Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• Reacties 115
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Maar ik durf dat echt niet te gaan zeggen enzo! Maar mijn moeder alles laten doen kan ook weer niet want zij heeft echt geen tot weinig verstand van konijnen.. Ik heb al een document aangemaakt met het berichtje van Loes en op internet heb ik nog een stukje gekopierd waarin alles over gas staat en wat je ermee moet doen. Eronder stond ook dat als je geen kk da hebt, dat je dit dat kan uitprinten en kan meenemen. En dan ga ik alles uitprinten en aan me moeder meegeven..

Geplaatst:

En daar stond bij dat ik ook het hele stuk over darmimmobiliteit moest uiprinten en dat heb ik ook gedaan. dat is vaak het gevolg van gas of de oorzaak juist staat er, dus dat is ook handig om mee te nemen.

Geplaatst:

Ik vind wel zaak dat hier zo snel mogelijk iets mee gedaan wordt...

Ik weet zeker dat het ze het vreselijk vindt als ze dit zou lezen of als ze dit zou weten, en dat ze het ook zeker zou willen weten, zodat er in de toekomst iets mee kan doen.

En ik snap dat je het moeilijk vindt, maar ik denk wel dat het belangrijk is dat jij zelf ook (mee) gaat... Jij bent daar immers veel bij geweest, jij weet wat hier uitgelegd is en jij hebt nog altijd meer verstand van konijntjes dan je moeder neem ik aan. En misschien is het voor jezelf ook wel belangrijk om dit af te kunnen sluiten, dat het hoort bij een stukje verwerking.

Geplaatst:

Ja dat is ook wel waar. Maar dan voel ik me zo schuldig en dan ben ik ook zo verlegen. Ik ga vertellen aan een dierernarts hoe ze het moet doen en dat ze een aantal dingen fout heeft gedaan waardoor hij niet eens een kans had om te overleven. Nou, dat durf ik echt niet! Ik ga dan wel veel moed in verzamelen..

Geplaatst:

Je kunt het ook anders bekijken.. Je gaat aan een dierenarts vragen wƔt en waarom ze precies met je konijntje gedaan heeft, samen met je moeder (die er bij was) en met een dierenarts die er veel verstand van heeft. Zij legt uit wat en waarom, en dan kan Leon, nog beter dan jij, beoordelen of het echt fout was. Misschien wƔs het helemaal niet fout.

Ik denk ook niet dat je moet beginnen met iets als 'Je hebt Mr. Jingles fout behandeld', maar met 'Waarom heb je Mr. Jingles zo behandeld?'

Geplaatst:

Ja oke, maar dan vind ik het weer zo raar dat ik het dan niet heb gevraagt enzo, en dan ga ik nu ook weer denken, stel dat leon het nou ook zo heeft geleerd, of dat leon het anders vind dan dat cindy en loes enzo hier zeggen, dan sta ik mooi voor *** en kan ik het alsnog gaan uitleggen.. het liefst laat ik ze gewoon dit topic zien en klaar:P

Geplaatst:

Precies.. Laat haar maar uitleggen waarom ze voor deze behandeling gekozen heeft.

Misschien had ze er wel een goede reden voor, maar was het uiteindelijk toch niet slim. Of misschien wist ze gewoon echt niet beter, en dan is het dus heel belangrijk dat ze hoort dat het niet zo slim was...

Dit topic laten zien zou ik niet doen.. Dat vind ik nogal confronterend... Ik zou gewoon met die informatie van Loes en Cindy naar haar toe gaan, Loes ligt het heel precies en goed uit.

Geplaatst:

Maar het kan ook zijn dat, op wat voor manier dan ook.. Het wƩl goed was wat ze gedaan heeft.. Ik denk dat als je het gesprek begint met 'jij zat fout!! Daarom en daarom!!' met je lijstje van internet erbij.. Dat het ook niet goed gaat.. Geef haar de kans het uit te leggen.. En sta ook open voor die uitleg! Niet zo van, jaja dat zal wel MAAR JE ZAT FOUT! Nee, misschien zat ze niet fout.

En het maakt toch niet uit of je voor gek staat? Het is toch belangrijk dat het nĆ³Ć³it weer gebeurt? Ik denk dat je je daar wel over heen moet zetten..

Geplaatst:

nee natuurlijk ga ik dit topic niet laten zien!:P maar ik ben nu al helemaal zenuwachtig en dan denk ik echt: ooh ik durf niet en heb er geen zin in! maar ik moet het wel doen! en al die dingen.. wat een stres want ik durf echt niet..

Geplaatst:
Maar het kan ook zijn dat, op wat voor manier dan ook.. Het wƩl goed was wat ze gedaan heeft.. Ik denk dat als je het gesprek begint met 'jij zat fout!! Daarom en daarom!!' met je lijstje van internet erbij.. Dat het ook niet goed gaat.. Geef haar de kans het uit te leggen.. En sta ook open voor die uitleg! Niet zo van, jaja dat zal wel MAAR JE ZAT FOUT! Nee, misschien zat ze niet fout.

En het maakt toch niet uit of je voor gek staat? Het is toch belangrijk dat het nĆ³Ć³it weer gebeurt? Ik denk dat je je daar wel over heen moet zetten..

maar dat zou ik zowiezo nooit durven! ik ben echt zo iemand dat als ze zegt dat het wel goed was enzo, dat ik dan ga zeggen: okƩ! omdat ik gewoon niet durf..

Geplaatst:

Je weet dat ze heel erg vriendelijk is, en dat ze echt het beste wil doen.. Dus bedenk maar dat je niet alleen toekomstige konijnpatiƫntjes, maar ook haar hier waarschijnlijk mee helpt...

Geplaatst:
Je weet dat ze heel erg vriendelijk is, en dat ze echt het beste wil doen.. Dus bedenk maar dat je niet alleen toekomstige konijnpatiƫntjes, maar ook haar hier waarschijnlijk mee helpt...

ja dat is wel goed om aan te denken! maar ik denk dat ik daar niet meer aan denk is ik eenmaal naar dat gepsrek doe ga..

Geplaatst:

Ciska als jij alles netjes verzameld met de informatie waar de da wat mee kan kun je ook als leek hier heel goed over praten.Je bent hier inmiddels later achter gekomen omdat dit voor jullie en mister Jingels en hele verveelende ervaring was die jouw en mama niet los laat.

Dan zal de da ook zelf haar conclusies trekken en hopelijk dit nooit meer uitvoeren bij konijnen .

Geplaatst:

Inderdaad.

Probeer eens zo te denken, dat als jij dit niet verteld, het voor vele konijntjes ook verkeerd zou aflopen. En dat hierdoor de dierenarts iets kan leren, je vertelt het haar dus voor haar eigen bestwil. Waarmee ik bedoel: je geeft haar de gelegenheid om iets te leren. Dit is voor haar veel prettiger, dan wanneer je overal rondbazuind hoe "slecht" ze is, maar het nooit aan haar terug koppelt. Terugkoppelen van informatie is belangrijk. Je geeft dan wel kritiek, maar op een manier dat ze er iets mee kan. Als je zou zeggen "je hebt het verkeerd gedaan" dan geef je kritiek, maar niet op de manier zoals hier bedoelt wordt. Het is van belang opbouwende kritiek te geven, nl kritiek op zo'n manier geven dat ze open staat naar jou te luisteren, zich niet aangevallen voelt en er iets van kan leren. Het ligt met name aan de manier waarop je het vertelt Je kan haar ook vertellen dat je dit niet doet om gelijk te halen, maar omdat je het gewoon een nare ervaring vond.

Probeer vooral rustig te blijven, ws heb je emoties omdat het je veel verdriet doet. Maar het beste resultaat zal zijn wanneer jij rustig en kalm bent, en niet aanvallend reageert.

Sorry voor het lange verhaal, in een paar zinnen iets uitleggen vind ik meestal lastig :$

Geplaatst:

Ach Ciska, ik wel met je te doen eigenlijk! Ik weet nog zo goed hoe het was om puber te zijn en verlegen enzo... ik had dit ook doodeng gevonden hoor! Voor de meest simpele vraagjes aan mensen was het bij mij al heel vaak: "Mam, zou jij misschien dit of dat willen vragen?". Ik ben nu volwassen, en nĆ³g heb ik vaak bij de da dat ik het ergens niet echt mee eens ben maar dat ik dan toch okee zeg :$ Maar aan de andere kant: bedenk eens hoe trots je op jezelf gaat zijn als je hier toch met die da over gaat praten!

*geeft Ciska een dikke knuffel ^^

Geplaatst:

Ik sluit me helemaal aan bij de voorgaande berichten! Gewoon aangeven dat je in verwarring bent gebracht door informatie die je op internet hebt gevonden en dat je graag wil weten waarom ze voor deze behandeling heeft gekozen. Je konijn krijg je er helaas toch niet mee terug, dat weet jij en dat weet de dierenarts ook, maar je kunt gerust zeggen dat je er zo mee in je hoofd loopt en dat je uitleg nodig hebt omdat je het verlies nu moeilijk kunt verwerken. Daar zal ze ongetwijfeld begrip voor hebben! Dat je moeder weinig verstand van konijntjes heeft, maakt helemaal niet uit. Ze gaat met je mee om je te steunen en als je vantevoren met haar doorneemt wat je hebt gevonden, gaat het gesprek vast helemaal goedkomen! Een dierenarts snapt heel goed wat een dier voor een baasje kan betekenen en het is helemaal niet gek dat je daar graag nog even over wilt praten.

Alvast heel veel succes, ik blijf je topic volgen :)

Geplaatst:

OkƩ! Jullie geven me wel moed nu!:P Naja, mijn moeder heeft wel verstand van konijntjes hoor! Ze weet alles over de darmen en al die dingen, maar k ben alleen bang dat ze het verkloot ofzo:P

Maar petra, ik ben altijd zo geweest hoor:P

En yvon, maakt niks uit hoor:P, vind het juist fijner als je het zo goed uitlegt!

En saskia; ja ik denk dat dat een goed idee is!

Geplaatst:

Ciska, dit is al nr. 1.

De andere tekst is nog wat langer, dus die heb ik ingescand. Als je je e-mail adres even pb't dan kan ik die zo doorsturen (is wat makkelijker).

Acute Bloat and Blockage

Bloat occurs as gas accumulates in large amounts in the gastrointestinal tract. Acute bloat, however, occurs as a result of a physical obstruction or severe ileus. True obstructions are usually high in de gut, near the pyloric opening (at the bottom of the stomach) or within the first six inches of the small bowel. Blockage may occur from ingested material such as plastic; carpet fibres; dried peas, corn, and beans; cat litter; and mats of hair (some hair is naturally present in a rabbit digestive tract and ordinary does not cause obstruction, but sometimes hair may form a clump in the stomach, which gets caught in the bowel). Tumors, adhesions, abcesses, and a twisted intestine (rare in rabbits, and more likely to occur in older rabbits or rabbits with paralysis) may also cause blockages. Because of the obstruction, gas and liquids cannot pas normally and begin to accumulate in the stomch, distending it. As it expands, it presses on other internal organs and causes extreme pain to the rabbit.

With severe ileus, the bowel and stomach are completely immobile, sometimes causing severe accumulation of gas and fluid despite no physical blackage. This could be termed a ā€œfunctional obstructionā€. Dr. Mark Burgess explains:

[Functional obstruction] is not a surgical problem, as there is no real object obstructing the gut. Distinguishing between the two conditions can be nearly impossible in some cases. Abdominal X-rays may be useful; if the pattern of dilated gas and fluid accumulation is throughout the entire gut, then the condition is more likely ileus. If the proximal gut (stomach and upper section of small bowel) appear dilated with gas/fluid, and the dilation abruptly stops and the lower gut seems small and empty, this is more likely a physical blockage requiring emergency surgery. But in many cases, gas pattern and X-ray appearance can be identical in severe ileus or obstruction cases.

According to another veterinarian, functional obstructions can happen occasionally at the pylorus from normal ingested food that is not chewed adequately, as well as in the intestine from impacted contents that collect when intestinal contractions slow. Tha latter functional obstructions may occasionally move out on their own, causing periodic episodes of pain and anorexia until they have passed into the colon. (Once in the colon, many of these blockages will no longer be as obstructive, as the colon is larger.) This passage can somethimes be monitored with radiographs. In one case a rabbit who had consumed a large number of fresh willow twigs developed functional blockage. The blockage was monitored by X-rays, and as it appeared to be moving, albeit very slowly, the caretaker chose to give supportive care (elektrolytes, fluids, warmth, supplemental nutrition, and pain medication) rather than risk surgery. In this particular instance, the blockage did finally pass through and the rabbit survived.

Remember that bloat is very dangerous to the rabbit ā€“it is extremely painful, stresses the rabbit, may cause the rabbit to go into shock, and in some cases ruptures the stomach. A rabbit with acute bloat from a complete gastrointestinal obstruction can go from perfectly well to critacally ill within 12 to 24 hours of onset of symptoms if there is no succesful intervention. If you see several of the following signs in your rabbit, it is an extreme medical emergency and the rabbit must receive immediate veterinary care to have any hope of survival:

- Sudden refusal to eat or drink

- Extreme pain (rabbit will often sit hunched, grinding his teeth)

- Loud gurgles and/or slishing sounds in gut

- Distention of abdomen with tight feel (tympany)

- Abrupt cessation of fecal pellets

- Shock (two sings of shock are body temperature below 99Ā°F and bright pink or grayish-white gums)

- Sudden onset-rabbit was fine one minute near collapse the next

Treatment

Treatment for bloat and blockage can be very tricky, and the strategy will depend upon the cause of the gas accumulation and the condition of the rabbit. Once a rabbit is in the vetā€™s care, the rabbit will most likely need to be stabilized before any treatment is done. In cases where the rabbit is in critical condition, emergency doses of IV fluids, analgesics, and antibiotics may be given first. A radiograph should be taken of any bloated rabbit to help pinpoint the reason for the gas accumulation. The vet will then decide what course of action needs to be taken. If there is still some outflow from the stomach, the condition may be treated without surgery. In non-obstructive bowel bloating, supportive care and motility drugs are given, but if the wrong diagnosis is made and there is an obstruction, the motility drugs will worsen pain and cramping and could cause rupture, especially at high doses. If there is a complete obstruction of outflow, surgery may be necessary. Dr. Mark Burgess prefers an ā€œaggressive but hands-offā€ approach whenever possible:

You need to treat rapidly but not stress the rabbit at all. We avoid stress by not doing a blood drawn, not stomach tubing them (unless very critical and so bloated we donā€™t have a choice), not handling with heavy restraint of the rabbitā€¦ but we do get injectable meds in: ReglanĀ®, a dose of BanamineĀ® for cramping and pain, SQ warm fluids to help get body temp up (usually hypotermic if bloated), then oral probiotics, simethicone liquid to break up gasā€¦ and put in a heated cage.

In acute cases where the rabbit is extremely bloated and decompression is necessary, many vets feel it should never be done with a needle. The late Barbara Deeb, in the chapter ā€œdigestive System and Disordersā€ in the Manual of Rabbit Medicine and Surgery, warned that attempting stomach decompression with a needle will result in peritonitis and death.

Cases of acute bloat that are caused by a total obstruction of the pylorus or intestine that is completely cutting off outflow will require emergency surgery. This surgery carries high risks, and unless the veterinarian is very skilled and experienced, it is likely to be unsuccessful. However, in most of the cases of total obstruction, the rabbit would die without it. It can be very difficult to distinguish between acute bloat that must be treated surgically and bloat that can be treated medically, even for experienced rabbit veterinarians. Dr. Mark Burgess recounts his experience:

Iā€™ve seen one bunny who had nearly identical signs twice, a year apart. The first time we cut him because he seemed tightly bloated and we worried about a blockage; but nothing was in there, he simply had ileus, so we got him on high doses ReglanĀ® and closed him fast. A year later he came in looking the same once again; X-rays and clinical appearance were similar. This time we cut him and he had a hairball blocking his bowel. Sometimes there is no way to be sure without surgery, but X-rays are the best way to try and distinguish the two.

Bron: When Your Rabbit Needs Special Care by Lucile C. More and Kathy Smith

Geplaatst:

Cisca, ik denk dat je het gewoon kan!Oke het is een beetje eng maar als je de eerste stap hebt gezet volgt de rest vanzelf.Je hebt inmiddels genoeg info verzameld

Ik ben jarenlang zo verlegen geweest dat ik als ik op straat liep zo'n beetje elke lantaarnpaal van dichtbij gezien (en gevoeld heb).Durfde van ellende niet voor me uit te kijken....stel dat ik iemand aankeek....het idee alleen al!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .