sonia Geplaatst: 30 november 2009 Geplaatst: 30 november 2009 Mijn Cusi is kaal aan het worden bij haar staart. Het viel me al langer op dat ze wat haar aan het verliezen was en dat het begin van haar staartje ze wat vies was. Gisteren heb ik eens goed gekeken en zag ik net boven haar staartje een kale plek, zeg maar 2 bij 3 cm. Normaal zie je dat niet goed, omdat het net het plekje is waar het staartje tegen de rug zit. Nu heb ik haar vandaag gewassen en tijdens het wassen kwam het haar wat vies was ook los, echt best veel. Ze heeft nu dus ook een stukje staart was bijna kaal is. Echt een akelig gezicht. Er zitten op de roze huid wat schilfertjes, misschien dat het een soort van schurft is? Ik heb verder niet het idee dat ze er last van heeft. Heeft iemand een idee wat dit is en wat ik kan doen? Ze heeft een ruime week geleden een (oeps)nestje gehad (de kleintje zijn helaas allemaal dood), maar daar zal het toch niet mee te maken hebben? Of wel? Ik hoop echt niet dat ze nog meer haar verliest...
sonia Geplaatst: 30 november 2009 Auteur Geplaatst: 30 november 2009 Nog even voor de duidelijkheid: ze plukt zichzelf niet kaal, ze heeft echt haaruitval.
Joseeke Geplaatst: 30 november 2009 Geplaatst: 30 november 2009 Het doet me denken aan vachtmijt.Pumbaa & Zazou hebben dit ook afgelopen zomer gehad.Ze begonnen ineens kale plekken te krijgen.Op deze kale plekken zaten ook huidschilfers. Na verschillende behandelingen Stronghold Kitten zijn ze er helemaal vanaf gekomen.Maar het heeft wel even geduurd. Voor foto's zie:http://joseetje777.web-log.nl/joseetje777/2009/06/vachtmijt-o.html
sonia Geplaatst: 30 november 2009 Auteur Geplaatst: 30 november 2009 Totdat ik een medicijn heb gevonden, waarmee kan ik het eventueel wat schoonmaken? De huid ziet er iets ontstoken uit...
lianne Geplaatst: 30 november 2009 Geplaatst: 30 november 2009 Tot je wat kan vinden schoonmaken met wat gekookt&afgekoeld water denk ik. Als het ontstoken lijkt zou je evt. wat kamille erbij kunnen doen, dat werkt wat verzachtend.
sonia Geplaatst: 30 november 2009 Auteur Geplaatst: 30 november 2009 Gaat vachtmijt gepaard met jeuk? Want Cusi lijkt er helemaal geen last van te hebben. Of is dat normaal?
Joseeke Geplaatst: 30 november 2009 Geplaatst: 30 november 2009 Het kan gepaard gaan met jeuk, waardoor ze de wondjes kunnen krabben.Maar dit hoeft niet bij ieder konijn zo te zijn. Mss kun je het ontstoken gedeelte voorzichtig schoonmaken met Badedas Groen of Biotex Groen. Beide werken ontsmettend.Zo te lezen woon je in Peru, dus ik weet niet of ze dit bij jou verkopen.Zo niet, dan kun je mss naar iets opzoek gaan wat ook ontsmettend werkt.
sonia Geplaatst: 30 november 2009 Auteur Geplaatst: 30 november 2009 Ik heb wel gewoon een rode jodiumoplossing in huis. Of een alcoholhoudend ontsemettingsmiddel... Is het overigens aan te raden om haar nog eens in een teil met water te zetten en de plek nog een keer goed te wassen? Of beter van niet?
sonia Geplaatst: 30 november 2009 Auteur Geplaatst: 30 november 2009 Ga straks naar huis en zal eens kijken of ik het wat kan ontsmetten. Met jodium kan geen kwaad toch?
josti Geplaatst: 30 november 2009 Geplaatst: 30 november 2009 Nee hoor kan geen kwaad, maar stronghold is een goede optie.
nathalie b Geplaatst: 30 november 2009 Geplaatst: 30 november 2009 Nee hoor kan geen kwaad, maar stronghold is een goede optie. Maar.....is het ook verkrijgbaar in Peru ?
Joseeke Geplaatst: 1 december 2009 Geplaatst: 1 december 2009 Ik zou aan de slag gaan met de middelen die je nu tot je beschikking hebt.Jodium werkt idd ontsmettend. Mss kun je in Peru opzoek gaan naar iets vergelijkbaars met Stronghold Kitten.Als het precies dezelfde werkzame stoffen bevat als Stronghold, kun je dit veilig aan je konijn geven.Maar ik weet niet of er in Peru net zo'n dierenartsen als hier in Nederland zitten.
zwarte panter Geplaatst: 1 december 2009 Geplaatst: 1 december 2009 Zijn het witte schilfertjes?Kun je er mss een foto van maken? Ze is toch mogelijk weer zwanger hé...of heb ik dat verkeerd? Ik weet niet of je binnenkort weer naar de stad moet maar dan zou je op zoek moeten naar een product met de werkzame stof 'selamectina'. Ik heb al wat gezocht en in Peru zouden ze Revolution invoeren vanuit de US. Het moet dus in Peru te krijgen zijn, de vraag is dus alleen waar... Als ze terug zwanger is, is dat ook geen probleem. Dit middel kan veilig gebruikt worden bij zangere konijnen. Als je het niet vind, zijn er nog wel mogelijkheden. Maar ik zou eerst kijken of je dit kan vinden. Heb je Chami al eens helemaal nagekeken?
sonia Geplaatst: 1 december 2009 Auteur Geplaatst: 1 december 2009 Ik kan er pas overmorgen een foto van maken, want ik reis straks naar de stad en kom morgenavond weer terug. Maar dan kan ik wel meteen op zoek naar iets met 'selamectina'. Bedankt voor de tip. Zwarte Panter. Ze heeft er gelukkig geen last van en ik kan er niet meer zoveel haar uittrekken als eerst, dus dat lijkt me een goed teken. Ze is inderdaad moeglijk zwanger. Chami ziet er goed uit. Het probleem bij hem is dat ik maar één keer één bal gezien heb en de andere keren heeft ie ze toch echt ingetrokken. Dus hoe dat met de castratie moet weet ik niet. Ik heb bij de vrouw van de dierenarts een briefje achtergelaten met de naam van het spul om algeheel te verdoven. Hopenlijk doet hij er iets mee, want ik krijg hem niet te spreken, hij is er nooit. Maar als één bal niet ingedaald is, is het dan uberhaupt mogelijk om te casteren?
Dollie Geplaatst: 1 december 2009 Geplaatst: 1 december 2009 Castreren is dan wel mogelijk ja. In Nederland.. Maar dan wordt het een buikoperatie, dacht ik..
Esjes Geplaatst: 1 december 2009 Geplaatst: 1 december 2009 Ik zou de balletjes vragen na de castratie. Mijn balletjes had de DA op sterk water gezet. (dit hoefde voor mij niet, ik had vertrouwen in de DA maar in Peru...)Als je beide balletjes gezien hebt, weet je zeker dat ze er beide uit zijn en dat er niet slechts 1 balletje verwijderd is Succes daar in Peru!!
Dollie Geplaatst: 1 december 2009 Geplaatst: 1 december 2009 Ik zou de balletjes vragen na de castratie. Mijn balletjes had de DA op sterk water gezet. (dit hoefde voor mij niet, ik had vertrouwen in de DA maar in Peru...)Als je beide balletjes gezien hebt, weet je zeker dat ze er beide uit zijn en dat er niet slechts 1 balletje verwijderd is Succes daar in Peru!! Jouw balletjes? :whistle2:
Esjes Geplaatst: 1 december 2009 Geplaatst: 1 december 2009 Jouw balletjes? :whistle2: mijn balletjes hangen veilig bij m'n vriend
sonia Geplaatst: 1 december 2009 Auteur Geplaatst: 1 december 2009 Citaat:Oorspronkelijk geplaatst door Dollie Jouw balletjes? :whistle2: mijn balletjes hangen veilig bij m'n vriend Pff wat een gedoe met de nijnen... heb ik weer hoor, een balinhouder. Een buikoperatie durf ik echt niet aan, ik vind de algehele verdoving al zo eng. Ik ben sowieso dierenartsasistente tijdens de operatie, dus ik kan precies zien of die balletjes er af gaan of niet, tenminste als ik niet halverwege gillend weg ben gerend...Maar ik moet nog maar eens goed overleggen met die DA of het uberhaupt wel verstandig is om te opereren als Chami maar één bal heeft hangen. Maar goed, een andere oplossing is er eigenlijk niet...
sonia Geplaatst: 3 december 2009 Auteur Geplaatst: 3 december 2009 Jippie, bij Cusi zit er weer een zacht donslaagje op de kale plek! Dus ik heb goede hoop. Ik had een vriendin in de stad gevraagd of ze eens rond wilde vragen voor iets met selamectina, maar ze heeft geen succes gehad, maar ik heb nu goede hoop dat het vanzelf geneest...
Joseeke Geplaatst: 4 december 2009 Geplaatst: 4 december 2009 Dat is al een goed teken dat de haartjes weer teruggroeien
Aanbevolen berichten