basje Geplaatst: 7 januari 2010 Geplaatst: 7 januari 2010 wij zijn met ons konijn naar de dierenarts geweest, een dierenarts uit de lijst van dit forum. Ons konijn heeft een kale plek rond zijn staartje en aan elkaar geplakte haartjes. Geen plakpoep of zo, precies zoals ik het schrijf, je ziet ook niet waarmee het aan elkaar geplakt zit. Nou die dierenarts, ik werd er zelf bang van, trok m uit zijn vervoersbox en bekeek ruw hoe het eruit zag. Volgens hem is het eczeem door vocht en kou. Wij waren verbaast want zijn huidje is mooi roze, niks van schilfers ofzo te zien. Maar dat was toch echt zo. Hij moest maar meteen naar binnen, in zijn hok, en elke keer als hij plast zijn hok verschonen. Hij heeft een spuitje gehad tegen jeuk. Ons konijn zit al altijd buiten, springt nog steeds vrolijk rond, eet goed, drinkt goed, keutelt goed en word volgens mij dood ongelukkig als hij binnen in een hok wordt opgesloten, zeker met een wintervacht. Wij willen naar een andere dierenarts gaan voor nieuw advies omdat wij het erg raar vinden.. Wat is jullie mening daarover? We hebben inmiddels wel buiten alle restjes sneeuw weg gehaald (omdat de da zij dat t door vocht kwam) , zijn hok zal ik om de dag verschonen, maar hij zit toch meer op de stenen op het balkon. Ook de deken om zijn hok heb ik omhoog gedaan, die hing tot op de grond en was dus nat geworden, zo kan hij daar ook niet bij..
Lirazel Geplaatst: 7 januari 2010 Geplaatst: 7 januari 2010 Als jij geen goed gevoel heb bij deze dierenarts zou ik inderdaad naar een ander gaan.
jasmijn86 Geplaatst: 7 januari 2010 Geplaatst: 7 januari 2010 Als je je niet prettig voelde bij die dierenarts gewoon naar een andere gaan.Een second opinion kan nooit kwaad
basje Geplaatst: 7 januari 2010 Auteur Geplaatst: 7 januari 2010 ja heb al gebeld maar die da is er niet vandaag dus hoop morgen terecht te kunnen. Maar vinden jullie t een raar advies om m binnen te zetten ineens? ik dacht dat dat juist niet mocht! oh en hij moest op zaagsel. Maar dat is toch juist niet goed?
Dollie Geplaatst: 7 januari 2010 Geplaatst: 7 januari 2010 Goed dat je naar een andere DA gaat! Kan inderdaad nooit kwaad! Binnen zetten vind ik zo in z'n algemeen geen slecht advies, je hebt het wel over een iets minder gezond konijn mét een kale plek! (Koud..) Maar, nu buiten en over twee minuten in de warme woonkamer? Nee, natuurlijk niet! ALS je hem naar binnen haalt, rustig laten wennen, eerst in een onverwarmde kamer enzo.. Anders is het gewoon zielig. Zaagsel lijkt me irritant voor een kale plek eigenlijk, en is inderdaad niet goed. Naast dat het stoffig is, wat niet goed is voor zowel jouw luchtwegen als die van je konijn, bevat zaagsel van naaldbomen (en weet jij veel waar dat zaagsel vandaan komt) op de één of andere manier een giftige stof. Ik weet niet hoe roze het precies is, maar een konijnenhuid hoort in principe wit te zijn of héél lichtroze. Dus 'biggetjesroze' is eigenlijk al niet goed. (Bij Indy in elk geval.)
basje Geplaatst: 7 januari 2010 Auteur Geplaatst: 7 januari 2010 Mm ja, het is niet echt mega kaal hoor, je ziet t niet als hij gewoon zit, alleen als je m optilt en zijn vacht aan de kant 'duwt' zeg maar. Okej en dat wist ik niet van dat t niet roze moest zijn. Hoop echt dat die andere dierenarts er morgen weer is! Ik vertelde dit gister tegen iemand, zie zei al dat er twee artsen in die praktijk zijn en de ene een veearts is geweest, en bij haar huisdier niet goed gehandeld had, en dat is dus degene waar we waren.. Ze raadde me die andere da aan die er nu niet is. Ik hoop niet dat hij naar binnen moet, hij heeft hier lang niet zo veel plek om rond te rennen, buiten is echt zijn plekje, daar is hij altijd zo happy aan het springen enzo, ik zou t echt zielig vinden als hij daar weg moet! Maar ja wat moet dat moet..
Dollie Geplaatst: 7 januari 2010 Geplaatst: 7 januari 2010 Oo.. Een veearts.. Die ken ik.. Mijn kat met huidkanker wou hij eigenlijk niet behandelen, dat was zinloos zei hij. (Dit was in het weekend en ging om iets dat NIKS met die kanker te maken had.. Deze DA had toevallig dienst..) Whoopie heeft daarna nog minstens drie jaar pijnvrij geleefd....... Belde ik laatst omdat Indy (konijn) toch wel heel erg diarree kreeg van de AB kuur, naar de weekendDA.. Ja hoor.. Deze weer. Wat zegt de beste man? Gewoon doorgaan, komt wel goed.. Of niet.. Maakt niet zoveel uit.. (Hij zei er nog net niet bij dat het maar een konijn was, maar dat hij dat vond bleek wel uit alles!) Verschrikkelijk! Maar ik hoop ook dat ie lekker buiten kan blijven. Goed dat je teruggaat.
Bunny06 Geplaatst: 7 januari 2010 Geplaatst: 7 januari 2010 Er is zeker een verschil tussen een 'huisdierenarts' en een veearts.. Onze hond is gesteriliseerd door een veearts en is daardoor gewoon getraumatiseert. Ik kan begrijpen dat ze bij koeien wat meer kracht moeten zetten voor het prikken e.d. maar dat ze zo ruw met dieren over het algemeen om gaan vind ik echt niet kunnen. Een veearts moet geen huisdieren behandelen (en sommige het vee ook niet )..Hoop dat je een goeie dierenarts vind die je het goede advies wel geeft en normaal met je konijn om gaat
basje Geplaatst: 8 januari 2010 Auteur Geplaatst: 8 januari 2010 nou we zijn net bij de andere geweest, wat een verschil zeg, hele lieve mensen en ook voorzichtig met het konijntje. Hij heeft wss een blaasontsteking en we hebben nu antibitoica om in zijn bekje te spuiten, ik hoop maar dat ie t niet te erg gaat vinden! Er zit een bananen smaak aan dus wie weet komt ie er straks voor naar ons toe haha. Ze heeft m meteen helemaal gechecked en verder was alles goed. Deze dierenarts staat niet in de lijst op dit forum, die kan wel mooi toegvoegd worden! Even kijken hoe dat moet..
Dollie Geplaatst: 8 januari 2010 Geplaatst: 8 januari 2010 Laat je zijn urine nog controleren? Aangenomen dat je geen urine mee hebt genomen.. En in mijn (konijn zijn) geval, was de verdenking op een blaasontsteking zó groot, dat we gelijk met AB zijn begonnen en (uiteindelijk dezelfde dag nog hoor) pas later de urine gecontroleerd hebben. Lijkt me wel belangrijk echt zekerheid te hebben. (Zeker als er geen sprake is van een blaasontsteking, AB is niet gezond verder..) Maar dat zal de DA ongetwijfeld ook bedacht hebben. Goed dus dat je naar een ander bent gegaan! Een blaasontsteking is wel even een ander verhaal! Hoop dat de kleine (?) man snel opknapt.
basje Geplaatst: 8 januari 2010 Auteur Geplaatst: 8 januari 2010 nou ze zei dat het moeilijk was om er urine uit te krijgen, en dat het dit wss wel was.. dus nou hebben we die antibitoica, ze heeft ook de plakkerige haartjes weg geknipt. En de kleine man, weet sinds vandaag dat ie 1.8 kilo weegt, was zo bang! op een gegeven moment lag ie plat op de tafel, en bewoog niet meer. hoe zielig. maar nu hopst ie weer lekker rond!
Dollie Geplaatst: 8 januari 2010 Geplaatst: 8 januari 2010 O, urine opvangen is nauwelijks een probleem.. Moet ie alleen wel even in een ruimte met een glad oppervlak lopen.. Zonder bodembedekking oid.. Dan zuig je het zo op met een spuitje. Maar goed, als het niet nodig was.
_Danielle Geplaatst: 8 januari 2010 Geplaatst: 8 januari 2010 nou we zijn net bij de andere geweest, wat een verschil zeg, hele lieve mensen en ook voorzichtig met het konijntje. Hij heeft wss een blaasontsteking en we hebben nu antibitoica om in zijn bekje te spuiten, ik hoop maar dat ie t niet te erg gaat vinden! Er zit een bananen smaak aan dus wie weet komt ie er straks voor naar ons toe haha. Ze heeft m meteen helemaal gechecked en verder was alles goed. Deze dierenarts staat niet in de lijst op dit forum, die kan wel mooi toegvoegd worden! Even kijken hoe dat moet.. Nou.. We voegen niet zomaar direct een DA toe omdat iemand het een fijne DA vond...Een DA moet echt konijnkundig blijken te zijn, voor we hem toevoegen.. Het is immers en KK-DA lijst, anders is de lijst niet echt betrouwbaar.. Bij het constateren van een blaasontsteking, blijkt niet meteen of een DA echt konijnkundig is. (hiermee bedoel ik niet te zeggen dat hij niet konijnkundig is, maar wel dat we niet zomaar iedere DA op de lijst toevoegen ivm goede ervaringen)(dus bijv. wanneer een konijn gas/verstopping heeft, en een DA precies al het goede doet, goede medicijnen, goede behandeling, goede nazorg etc., zo ben ik er ook achter gekomen dat mijn DA konijnkundig was)Begrijp je wat ik bedoel? Wel fijn dat je naar een andere bent geweest, en dat deze wel een goede diagnose kon stellen. Hopelijk gaat het snel beter met je nijntje!
Dollie Geplaatst: 8 januari 2010 Geplaatst: 8 januari 2010 Om Daniëlle's verhaal nog wat duidelijker te maken: Ik vond mijn DA ook altijd prima, kwam érg kundig over en heeft heel wat probleempjes opgelost voor ons zorgenkindje Joy. Simpele probleempjes, dat wel. (Een blaasontsteking is over het algemeen ook een simpel probleem denk ik.. Behalve bij mijn (andere) konijn natuurlijk.. -.-') Tot ik begin vorig jaar bij hem kom met mijn sterk vermagerde konijn dat zijn poten onderpieste (waardoor de huid al kaal begon te worden). Konijn had haakjes. Ja, logisch dat ie mager was! Maar het urine probleem dan? Ja, dat hoorde niet helemaal zo, maar dat maakte niet uit. E. cuniculi (een parasiet die nierproblemen kan veroorzaken!) kon dit niet zijn, ondanks dat het hartstikke besmettelijk is en dat mijn andere konijn er recent aan overleden was. Dat kon echt niet, zei de DA. Twee weken later werden de haakjes weggehaalt en intussen waren Indy's poten káál, begon de huid stuk te gaan. Neehee, met dit konijn was níks aan de hand! Alleen een paar haakjes (maar waarom ik die weg liet halen? Zouden er over zes weken toch weer zitten! ALS het konijn niet dood ging aan de narcose en dat ging VAST gebeuren! Aldus de DA..) en verder NIKS! Goed, ik heb dus wél de haakjes weg laten halen, Indy is nog springlevend en met wat aanpassingen in zijn voeding (niet van de DA hoor.. Van BunnyBunch..) heeft hij nog geen behandeling weer nodig gehad. Het zit er wel aan te komen, maar we zijn dan ook bijna een jaar verder. Maar die poten. Het zat me niet lekker. Ik heb Loes (Zwarte Panter) een berichtje gestuurd en ben daarna gelijk gaan behandelen met Panacur. Zes weken later pieste mijn konijn zichzelf niet meer onder en groeide er weer lieve witte haartjes op zijn pootjes. Bovendien had hij veel meer kracht in zijn achterpoten. Héél gek, dat de behandeling voor iets dat hij AB SO LUUT niet kon hebben, zó goed gewerkt heeft.... Terwijl we deze DA altijd geweldig vonden met onze kat en eerst ook met onze konijnen.. (Het is een heel verhaal geworden.. Sorry! Ik wil trouwens niet beweren dat je DA níet konijnkundig is, en als je het een fijne DA vindt, zeker heen blijven gaan! Maar blijf altijd op je hoede.)
basje Geplaatst: 9 januari 2010 Auteur Geplaatst: 9 januari 2010 Nou.. We voegen niet zomaar direct een DA toe omdat iemand het een fijne DA vond...Een DA moet echt konijnkundig blijken te zijn, voor we hem toevoegen.. Het is immers en KK-DA lijst, anders is de lijst niet echt betrouwbaar.. Bij het constateren van een blaasontsteking, blijkt niet meteen of een DA echt konijnkundig is. (hiermee bedoel ik niet te zeggen dat hij niet konijnkundig is, maar wel dat we niet zomaar iedere DA op de lijst toevoegen ivm goede ervaringen)(dus bijv. wanneer een konijn gas/verstopping heeft, en een DA precies al het goede doet, goede medicijnen, goede behandeling, goede nazorg etc., zo ben ik er ook achter gekomen dat mijn DA konijnkundig was)Begrijp je wat ik bedoel? Wel fijn dat je naar een andere bent geweest, en dat deze wel een goede diagnose kon stellen. Hopelijk gaat het snel beter met je nijntje! Ja dat begrijp ik wel, maar dan begrijp ik niet waarom er een da in die lijst staat die veearts is van oorsprong en op zo'n lompe manier met een konijn omgaat? Ik ben eerst naar een da gegaan van die lijst omdat ik dacht dat dat t beste was, maar dat bleek dus niet echt.. Maar goed misschien hebben andere mensen er andere ervaringen mee, dat kan natuurlijk. Vond het alleen wel typisch dat die andere da het herkende en meer mensen bij haar kwamen omdat hun huisdier niet goed behandeld werd bij die van de lijst.
basje Geplaatst: 9 januari 2010 Auteur Geplaatst: 9 januari 2010 Het gaat nu wel goed, hij vind het lekker die antibiotica! hield het bij zijn mondje en hij pakte met zijn voorpootjes het spuitje vast en likte het op:D fijn!
Saskia_ Geplaatst: 9 januari 2010 Geplaatst: 9 januari 2010 Basje: staat de DA met naam genoemd op de lijst? Het komt namelijk voor dat een kliniek (waar dus meerdere artsen werken) op de lijst staat, vaak zijn niet alle dierenartsen binnen die kliniek konijnkundig. Dat zou een logische verklaring kunnen zijn. In ieder geval fijn dat het geven van antibiotica geen gevecht hier. Monkie hier hield er ook erg van en wilde het liefst het spuitje opeten
vinnie Geplaatst: 9 januari 2010 Geplaatst: 9 januari 2010 Goed dat je naar een andere DA gaat! Kan inderdaad nooit kwaad! Binnen zetten vind ik zo in z'n algemeen geen slecht advies, je hebt het wel over een iets minder gezond konijn mét een kale plek! (Koud..) Maar, nu buiten en over twee minuten in de warme woonkamer? Nee, natuurlijk niet! ALS je hem naar binnen haalt, rustig laten wennen, eerst in een onverwarmde kamer enzo.. Anders is het gewoon zielig. Zaagsel lijkt me irritant voor een kale plek eigenlijk, en is inderdaad niet goed. Naast dat het stoffig is, wat niet goed is voor zowel jouw luchtwegen als die van je konijn, bevat zaagsel van naaldbomen (en weet jij veel waar dat zaagsel vandaan komt) op de één of andere manier een giftige stof. Ik weet niet hoe roze het precies is, maar een konijnenhuid hoort in principe wit te zijn of héél lichtroze. Dus ligtjesroze' is eigenlijk al niet goed. (Bij Indy in elk geval.) ik ben vandaag plopsan zaagsel gaan halen dat is stofvrij
Dollie Geplaatst: 9 januari 2010 Geplaatst: 9 januari 2010 ik ben vandaag plopsan zaagsel gaan halen dat is stofvrij Ja, en die giftige stof dan?
Sascha Geplaatst: 9 januari 2010 Geplaatst: 9 januari 2010 Als je alles zo gaat bekijken kan je je dier helemaal niet meer op de juiste manier verzorgen denk ik. Aan alles zit een maar. Door stro hebben bijv. ook vast wel muisjes gelopen die ziektes met zich mee dragen. Ik zou me niet zo druk maken. Plospan zaagsel is over het algemeen goed zaagsel omdat het dus stofvrij is dus voor de luchtwegen goed.
Dollie Geplaatst: 9 januari 2010 Geplaatst: 9 januari 2010 Tsja ik gebruik het niet, wat jij doet moet jij weten. :yes:
Sascha Geplaatst: 9 januari 2010 Geplaatst: 9 januari 2010 Ik zeg ook niet dat ik het gebruik Maar ik vind dat er soms gewoon een beetje overdreven wordt. Ik snap best dat er bepaalde dingen zijn die echt niet goed zijn, maar soms is het een beetje over de top.
Dollie Geplaatst: 9 januari 2010 Geplaatst: 9 januari 2010 Tsja als er duizend en één andere bodembedekkers op de markt zijn.. Waarom zou je dan? Maar goed, daar gaat het hier niet om.
Sascha Geplaatst: 9 januari 2010 Geplaatst: 9 januari 2010 Zoveel is er nou ook weer niet hoor. Bij ons hebben ze heel weinig. Het enige wat je kan kiezen is zaagsel, ressel bedding of stro. Het is maar net wat je prettig vind, en ik vind nog steeds zaagsel het prettigste. Het absorbeert goed terwijl russel bedding en stro binnen no-time gaat stinken. Het is dus ook maar net hoe het aanbod is. Maar het betekend dus nog niet dat ik het gebruik.
Manon73 Geplaatst: 9 januari 2010 Geplaatst: 9 januari 2010 ik vind plospan niet stofvrij. Toen ik dat nog gebruikte had ik altijd mijn handen vol stof. Ook mijn jas (de mouwen) zat altijd vol met stof. Ik gebruik nu aubiose en dat vind ik in alle opzichten beter.
Aanbevolen berichten