Femke en Bruno Geplaatst: 2 januari 2010 Geplaatst: 2 januari 2010 Mijn konijn (franse hangoor, Bruno) is nog maar jong, maar over een tijdje zullen zijn nageltjes geknipt moeten worden..Maar ik heb hierover een vraagje. Konijnen houden niet van oppakken, en ik doe dit daarom eigenlijk ook nooit. Maar nu vroeg ik me af hoe ik dat dan moet doen met de nageltjes knippen. Want dan moet ik hem ook oppakken, maar als hij dit niet gewend is zal hij waarschijnlijk tegenspartelen..Hoe doen jullie dit? Want ik wil hem eigenlijk niet oppakken, maar voor de nageltjes te knippen zou hij er eigenlijk toch aan moeten wennen.. Xx Femke
Lies86 Geplaatst: 2 januari 2010 Geplaatst: 2 januari 2010 Ik pak mijn konijn wel gewoon op.Hij komt zelfs naar me toe en laat zich dan prima opvissen.Doe dit wel altijd op een juiste manier.Bij mijn fransoos is dat 1 hand onder zijn kont, en 1 tussen zjin voor en achter poten in onder zijn buik laat maar zeggen. Dat gaat prima hoor.Dan tegen je aan h ouden en klaar. Nagels knippen heb ik nog nooit gedaan dus daar kan ik je niet bij helpen!Denk dat het handig is om het even met zijn tweeen te laten doen.Doe het sowieso nooit als je t zelf nog nooit gedaan hebt.Leer het dan eerst even van een ervaren kennis of de DA
happylover12 Geplaatst: 2 januari 2010 Geplaatst: 2 januari 2010 Ik pakte mijn konijn de voetje gewoon op hoor vond hij niet erg :yes:Maar optillen vond hij ook geen probleem.Jammer dat hij er sinds 24'12'09 niet meer is :'(
lianne Geplaatst: 2 januari 2010 Geplaatst: 2 januari 2010 Je kunt ook even naar een opvang in de buurt gaan, die willen vaak ook wel de nagels van je konijn knippen voor een kleine vergoeding die zij weer gebruiken voor de opvang! Met het knippen mag je nooit verder afknippen dan waar de haargrens van het pootje om de nagels heen loopt, dus echt alleen het uitstekende deel voorbij de haren. Ik zet mijn nijnsels altijd op schoot neer, maar met een FH is het wat lastiger en zullen een extra paar handen wel welkom zijn.
Quin Geplaatst: 2 januari 2010 Geplaatst: 2 januari 2010 Nageltjes knippen begin ik zelf niet aan. Ik heb een grote, sterke (!) hangoor-dame die oppakken vaak prima vind maar nagels knippen afgrijselijk! Ik ga daarom ook altijd naar de DA, de laatste keer moesten ze haar met twee assistentes vastpakken en de DA ging knippen.. En nog weten tegen te spartelen he, toen de DA haar weer in de reismandje zette gaf ze 'm nog een flinke trap na :O pittige tante is het hoor.. Duss ehhm.. Nee nageltjes knippen doe ik zelf niet.
Bunny06 Geplaatst: 2 januari 2010 Geplaatst: 2 januari 2010 (aangepast) Nagels knippen vind ik een makkie... Het is namelijk lastiger bij donkere nagels als bij doorzichtige nagels. Je ziet in de doorzichtige nagels duidelijk het bloed zitten. Je moet de nagels ongeveer 4mm vanaf het 'bloed/leven' knippen. Niet korter... Dus je moet goed kijken waar het vat stopt en eventueel kun je hiervoor een lamp gebruiken. Maar wat ik zelf doe is eigenlijk altijd veilig, zowel bij donkere als lichte nagels.. Zelf hebben we hier een bejaarde hond van 17 rond lopen waarvan ik de nagels moet knippen. Deze heeft voornamelijk donkere nagels dus het is te lastig om te zien waar het vat stopt. Wat ik dus doe is het volgende:.. Je pakt de poot/voet goed vast, legt de haren op zij die in de weg zitten, Je kijkt, als het kan, waar het vat zit en ophoudt,Je zet je nagelschaar min. 4mm vanaf het bloedvat om het nagel (let hierbij goed op dat je je kan verkijken op de plek waar je schaar het nagel doorknipt omdat je nagelschaar 2 brede delen zijn die langs elkaar schuiven. Dus niet dat je denkt dat je hem 4mm er van af zet maar werkelijk knipt de schaar op 2mm afstand bijvoorbeeld.Je hebt dus de schaar op het nagel gezet en dan knip je niet direct het nagel door. Je controleert eerst dmv een beetje druk, of het konijn hierop reageert of niet. Als hij zijn poot terug trekt, weet je dat je dus op de plek zit waar het vat nog zit dus dan neem je wat meer afstand en probeer je het weer. Als hij uiteindelijk zijn poot niet terug trekt, dan kun je knippen.Bij mij is het nog nooit fout gegaan. Let wel op dat je goed moet kijken naar je dier als je wat druk zet op je schaar omdat hij bijv. ook alleen met zijn hoofd erop reageert of met iets anders. En je dient altijd veilig om te gaan met een schaar omdat een dier onverwachte bewegingen kan maken waardoor je hem zou kunnen beschadigen.Ik denk dat het voor een konijn ook prettiger is om in een bekende omgeving geknipt te worden.. Naar de DA gaan veroorzaakt al stress en dan zitten er ook nog vreemden aan hem en al die onbekende geurtjes.... Nee dan zou ik ook niet mee werken.. Ik beloon ze ook altijd na het knippen.. Niet dat ze daardoor rustiger blijven maar ze doen het niet voor niks.. Ik zet ze gewoon op schoot en dan blijven ze ook wel rustig zitten.. 2 januari 2010 aangepast door Bunny06
Aanbevolen berichten