Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hoi, ben nieuw en heb mij eigenlijk hier ingeschreven omdat mijn konijntje van bijna 5 jaar al een week ziek is. Bij de dierenarts geweest en hij stelde direct vast dat de konijn een middenoorinfectie had. Snowey draait namelijk met zijn kopje en ligt continu op zijn zij. Hierdoor is zijn ene oog heel erg nat. Als ik hem oppak dan draait hij weer om. Van de dierenarts heb ik een dus een antibiotica kuur van 10 dagen gekregen. Hiermee moet ik dinsdag stoppen. Heel veel verbetering zie ik niet in Snowey. Hij gaat uit zich zelf niet eten dus moet ik hem voeren. Met voeren is het dan ook alleen groene blaadjes. Hij wilt helemaal geen brok voer. Morgen ga ik bij de dierenarts Special Care food halen.

Ik vind het heel erg om Snowey zo te zien en vraag mij af of hoe lang ik moet wachten tot het inhumaan wordt. Ik lees op het internet nu dat konijnen hier wel van kunnen genezen alleen duurt het wel lang. 10 dagen is dan dus niet lang genoeg..

Ik zou heel graag van iemand willen horen die hetzelfde heeft meegemaakt met zijn/haar konijn...

Ben ook niet echt blij met de ziekte vaststelling van de dierenarts omdat hij eigenlijk geen onderzoek heeft gedaan. Ik lees dat een konijn torticollis kan krijgen op verschillende manieren...

Ik hoop dat ik wat reacties krijg..

grt

shar

Geplaatst:

Ik zou naar een andere (konijnkundige!!) DA gaan.

Dit kan namelijk ook heel goed E. cuniculi zijn, en dat is prima te behandelen, mits je op tijd begint.

Een konijnkundige DA zal met deze symptomen voor zowel EC als middenoorontsteking behandelen.

Geplaatst:

Hoi dank voor je snelle reacties. Ik ga morgen naar een dierenarts in Almere. Die staat op het lijstje van konijnkundige DA.

En nee ik heb dus geen dwangvoer van de DA meegekregen. Ik heb de dierenarts nog gebeld om te vertellen dat het niet goed ging na 3 dagen en het enige wat ik te horen kreeg is de kuur afmaken en meer kunnen ze niet doen. Optie is dan Snowey laten inslapen :(

Morgen dus naar een andere DA.

s

Geplaatst:

Heel goed dat je naar een andere dierenarts gaat, beter advies dan dat je gegeven is kan ik absoluut niet bedenken.

Dit doet mij namelijk ook enorm aan E. cuniculi denken, je vraagt om ervaring.. Nou, helaas heb ik die inmiddels. Mijn konijntje zat opeens met een scheef koppie. De arme schat kwakkelde al minstens twee jaar (hij was drie: praktisch zijn hele leven dus) bijna non stop met zijn gezondheid, noem een konijnenziekte of typisch konijnenkwaaltje en hij heeft het wel gehad. Toen we hem zo aantroffen.. We wisten eigenlijk zeker dat het gebeurt was. Dus maar gauw naar de dichtst bijzijnde DA, voor een spuitje. De DA bevestigde ons vermoeden, waarschijnlijk een middenoorontsteking die mogelijk een hersenbloeding tot gevolg had. Máár, dit was nog best te behandelen! Dus hoopvol keerden we met een levende Joy naar huis.

Ik was nog lid van de één of andere konijnensite, dus ik zocht m'n wachtwoord op en meldde me weer eens aan, opende een topic niet veel anders dan dat van jou. We waren inmiddels een paar dagen verder, geen verbetering.. Begon iedereen over de één of andere parasiet! Okay.... Iedereen zei er ook bij, schiet op, je bent al laat.. Helaas hebben we, stom genoeg, tot na het weekend gewacht. (Het zal op dat moment vrijdag of zaterdag zijn geweest.) Dus pas bijna een week na het constateren van zijn scheve koppie, zijn we begonnen met Panacur. Te laat, zo bleek een maand later.. Joy bleef achteruit gaan en heeft het niet gehaalt.

Pech genoeg zou je zeggen, maar nee hoor. Dit speelde in oktober 2008, eind februari/begin maart 2009 viel één van mijn andere konijnen enorm af en pieste hij zichzelf steeds onder. Op naar de DA, die constateerde dat hij haakjes op zijn kiezen had, wat het gewichtsverlies verklaarde. Ik, inmiddels actief lid op deze site, dacht ook gelijk aan die vervloekte parasiet EC.. Vroeg mijn vader dat ook aan de DA te zeggen.. Hij zei het, DA dacht dat het absoluut niet kon, zei dat hij het verder ook niet helemaal kon verklaren en stuurde Indy weer naar huis. Twee weken later werden zijn haakjes weggehaalt, intussen waren zijn poten kaal doordat er constant urine overheen werd gelekt. Wederom heb ik EC aangekaart maar ik moest toch normaal doen, met dit konijn was NIKS aan de hand behalve een paar haakjes. Ik weet het niet, maar volgens mij hebben gezonde konijnen geen urinebrand? Dus ik ben op eigen houtje begonnen met behandelen voor EC en ja hoor.. Indy werd weer helemaal beter.

Tot nu, weer ongeveer dezelfde problemen. We kijken nu verder, mijn (inmiddels een andere!!) DA denkt zelf meer aan andere problemen maar voor de zekerheid behandelen we voor EC.

Lang verhaal, maar dat zijn dus de ervaringen die ik met E. cuniculi heb. Ik hoop dat je er nog op tijd bij bent, met de hulp van een konijnkundige DA moet het wel lukken. Veel succes en sterkte.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

Geplaatst:

Als ik het zo lees denk ik ook aan E cuniculi. Eén van mijn konijnen had dat ook begin mei. Ze is zo behandeld als in de link staat die Dollie geeft en is er weer helemaal bovenop gekomen. Maar het is inderdaad wel belangrijk om op tijd te starten! Het is ook erg belangrijk dat Snowey blijft eten, anders krijgt hij straks ook nog problemen met zijn maag/darmen.

Veel succes vandaag bij de DA!

Geplaatst:

Dollie, wat een verhaal zeg. Ik ben vandaag met Snowey naar een andere DA geweest en alhoewel hij niet met zekerheid heeft vastgesteld dat het EC is heb wel medicijnen gekregen ervoor Panacur. Verder heeft hij ook alle tijd genomen om mij allerlei vragen over Snowey te stellen en goed naar zijn oogjes gekeken. Allen ligt hij er wel zielig bij en dat breekt mijn hart natuurlijk. Volgens mijn nieuwe DA zou hij binnen een week moeten opknappen anders zal het niet goed gaan. Als hij opknapt dan zal het wel een week of 6 duren voordat hij weer het oude is. Ik heb nog hoop. Zolang hij nog wat eten en drinken binnen krijgt. Ik heb van de DA ook dwangvoer en een oogzalfje gekregen. Dwangvoer is een beetje moeilijk te voeren omdat hij zijn koppie terug trekt. maar goed het heet voor niets dwang voer he.. ik hoop het beste voor Snow.. hij is zo een schat van een beestje dat ik er nog niet aan kan denk hem niet meer te hebben....enige lastige is dat ik alleen ben en heb tot morgen iemand die mij kan helpen wanneer ik aan het werk ben maar vanaf morgen moet ik hem alleen laten totdat ik weer thuis ben. Enig idee wat ik kan doen om het zo aangenaam mogelijk voor hem te maken terwijl ik er niet ben? De DA vond het geen probleem dat Snow alleen was terwijl ik aan het werk was.. maar..tja.. ik weet anders ook niet wat ik moet doen.. kan helaas onmogelijk 2 weken thuis blijven.. ben maar net begonnen met deze nieuwe baan dus moet ook ff oppassen.. dilema..

grtjs en bedankt voor jullie steun. ben blij met deze forum.

shar

Geplaatst:

Hoi Danielle,

Ik ben naar Dierenkliniek buitenmere geweest. Ik weet niet of Inge daar ook een DA is. In ieder geval was het degelijk een hij ;)

Ik heb panacur gekregen voor ongeveer 2 weken. Daarna moet ik weer terug om meer te halen.

Geplaatst:

Haha, ik had ook dat andere topic in gedachten toen ik dit opende.. :P

Maar goed dat je Panacur mee hebt nu. Het kan inderdaad net zo goed wél een oorontsteking zijn, daarom behandeld een konijnkundige DA ook voor beide. Ik hoop in elk geval dat ze er boven op komt en dat het niet zo'n triest verhaal wordt als dat van Joy! Ik duim voor jullie! :)

• 3 weken later...
Geplaatst:

Hallo allemaal.

Ik heb vanavond weer uren bij mijn konijn gezeten.

Lobbes at al een paar dagen niet en vandaag zag ik dat toen hij wilde drinken, hij steeds dreigde om te vallen.

Dit gebeurt zodra hij zijn kop iets omhoog houdt.

Hij heeft weer een klein beetje gegeten, omdat ik het hem voerde.

Omdat het kerst is, had ik bedacht om maandag de dierenarts te bellen, maar ik kan dit niet aanzien!

Ik ben gaan google-en om te kijken of ik informatie kon vinden en kwam onder andere dit forum tegen.

Iemand tips!?

Geplaatst: (aangepast)

Hier heb je natuurlijk weinig aan, maar je had naar de dierenarts moeten gaan zodra je constateerde dat hij niet at.. Dat is echt gevaarlijk..

Zou er op kerst echt geen spoed DA beschikbaar zijn? Heb je het geprobeert?

Wat je kunt doen.. Hij moet eten.. Blijf hem pesten met biks, hooi en groente.. Of dwangvoeren verstandig is weet ik niet.. Hoe keutelt hij? Misschien kun je z'n buikje masseren. Dat kan sowieso geen kwaad, maar misschien wel veel goeds.

edit; En hij rolt dus om begrijp ik? Dat zou ook vanalles kunnen zijn, maar als hij al dagen niet of nauwelijks eet zou ik me daar echt meer zorgen om maken. Met stilliggende darmen haalt hij het sowieso niet.

aangepast door Dollie
Geplaatst:
Hallo allemaal.

Ik heb vanavond weer uren bij mijn konijn gezeten.

Lobbes at al een paar dagen niet en vandaag zag ik dat toen hij wilde drinken, hij steeds dreigde om te vallen.

Dit gebeurt zodra hij zijn kop iets omhoog houdt.

Hij heeft weer een klein beetje gegeten, omdat ik het hem voerde.

Omdat het kerst is, had ik bedacht om maandag de dierenarts te bellen, maar ik kan dit niet aanzien!

Ik ben gaan google-en om te kijken of ik informatie kon vinden en kwam onder andere dit forum tegen.

Iemand tips!?

Als je konijn al een paar dagen niet heeft gegeten ......direkt naar de DA en niet wachten tot maandag...kerst of geen kerst!

Keuteld je konijn nog?

Geplaatst:
O, dit is al een ouder topic.. Nu snap ik helemaal nietm eer waarom je niet direct heen bent gegaan toen hij niet at, maar goed. Idd spoed DA bellen.

Volgens mij is Tessa en Lobbes een andere dan TS, maar kickt ze een topic omdat ze haar vraag ergens kwijt moet. Gebeurd wel vaker bij gezondheid/nestjes.

Geplaatst:

Ok bedankt.

Ik dacht dat het aan de kou van de afgelopen dagen lag wat het eten betreft...

Het is mijn eerste Franse Hangoor.

De keutels zijn wel normaal.

Ik bel morgenochtend meteen een dierenarts en tot die tijd voer ik hem bij. Vanuit mijn hand eet hij namelijk wel. En dit geldt ook voor de drinkfles als ik die voor hem houd.

Maar goed, bedankt en ik ga hoe dan ook een dierenarts opzoeken. Al moet ik hem onder zijn kerstboom vandaan trekken.

Groetjes

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ergens wordt beweerd dat 80% van alle konijntjes drager is van EC. (Ik heb hierover mijn twijfels, maar wie ben ik?)

Nou heb ik nogal wat konijntjes, en één ervan heeft een paar maanden geleden ook EC gehad. Hij is daarvan genezen, mede door advies van dit forum, maar nou vraag ik me af of je de EC ook preventief kunt behandelen.

Wat ik eigenlijk bedoel is: Als je al je konijntjes één keer per jaar (tegelijk) behandelt met Panacur, voorkom je dan ook een uitbraak bij de dieren die drager zijn, en hun nakomelingen, doordat deze dieren dan geen drager meer zijn omdat je ook de sluimerende EC vernietigt?

Het is sowieso een goed idee om 1x per jaar al je dieren te ontwormen, als je dat dan met Panacur doet sla je dan dus 2 vliegen in één klap........

Weet iemand of dit zo (kan) werken/werkt???

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .