Jari Geplaatst: 29 december 2009 Geplaatst: 29 december 2009 Sjors heeft in het verleden myxomatose gehad volgens de vorige eigenaar. Volgens hun is haar maatje er wel aan overleden en zij had het overleefd. Nu had ik het er over met mijn dierenarts en die zegt dat hij zelden een konijn heeft gezien dat myxomatose overleefd heeft of het was geen myxomatose en heeft mij aangeraden om Sjors straks toch mee te laten enten. Echter ben ik nogal tegen enten als het niet nodig is... Nu weet ik natuurlijk dat myxomatose een zeer dodelijk virus is. Wat zal ik doen, Sjors straks toch mee laten enten of zou ik haar kunnen laten testen op anti-stoffen? Ik weet niet of dit laatste mogelijk is?VHD wordt ze sowieso tegen geënt! Alvast bedankt!
desi Geplaatst: 29 december 2009 Geplaatst: 29 december 2009 Ben in augustus alle 4 mijn konijnen verloren aan de myx, dus ik zou het risico nooit maar dan ook nooit meer willen lopen en ik zou ze ten alle tijde laten enten hoor...heb mijn lesje op de harde manier geleerd zeg maar.... Knap trouwens dat jouw konijn het overleeft heeft, dat hoor je maar heel zelden...maar toch laten enten hoor, je weet maar nooit toch?
Chani Geplaatst: 29 december 2009 Geplaatst: 29 december 2009 het maakt ook niet uit geloof ik of het diertje in het verleden myx gehad heeft, aangezien de antistoffen tegen myx volgens mij niet eeuwig in het bloed blijven zitten. daarom moet je ook meerdere keren per jaar tegen myx enten. nu kan het wel zo zijn dat de antistoffen wel levenslang aanwezig blijven als het diertje ook echt myx gehad heeft, maar volgens mij is dat niet zo.ik zou dus voor de zekerheid toch enten. dat de DA nooit heeft meegemaakt dat een konijn myx overleefd heeft is volgens mij meer omdat de meeste mensen niet met hun konijn naar de DA gaan als het iets mankeert, of pas veel te laat. want er zijn echt wel gevallen bekend van nijnen die het overleefd hebben, al is het sporadisch.
Laura Geplaatst: 29 december 2009 Geplaatst: 29 december 2009 Dit is niet iets op jou vraag, maar ik heb een andere vraag en aangezien dit over myx gaat, kan een konijn dat myx al gehad heeft het nog een keer krijgen. Heb dit verder niet gelezen.
desi Geplaatst: 29 december 2009 Geplaatst: 29 december 2009 Volgens meerderen kan dat niet als ze het al eens hebben gehad maar ik zou er niet zomaar vanuit gaan en als je toch ent voor VHD waarom dan niet gelijk voor myx?
Laura Geplaatst: 29 december 2009 Geplaatst: 29 december 2009 Oke, Mijn nijn heeft t nog nooit gehad en word gewoon ingeënt maar ik was benieuwd of ze t gewoon als ze t al is gehad hebben het nog een keer konden krijgen.
Chani Geplaatst: 29 december 2009 Geplaatst: 29 december 2009 ja ik lees net dat een konijn na een myx besmetting toch levenslang immuun is, dus mijn eerdere bericht klopt niet.alleen moet je er dan wel 100% zeker van zijn dat het de eerste keer echt myx was. Ik zou dus toch voor de zekerheid wel enten.
Jari Geplaatst: 29 december 2009 Auteur Geplaatst: 29 december 2009 Volgens meerderen kan dat niet als ze het al eens hebben gehad maar ik zou er niet zomaar vanuit gaan en als je toch ent voor VHD waarom dan niet gelijk voor myx? Iedere enting is toch ook weer een risico omdat iedereen anders reageert op een enting, zo ook dieren. Als het dus niet nodig is, doe ik het liever niet...
Britt Geplaatst: 29 december 2009 Geplaatst: 29 december 2009 idd komt weinig voor dat ze het overleven, maar ik en ook iemand die heeft 2 tannen en 1 daarvan heeft ook myx gehad, en heeft het ook overleefd, maar heeft wel bijna geen neus meer, er zit ook een gaatje in !maar het komt maar id zelden voor!ik zou ze wel voor de zekerheid enten, want miss komt het terug !
_Danielle Geplaatst: 29 december 2009 Geplaatst: 29 december 2009 Volgens mij is een konijn levenslang immuun voor myx als ie het heeft overleefd... Maar ik vraag me af... Hoe zeker is het dat hij inderdaad myx heeft gehad? Veel konijnen overleven myx inderdaad niet. Weet 't vorige baasje het absoluut zeker? Is hij echt heel erg ziek geweest dan? Dan nog.. 'Moet' het konijn alsnog voor VHS geënt worden...
zwarte panter Geplaatst: 29 december 2009 Geplaatst: 29 december 2009 Eén van mijn konijnen heeft myx gekregen door een enting. Daarna heb ik met meerdere DA'en en zelfs een prof gesproken of er idd sprake is van levenslange immuniteit. Niemand kon mij de zekerheid geven dat die er zou zijn en of zijn antistoffen hoog genoeg waren. Uiteindelijk raadde ze me dus allemaal aan om wel gewoon te blijven enten. En dat is ondertussen al weer 2x gebeurt. Daarnaast ben jij niet eens 100% zeker dat hij myx heeft gehad, aangezien hij toen nog een andere eigenaar had. Ik zou het risico dus niet nemen.
Jari Geplaatst: 30 december 2009 Auteur Geplaatst: 30 december 2009 En daarom vraag ik mij dus ook af of ik haar op antistoffen zou kunnen laten testen? Of het myxomatose was. De vorige eigenaar zei dat ze er wekenlang mee bezig zijn geweest om haar er weer bovenop te krijgen. Haar maatje is overleden. Het zou dus goed kunnen dat het echt myxomatose was. Dit heeft ze zo'n 3,5 jaar geleden gehad, toen ze een jaar of 1 was. Ik meende ook gelezen te hebben dat konijnen die in het wild myxomatose hebben gehad en het hebben overleefd, levenslang immuun zijn en deze antistoffen zelfs aan hun jongen doorgeven. ''Niet alle besmette konijnen stervenGenezing in de natuur is zeldzaam (misschien 5 - 10% van de wilde konijnen herstelt uiteindelijk van Myxomatose), genezen konijnen zijn een leven lang immuun, en produceren zelfs een immuun nageslacht. '' -Daniëlle: Sjors wordt sowieso tegen VHS geënt. Maar 1 enting minder is voor mij toch weer 1 zorg minder. De andere 3 krijgen gewoon beide entingen, maar nogmaals, als een enting niet nodig is, doe ik het liever niet. Niet vanwege het geld, maar vanwege de mogelijke risico's.
doortjepingu Geplaatst: 30 december 2009 Geplaatst: 30 december 2009 Ik zou het risico niet lopen maar het is zo'n moeilijke keus.
_Danielle Geplaatst: 30 december 2009 Geplaatst: 30 december 2009 Dat begrijp ik hoor, Jari! Ik zou inderdaad toch voor de zekerheid blijven enten, zeker nu ik Zwarte Panters berichtje heb gelezen. Of je je konijn zou kunnen laten testen op antistoffen, weet ik niet.. Zou wel handig zijn....
Aanbevolen berichten