Nalientje Geplaatst: 28 november 2009 Geplaatst: 28 november 2009 Vino heeft de laatste tijd erg vaak dat zijn blindedarmkeutels aan zijn kontje blijven plakken. Dan blijven de gewone keutels hier ook aanplakken en dan worden het hele plakken poep. Hij kan hier zelf niet bij en ik heb hem laatst al een keer in bad gedaan. Dit hielp wel goed, maar nu is het dus weer net zo erg.Ik ben niet van voeding verandert ofzo dus heeft iemand een idee hoe ik dit moet voorkomen???? Waar het aan zou kunnen liggen?Alvast bedankt; :bounce:
MCpaasei Geplaatst: 28 november 2009 Geplaatst: 28 november 2009 Geef je hem dan misschien te veel voer? Of is hij te dik?Bij mij lieten ze ook ineens de blindedarmkeutels liggen. Bij mij kwam het waarschijnlijk door het nieuwe hooi van de dierenwinkel. Het hooi heeft geen andere kleur ofzo?
Nalientje Geplaatst: 28 november 2009 Auteur Geplaatst: 28 november 2009 Nee. Is precies hetzelfde. Het is echt veel wat er nu ook weer aanhangt, en dat valt er natuurlijk ook niet zomaar af. De keutels stinken ook heel erg! Dat wordt morgen weer in bad. Maar dat kan zo natuurlijk niet door blijven gaan...Veel hooi geven en weinig tot geen biks?Ik heb niet het gevoel dat Vino te dik is maar hij eet wel echt heel veel.
Esjes Geplaatst: 28 november 2009 Geplaatst: 28 november 2009 Ik zou ook iets minder biks geven, en weinig groen. Zo zal hij automatisch meer hooi eten.Is hooithee ook geen oplossing tegen plakpoep? (verbeter mij als ik het fout heb)Je kookt water en giet het in een kom over een hoopje hooi. Als de 'thee' is afgekoeld, kan je het hooi eruit filteren en de thee aan je nijntje geven.
nathalie b Geplaatst: 28 november 2009 Geplaatst: 28 november 2009 Hoeveel weegt je konijn en hoeveel biks geef je?
Nalientje Geplaatst: 29 november 2009 Auteur Geplaatst: 29 november 2009 Hij weegt 2 kilo en krijgt s'ochtends ongeveer 25 gram en S'avonds. En dat heeft hij ook echt vreselijke honger. ik geef hem nu bijna geen groen meer.... En minder biks en meer hooi. Vanmiddag ga ik hem weer wassen en dan blijft het hopelijk schoon! Het is voor hem zo ook geen pretjeBedankt voor jullie reacties
Joseeke Geplaatst: 29 november 2009 Geplaatst: 29 november 2009 Ik zou de komende dagen even de bixjes weglaten & puur alleen hooi geven.Met een hooi-dieet gaan konijnen meestal vanzelf weer hun blindedarm-keutels (BDK)opeten.Laat jouw konijn dan nog evengoed zijn BDK liggen, dan is er meer aan de hand & moet je even naar de dierenarts.
Nalientje Geplaatst: 2 december 2009 Auteur Geplaatst: 2 december 2009 Hij heeft zo'n honger :( hij eet wel heel veel stro. heb nog geen blindedarmkeutels gevonden dus nu maar hopen dat ze niet weer aan hem blijven plakken....Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Zijn zijn haren te lang????
gappieskabaal Geplaatst: 3 december 2009 Geplaatst: 3 december 2009 hoi, mijn konijn heeft het zelfde ook blindedarm keutels waar hij dan op gaat zitten en aan zijn kont blijven plakken en een vies zooitje worden. Nu krijgt hij al minder voer en geen groen daar was ik al mee begonnen, maar om alleen hooi te doen ik heb twee konijn hoe doe je dat ??? Ik kan er ook niet een binnen zetten want ze zitten dag en nacht buiten en ook in het buitenhok kan ik ze niet scheiden. Het konijn wat nu de problemen heeft is wel gefixeerd op eten en er is ook qua voer en hooi niks veranderd.Wie weet hoe dit op te lossen ??
Joseeke Geplaatst: 3 december 2009 Geplaatst: 3 december 2009 Als je konijnen teveel bixjes geeft, hebben ze niet zoveel honger meer, waardoor ze hun BDK niet meer opeten.Het ene konijn is hier gevoeliger voor dan het andere konijn.Daarnaast wordt een konijn van teveel bixjes ook dik, waardoor ze niet meer bij hun kontje kunnen. BDK zijn altijd plakkerig, waardoor ze aan alle vachten kunnen blijven plakken. Eet je konijn alleen stro? geen hooi?
gappieskabaal Geplaatst: 3 december 2009 Geplaatst: 3 december 2009 (aangepast) nee, ze hebben geen stro ze hebben onbeperkt hooi en zitten op zaagsel en hennep. Ze zijn zeker niet te dik, maar hij gaat altijd op de plek zitten waar ze poepen en plassen en als er dan de bdk liggen blijven die aan zijn vacht plakken. 3 december 2009 aangepast door gappieskabaal
Joseeke Geplaatst: 3 december 2009 Geplaatst: 3 december 2009 hij eet wel heel veel stro @ gappieskabaal --> de hooi & stro vraag bedoelde ik eigenlijk voor nalientje BDK kunnen idd heel plakkerig zijn.
Nalientje Geplaatst: 9 december 2009 Auteur Geplaatst: 9 december 2009 Hij krijgt nu hooi en klein beetje biks over 2 keer op de dag verdeeld.Het lijkt nu wel al beter te gaan maar er blijft nog wel wat plakken.Groenvoer ben ik helemaal mee gestopt nu.
Nalientje Geplaatst: 13 december 2009 Auteur Geplaatst: 13 december 2009 Ooooh ik dacht echt dat het goed ging... Maar vino lag net lang uit gestrekt met zijn poten naar achter en nu zit zijn kontje toch weer helemaal onder de poep. Hij lijkt er verder helemaal geen last van te hebben. Hij eet goed en poept ook nog goed... Nu maar weer schoonmaken maar ik weet niet meer wat ik moet doen. HELPHELP
Mariellexxx Geplaatst: 14 december 2009 Geplaatst: 14 december 2009 Biks gewoon helemaal stopzetten, en alleen op hooi zetten?Je kan dan misschien elke dag bv. 3 kleine blaadjes witlof geven voor het idee?
Joseeke Geplaatst: 14 december 2009 Geplaatst: 14 december 2009 Ooooh ik dacht echt dat het goed ging... Maar vino lag net lang uit gestrekt met zijn poten naar achter en nu zit zijn kontje toch weer helemaal onder de poep. Hij lijkt er verder helemaal geen last van te hebben. Hij eet goed en poept ook nog goed... Nu maar weer schoonmaken maar ik weet niet meer wat ik moet doen. HELPHELP Je doet al vanalles zo te lezen.Idd, bix helemaal stopzetten zoals Marielle schrijft is een goed idee!Dit had ik je ook al eerder geschreven, zie ik net Hooithee werkt stoppend, dus dit zou ik ook zeker aan Vino geven nu.Pumbaa heeft er al een paar keer goed baat bij gehad. Mochten de plakpoep ondanks deze aanpassingen aan blijven houden, dan is er meer aan de hand.Mijn advies is om anders een afspraak bij je DA te maken voor een keutelonderzoek.
Aanbevolen berichten