Ga naar inhoud

dirkje voelt zich niet lekker

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Dirkje heeft sinds gisternacht last van slijm bij haar keutels. Verder is er niks aan haar te merken, ze eet

, drinkt en keutelt goed. Ze is speels en allert. Keutels zijn normaal van vorm en grote. Alleen er hangt dus steeds wat slijm aan haar kontje.

Haar buikje voelt trouwens ook iets boller dan normaal. Ze is ongeveer 3 maanden oud.

Ik heb om 11 uur een afspraak bij de DA, omdat het me niet helemaal lekker zit.

Zijn er dingen die ik moet vragen bij de DA?

Geplaatst:

Ik zou zo niet weten wat er aan de hand is. Het klinkt als iets in d'r buikje...

Gelukkig eet en keutelt ze nog goed en is ze nog actief!

Over wat je aan de DA moet vragen....niet zo veel...als het een goede DA is moet hij jou veel vragen en moet jij precies vertellen wat er aan de hand is.

Veel sterkte straks!

Geplaatst:

Dikke buiken ziekte (Enterocolitis)

Deze naam wordt vaak gebruikt als een konijn een opgezette buik en andere vage symptomen heeft. Dikke buikenziekte is echter een darmslijmvliesontsteking met slijmvorming in de dikke darm. Dit komt vooral voor bij jonge

konijnen tot 4 maanden oud, soms met de dood tot gevolg. De symptomen van de dikke buiken ziekte zijn lusteloosheid, beven, minder eten, gezwollen buik, lage lichaamstemperatuur, veel dorst, diarree met slijm, klotsende buik. De ziekte is te behandelen met aeropax, hooi, eventueel dwangvoer om het konijn aan het eten te houden en door het konijn warm te houden. De dierenarts zal een darmstimulerend middel kunnen geven, metronidazol, een infuus en/of pro-biotica.

?

Geplaatst:

Ik ben terug. Ben bij dokter yvonne simon geweest. Zij is erg goed met konijnen.

Dirkje heeft een irritatie in haar darmen. Ik heb keutels me genomen en ze verteert haar eten niet goed genoeg. Omdat ze verder gewoon helemaal zichzelf lijkt leek het yvonne niet heel ernstig. De buik was nu goed, moet zeggen dat ik het ook een stuk beter aan vond voelen dan gister nacht.

Ze heeft nu voor 10 dagen proxetin. Verder moest ik haar zolang wat meer groenvoer geven.

Geplaatst:
Ik ben terug. Ben bij dokter yvonne simon geweest. Zij is erg goed met konijnen.

Dirkje heeft een irritatie in haar darmen. Ik heb keutels me genomen en ze verteert haar eten niet goed genoeg. Omdat ze verder gewoon helemaal zichzelf lijkt leek het yvonne niet heel ernstig. De buik was nu goed, moet zeggen dat ik het ook een stuk beter aan vond voelen dan gister nacht.

Ze heeft nu voor 10 dagen proxetin. Verder moest ik haar zolang wat meer groenvoer geven.

Dierenkliniek hengelo dus :D aardige vrouw dat, daar gaan we vaak heen met de hond, of naar Dankers.. voor de konijnen altijd naar robert stolzstraat

Geplaatst:

Ik ga met de konijnen alleen naar yvonne, Dankers heeft veel verstand van dieren, maar niet van konijnen. Yvonne daarentegen wel. Ze onderzoekt ze grondig, staat open voor suggesties van het forum en is ook echt niet te beroerd om hulp te vragen als ze het zelf even niet lijkt te weten.

Daarnaast is het echt een hele aardige vrouw en neemt ze goed de tijd om je dier op zijn gemak te stellen en om vragen van de baasjes te beantwoorden.

Met Dirkje gaat het nog steeds oke trouwens, ze is het niet eens met de protexin naar binnen werken, maar laat het wel toe. Ze ligt nu lekker tegen zus lief aan en heeft net lekker gesmult van haar andijvie.

Geplaatst:

Oke, nu heeft ze last van plak poep afgewisseld met gewone keutels.

Weet niet zo goed wat ik haar nu het beste te eten kan geven. Iemand tips?

Haar kontje is nu vies, kan ze gewoon met de billen in bad, anders weet ik niet hoe ik het weg kan krijgen.

Geplaatst:

Ik vermoed ook dikke buikenziekte, nare ziekte waarbij het een te hoog eiwitgehalte een rol speelt. Veel groenvoeding is belangrijk en weinig biks.

Klinkt heel tegenstrijdig met plakpoep, maar het is juist erg belangrijk. Ik heb zelden hier nog DBZ als jonge konijnen binnen komen en ze gaan direct op groenvoer en laag eiwitgehalte biks.

Geplaatst:

Het lijkt gewoon helemaal goed te gaan met haar. Ze eet goed, is heel ondeugend, keutel ook goed. ik heb geen plakpoep meer gezien. Ze heeft ook geen problemen meer met de protexin naar binnen krijgen, ze komt zelfs enthousiast aan huppelen als ze weer moet.

Het lijkt gewoon een normaal konijntje op het moment. De dierenarts vond de darmgeluiden iets te snel en dat is nog steeds, maar volgens mij gaat het wel goed komen met die kleine meid.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .