Imre Geplaatst: 13 december 2009 Geplaatst: 13 december 2009 Mijn baby konijntje is twee dagen geleden aangevallen door mams.Ze deed toen al raar. Alleen zitten ,en omvallen.De volgende dag ging het stukken beter.Nu lijkt zij ineens helemaal verlamd! Ze loopt niet meer , eet niet meer , drinkt niet meer...het lijkt of ze alleen nog maar haar kopje op kan tillen..Iemand een idee wat dit kan zijn?Ze ligt nu bij mij binnen met een kruikje...Graag hulp!heel erg bedankt alvast !!!!
bunny ranch chanty Geplaatst: 13 december 2009 Geplaatst: 13 december 2009 Bel de dierenarts maar!!! Wij kunnen je nu niet helpen.
zwarte panter Geplaatst: 13 december 2009 Geplaatst: 13 december 2009 Ik snap niet dat je al niet lang bij de DA bent geweest. Zoals ze nu is, moet je NU de dienstdoende DA bellen.Je konijntje is nu aan het lijden en dat kan je niet maken.
Imre Geplaatst: 13 december 2009 Auteur Geplaatst: 13 december 2009 ik heb de dierenarts al gebeld die zegt dat ie niets kan doen en dat ik moet afwachten?Hij zegt dat het van de stress kan zijn ???
Imre Geplaatst: 13 december 2009 Auteur Geplaatst: 13 december 2009 weet iemand een andere dierenarts bij purmerend die wel verstand heeft van konijnen?
Aniek Geplaatst: 13 december 2009 Geplaatst: 13 december 2009 Yolanda Kersten-Klomp Dierenkliniek Grevelingenmeer Grevelingenmeer 177 1447 AM Purmerend 0299-648000 Spreekuur volgens afspraak za: inloopspreekuur 12.00-13.00 uur Wij zijn 24 uur per dag bereikbaar Voor spoedgevallen buiten openingstijden tel. 06-51483482 website: www.dierenkliniekgrevelingenmeer.nl e-mail: -Staat op konijnen.nl met spoed echt bellen nu dit klinkt zeer ernstig.
ZaZa Geplaatst: 13 december 2009 Geplaatst: 13 december 2009 En ? Ik denk niet dat je moet verwachten dat dit goed gaat komen...maar dat je mag hopen dat het geen nodeloos lijden wordt..
hyperpancake Geplaatst: 14 december 2009 Geplaatst: 14 december 2009 Heb je gebeld? Wat zei de dierenarts? Hopelijk komt ze er nog boven op!
Limo Geplaatst: 14 december 2009 Geplaatst: 14 december 2009 Hoe is het nu met het lieve kleine nijntje????
Imre Geplaatst: 14 december 2009 Auteur Geplaatst: 14 december 2009 (aangepast) ...lotje, zo heette het konijntje, had waarschijnlijk een acute vorm van Encephalitozoön cuniculi (?) opgelopen.Ze gaan wel een uitgebreid onderzoek doen omdat het allemaal zeer snel is verlopen. In feite had ze geen schijn van kans.Dierenarts is hier geweest om de rest te bekijken, en die zien er allemaal prima uit.Ze hebben wel allemaal een prikje gehad .In de loop van de week horen we de uitslag en of er verdere dingen gedaan moeten worden...(met de andere konijntjes)Encephalitozoön cuniculi : Dus een hele enge ziekte, binnen een paar uur compleet verlamd met de dood als gevolg. Zodra ik weet wat dit exact heeft veroorzaakt laat ik het jullie zo spoedig mogelijk weten.....Jullie ooit van die ziekte gehoord?In iedergeval namens Lotje bedankt voor jullie medeleven... 14 december 2009 aangepast door Imre dubbele punt veroorzaakte een ongepaste smily?!
bunny ranch chanty Geplaatst: 14 december 2009 Geplaatst: 14 december 2009 De ziekte ken ik zeker maar niet met dit snelle verloop.Het leek mij meer trauma letsel van mams..... maar sterkte met het verlies.
ZaZa Geplaatst: 14 december 2009 Geplaatst: 14 december 2009 Ze bedoelt: E.Cuniculi Zoek hier maar eens op E.Cuniculi Imre..Dan vind je deze berichten:http://www.bunnybunch.nl/community/search.php?searchid=942963&photoplog_searchinfo=1&photoplog_searchquery=E.Cuniculi ...en zal je kunnen lezen dat E.Cuniculi (we noemen het hier ook wel eens EC)niet dodelijk hoeft te zijn en áls je jong hier inderdaad last van heeft, het van de moeder afkomstig kan zijn.ALS je een konijnkundige dierenarts had, heeft hij inmiddels bij de moeder (en vader ?) bloed afgenomen om te kijken of zij inderdaad besmet zijn én heb je bovendien Panacur gekregen. Waarschijnlijk voor al je konijnen. De kans is zéér waarschijnlijk dat je dierenarts wederom laat zien dat hij NIET konijnkundig is...Het ergste hiervan is, dat hij jouw konijnen daarmee in gevaar brengt.
Hans Geplaatst: 15 december 2009 Geplaatst: 15 december 2009 Hoe ver gaan we met z'n allen?Moeder stoot blijkbaar een jong af omdat het niet gezond is.Dat is de natuur.Het jong vertoonde blijkbaar al ziekteverschijnselen voordat moeder er echt iets mee deed.Soms is het een keuze om de natuur de natuur te laten zijn of om kost wat het kost een misschien wel hopeloos jong konijntje proberen in leven te houden. De Da die nu als niet kundig wordt neergezet heeft misschien gehandeld naar ervaring en de realiteit.Verstoten en zieke jongen worden meestal nooit gelukkig, dat kan je uiteindelijk ook op dit forum wel lezen. Ik wens je natuurlijk wel veel sterkte en hoop ook dat het mee zal vallen!
Bunny06 Geplaatst: 15 december 2009 Geplaatst: 15 december 2009 Daar ben ik het niet mee eens.. Dieren die afgestoten worden kunnen zeker nog een goed leven hebben. Of vind je dat ook sommige mensen geen recht hebben op een waardig bestaan?Sorry hoor maar ik vind het heel goed wat zij gedaan heeft.. Ze doet er tenminste alles aan!
Gast Geplaatst: 15 december 2009 Geplaatst: 15 december 2009 Daar ben ik het niet mee eens.. Dieren die afgestoten worden kunnen zeker nog een goed leven hebben. Of vind je dat ook sommige mensen geen recht hebben op een waardig bestaan?Sorry hoor maar ik vind het heel goed wat zij gedaan heeft.. Ze doet er tenminste alles aan!Helemaal mee eens, ik wil er nog maar een ding aan toevoegen:Sterkte met je verlies.
bunny ranch chanty Geplaatst: 15 december 2009 Geplaatst: 15 december 2009 Hoe ver gaan we met z'n allen?Moeder stoot blijkbaar een jong af omdat het niet gezond is.Dat is de natuur.Het jong vertoonde blijkbaar al ziekteverschijnselen voordat moeder er echt iets mee deed.Soms is het een keuze om de natuur de natuur te laten zijn of om kost wat het kost een misschien wel hopeloos jong konijntje proberen in leven te houden. De Da die nu als niet kundig wordt neergezet heeft misschien gehandeld naar ervaring en de realiteit.Verstoten en zieke jongen worden meestal nooit gelukkig, dat kan je uiteindelijk ook op dit forum wel lezen. Ik wens je natuurlijk wel veel sterkte en hoop ook dat het mee zal vallen! Beste Hans leuk verhaaltje maar lees jou text nog eens....je spreekt je zelf tegen......of de bevindingen van de arts wat wij ook zeggen.De arts spreek over EC niet over verstoten......
bunny ranch chanty Geplaatst: 15 december 2009 Geplaatst: 15 december 2009 En is er spraken van EC dan is de rest van de familie ook in gevaar.....vandaar de bloed testen.Dus prognose oorzaak en gevolg snap je hem nog?
Imre Geplaatst: 15 december 2009 Auteur Geplaatst: 15 december 2009 Hoi ,Je hebt helaas ongelijk Hans. Moeder konijn is besmet met EC.Mijn huidige dierenarts is prima voor mijn katten en hond...maar van konijnen heeft zij duidelijk geen verstand.Jammer. Hoewel de dierenarts die ik nu voor de konijntjes in de arm heb genomen(was dat vroeger niet dr Schuur?) mij vertelde dat mijn lieve kleine Lotte waarschijnlijk dan een agressieve variant had.... Moeder merkt er niets van, de andere konijntjes ook niet.(ik ga ze wel goed in de gaten houden)Dat het bij Lotte zo snel is gegaan kunnen zij ook niet echt een antwoord op geven.(Misschien door stress , na die aanval van haar moeder.?)Het konijn heeft het vanaf het geboorte in zich gehad. zover ik het had begrepen si het een bacterie die in de hersenen gaat zitten. Kan heel lang goed gaan...maar dus ook heel snel niet goed. Maar ik heb echt niets gezien van een draai kopje...hangbeen (wat dus de eerste verschijnselen zouden moeten zijn) Ik en mijn kinderen zijn elke dag met de konijntjes bezig, het konijnenhok staat praktisch voor mijn schuifpui, mijn man rookt buiten en kijkt dan ook altijd even..en geen van alle hebben wat gemerkt. Vraagtekens vraagtekens...ps ZaRa die link over E.canulli doet het bij mij niet?
zwarte panter Geplaatst: 15 december 2009 Geplaatst: 15 december 2009 Hoe weet je zeker dat de moeder wel besmet is met EC? De kans op EC bij zo'n jong konijn is al erg klein. En EC heeft normaal niet zo snel een dodelijke afloop. Daarnaast reageert je DA ook niet helemaal zoals zou moeten bij EC.Als het idd zeker EC is, dan moeten alle andere konijnen behandeld worden ook al hebben ze geen symptomen. En daar lees ik niks over...
bunny ranch chanty Geplaatst: 15 december 2009 Geplaatst: 15 december 2009 http://www.konijnen.nl/ziekten/torticollis.htm
ZaZa Geplaatst: 15 december 2009 Geplaatst: 15 december 2009 Het kan héél goed zijn dat moeder en/of vader konijn drager zijn van E.Cuniculi, maar dat ze geen verschijnselen vertonen..ALS je jong inderdaad EC (afkorting van E.Cuniculi) had, is dat aan te tonen door bloedonderzoek.De kans dat het jong EC had en het niet door de aanval kwam, is overigens discutabel. De kans is groter dat moeder het jong aanviel omdat ze aanvoelde dat het jong niet goed was. Dat gebeurt vaker...moeder selecteert de sterke jongen en de zwakke maakt ze dood. Mogelijk was dit zo'n zwak jong.De dierenarts die E.Cuniculi noemde, was je 'onkundige' dierenarts en je nieuwe dierenarts zal hem niet zomaar zwartmaken door te zeggen dat hij ongelijk had. Het zijn immers collega's van elkaar. Waarschijnlijk gokt je nieuwe dierenarts er op dat het allemaal wel meevalt met het verhaal over die EC (daar zou ze wel eens gelijk in kunnen hebben) en vandaar dat ze je alleen aanraadt om de konijnen goed in de gaten te houden op verschijnselen die er wel op zouden duiden.... De link die ik je gaf, doet het inderdaad niet...maar je kan het zelf ook vinden:'Zoeken' staat dus hierboven in je scherm, in die donkere balk.Als je daar op klikt en Cuniculi invult...daarna klikt op Berichten tonen kom je uit bij alle berichten die over E.Cuniculi gaan. Kan je het niet vinden ?Op het onderstaande plaatje staat een rode pijl naar 'ZOEKEN'
Aanbevolen berichten