naomisissy Geplaatst: 25 december 2009 Geplaatst: 25 december 2009 :yes::yes::yes: mijn tante die heeft een konijntje en die heeft tandje die veel te lang worden. die moet ze telkis laten knippen en toen heb een en ander gevraagt en toen zij iemand dat je ze dan ook kunt laten verwijderen. ik dag hu dan kan die toch niet meer eten maar toch wel:mdr:. maar wat moet je dan rekening mee houden en moet je dat bij een gewone dierenarts laten doen of een speciale dierenarts. e hoe werkt het allemaal??? naomi:he::he::he:
Sherrifke Geplaatst: 25 december 2009 Geplaatst: 25 december 2009 Tandjes blijven hun hele leven lang doorgroeien.. Door het eten van stevige brokken schaven de tandjes van zelf af.. Mag ik vragen wat voor voer jou tante geeft aan het konijntje? Is er overigens nog een andere reden waarom de tandjes verwijdert moeten worden? gezondheids klachten? of alleen omdat ze door blijven groeien?
Saf Geplaatst: 25 december 2009 Geplaatst: 25 december 2009 Je hebt konijnen waar de tandje minder vanaf slijten als van andere konijnen. Deze zou ik zeker een goede harde brok geven. Eventueel de hope farms supertrio die is erg hard en verder natuurlijk hooi en eventueel wat (wilgen)takken. Tanden slijpen moet bij een DA. Ik zou hiervoor zeker opzoek gaan naar een konijnkundige DA.
Sherrifke Geplaatst: 25 december 2009 Geplaatst: 25 december 2009 maar om daarvoor de tandjes eruit te laten halen.. ik weet niet of dat normaal is of dat het vaker gebeurd..
Saf Geplaatst: 25 december 2009 Geplaatst: 25 december 2009 Normaal zou het neit mogen zijn maar het kan wel voorkomen konijnen met tand probleempjes die aanhouden en waarvoor bijslijpen of zelfs weg halen de enige oplossing is. Als je konijnen een verkeerde beet heeft bijvoorbeeld.
Sherrifke Geplaatst: 25 december 2009 Geplaatst: 25 december 2009 ja oke, dat kan ik begrijpen. Daarom vroeg ik al of er misschien nog een andere reden was... maar nog geen reactie op gekregen...
naomisissy Geplaatst: 25 december 2009 Auteur Geplaatst: 25 december 2009 oke, ik had van iemand anders gehoord dat ik ze beter kon laten verwijderen als ze steets terug kwamen omdat het knippen heel duur is. en dat de tandjes daar niet van slijten want aleen de stifttandjes slijte.n af. of ik heb het verkeerd begrepen. en hij krijgt gewoon gemixt voer. maar er is nog maar 1 keer geknipt dus we moeten af wachten!!! naomi
Caroline Geplaatst: 25 december 2009 Geplaatst: 25 december 2009 Oeps, oeps...ben echt veel te lang niet op BB geweest hƩ... Even een misverstand uit de wereld helpen dus... brokken zorgen er NIET voor dat de tanden afslijten!!! Hooi doet dat wel. Waarom? Omdat ze er heel veel van moeten eten om voldoende voedingsmiddelen binnen te krijgen en ze er lang op moeten malen. Tegelijkis een konijn zijn spijsvertering ook daar op afgestemd, ze hebben al die vezels nodig om een optimale darmwerking te verkrijgen.
Saf Geplaatst: 25 december 2009 Geplaatst: 25 december 2009 Je bent idd al lang niet meer hier geweest of ik meot je elke keer mis gelopen zijn. Onze franse hangoor heefthet gebit neit 100% goed staan en de kans bestaat dat haartandjes neit hard genoeg slijten nu kreeg i khet advies om buiten het hooi, wilgentakken etc ook hope farms te geven omdat die brok harder is dan wat ik normaal geef (SS) en de tandjes daardoor in ieder geval mee zouden gaan slijten. Maar dat is dus niet zo? Want dan kan die hope farms er weer uit.
lianne Geplaatst: 25 december 2009 Geplaatst: 25 december 2009 Saf ik kreeg juist het omgekeerde advies van de DA. Er zijn aanwijzingen dat een geƫxtrudeerde korrel als SS lastiger door te bijten is dan gewone biks, maar als hoofdadvies kreeg ik toch: hooi, hooi en nog veeeeeel meer hooi. Owja, en nog meer hooi. En dat gaat nu gelukkig goed!Caroline, haal het niet in je hoofd om weer weg te gaan haha! Nu heb ik ten minste weer wat leuke gezondheidtopics om te lezen met jouw posts.
Saf Geplaatst: 25 december 2009 Geplaatst: 25 december 2009 De DA vroeg wat ik ze voerde. SS, veel hooi, wilgentakken en elke dag een fikse groente schotel. Dat zou eigenlijk afdoende moeten zijn maar toen zij hij je zou de hope farms kunnen proberen. Die krijgen de Annies nu tussen de SS gemengt. Weet niet hoe lang het geleden het is dat jij je advies kreeg bij de DA. De Hopefarms is wel van brokvorm veranderd van rond naar driehoekigachtig.
Muffins Geplaatst: 25 december 2009 Geplaatst: 25 december 2009 Tanden verwijderen bij olifantstanden is zeker een goede optie. Ik heb het al meerdere keren laten doen bij konijnen hier uit de opvang. Ze kunnen daarna gewoon biks eten en vaak ook hooi en de groente snij ik dan voor ze. Bijvoorbeeld andijvie en witlof in van die reepjes zoals je andijvie ook gesneden kunt kopen. Wortels kunnen ze niet gewoon meer eten die moeten ook in sliertjes of kleine stukjes. Die kunnen ze namelijk niet meer afknagen. Net als wilgentakken enzo. Dat lukt ook niet. Op zich is het verwijderen van de tanden nogal een klus voor de dierenarts. Je kunt dan ook het beste naar een dierenarts gaan die hier veel ervaring mee heeft omdat als er een klein stukje blijft zitten met verwijderen doordat het afbreekt, de tanden gewoon weer terug groeien. Dus de tanden moeten in z'n geheel worden verwijderd. Mijn ervaring met konijnen waarvan 's middags de tanden zijn verwijderd is dat ze 's avonds al weer van alles naar binnen werken, en gelijk weer goed gaan eten. Zelfs beter dan daarvoor en ze komen ook weer goed op gewicht. Je bespaart het konijn vele stress momenten omdat niet iedere paar weken de tanden meer geslepen hoeven te worden. Knippen is zowiezo niet zo'n goede optie omdat de tanden kunnen splijten en hierdoor kunnen abcessen in de kaak ontstaan. Een enkele keer krijgt een konijn wel eens ontstoken oogjes na het verwijderen van de tanden omdat een en ander met elkaar in verbinding staat. Maar een tijdje oogdruppeltjes en dat gaat ook weer over. Olifantstanden onstaan vaak door een verkeerde stand van de tanden in de kaak. Dat kan komen door erfelijke factoren. Maar het kan ook gebeuren dat olifantstanden ontstaan door voedingsfouten (te weinig hooi). In het laatste geval kan eenmalig slijpen er voor zorgen dat de tanden weer in goede stand komen te staan en door de voeding aan te passen kun je dan herhaling proberen te voorkomen.Maar als de tanden echt een foute stand hebben dan blijf je slijpen en dan is het verstandiger en konijnvriendelijker om de tanden te verwijderen vind ik persoonlijk.
lianne Geplaatst: 25 december 2009 Geplaatst: 25 december 2009 Dat was begin dit jaar. De 2 doen het er prima op hier, zolang ze voldoende hooi krijgen blijft het probleem bij Nijn nog redelijk weg. De laatste keer zat er 6 maanden tussen.
Lauwtjee Geplaatst: 26 december 2009 Geplaatst: 26 december 2009 Vraag je af of je echt die nijns tanden weg wilt halen. Is het echt nodig? Geef harde brok en wat goeds om op te knagen zoals wilgentakken. Je moet je eens gaan afvragen, of je die nijn zoveel pijn wil laten lijden, gewoon omdat dr tandjes hard doorgroeien.
lianne Geplaatst: 26 december 2009 Geplaatst: 26 december 2009 Vraag je af of je echt die nijns tanden weg wilt halen. Is het echt nodig? Geef harde brok en wat goeds om op te knagen zoals wilgentakken. Je moet je eens gaan afvragen, of je die nijn zoveel pijn wil laten lijden, gewoon omdat dr tandjes hard doorgroeien.Lees de post van Caroline eens... harde brokken zorgen er niet voor dat het zal slijten, dat doet hooi alleen. Tanden weg laten halen is nog altijd minder stressgevoelig dan iedere 6 weken tanden te moeten laten slijpen bij een DA!
YvonneH Geplaatst: 26 december 2009 Geplaatst: 26 december 2009 Die ander die ze gevraagd had, dat was ik dus :mdr:Als je konijn zijn tanden niet goed staan en dus steeds te lang zijn kun je ze beter laten trekken zoals dus al door een aantal anderen hier bevestigd is. Dat is gewoon fijner voor ze dan constant knippen of slijpen.(ga er wel vanuit dat we het over voortanden hebben he) Hooi helpt idd wel (heb hier Ko met haken door verkeerde stand van kiezen) maar als we het over een terugkerend probleem hebben zal het ws om een verkeerde stand van de tanden gaan. Daarom heb ik als advies gegeven naar kk da te gaan en ze te laten verwijderen. Mocht het niet aan een verkeerde stand van de tanden liggen dan zal een kk da dat ook wel zien Oja, en Caroline: idd niet weer zolang weggaan he
Lauwtjee Geplaatst: 26 december 2009 Geplaatst: 26 december 2009 Lees de post van Caroline eens... harde brokken zorgen er niet voor dat het zal slijten, dat doet hooi alleen. Tanden weg laten halen is nog altijd minder stressgevoelig dan iedere 6 weken tanden te moeten laten slijpen bij een DA!ow sorry, dan had ik dat over het hoofd gezien, dat ze iedere 6 weken de tanden moet laten slijpen. Tja, ik heb er nie tveel verstand van, sorry... Doe maar gwn wat het beste is!:mdr:
Caroline Geplaatst: 26 december 2009 Geplaatst: 26 december 2009 Je bent idd al lang niet meer hier geweest of ik meot je elke keer mis gelopen zijn. Onze franse hangoor heefthet gebit neit 100% goed staan en de kans bestaat dat haartandjes neit hard genoeg slijten nu kreeg i khet advies om buiten het hooi, wilgentakken etc ook hope farms te geven omdat die brok harder is dan wat ik normaal geef (SS) en de tandjes daardoor in ieder geval mee zouden gaan slijten. Maar dat is dus niet zo? Want dan kan die hope farms er weer uit. Die kan er idd weer uit. Ook al is de vorm of structuur veranderd. Bekijk het gewoon zo: de tijd die ze nodig hebben om dezelfde hoeveelheid aan gewicht in hooi en brokken te kauwen...dat verschil is zo enorm groot,dat het eigenlijk erg logisch is dat de brokken geen verschil maken. Ze spenderen veel meer tijd per dag aan het kauwen en verwerken van hooi. Die 2 minuten per dag dat hier biks naar binnen worden geschranst zijn echt verwaarloosbaar mbt het effekt op afslijten kiezen. En euh, ja...ik blijf wel wat hangen. Maar ik heb het echt ontzettend druk en jullie zijn zo mogelijk nog drukker op het forum...:he: Krijg dus echt niet meer alles gelezen.:whistle2:
naomisissy Geplaatst: 26 december 2009 Auteur Geplaatst: 26 december 2009 alvast bedankt voor alle reacties.mijn tante heeft een konijn met best wel lange haren die zaten door het likken van zijn vacht in de klit in zijn bek omdat die tanden zo lang waren en no is dat niet meer maar dat krijgt tie denk nog vaker terug als die tanden steets weer terug komen. en als je die tanden dan verwijderd heb je dat ook niet meer dat en ik heb zelf ook een pony en daar krijgt mijn konijn hooi van maar is dat dan niet slecht voor ze omdat dat er heel anders uit ziet. naomi
Sherrifke Geplaatst: 26 december 2009 Geplaatst: 26 december 2009 Weet je ook wat voor konijntje jou tante heeft? Wordt dit konijntje ook vaker geborsteld? Lang harige konijntjes hebben soms wat hulp nodig bij hun verzorging...
lianne Geplaatst: 26 december 2009 Geplaatst: 26 december 2009 En euh, ja...ik blijf wel wat hangen. Maar ik heb het echt ontzettend druk en jullie zijn zo mogelijk nog drukker op het forum...:he: Krijg dus echt niet meer alles gelezen.:whistle2:Ook al ben je alleen maar bezig in gezondheid, is er weer even een vertrouwde blik op het forum :mdr:.
naomisissy Geplaatst: 26 december 2009 Auteur Geplaatst: 26 december 2009 het konijntje van mijn tante wordt elke dag geborsteld en verzorgd!!!maar ik weet niet wat voor soort het is dat moet ik nog ff vragen.naomi
Joseeke Geplaatst: 27 december 2009 Geplaatst: 27 december 2009 Bij mijn vorig konijntje *Balou* waren ook de snijtanden verwijderd.Hij had een genetische afwijking, waardoor zijn ondertanden over zijn boventanden stonden.Tandenknippen is ontzettend stressvol voor het konijn.De tanden kunnen ook nog eens splijten tijdens het knippen tot in de kaak & als dit gebeurd met je nog veel verder van huis.Na de verwjdering van zijn snijtanden was *Balou8 er een stuk beter aan, dit kon je aan alles merken.Maar...laat dit alleen door een KK-DA gebeuren! Betreft de Hope Farms Supertrio -->Het is niet wetenschappelijk bewezen dat dit een goede invloed heeft op de slijtage van het konijnengebit.Maar verschillende leden op de KonijnenGroep (forum van Stichting KonijnenBelangen) hebben gemerkt dat haakjes langer wegblijven bij hun konijnen als ze Hope Farms Supertrio te eten krijgen.De haakjes blijken langer weg te blijven, waardoor ze minder vaak naar de DA hoeven om te haakjes te laten weghalen.
naomisissy Geplaatst: 27 december 2009 Auteur Geplaatst: 27 december 2009 oke, ik wilde alleen nog ff weten want ik heb een pony en dat hooi van die pony krijgt mijn konijn konijn ook maar is dat dan wel goed voor haar als ze dat hooi krijgt want het is een heel ander soort hooi, wat steviger en een andere kleur.en is deze site alleen voor konijnen of ook voor anderen dieren?????naomi
Aanbevolen berichten