Melliejgurl Geplaatst: 8 december 2009 Geplaatst: 8 december 2009 Ik heb me hier vandaag maar aangemeld omdat dit me de beste plek leek om eens te informeren. Mijn konijn heeft 2 weken terug antibiotica gekregen uit voorzorg. Hij was aan het niesen en had een nat neusje. De DA dacht aan een allergie voor hooi maar gaf toch antibiotica mee. Dat heb ik 3 dagen kunnen geven en daarna is hij abrupt gestopt met eten en drinken. Meteen weer de DA gebeld en langs gekomen. Zijn darmen waren al wat stil gaan liggen en hij kreeg een injectie om de darmen een boost te geven en we hebben Cisaral meegekregen. Deze DA zei wel toch nog door te gaan met de antibiotica. Dit was op zaterdag. Op maandag at hij nog steeds niet en toen heb ik gebeld met onze vaste DA die de antibiotica ook voorgeschreven had. Zij zei ons toch maar te stoppen met de antibiotica in de hoop dat hij dan vanzelf ging eten en drinken. Het niesen was toen al weg nadat we overgestapt zijn op Aubiose. Ondertussen gaf ik uiteraad dwangvoer en vocht.Na het stoppen met de antibiotica begon hij gelukkig wel weer te drinken. Ook eet hij sinds die tijd heel veel hooi, een grote bak groenvoer per dag en als ik hem een stukje brood geef eet hij dat ook. De brokken daarintegen eet hij nog steeds niet. We hebben geprobeerd om de Cisaral drops niet meer te geven in de hoop dat de stress die dit opleverde hem tegen hield om te eten. Het hielp niet. Na 2 dagen geen Cisaral kreeg hij erg pijn in de nacht. Ik heb toen direct 0,6 ml Cisaral gegeven en nog geen 10 minuten later begon hij direct te eten en te drinken. Dit was afgelopen zaterdag op zondagnacht. Kan het wel? Dat de medicatie zo snel werkt? In principe moeten we nog eens naar de DA om alles na te laten kijken maar mijn nood is echt hoog. Ik heb al ontelbaar veel geld uitgegeven aan hem het afgelopen half jaar en ik heb bijna niks meer. Maar na de medicatie is hij zo levendig en merk ik echt niks aan hem! Hij heeft ook voldoende aan 1 keer per dag 0,6 ml. Ik begrijp echt wel dat dit geen optie is om lang mee door te gaan maar ik wil hem echt niet in laten slapen :(
lianne Geplaatst: 8 december 2009 Geplaatst: 8 december 2009 Wat voor antibiotica heb je meegekregen van de DA? Bij een nat neusje en niezen ga ik eerder aan snot (pasteurella) denken dan aan een hooiallergie... weet je of je DA konijnkundig is?
Melliejgurl Geplaatst: 8 december 2009 Auteur Geplaatst: 8 december 2009 Ja, dat is ze. Tenminste.. Niet volgens deze site maar wel volgens een andere. Het is Aleid Verhoeff van de dierenartsenpraktijk Zelhem-Halle.Ik heb Sulfatrim drops meegekregen. Ik zelf dacht ook aan snot maar goed. Het blijft een feit dat we de antibiotica niet hebben afgemaakt en het niesen wel over is. Puur door van stro af te stappen en Aubiose te gebruiken. Het lijkt me niet dat amper 5 dagen antibiotica de snot helpt te stoppen toch? Ik weet alleen dat hij de afgelopen 2 weken helemaal niet meer geniest heeft en ik ook geen nat neusje meer heb gezien. Dus het lijkt me voor nu in ieder geval stug dat het nog snot kan zijn.
lianne Geplaatst: 8 december 2009 Geplaatst: 8 december 2009 (aangepast) Het lijkt mij ook stug, want AB heeft tijd nodig om te gaan werken en ook moet je het langere tijd geven voordat een konijn compleet klachtenvrij is. Ik vind het wel raar dat een DA AB voorschrijft voor een allergie, want dat gaat niet echt werken... Aubiose is in ieder geval een goede stofvrije bodembedekker, dus dat scheelt al in triggers die klachten kunnen veroorzaken. Hoe en wat wilt je konijn nu wel eten, en is hij/zij de laatste dagen zonder ciseral al beter gaan eten?Ik denk dat het voor jou ook verstandig is om te kijken of er een DA in de buurt zit die wat meer verstand heeft van konijnen, want als ik dit zo lees krijg ik er geen goed gevoel bij. We hebben hier op BB een lijst met dierenartsen waarvan de leden goede ervaringen hebben gehad tijdens hun bezoeken, ik hoop dat er een DA een beetje bij je in de buurt is. Dit is de lijst: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html 8 december 2009 aangepast door lianne
Melliejgurl Geplaatst: 8 december 2009 Auteur Geplaatst: 8 december 2009 Nee, je begrijpt me denk ik verkeerd. De DA heeft geen antibiotica gegeven tegen de allergie. Daarmee gaf ze ons gewoon de tip om eens te kijken of het helpt om te stoppen met het stro. Maar omdat ze geen risico wou lopen dat het toch snot bleek te zijn heeft ze antibiotica meegegeven. Maar omdat Jinty daardoor stopte met eten zijn we daar dus al snel mee gestopt. Ik heb op deze site al gekeken naar een DA maar er zit er verder geen in de buurt en mijn konijn is echt doodsbang voor de auto. Ik vind het dus een beetje zielig om hem zo 3 kwartier mee de auto in te nemen. We zitten al ruim 3 jaar met Jinty bij deze dierenarts en vooralsnog heb ik er geen slechte ervaringen mee. Maar goed.. Als het nodig is dan doe ik het uiteraad wel! Ik heb de afgelopen dagen nog gewoon 1 keer per dag de Cisaral gegeven. Ik loop overdag stage en als hij dan ziek wordt kan ik niet snel Cisaral toedienen en aankomend weekend ga ik op vakantie. Mijn tante zorgt dan voor hem en die geeft hem de Cisaral dan. Maar toch.. Die Cisaral lijkt me niet iets om langere tijd te geven.Jinty heeft net een grote bak met groenvoer gegeten waar een klein beetje wortel in zat, een blad paksoi, een blad witlof, een stukje bleekselderij, een heel klein stukje appel (dit krijgt hij zelden vanwege zijn gevoelige darmen) en peterselie. Dit is allemaal meteen opgegaan. Hooi eet hij ook best veel. Alleen zijn brokjes eet hij dus echt niet. Hij krijgt SS vanwege zijn darmen en hij was er altijd dol op. Als ik met het voerbakje aan kwam dan liet hij alles ervoor staan. Zelfs zijn groenvoer en die is toch ook wel vrij favoriet. Maar nu kijkt hij niet eens meer om naar zijn brokjes.
lianne Geplaatst: 8 december 2009 Geplaatst: 8 december 2009 Okay vandaar de AB, dat klinkt al een stuk logischer. Aan de voorkeuren van eten zou ik denken dat hij of een beginnende verstopping heeft, of een onderliggende oorzaak in zijn gebit heeft zoals bijvoorbeeld haken op de kiezen. Ik denk wel dat het verstandig is dat dat verder uitgezocht gaat worden door je DA.
Melliejgurl Geplaatst: 8 december 2009 Auteur Geplaatst: 8 december 2009 Haken heb ik zelf al over nagedacht ja. Toen hij nog een klein konijntje was is er gezien dat hij last heeft van hele kleine haakjes op de kiezen. Ze worden 3 keer per jaar nagekeken (sowieso bij iedere enting) en vooralsnog is het nooit zo ernstig geweest dat er iets aan gedaan moet worden. Zou de AB de trigger kunnen zijn zeg maar? Want het is wel erg toevallig dat het precies daarna gekomen is.Een verstopping is ook al in mijn gedachte opgekomen maar dan zou hij na 2 weken toch veel meer klachten moeten hebben? Aankomende vrijdag is het 2 weken geleden dat hij voor het laatst biks gegeten heeft. Hij keutelt echt behoorlijk veel. Ik ruim het iedere keer meteen op zodat ik goed in de gaten kan houden of hij wel blijft keutelen. Anders gaan mijn alarmbellen direct rinkelen. Ik bemerk in ieder geval niks aan zijn keutels. Ze zijn gewoon mooi rond, hard en de grote is normaal. Het is mij echt een raadsel.Het laatste jaar is er regelmatig iets. Er is al van alles mis geweest met hem en iedere keer komt hij er zo weer bovenop. Maar dan zie je ook dat hij echt ziek is.Nu zie ik eigenlijk niks aan hem, behalve dat hij zijn biks niet eet en blijkbaar toch wel pijn krijgt als ik stop met de Cisaral.Ik moet eigenlijk deze week kijken of ik nog met hem naar de dierenarts kan maar ik ben bang dat het niet gaat lukken met de tijd. Tenzij hij echt ziek begint te worden, dan bel ik meteen! Hij krijgt het altijd voor elkaar om zaterdagavond of op zondag ziek te worden. Betaal je meteen de hoofdprijs
lianne Geplaatst: 8 december 2009 Geplaatst: 8 december 2009 Ik denk niet dat AB de trigger zou kunnen zijn voor de haakjes, maar het kan wel dat hij door de stress meer is gaan laten zien dat er wel degelijk iets mis is met hem. Vraag aan je DA of hij de kiezen goed wilt nakijken en ook de achterste kiezen! Ik attendeer ook nog even een andere BBer op dit topic, misschien dat zij nog wat meer weet...
Joseeke Geplaatst: 9 december 2009 Geplaatst: 9 december 2009 Het kan altijd gebeuren dat een konijn bepaalde antibiotica niet goed kan verdragen.Het niezen is nu bijna weg of niet? Om te voorkomen dat je in het weekend gelijk naar de DA moet, als je konijn klachten krijgt, kun je een EHBO-doos aanmaken.Voor benodigdheden zie de site van Stichting KonijnenBelangen:http://www.konijnenbelangen.nl/ bij het kopje "EHBO". Ik heb thuis ook zo'n doos & is mij geregeld al goed van pas gekomen Het is idd verstandig om even naar de DA te gaan, om het gebit na te laten kijken.
bunny ranch chanty Geplaatst: 9 december 2009 Geplaatst: 9 december 2009 Ciseral zorgt er niet voor dat ie weer gaat eten......is enkel om de darmen op gang te houden. Ik zou inderdaad maar eens gaan kijken naar haken op de kiezen...tevens kan een verkeerd groeiende kies ook voor de snot verschijnselen zorgen.
Melliejgurl Geplaatst: 9 december 2009 Auteur Geplaatst: 9 december 2009 Het niesen is over ja. Ik gok er toch op dat het aan het stro lag.Ik weet dat de Cisaral niet helpt om te eten maar zo gauw ik er mee stop krijgt hij last van pijn in de buik. Ik stop er dus niet zomaar mee. Ik heb met mijn vriend overleg gehad dat we toch een andere dierenarts proberen. Wel een konijnkundige. Het is niet dat ik geen vertrouwen in mijn eigen dierenarts heb maar een andere arts kijkt misschien weer net naar andere dingen. Mijn konijn is al zo bekend bij onze eigen dierenarts dat ik soms het idee krijg dat ze toch wel erg gericht is op 1 ding (zijn darmen zijn al 3 jaar lang een probleem).Wie niet waagt..! Het is een stukje rijden en dus geen optie om iedere keer naar toe te gaan maar ik ben echt ten einde raad deze keer. We twijfelen alleen nog een beetje of we deze week nog moeten gaan of we maandag als we thuis zijn van vakantie moeten gaan. In principe gaat het met de Cisaral prima met hem dus er is voor nu geen spoed geboden. Ik wil het Jinty niet aandoen dat de oppasser hem van alles moet toedienen. Hij kent de oppasser wel goed maar ik vind het toch een beetje zielig. Ik twijfel dus nog wanneer we gaan. Maar gaan doen we sowieso! Geen twijfel mogelijk!
Melliejgurl Geplaatst: 11 december 2009 Auteur Geplaatst: 11 december 2009 (aangepast) Mijn vriend is vanmiddag toch met Jinty naar de dierenarts geweest. Een nieuwe, een konijnkundige. Ik dacht dat er geen in de buurt zat maar bij nadere inspectie bleek er 1 te zitten die maar 10 tot 15 minuutjes verder rijden is dan onze eigen. Ik heb de afspraak gisteren gemaakt en natuurlijk begon hij een paar uur later voer te eten! Omdat het nog eten nog niet optimaal was heb ik mijn vriend alsnog naar de dierenarts laten gaan.Deze heeft hem helemaal bekeken. Darmen doen het prima, buik voelde goed aan. Zijn neusje zag er prima uit (gelukkig geen snot te zien dus) en nergens diarree te zien.Wel zag ze zoals verwacht haakjes op de kiezen. Deze heeft hij altijd al gehad maar misschien toch meer last van dan gedacht.Omdat hij wel weer begonnen is met eten en de DA het liefste geen narcose doet als het niet echt noodzakelijk is gaan we dit afwachten. Als hij niet beter gaat eten moet ik toch een afspraak maken voor het weg halen van de haakjes. Ik heb hem net weer een beetje brokjes gegeven en die zijn meteen opgegaan! Het lijkt de goede kant op te gaan dus We zijn trouwens wel overgestapt op ander voer. Eerder had hij SS vanwege zijn darmen en daar was hij DOL op. Nu hebben we Hope Farms gekocht die hij eerder helemaal niet lekker vond. Nu eet hij de Hope Farms wel en de SS kijkt hij echt niet meer naar om. Mal konijn! 11 december 2009 aangepast door Melliejgurl
Aanbevolen berichten