Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi, Ik heb net al een topic geopend over het snot bij mijn konijnen dat niet over wil gaan. Nu heeft mijn ene konijn, Floor, hier ook nog maagproblemen bij. Bij haar wil ook vooral het snot niet over gaan. Afgelopen juli ben ik met Floor naar de dierenarts geweest, omdat ik vond dat ze wel erg mager werd. Ook was ze wat moeilijk aan het "mummelen" tijdens het eten. Toen is haar gebit gecontroleerd, maar dat was goed in orde en ook aan de darmen etc. kon de DA niks vinden. Daarna werd ze langzaam aan nog magerder en ze bleef mummelen en slikken met eten, dus ben ik begin oktober weer terug gegaan. Weer niks te zien aan het gebit, maar dit keer zat haar maag extreem vol en lagen de darmen al bijna stil.

Ik ben toen een paar weken in de weer geweest met darmstimulerende middelen (cisaral, primperan), laxeermiddel en pijnstillers. Na een paar keer "op het randje" is ze uiteindelijk weer beter gaan eten en kwamen er weer keutels. Maar nog steeds gaat eten moeilijk en ze blijft mager. Ik zal proberen te beschrijven wat er gebeurt als ze begint met eten; na een paar brokjes begint ze wat te mummelen met haar bekje, ze strekt haar kop, maakt soms piepende en knorrende geluiden en hipt heen en weer, slikt tussendoor steeds en af en toe maakt ze zelfs een soort kotsgeluid. Vaak drupt er dan wat kwijl uit haar bekje en ze heeft zelfs een paar keer een soort van gekotst. Dan komt er met kracht helder slijm uit haar bekje met soms voedselrestjes erin.

Ik weet dat konijnen niet kunnen kotsen, ik heb dit beschreven aan de dierenarts en volgens hem heet dit "regurgiteren". Ze krijgt nog steeds 2 keer per dag cisaral om de maag en darmen te stimuleren en de eetlust op te wekken. De dierenarts wil haar nog wel beter onderzoeken (onder narcose, zodat het wat uitgebreider kan) maar dat is op het moment nog niet mogelijk omdat ze vanwege het snot nog aan de antibiotica zit.

Een beetje een lang verhaal, maar ik heb dit eerlijk gezegd ook nog nooit meegemaakt met een konijn. Dus mijn vraag aan jullie; wie heeft er ooit iets dergelijks meegemaakt en weet wat dit kan zijn? Ik kan op het moment niet zoveel meer doen dan dat ik nu doe, maar misschien dat ervaringen helpen?

Geplaatst: (aangepast)

Ik zou naar een andere DA gaan en aandringen op een goed onderzoek van het gebit, vooral op haken en schuin afgesleten kiezen.

Hetgene wat jij omschrijft;

Ik zal proberen te beschrijven wat er gebeurt als ze begint met eten; na een paar brokjes begint ze wat te mummelen met haar bekje, ze strekt haar kop, maakt soms piepende en knorrende geluiden en hipt heen en weer, slikt tussendoor steeds en af en toe maakt ze zelfs een soort kotsgeluid. Vaak drupt er dan wat kwijl uit haar bekje en ze heeft zelfs een paar keer een soort van gekotst. Dan komt er met kracht helder slijm uit haar bekje met soms voedselrestjes erin.

Heeft mijn Nijn ook maar in minder extreme mate als hij haken op zijn kiezen heeft zitten. Het naar achteren trekken van de kop, overdreven smakken/speekselen, onrustig zitten eten (biks pakken, weghupsen, proberen te eten, weghupsen) zijn hier symptomen die ervoor zorgen dat ik zo snel mogelijk bij mijn DA zit. Het is bij hem altijd zo dat de haken de tong dermate irriteren dat het slikken van eten zo pijnlijk is dat ze dit gedrag gaan geven.

Een lijst van dierenartsen waar BBleden goede ervaringen mee hebben gehad is hier te vinden: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html

aangepast door lianne
Geplaatst:

Hoi, bedankt voor je antwoord. Tsja, ik denk zelf ook nog steeds aan het gebit, maar dit is nu al door 2 verschillende dierenartsen nagekeken, de laatste keer werd haar bekje helemaal open gezet met een klem, door een dierenarts van de lijst van konijnen.nl. En niks te zien, nog niet eens een klein haakje. De dierenarts wil het wel nog een keer bekijken, maar dan onder lichte narcose, zodat het nog wat grondiger kan.

Dat is nu alleen niet mogelijk omdat ze ook aan het snotteren en niezen is... Even afwachten dus helaas... Ik zal eens aan mijn DA vragen of dit toch zo snel mogelijk eens kan, je weet het nooit, misschien is drie keer kijken scheepsrecht.

Daarnaast heeft ze dus ook echt dat "overgeven", soms wordt er echt met kracht een hoop haar bekje uit geprojecteerd... Ze heeft verder wel een goede eetlust en eet een hoop hooi. Ik had gehoopt dat iemand hier dit zou herkennen, maar blijkbaar is het toch een nogal vreemd probleem... Ik baal er erg van dat ik nu al zolang met zieke nijntjes zit (ook het snot dus nog, allebei) en ik blíjf maar iedere dag medicijnen geven...

Geplaatst:

Mss toch eens opzoek naar een andere DA?

Een konijn kan namelijk ook niet regurgiteren.

Om alle kiezen te kunnen bekijken heb je idd narcose nodig.

Om echt alle tandproblemen (inclusief degene mogelijk veroorzaakt door de wortels) te kunnen uitsluiten heb je ook een röntgenfoto van het hoofd nodig.

Geplaatst:
regurgiteren = overgeven

Ik verwacht echt haken op de kiezen of iets met de wortels van de kiezen.

wilhelmina park is een goede da praktijk voor nader onderzoek in Utrecht.

Toch niet hoor...

Bij regurgiteren heeft het voedsel de maag nog niet bereikt.

Regurgiteren= het terugkomen van voedsel vanuit de oesofagus (slokdarm).

Braken= het terugkomen van voedsel vanuit de maag.

Geplaatst:

Tsja, aan "moeilijke" termen heb je vrij weinig als je konijn niet opknapt. Gelukkig gaat het met het snot steeds beter, zodra ze fit genoeg is gaat ze onder narcose en laat ik het gebit nóg een keer checken. Een rontgenfoto maken is een goede tip! Er kunnen natuurlijk ook problemen zijn die je niet ziet, dus dat zal ik ook zeker laten doen. Mocht mijn eigen dierenarts nog steeds niets vinden (hij is echt wel konijnkundig hoor, ga er al tien jaar met tevredenheid naar toe), dan ga ik ook zeker nog naar een andere DA voor een second opinion.

Dat vind mijn eigen dierenarts trouwens ook alleen maar goed, ik ben met mijn vorige konijntje al eens naar de faculteit diergeneeskunde in Utrecht geweest, voor abscessen die niet overgingen. Daar gaven ze me het advies met honingzalf (vetramil) te behandelen, met heel goed resultaat trouwens. Mijn eigen dierenarts schrijft dat nu ook voor bij hardnekkige abscessen.

Geplaatst:

Nog even over de "moeilijke woorden" ;) Als je op internet gaat zoeken (met engelse termen vomiting en regurgitating) vind je idd. een verschil tussen regurgiteren en overgeven, regurgiteren is een situatie waarbij de maag of slokdarm letterlijk "vol" loopt, waardoor er weer het een en ander uit kan komen. Dit kan bijv. als de maag helemaal vol zit, met verstopping of gas of als er iets de slokdarm blokkeert, door bijv. veel te snel veel te veel eten... Overgeven is een situatie waarbij slokdarm en maag zich samentrekken (perestaltische beweging) en dat kan dus écht niet bij een konijn.

Dat regurgiteren komt ook niet zo vaak voor maar schijnt wel vrij heftig te zijn voor een konijn. Zo ziet het er ook uit kan ik je vertellen... Ik heb er trouwens foto's van (van wat er uit kwam tenminste), daarop zie je duidelijk een vrij grote plas slijm met groene voedselresten erin. Staan op mijn mobieltje met kapotte accu, maar kan eens kijken of ik ze er nog van af kan plukken. Dan zet ik ze meteen hier neer.

Maar tsja, hoe dan ook, als mijn konijntje dit had vanwege een overvolle maag, moet daar alsnog weer een onderliggende oorzaak voor zijn en dat zou dus tóch weer aan gebit of kieswortels kunnen liggen... Ik baal er van dat ik zo weinig kan doen op het moment...

Geplaatst:

Hey Floor,

Kan er niet iets zijn met haar slokdarm? Of twaalfvingerige darm?

Verder las ik dit hier op BB over de spijsvertering van een konijn:

Anatomie van de maag

De maag van een konijn is een orgaan in de vorm van een zak met een dunne wand. De maag beslaat ongeveer 15% van het totale volume van het spijsverteringskanaal. De maag bevat een zeer goed ontwikkelde maagzak die ervoor zorgt dat een konijn kan spugen.

Misschien irriteert er iets in haar mag waardoor ze spuugt.

Ik weet het ook allemaal niet hoor. Ik ben maar een leek op dit gebied. Maar ik hoop dat je er achter komt wat er is met je konijn.

Wat zielig voor haar.

Heel veel sterkte.

Nou, het is me gelukt de foto's van de telefoon te krijgen, hier eentje waar je het geheel ziet wat toen (vergezeld van heuse "kotsgeluiden") uit haar bekje projecteerde, (het gezicht op de ondergrond is een hele grote foto in de krant die op de bodem van mijn hok lag, kijk naar de vorm daar boven op) Aan de lange sliert aan de rechterkant kun je zien dat het geheel echt met kracht door de lucht is gevlogen, links aan het eind zie je de grote kwak die uiteindelijk op de krant is geploft. Hierna nog een foto van dichtbij, daar zie je in het slijm ook etensresten zitten...

Foto-CBILEAPY-D.jpg

Foto-GABBBXFV-D.jpg

Voorlopig let ik heel goed op dat ze genoeg eet en tussendoor geen lusteloze indruk maakt, alsof ze pijn heeft en probeer ik haar zo snel mogelijk van "het snot" af te helpen. Ik hoop dat een grondiger onderzoek en een rontgenfoto dan opheldering geeft. Eerlijk gezegd hoop ik gewoon dat de onderliggende oorzaak toch haar kiezen zijn, dat is tenminste goed te verhelpen. Dingen aan haar maag of slokdarm verhelpen lijken me toch een stuk lastiger....

aangepast door *Floor*
Geplaatst:

Voor het snot en niezen krijgt ze sinds begin november antibiotica (Baytril) Het gaat gelukkig wel steeds wat beter, haar neusje is al zo goed als droog en hoor haar hoogstens nog een paar keer per dag flink niezen (was eerst veel vaker) Om haar maag en darmen goed op gang te blijven houden in de tussentijd, krijgt ze sinds eind oktober 2 keer per dag cisaral drops.

Hey Floor,

Kan er niet iets zijn met haar slokdarm? Of twaalfvingerige darm?

Verder las ik dit hier op BB over de spijsvertering van een konijn:

Anatomie van de maag

De maag van een konijn is een orgaan in de vorm van een zak met een dunne wand. De maag beslaat ongeveer 15% van het totale volume van het spijsverteringskanaal. De maag bevat een zeer goed ontwikkelde maagzak die ervoor zorgt dat een konijn kan spugen.

Misschien irriteert er iets in haar mag waardoor ze spuugt.

Ik weet het ook allemaal niet hoor. Ik ben maar een leek op dit gebied. Maar ik hoop dat je er achter komt wat er is met je konijn.

Wat zielig voor haar.

Heel veel sterkte.

Waar haal je deze niet correcte info vandaan?Een konijn kan pas overgeven als ie is overleden.....of als hij ontploft.( dikke buik ziekte)

Is mijn ervaring.

aangepast door bunny ranch chanty
Geplaatst:
Batryl moet je nooit langer dan 14 dagen geven....werkt het niet duplo spuiten.

Ai... En daarvoor heb ik nu net gisteren nog de dierenarts gebeld, om te vragen of het geen kwaad kon dit al zo lang te geven. De assistente zei dat dit geen kwaad kon. Ik heb afgesproken deze vervolgkuur nog af te maken en dan weer langs te komen met de konijnen. Mag ik vragen waar deze info (niet langer dan 2 weken) vandaan komt?

• 2 weken later...
Geplaatst:

Net ook al een berichtje geplaatst over het snot van de nijntjes, dus ook hier een update. Mijn voedster heeft voor de 3e keer een uitgebreide gebitscontrole gehad, tot helemaal achter in de hoekjes van haar kiezen echt hélemaal niks te vinden, 100% oke gebit. Ze was wel wéér verder afgevallen (nu 1,9 kg, was ook 2,5...) En de afgelopen paar dagen heeft ze ook duidelijk weer veel moeite met eten, strekken, klotsgeluiden in de maag, piepen, slijm wegslikken, knarsetanden... In haar bekje was wel heel veel slijm te zien en ook was het bekje aan de binnenkant donkerrood ipv. roze zoals het moet zijn. Haar maag voelde dit keer niet overvol, maar omdat ze zo slecht eet, heeft ze nog wel iedere dag cisaral drops om de boel op gang te houden. Voor het snot krijgt ze nu duplocilline injecties, de dierenarts hoopte dat die daarnaast ook zullen werken voor de irritatie in haar bekje. Ook heb ik een flinke fles pijnstilling mee.

Een onderzoek onder narcose (rontgenfoto en bloed) is nog steeds niet mogelijk omdat ze echt in heel slechte conditie is op het moment... Ik kijk het de komende weken even aan en ga als het nog erger wordt ipv. beter voor een second opinion (op aanraden van de DA, hij heeft dit ook nog niet eerder meegemaakt) naar de faculteit diergeneeskunde in Utrecht. Als ze dat allemaal haalt tenminste, ik houdt mijn hart vast... Was het maar duidelijk wat er aan de hand is....

Geplaatst:

Ik zou in plaats van naar de faculteit in Utrecht eens kontakt opnemen met Dierenkliniek Wilhelminapark in Utrecht...Vragen naar een afspraak bij Drs. de Boer.

Het is daar veel persoonlijker dan de faculteit.....Hij heeft ook inlopspreekuur op bepaalde dagen maar zou in jouw geval wel een afspraak maken....

Slecht eten kan ook komen van de Duplo injekties...Bij Ollie hier deed ik ter ondersteunig Protexin geven.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .