitten voor een tijdje dus hij zit nu op handdoeken.Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.Groetjes, priscilla & phoenix
Snoef Geplaatst: 13 januari 2010 Geplaatst: 13 januari 2010 Waarom mag je konijntje niet meer op stro zitten? Hij is nu al 2,5 dus als hij allergisch voor stro was geweest, was dat toch al eerder naar voren gekomen? Wat betreft dat knorren van de ademhaling...Een van mijn konijnen heeft ook ooit een luchtweginfectie gehad. Behandeld met (ik meen) eerst baytril en daarna bactrimel. (Volgens mij is endofloxoral hetzelfde als baytril, maar de echte kenners zullen me verbeteren als ik het fout heb.) Daar ging het niet mee weg en toen ben ik aan de duplocilline-injecties gegaan. Dit heeft wel geholpen...voor een tijdje. Nu heeft ze nog steeds periodes erbij dat ze knort en soms zakt dit ook weer weg. De dierenarts kan hier niks meer aan doen, gewoonweg omdat haar luchtwegen als het ware beschadigd zijn. Ze is nu dus ontvankelijk als er weer ergens een virusje ofzo langskomt en dat resulteert in knorren. Verder doet ze alles prima en lijkt ze er niet echt last van te hebben.Hoe dan ook, ik weet uiteraard niet of dit hetzelfde is als jouw konijn. Als het wél een longontsteking is, dus een stapje verder dan een luchtweginfectie, dan moet ze behandeld worden. Maar daar weet ik niks vanaf. Misschien anderen wel? En anders kun je mss met je dierenarts voorstellen om ook een tijdje duplocilline-injecties te geven, maar dit is niet een geheel onschuldig middel. Succes iig en hopelijk dat andere forumleden je verder kunnen helpen.
Sillah Geplaatst: 13 januari 2010 Auteur Geplaatst: 13 januari 2010 Snoef, bedankt voor je reactie!Dat hij niet meer op stro mag zitten heeft te maken met de "stof" die ervan vrij komt als hij erop rond hupst en dat inademt, waardoor hij er wat meer last van kan krijgen. Eigenlijk is het meer om zijn longen wat rust te geven en niet omdat ze denkt dat hij allergisch is Ik denk dat we sowieso morgen/overmorgen wel even langs moeten gaan om te vragen wat nu en dan zal ik ook naar de duplociline-injecties vragen (en als er nog meer ideeen zijn, naar die ook). Hij is niet heel erg ziek maar ik vind het ook zielig voor hem omdat hij het er zo benauwd van kan krijgen dat hij niet meer wil eten en uiteindelijk dood gaat, iets wat ik nog laaaang niet wil!In ieder geval is het goed om te horen dat jouw konijntje gewoon "normaal" verder leeft.
Sillah Geplaatst: 13 januari 2010 Auteur Geplaatst: 13 januari 2010 (aangepast) Heeft iemand nog een idee of het goed is om een foto te laten maken (a 110 euro)? En zo ja, wat kan daaruit voort komen? Is de kans bijvoorbeeld groot dat er iets op word ondekt en dat er ook werkelijk iets aan gedaan kan worden of worden we naar huis gestuurd met een "wacht maar af en als het erger word, kom dan maar langs"? :shocked: 13 januari 2010 aangepast door Sillah
zwarte panter Geplaatst: 13 januari 2010 Geplaatst: 13 januari 2010 Heeft iemand nog een idee of het goed is om een foto te laten maken (a 110 euro)? En zo ja, wat kan daaruit voort komen? Is de kans bijvoorbeeld groot dat er iets op word ondekt en dat er ook werkelijk iets aan gedaan kan worden of worden we naar huis gestuurd met een "wacht maar af en als het erger word, kom dan maar langs"? :shocked:110 euro?!Jeetje, die rekent door...Ik heb al vaker foto's laten maken en ook van de borstkast/longen, maar nog nooit zo'n prijs gehoord. Maar om je vraag te beantwoorden.Dat is idd erg nuttig.Ten eerste kun je daar op zien of er idd sprake is van een infectie of een massa, vocht,...Je kan ook zien waar het zich precies in de longen bevindt en dat is bij een infectie ook erg handig. Als je dat weet, weet je pas of het zin heeft om een kweek te nemen en zo de bacterie te bepalen. Als je weet over welke bacterie het gaat kan je een gericht antibiotica gaan geven ipv door te blijven proberen/gokken.
Sillah Geplaatst: 13 januari 2010 Auteur Geplaatst: 13 januari 2010 Bedankt voor je reactie zwarte panter!Ok, ik begrijp dat mijn dierenarts een ontiegelijk hoog bedrag vraagt? Hoe duur is het bij jou/jullie, als ik vragen mag? Er zijn nog wel meer dierenarts in de buurt hier in Almere en anders bel ik die wel om te vragen of zij het voor minder doen. Er is dus zeker wel een meerwaarde aan verbonden, das mooi! Nu alleen nog een goedkopere vinden, als die er hier is! haha
zwarte panter Geplaatst: 13 januari 2010 Geplaatst: 13 januari 2010 Mss is dat niet de zuivere prijs van enkel de foto? En zit daar de mogelijke kweek al in?Of hij doet het onder narcose... dan is de prijs niet meer vreemd. Als je tevreden bent over je DA, zou ik persoonlijk niet zo makkelijk veranderen enkel omwille van de prijs van een bepaald onderzoek. Maar het heeft idd een meerwaarde.
Aanbevolen berichten