Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik had mijn moeder een konijntje gegeven voor haar verjaardag omdat ze vroeger ook altijd een konijn had. Helaas kon ze er te weinig aandacht aan geven en daarom heb ik nu het konijntje maar op mijn kamer genomen.

Helaas verkeerde het beestje niet en een 100% gezonde staat en ik weet nu niet precies wat ik moet doen.

Een paar probleempjes:

Hij heeft een ziekte waardoor zijn tandjes heel hard groeien. Volgens de dierenarts is opereren een optie, maar dat het konijn dan een grote kans heeft te overlijden bij de operatie. Ook kan het gaan ontsteken of dat de tandjes niet helemaal goed worden verwijderd zodat ze alsnog gaan doorgroeien.

Enige optie die dus over bleef was de tandjes zelf knippen of laten knippen.

Doordat hij vaak langere tandjes heeft vind hij het moeilijk om te eten en drinken, ook kan hij moeilijk het grote voer eten omdat dat pijn doet.

Zichzelf goed schoonhouden is ook al lastig voor hem.

Nu komt mijn echte probleem, hij heeft diaree. Ik weet dat het met de voeding te maken heeft, maar ik heb geen idee wat ik kan doen om zijn voeding te verbeteren.

Drinken doet hij amper, omdat dat pijn doet. Ik moet hem echt het flesje voor zijn mond doen en dan knijp ik er een klein beetje in. Op deze manier komt er minder aanraking met het flesje en zijn tanden.

Met eten lukt het hem alleen om het kleine voer op te eten.

Ik geef hem nu Cavia voer omdat dat ietsjes kleiner is dan konijnen voer. Uiteraard geef ik hem ook hooi, maar ik zie het hem niet echt eten.

Af en toe geef ik hem een kwart yoghurt snoepje.

Hij is erg mager en ik wil hem gewoon weer in gezonde staat krijgen. Weet iemand hier wat ik kan doen?

Geplaatst:

Ga alsjeblieft zo snel mogelijk naar een DA met verstand van konijnen.

Dat zijn tanden te lang zijn heeft niets te maken met een ziekte (tanden van konijnen blijven namelijk groeien)... Wel met een verkeerde stand van zijn tanden, waardoor ze niet kunnen afslijten.

Knippen is ook geen goede oplossing, hierdoor kunnen ze splijten en ben je veel verder van huis.

Je kan ze best altijd op tijd laten slijpen of idd verwijderen. Dan moet je hem de stress van het continue laten slijpen niet aandoen en een konijn kan prima zonder snijtanden.

Als je ze laat trekken, zal hij eerst wel in een betere conditie moeten zijn.

Caviavoer is absoluut niet geschikt voor konijnen. Dus ga alsjeblieft zo snel mogelijk goed konijnenvoer halen (dus ook geen gemengde rommel).

Als zijn tanden nu zo lang zijn dat eten te moeilijk is, zal je hem best even moeten dwangvoeren tot je bij een DA terecht kan om iets aan zijn tandjes te laten doen.

Geplaatst:

Ik weet niet waar je woont, maar je zou eens op deze lijst kunnen kijken:

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html

Het is een lijst met DA'en die samengesteld is met DA'en waar leden goede ervaring mee hebben met hun konijnen.

Het probleem van jou konijn is echt wel op te lossen. Als het probleem van zijn tandjes is opgelost, kan dit een gewoon normaal en gezond konijntje zijn.

Bel morgenvroeg alsjeblieft een dierenarts die meer ervaring heeft met konijnen om je konijntje te helpen.

Is de diarree echt waterig en heeft hij hier al lang last van? Anders zal je toch nu nog een DA moeten raadplegen.

Succes!

Geplaatst:

Zijn diaree is vooral plakkerig, en wat ik te horen had gekregen van de dierenarts is dat die tandjes zo zijn gekomen door verkeerd fokken ofzo.

Zijn cavia voer krijgt hij niet meer, morgen koop ik direct ander voer.

Is er voer dat je zou aanraden? Want zijn tanden zijn op dit moment best wel lang weer.

Ook zal ik morgen even bellen naar een DA, er stond er toevallig 1 in het lijstje die dichtbij mijn woonomgeving is.

Nog een vraagje over dwangvoeren...

Hoe moet ik dit doen?

Ik heb zelf nog nooit eerder een konijn gehad dus heb er geen enkele ervaring in.

Ik wil graag dat dit konijntje ook een leuk leventje krijgt.

Bedankt trouwens voor de snelle reactie

Geplaatst:

Spijtig genoeg komt dit idd vaak voor bij fokkers die niet juist fokken.

Maar er kan wel iets aan gedaan worden.

Zeker met zijn slechtere tanden is Science Selective een super voer. Wel een beetje prijzig, maar absoluut zeer goed voer. Een goedkopere goede biks (wat dus geen gemengd voer is) is Hope Farms super trio.

Dwangvoeren kan je doen met een speciaal poeder dat je bij de dierenarts kan halen. En het lukt ook wel met biks te weken in warm water en dan te laten afkoelen. Je kan het dan opzuigen in een spuitje en dit langs zijn voortanden in zijn bekje spuiten.

Als hij nog wel een redelijk zelf eet, is dit nog niet perse nodig nu. Anders moet je nog even het gewicht van je konijn doorgeven, dan kunnen we een beetje kijken hoeveel hij nodig heeft.

Je mag namelijk ook niet teveel geven.

Zijn voer kan je nu best niet helemaal weghalen. Een konijn moet namelijk altijd blijven eten. Als een konijn 24u niet eet, kan heel zijn darmstelsel gaan stilliggen en dan ben je dus weer verder van huis.

Als de diarree niet heel erg is, zou ik hem gewoon even van dit voer laten eten en morgen goed voer halen en met hem langs een DA gaan die meer ervaring heeft met konijnen.

Zeker met de diarree moet hij natuurlijk wel blijven drinken. Heb je een bakje al eens geprobeerd?

Als je een leeg spuitje in huis hebt zou je hem nu (tot je morgen bij de DA terecht kan) mss even af en toe een paar ml water met spuitje kunnen geven.

Geplaatst:

Ja als water op de grond ligt gaat hij direct het water opdrinken, en als ik het flesje in zijn mond doe dus ook.

Zelfstandig drinken vind hij lastig.

Ik zal hem vanavond na mijn werk even wegen, en morgen ochtend bel ik direct de dierenarts.

Bedankt voor de hulp!

Geplaatst:

Ik heb nieuw voer voor hem gehaald.

Ik heb die bix van science selective gehaald en hij vind ze lekker :)

Tenminste, hij heeft er al 1 op (behoorlijke prestatie).

Ook heb ik kruiden hooi gehaald in de hoop dat hij dan wat hooi eet.

Ben bij de dierenarts langs geweest en daar knippen ze alleen de tanden. Ze kunnen ze ook verwijderen maar omdat het beestje nu nog best wel zwak is raden ze dat absoluut af. Hij zou het niet overleven. Zelfs al zou hij helemaal gezond zijn is er een grote kans dat hij het niet overleefd.

Nu is het knippen van de tandjes hartstikke goed gegaan, uiteraard vind hij het niet leuk dat ze geknipt worden, maar achteraf kan hij wel weer normaal eten (voor zover hij eet).

Ben er ook achter gekomen dat hij die drinkfles gewoon helemaal niet snapt. Vandaag dus een bakje water neergezet voor hem, en daar drinkt hij wel uit.

Dwang voeren heb ik nog niet gedaan, maar denk wel dat ik dat moet gaan doen. Zodat hij toch wat meer energie krijgt enzo.

Is het nog verstandig om daar extra voedingsstoffen bij te doen?

Of zijn alleen bix voldoende?

Geplaatst:

Het is trouwens bij die paar biks gebleven...

Hij eet nog niet echt veel ofzo, ik zal hem maar moeten dwangvoeren denk ik?

Drinken doet hij trouwens enorm veel, echt heel veel.

Geplaatst:

Hmm... dan zou ik toch verder bellen tot je een DA hebt die wel slijpt...

Zijn tanden gaan binnen een aantal weken waarschijnlijk weer te lang zijn en knippen is echt niet zo goed.

Heeft deze DA je geen tips gegeven hoe je hem terug beter op gewicht kan krijgen?

Nu zijn tanden korter zijn, zou hij zelf toch echt terug beter moeten gaan eten.

Tel de biksjes die je in het bakje legt, dan kan je precies zien hoeveel hij er opeet.

Als hij er af en toe een enkele eet is het redelijk, hij mag absoluut niet stoppen met eten en zou steeds meer kunnen gaan eten.

Met speciaal poeder voor dwangvoer dat je bij de DA kan krijgen, krijg je ze over het algemeen iets sneller op gewicht.

Hoe oud is je konijntje eigenlijk?

Geplaatst:

hij is volgens mij 2 jaar. En hij is ongeveer 1 kilo. Net even opgezocht en hij moet dus 2,5 kilo wegen tot 4 kilo...

Dat word flink vetmesten dus...

Goed nieuws trouwens, hij eet hooi nu :)

Betekent toch iets toch? Eerst at hij het niet.

Enige nadeel voor mij, het kruidenhooi laat hij mooi liggen, waarschijnlijk vond hij het niet zo lekker :P

Geplaatst:

wat is verstandig om hem als eerst te geven dan?

Ik weet dat hij worteltjes niet lekker vind.

Oh, ik had ook een tip gekregen dat ik hem een stukje brood moest geven, dan krijgt hij wat meer vezels zodat hij minder aan de diaree is.

Is dat een slim idee?

Geplaatst:

he bah, lust hij dat? :P

Niet te vreten dat spul :P

Maar ja, wel goed plan, moet ik het ook maar weer eens gaan eten. Is ook gezond voor mij :)

Geplaatst:

Hahaha een medestander. Dat roep ik nu ook altijd. Maar mijn konijnen zijn er gek op. Serieus, als de witlof eens een keer op is.. Eén van mijn heren begint dan gewoon te stampen. Eerst de berg groente doorspitten en als hij geen witlof vindt.................

Geplaatst:

Nou jah, in dat geval heb ik in ieder geval een plaats waar ik mijn witlof kan dumpen :P

Trouwens, een stukje andijvie... Zit daar niet teveel vocht in?

Geplaatst: (aangepast)

Aangezien het konijn lange tanden heeft( gehad) kan ie en wortel niet eens eten.....

Maar een combie met haken op de kiezen is nu wel heel goed mogelijk trouwens.....

Wacht hier niet te lang mee.

haal rucolla , klein beetje andijvie en witlof en voer hem dat naast dwang voer van de dierenarts.

aangepast door bunny ranch chanty
Geplaatst:
hij is volgens mij 2 jaar. En hij is ongeveer 1 kilo. Net even opgezocht en hij moet dus 2,5 kilo wegen tot 4 kilo...

Dat word flink vetmesten dus...

Goed nieuws trouwens, hij eet hooi nu :)

Betekent toch iets toch? Eerst at hij het niet.

Enige nadeel voor mij, het kruidenhooi laat hij mooi liggen, waarschijnlijk vond hij het niet zo lekker :P

Dat hij hooi eet is idd goed nieuws.

Waar baseer je je op dat hij 2.5-4kg moet wegen?

Tenzij je een echt raskonijn hebt, weet je eigenlijk niet hoe zwaar hij ideaal zou moeten zijn..

En zelfs bij raskonijnen kan het verschillen.

Geplaatst:

Ik baseer het inderdaad op het ras vos...

Maar ja, hij is nu wel te licht met zijn ene kilo. Je ziet ook gewoon dat hij mager is...

Trouwens, ik vond keuteltjes in zijn hokje. Het leek alleen wel een klein beetje op zo'n rij keuteltjes aan elkaar. Dat betekent dat hij teveel voedingsstoffen binnen krijgt toch?

Nou jah, dat is beter dan diaree :)

Geplaatst:

Ik wil eventjes iedereen bedanken voor hun reacties. Het gaat best goed met het konijntje. Hij is nog ietsjes aan de magere kant, maar hij eet veel en huppelt vrolijk rond in mijn kamertje :)

Er was alleen nog 1 dingetje gebeurd, vanmorgen ontdekte ik een klein plasje bloed op de grond, geen idee waar het vandaan komt, ik denk dat hij zich ergens aan heeft gestoten ofzo. Ik kan ook niks ontdekken bij het konijntje.

Is het iets waar ik me zorgen om moet maken?

Geplaatst:

Ja het gaat om een mannetje ja. Mijn ouders (van wie het konijn eerst was) zeiden ook al dat hij soms zijn nageltjes open haalde. Maar ik zal eventjes naar zijn nagels kijken.

Klopt het trouwens ook dat mannetjes wel overal plassen om territorium af te bakenen?

Hij laat namelijk soms wel eens vochtige plasjes achter, maar het stinkt niet naar plas ofzo

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .