Snoef Geplaatst: 11 januari 2010 Geplaatst: 11 januari 2010 Lily doet sinds vanmiddag raar. 's ochtends heeft ze nog gewoon SS op en ik meen tegen de middag ook gewoon haar portie groente. Maar nu ik haar en d'r vriendje tegen de avond wilde laten loslopen, kwam ze d'r kooi niet uit en zat ze stil in d'r hoekje. Dat is slecht. Een uurtje geleden was de situatie nog steeds hetzelfde en heb ik d'r metacam gegeven. Net op schoot genomen en d'r buik wat gemaseerd wat ze allemaal toeliet, en dat is fout. Ik hoorde wat bubbeltjes in d'r buik. Ik heb dit soort dingen al tig van keren meegemaakt maar het lijkt alsof ik even vergeten ben wat ik nou het beste kan doen. Ik wil d'r straks cisaral geven en morgenochtend weer metacam als het nog steeds fout zit. En dan uiteraard ook naar de DA. Maar wat moet ik hieruit afleiden? Heeft ze een verstopping? Gas? Wat kan ik nu het beste voor haar doen?
sennepenneke Geplaatst: 11 januari 2010 Geplaatst: 11 januari 2010 Als je bubbeltjes hoort heb je best kans dat het gas is, als het goed is moet je dat voelen wegglippen met masseren.Als Cookie dat heeft, gelukkig zelden meer..masseer ik alleen maar en laat haar tussendoor verplicht lopen. Over het algemeen is dat voldoende, allen kan het wel ff duren afhankelijk van hoe erg de gasaanval is.
Snoef Geplaatst: 11 januari 2010 Auteur Geplaatst: 11 januari 2010 Ik heb d'r net wat gedwongen om te lopen maar niet al te veel. Ze is echt niet lekker :( Ik heb ook wat cisaral gegeven en d'r buikje nog flink gemaseerd maar ze doet nog steeds suf. Ik zie dat ze pijn heeft. Dat wordt morgenvroeg waarschijnlijk een ritje DA
sennepenneke Geplaatst: 12 januari 2010 Geplaatst: 12 januari 2010 Gos...ze zal wel pijnstilling krijgen en een darmstimulerende injectie, sterkte!
Snoef Geplaatst: 12 januari 2010 Auteur Geplaatst: 12 januari 2010 Hmm vannacht om half 3 opgestaan om te kijken hoe het met d'r was en ze zat weer opgewekt in de kooi! Heb d'r een kwartiertje laten lopen en dat deed ze ook behoorlijk goed. Toen nog geen keuteltjes maar ze at wel 3 brokjes SS. Vanmorgen at ze weer volop brokjes en net heeft ze weer hooi en groente op en doet ze weer alles als vanouds! Ook keuteltjes, lijken gewone grootte te hebben, alhoewel een stuk donkerder dan die van haar vriendje. Vraag me nu toch wel af wat het is geweest: gas of verstopping? Ik neem aan gas, wat toch wel snel kan resulteren in ernstige buikpijn en dit kan verholpen worden met pijnstilling, cisaral en massages. Dat geldt toch niet voor verstoppingen?
sennepenneke Geplaatst: 12 januari 2010 Geplaatst: 12 januari 2010 Van verstoppingen zijn ze net zo ziek en evenveel pijn volgens mij want op een gegeven moment stoppen ze ook wel met eten.Verstoppingen moeten wel anders aangepakt worden, maar welke medicijnen daar dan voor gebruikt worden weet ik niet. Ik heb dat 2 keer ''mogen'' meemaken met Cookie, naast de gasaanvallen en het enige verschil was dat ze geen keutels meer produceerde.Toen ik dat doorhad ben ik een verse niet heel rijpe ananas gaan halen en haar dat een paar keer gegeven, het sap dan.2 keer zag ik dat ze er duidelijk last van had, echt pijn in dr buikje omdat die sap vrij snel gaat werken, na die tweede keer sprong ze van schoot af en ging als een gek hooi zitten eten.Volgens mij is masseren in zo'n geval ook cruciaal overigens. Dat werkt perfect ondanks dat een of andere wetenschapper ofzo beweerde dat het geen toegevoegde waarde heeft.
Snoef Geplaatst: 12 januari 2010 Auteur Geplaatst: 12 januari 2010 Ik denk dat masseren ook wel degelijk helpt. Ik heb het ook al vaker gedaan bij de nijnen en hoewel de één het meer waardeert dan de ander, lijkt het toch wel bij te dragen aan een snel 'herstel'. Ik denk dat het dan nog steeds geen kwestie is geweest van gas, omdat ze nu weer veel keutels produceert. Als het echt een verstopping was geweest, had ik denk ik een zwaardere kluif gehad. Vervelend trouwens he? als een van je konijnen duidelijk ziek is? Je kunt zelf zo weinig doen, behalve wat medicatie toedienen, masseren en hopen dat alles goedkomt. Ik ben dan altijd enorm gestresst bah
sennepenneke Geplaatst: 12 januari 2010 Geplaatst: 12 januari 2010 Cookie is heel vaak ziek geweest ervan, en op een gegeven moment word je gewoon bang of dat lichaampje dat wel kan bolwerken elke keer.Maar sinds ik haar volledig van vers voer af heb gaat het gelukkig goed(*klopt af*)Ik heb er inmiddels helaas zoveel ervaring in hoe ik dat moet aanpakken dat ik niet zo gauw naar de dierenarts ren, al die medicijnen steeds ben ik niet zo'n voorstander van. Een verstopping is inderdaad heftiger als gas, ben toen een hele tijd bezig geweest om dat op te lossen.Ze krijgen nu zodra ik merk dat ze in de rui gaan elke dag prozyme over het voer, neem het risico niet dat het een keer echt fout afloopt. Uiterlijk blijf ik heel kalm maar als je van binnen kon kijken..ben ik met mn dieren als ze wat mankeren ook een stresskip hoor.
Snoef Geplaatst: 12 januari 2010 Auteur Geplaatst: 12 januari 2010 Ja dat heb ik ook heel erg. Mijn vriend blijft er altijd rustiger onder, maar ik ben zo bang om ze kwijt te raken. Ik ren liever ook niet naar de DA, maar als ik merk dat ze bijvoorbeeld 24 uur niet gegeten hebben, ondanks mijn inspanningen/medicatie e.d., ga ik liever wel even. Vooral ook omdat ik zelf niet echt kan zien of er sprake is van een verstopping of gas, wat beide toch wel weer een andere behandeling vereist. Iig bedankt voor je hulp!
sennepenneke Geplaatst: 12 januari 2010 Geplaatst: 12 januari 2010 Geen dank hoor Als het hier zo extreem zou zijn dan maak ik ook gelijk een afspraak hoor.Je kan wel proberen het zelf op te lossen, maar tot een bepaald punt en dan houd het gewoon op. Mijn vriend is wat dat betreft ook veel laconieker, maarja ik ben dan ook degene die zich het meest bezighoud met de dieren en degene die ze verzorgt. De konijntjes zijn ook gewoon echt van mij, de katten hebben we samen maar de zorg draag ik er toch altijd voor en ik zie daarom een verandering in het gedrag veel sneller. Het is trouwens ook moeilijk om vast te stellen of het om een verstopping of gas gaat, het was bij die 2 keer dat het masseren en de medicatie gewoon niet hielp dat ik me bedacht dat het dan wel eens om een verstopping kon gaan, maar zo herkennen is heel moeilijk.
Aanbevolen berichten