Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Sorry dat ik me niet eerst voorstel, maar heb dringend hulp nodig en ik hoop dat jullie mij die kunnen geven.

Ik heb een franse Hangoor die sinds afgelopen donderdagavond ziek is geworden, ze zit met haar hoofd scheef en haar ogen gaan van links naar rechts. Ik ben natuurlijk gelijk vrijdag naar de arts gegaan ik kom daar altijd met mijn nijnen ze staat ook op de lijst van konijnenartsen, alleen nu was ze dus ziek en dat wist ik niet. Ben geholpen door een andere arst waar ik nu mijn twijfels bij plaats. Ik mocht Lotus s' morgens brengen zodat ze haar in de gaten konden houden, ze hebben verder niets gedaan en ik moest om half 5 op consult, de arts ging proberen om in haar oren te kijken omdat ze dacht aan een middenoor ontsteking, maar zei er wel bij ik weet niet of ze wel wil dat ik in haar oren kijk, dus mocht het niet lukken starten we sowieso de behandeling voor een middenoorontsteking. Ze liet het wel toe en ze mocht gewoon in haar oren kijken, 1 oor zat een beetje vuil in en het oor waar haar hoofdje heen hangt was iets roder, maar volgens mij niet echt overdreven zo aan de reactie te zien. ik ben met een antibiotica kuur en pijnstiller met ontstekings remmer naar huis gegaan. Ik kaarten ook de E cuniculi aa ( sorry weet ff niet of ik het goed schrijf ) maar dat was het volgens haar niet want ze viel niet om en liep goed alleen wat wankel. Nou ik ben begonnen met de medicijnen en ook met dwangvoeren want eten doet ze niet alleen groen voer wil ze eten. Het gaat toch slechter en nu weet ik niet wat ik moet doen. Ze loopt steeds slechter en rolt nu eigenlijk constant om, ik wordt er zo naar van om haar zo te zien. Haar ogen zijn op het moment als ze weer rustig is ook weer rustig, maar zodra ze gaat lopen en omvalt en dan draait ze echt 2 of 3 keer om dan gaan haar ogen ook weer heftiger heen en weer. Ik weet nu niet meer wat ik moet doen...... Ik vind het zo erg om te zien, ik weet niet of ze nu echt lijd of dat het een lange weg is die we moeten gaan wat ik uit veel verhalen lees op internet. Moet ik morgen toch het middel tegen E cuniculi halen want dat mocht van de des betreffende arts als het niet minder werd kon ik maandag dat middel halen want al heeft ze dat niet dat kan geen kwaad. Wat moet ik Help, ik wil mijn nijntje zo graag redden, maar dan moet het wel lukken en niet ten kosten van haar.

Is het hopeloos of denken jullie van niet ??

Nog 1 vraag wie weet een goed arts in of rondom Den Haag, ik ga nu altijd naar Natascha v Kolsteren, alleen zij was zelf ziek. Ik weet dat er lijsten zijn, maar wil graag van iemand horen die ook echt ervaringen heeft met een arts die op de lijst staat en mij die kan aanbevelen door ervaringen.

Nou heel verhaal, ik hoop niet met al te veel fouten want ik lees het even niet na, ik ga Lotus nu weer voeren en dan laat ik haar weer met rust.

Ik hoop snel op berichtjes.

Groetjes Melanie

Geplaatst:

Deze kon ik vinden in Zuid-Holland:

Natascha Kolsteren en Marco te Loo

Dierenkliniek Animo

Laan van Meerdervoort 642

2564 AL 's Gravenhage

070-3680729

Ook homeopathie

website: www.dierenkliniekanimo.nl

e-mail: info@dierenkliniekwv.nl

Let op: maak uitsluitend een afspraak met de genoemde dierartsen!

S. Frantzen

Dierenkliniek Erasmusplein

Erasmusplein 150

2532 ET 's Gravenhage

070-3946822

Openingstijden:

ma, di en do 9.00-19.00 uur

wo en vrij 9.00-14.30 uur

Behandeling volgens afspraak

website: -

e-mail: -

Natascha Kolsteren en Marco te Loo

Dierenkliniek Wateringse Veld

Santiagosingel 3

2548 HN 's Gravenhage

070-3941238

Ook homeopathie

website: www.dierenkliniekwv.nl

e-mail: info@dierenkliniekwv.nl

J. Leezer

Dierenartsenpraktijk

Eikenlaan 139

2691 EC 's Gravenzande

0174 - 418 262

B. Breuk en O. van Doorne

Dierenartsenpraktijk Breuk & van Doorne

Beeklaan 527

2562 BE 's-Gravenhage

070-3633374

Spreekuur:

ma-di-wo: ma 09.00-09.30 uur, 14.00-15.00 uur, 19.00-20.00 uur

vr: 09.00-09.30 uur, 14.00-15.00 uur, 17.00-18.00 uur

Verder op afspraak

Openingstijden apotheek:

ma tot vr: 09.00-12.30 uur, 14.00-17 uur en tijdens de avondspreekuren

website: www.breukenvandoorne.nl/

Victor Lans, Sietske Spann

Dierenkliniek Alphen a/d Rijn

Van Eijkstraat 19, Zadelmaker 138, Evenaar 178

Alphen aan den rijn

0172-471111

Uitsluitend volgens afspraak

Fred Zwart

Dierenartsenpraktijk de Beestenhoek

Beatrixstraat 2

2661 GA Bergschenhoek

010-5218122

spreekuren:

ma-wo-vr: 8:30 - 9:30 en 19:00 - 20:00

di-do: 8:30 - 9:30

za: 11:00 - 12:00

Verder op afspraak

website: www.debeestenhoek.nl

J. van Nijhuis

Dierenartspraktijk Delft Centrum

Crommelinplein 3-5

2627 BM Delft

015-2850230

Gebitsbehandeling zonder narcose

spreekuren:

inloop ma - wo - vr 17:00 - 18:00

kliniek open van 8:00 - 20:00

liefst volgens afspraak

P.C. Haringsma

Dierenkliniek Kalverbos

Nieuwe Plantage 94

2611 XM Delft

015-2125543

website: www.kalverbos.nl

Wim Bultena

Dierenkliniek Delfland

Tramkade 1

2635 BA Den Hoorn (Delft)

015-2566319

Openingstijden:

ma t/m do 9:00-17:00 en 18:30 - 20:00 uur

vrijdag: 9:00-17:00 uur

In de weekenden dat dierenkliniek Delfland dienst heeft (zie Dienstrooster) is er op vrijdag wel de mogelijkheid om een afspraak te maken in de avond (van 18:30u -20:00u). Ook is er op die zaterdagen en zondagen dan een spoedspreekuur van 10.00 uur tot 10.30 uur.

Op dit spoedspreekuur is het niet nodig een afspraak te maken; u kunt zo binnenlopen.

website: www.dkdelfland.nl

e-mail: dkdelfland@zonnet.nl

Diergeneeskundig centrum Stad & van der Ree

Dubbeldamseweg Zuid 37

3314 JC Dordrecht

078-6135779

Consult op afspraak:

Dubbeldamseweg Zuid 37: hoofdvestiging

ma t/m Wo: 09.00 – 19.00 uur

Do t/m Vrij: 09.00 - 17.30 uur

Lunenburg 15: filiaal

Di: 13.15-13.45 uur

Wo: 16.45-17.15 uur

Vrij: 13.15-13.45 uur

website: www.stadree.nl

Joan van Pelt, Marcelien Baerveldt, Marcelien Baerveldt

Dierenartsenpraktijk Baerveldt & Schuur

Vuurdoornlaan 2

2803 DL Gouda

0182-534466

Spreekuurtijden:

maandag en donderdag 09.00-18.00 uur

dinsdag en vrijdag 18.00-20.00 uur

Tussen 9.00 en 9.30 is er een inloopspreekuur

website: http://www.dierenartsgouda.nl/

P.H. Leyfeldt

Dierenkliniek Haarlem-Oost

Slachthuisstraat 53/ZW

2033 HC Haarlem

023 5363024

Behandeling uitsluitend volgens afspraak

Apotheek geopend ma t/m vrij van 11.00-15.00 uur

K.J.F. Davidse-Brants, mevr. Hartog

Dierenkliniek Davidse

Apollostraat 23

3371 XB Hardinxveld Giessendam

0184 - 618870

Spreekuren:

maandag: 09.00-09.30 uur

ma di do avond: 18.30-19.30 uur

woensdag: 13.00-14.00

vrijdag 09.00-09.30 uur en 13.00-14.00 uur

en volgens afspraak.

Anneke van Stee

Dierenartsencentrum Hoogvliet

Aveling 221

3193 LE Hoogvliet

010-2950530

Uitsluitend op afspraak:

ma t/m vr vanaf 13.00 uur

za en zo: volgens het weekenddienstrooster

Spoedgevallen:

Buiten de openingsuren zijn wij voor spoedeisende hulp of dringende vragen altijd telefonisch bereikbaar. In het geval dat wij u niet kunnen helpen, wordt u d.m.v. ons antwoordapparaat doorverwezen naar de dienstdoende dierenartsenpraktijk in de omgeving.

Bel 010-2950530

website: www.dachoogvliet.nl

D. Abrahamse

Dierenkliniek Stormpolder

Van der Hoopstraat 8b

2921 LR Krimpen aan den IJssel

0180-551595

Voor spoedgevallen eigen dienstregeling tel. 06-13569589

e-mail:

E.J.M. van de Wouw

Dierenarts

Boshuizerlaan 26

2321 SH Leiden

071-5764058

Spreekuur volgens afspraak

S. Stibbe

Dierenartsenpraktijk De Mare

Willemstraat 52-54

2316 CT Leiden

071-521 8393

Spreekuren

ma 13.00 - 20.00 uur

di 13.00 - 18.00 uur

wo 13.00 - 20.00 uur

do 13.00 - 18.00 uur

vr 13.00 - 20.00 uur

Afspraak maken dagelijks v.a. 09.00 uur

website: www.dierenkliniekdemare.nl

Nanda Clarisse

Dierenkliniek Westergouwe

Ambachtweg 51a

2841 MB Moordrecht

0182-372414

Vrijdag van 08.00 uur tot 17.00 uur

Renée Wagenaar

Dierenarts

Victoriberg 30

---- -- Noordwijkerhout

0252 – 376400

Spreekuren en behandelingen:

Alleen op afspraak, ook 's avonds.

Wij werken volgens telefonische afspraak, zo kunnen wij, op uw verzoek, zorgen dat bijvoorbeeld uw konijn niet tegelijk met een hond in de wachtkamer hoeft te verblijven. Indien gewenst kunt u altijd dezelfde dag terecht.

Spoedgevallen:

Denkt u dat uw dier met spoed geholpen moet worden, bel dan eerst ons telefoonnummer: 0252 – 376400

website: http://www.dierenartsabc.nl/

Marike Stooker

Dierenartsenpraktijk Het Centrum

Stationsstraat 20a

2641 GH Pijnacker

015-3697838

we behandelen uitsluitend dieren op afspraak

website: www.dierenartspijnacker.nl

Emmy Diepenbroek

Dierenkliniek Blijdorp

Schepenstraat 76B

3039 NM Rotterdam

010-4657363

Kliniek open van 09.00-18.00 uur

Behandeling volgens afspraak

R.M.Tiddens-Macri

dierenkliniek Prinsenland

Mahatma Ghandistraat 12

3066 VA Rotterdam

010-4473013

Inloopspreekuur:

ma 13.00-14.00 uur en 19.00-20.00 uur

di 13.00-14.00 uur

wo 13.00-14.00 uur en 19.00-20.00 uur

do 19.00-20.00 uur

vr 13.00-14.00 uur

Verder volgens afspraak

website: www.dierenkliniekprinsenland.nl

e-mail: info@dierenkliniekprinsenland.nl

Anneke van Stee

Dierenartsencentrum Spijkenisse

Kastanjestraat 6

3203 AP Spijkenisse

0181 - 690055

Uitsluitend op afspraak:

ma t/m vr vanaf 13.00 uur

za en zo volgens het weekenddienstrooster

Spoedgevallen:

Buiten de openingsuren zijn wij voor spoedeisende hulp of dringende vragen altijd telefonisch bereikbaar. In het geval dat wij u niet kunnen helpen, wordt u d.m.v. ons antwoordapparaat doorverwezen naar de dienstdoende dierenartsenpraktijk in de omgeving.

Bel 0181-690055)

website: www.dacspijk.nl

F.Bahlmann, mevr. J.G. Kaemingk (veel ervaring in tandheelkunde)

Dierenkliniek Voorhout

Oosthoutplein 14

2215 VM Voorhout

tel: 0252-215231

consult uitsluitend volgens afspraak

ma-vr 09.00-13.00 en 14.00-19.30

website: http://www.dierenkliniekvoorhout.nl

A.C.M. van Zetten

Dierenkliniek De Leijens

Brechtzijde 5

2725 NR Zoetermeer

079-3460214 / 079-3312769

Uitsluitend op afspraak

Kliniek open van 08.30-20.00 uur

Altijd spoeddienst; avond/nacht en weekend roulerend met buurtpraktijken

Geplaatst:

Hoi Muffientje,

Zeker naar een andere DA gaan! EC hoeft als hoofdsymptoom niet alleen maar een scheef hoofdje te hebben, dat ze wankel loopt en omvalt is nu echt een eerder EC dan een middenoorontsteking.

De opmerking

want dat mocht van de des betreffende arts als het niet minder werd kon ik maandag dat middel halen want al heeft ze dat niet dat kan geen kwaad.
vind ik erg raar, panacur is een behoorlijk heftig middel wat je niet zomaar zonder reden zou moeten geven. Kijk even in de lijst hier of er een goede DA bij jou in de buurt tussen staat. Veel succes!
Geplaatst:

Ik zou ook vandaag nog naar een DA gaan. Heb gelukkig geen ervaring met EC, maar ik lees al een tijd mee op het forum hier en dit klinkt toch wel erg als EC.

Ook merk ik dat DA vaak zeggen dat een nijn met EC moeite moet hebben met lopen, terwijl dat vaak niet zo is, of pas in een later stadium.

Veel sterkte en ik hoop dat het allemaal goed komt.

Geplaatst:
Panacur is toch geen heftig middel? Ik heb altijd begrepen dat het geen kwaad kan.

Ik had van zwarte panter begrepen dat panacur een negatief effect kan hebben op het beenmerg en daardoor ook de immuniteit van een konijn, dus het is niet iets dat je "zomaar" moet geven omdat het toch geen kwaad zou kunnen.

Geplaatst:

Tsja, dan krijg je de discussie ook van in hoeverre is preventief ontwormen bij konijnen nou nodig? Ik vind het zelf al niet verstandig om zomaar medicatie te geven aan een gezond konijn, maar dat is misschien mijn point of view.

Die post van zwarte panter is van een tijdje geleden in een andere discussie (ging over het lang geven van panacur, post is hier te vinden: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/29444-daantje-6.html#post706500), maar ik denk niet dat we met die discussie TS verder gaan helpen. Ze moet echt naar een andere DA toe.

Geplaatst:

Ik denk dat de DA is uitgegaan van een middenoor ontsteking maar er niet bij na heeft gedacht dat het ook EC kan zijn.....

EC wordt vaak over het hoofd gezien als het konijn niet alle symtomen heeft .Ik hoop dat ze vandaag toch nog naar de DA is geweest en met panacur kan beginnen.......

Geplaatst:

Hoi allemaal,

bedankt voor jullie reacties. Ik ben vandaag niet meer geweest omdat er in mijn buurt geen konijnendeskundig arts dienst had. ik heb haar de hele dag in de gaten gehouden en steeds gevoerd en water gegeven dat gaat gelukkig heel goed, ze wil wel echt uit de spuit eten en drinken. Af en toe probeerd ze een beetje stro of hooi te eten en groenvoer eet ze wel zelf gelukkig. Normaal ga ik altijd bij natascha v kolsteren, maar zoals ik schreef is zij zelf ook ziek en kreeg ik de vervangster dus. Normaal ben ik erg tevreden over Natascha en daarom staat ze ook wel denk ik bij de konijnenlijst omdat zij wel erg kundig en zorgzaam met de nijnen is. Ik bel morgen gelijk om te horen of ze beter is, zo niet ga ik naar een andere arts van de lijst en dan hoop ik dat ik daar wel verder mee kom want om haar zo te zien vind ik echt zo sneu, verschrikkelijk vind ik het als ze zo omtold, hebben jullie daar ervaring mee dat ze zo erg omdraaien en dat dat ooit nog goed kwam ? Ze ligt nu rustig in het hooi, lekker stevig zodat ze niet omrolt, haar oogjes zijn gelukkig ook weer rustig. Ik hoop dat ze zo rustig blijft tot morgen als ik naar de arts ga.

groetjes melanie

Geplaatst:

Ik heb ook een konijn gehad dat zo tolde...

Bij mijn konijn waren de eerste symptomen een iets scheef kopje. En ook bij mij dacht de DA aan een middenoorontsteking. Mijn konijn kreeg toen medicijnen maar het ging steeds slechter.

Toen ben ik gaan zoeken op internet en kwam erachter dat het ook EC zou kunnen zijn. Ik ben toen Panacur (en nog iets anders) gaan geven. Maar het heeft niet meer mogen helpen. Twee dagen later hebben we haar moeten laten inslapen...

Geplaatst:

Encephalotozoon cuniculi bij het konijn

• Bij konijnen komt een akelige ziekte voor die zich voordoet met verschillende symptomen, zoals daar zijn:
  • 1. hersenproblemen: oogproblemen, draainek of tollen om de lengteas
  • 2. achterhandsproblemen: slappe of verlamde achterpoten
  • 3. blaas of nierproblemen

We hebben nieuwe ideeen opgedaan over E. cuniculi en vinden dat er niet 3 maar 5 hoofdsymptomen zijn: 4. uveitis of oogproblemen

5. afvallen zonder aanwijsbare oorzaak

Is bloedonderzoek zinvol? We hebben de bloedtesten binnen en we moeten ons bezinnen of bloedtesten uberhaupt zinvol is wat betreft E. cuniculi.

Andere behandeling, we behandelen anders en langer met panacur en laten ook konijnen fysiotherapie ondergaan!

Houdt de pagina's in de gaten binnnenkort worden ze aangepast!!!

Hersenproblemen bij het konijn:

* Draainek: torticollis of een scheve kop (= head tilt)

* tollen: rolneigingen om de lengteas van het konijn

* Oogproblemen: nystagmus = het ritmisch heen en weer bewegen van de oogbol

* hersenproblemen: epileptiforme aanvallen, zwaaibewegingen met het hoofd

Lees verder over torticollis en andere kopzorgen ....

slepen%20met%20rechtsachter.jpg

Problemen aan de achterpoten van het konijn:

* Parese posterior = trekken of slepen met een of beide achterpoten

* Paralyse posterior = verlamming van de achterhand

* Ataxie = ongecontroleerde bewegingen van de achterhand en omvallen

urinebrand.jpg

Nierproblemen:

* Urinebrand. Door een blaasinnervatieprobleem lekt het konijn urine over de achterpoten en buikwand

* PU/PD door nierschade = veel drinken en plassen

Waarom geeft E. cuniculi neurologische verschijselen?

E. cuniculi tast zenuwcellen aan. Het nestelt zich in de hersenen, het evenwichtsorgaan en in het ruggemerg. Op deze manier geeft het afwijkingen aan de kop en de achterpoten. Ook tast het de nieren en de zenuwcellen in de blaas aan. Door de nierontsteking drinkt en plast het konijn veel en door de aantasting van de blaaszenuwen kan het konijn niet meer actief plassen en lekt het urine. Deze urine geeft een huidontsteking van de achterpoten en de onderbuik.

Op de foto hieronder zie je een konijn met zijn poot slepen.

trekken%20met%20rechter%20achterpoot.jpg

Besmetting met E. cuniculi

Besmetting kan plaatsvinden van het ene naar het andere konijn via de urine (= horizontaal) of via de baarmoeder van moeder naar kind (= verticaal). Infecties kunnen latent aanwezig blijven zonder klinische verschijnselen tot een moment waarop de weerstand minder is en er wel verschijnselen optreden.

Vaak horen we van eigenaren dat hun konijn af en toe met de poot trok (parese) of urine verlies had. Dit duurde een paar dagen en was daarna weer weg. Meestal kwam dit na een paar weken of maanden in ergere mate weer terug.

Bij welke leeftijd komt het voor?

We zien vaker oudere konijnen met deze ziekte dan jonge konijntjes. Soms zijn er in de anamnese ook wel stress momenten aan te wijzen waarna de ziekte zich openbaarde. Denk aan een operatie of na het doormaken van een andere ziekte.

klik op de bloeduitslag voor een uitvergroting.

cuniculi%20bloed%20pos%2001.jpg Zoonose

Er wordt gesproken van een zoonose aangezien een infectie met E. cuniculi bij mensen kan voorkomen. Niet alle mensen zijn vatbaar voor deze ziekte. Een E.cuniculi infectie is alleen aangetoond bij mensen met AIDS waarbij de weerstand minder is.

Wat is E. cuniculi nu eigenlijk?

Encephalitozoon cuniculi is een protozoaire ziekte. Een protozoa is een heel klein organisme dat iets groter is dan een bacterie. Protozoen kun je niet met het blote oog zien en alleen aantonen met behulp van een microscoop.

Er zijn bloedtesten voor het konijn beschikbaar die antilichamen ten aanzien van deze protozoa kunnen aantonen. Er wordt gesproken van een antilichaamtiter in het bloed. Zie plaatje hiernaast.

Welke konijnen zijn besmet?

We willen (door middel van bloedonderzoek aantonen) of er sprake is van een infectie met E. cuniculi bij konijnen met dit soort symptomen.

Ook willen we kijken hoe vaak deze ziekte bij konijnen voorkomt. Aangezien een konijn via de moeder en andere konijnen besmet kan raken is het heel aannemelijk dat er veel konijnen met deze ziekte besmet zijn. We willen onderzoeken of er een verband bestaat tussen het aantal antilichamen in het bloed en het ziek worden van de konijnen.

Op dit moment (september 2007) hebben we voldoende bloedmonsters van zieke en gezonde konijnen. Op dit moment worden de bloedmonsters onderzocht. We hopen voor het einde van het jaar hier meer over te kunnen zeggen. De behandeling van E. cuniculi

We nemen bloed af bij patiënten die verdacht zijn van encephalitozoonose en laten dit bloed onderzoeken op het voorkomen van antilichamen tegen E. cuniculi. Vervolgens gaan we deze patiënten behandelen met Panacur (= fenbendazol in een dosering van 20 mg/kg LG) en na 1 maand zullen we opnieuw bloed laten testen. Op die manier kun je zien of de behandeling niet alleen klinisch aanslaat (= het konijn wordt beter), maar ook of dit aan het aantal antilichamen in het bloed te zien is.

klik op de uitslag voor een uitvergroting.

cuniculi%20pathologie%2001.jpg

Als het onverhoopt zo mocht zijn dat een konijn komt te overlijden dan werd er aan de eigenaar gevraagd of er pathologisch onderzoek gedaan mocht worden.

Pathologisch onderzoek

We hebben een aantal konijnen gehad die een positieve bloedtiter hadden en het helaas niet gehaald hebben. Nadat ze overleden of ingeslapen waren hebben we ze ingestuurd voor onderzoek. Uit het pathologisch onderzoek bleek dat er inderdaad E. cuniculi in de hersenen aangetoond kon worden. Bij deze konijnen was er ook een positieve bloedtiter.

Dit is natuurlijk van groot belang voor het onderzoek: een konijn met symptomen, met daarbij een positieve titer in het bloed heeft ook daadwerkelijk aantoonbare parasieten in zijn of haar lichaam!

bloedvat%20achterpoot.jpg Hoe nemen we bloed af?

Voor het bloedonderzoek is serum nodig. We nemen bloed af met een hele dunne naald uit een bloedvat van de achterpoot, de vena saphena. Het konijn wordt in zijligging gelegd met een handdoek over het hoofd en de laterale zijde van de achterpoot wordt tussen de knie en de hak geschoren. De vene is goed te benaderen en er wordt 0,5 ml bloed afgenomen. Dit bloed wordt in een serumbuis gebracht en gecentrifugeerd. Het bloed van de verdachte konijn sturen we gelijk in en het bloed van de controlegroep vriezen we in totdat het onderzocht wordt. Het bloed wordt onderzocht bij het RIVM in Bilthoven.

• Hoe behandelen we de ziekte E. cuniculi?
    Afhankelijk van de verschijnselen gebruiken we de volgende medicijnen: Let op: de keuze voor het te gebruiken medicijn wordt bepaald door de symtomen die aanwezig zijn!
  • Fenbendazol = Panacur (= dit medicijn helpt het lichaam de protozoa bestrijden)
  • Dexamethason injecties gedurende 3 dagen (om reactie en zwelling af te remmen, ook zijn er onderzoeken die aantonen dat de werking van Panacur versterkt wordt in de eerste behandeldagen) intraveneuze%20injectie.jpg
  • Na 3 dagen gaan we metacam geven (= een pijnstiller en ontstekingsremmer) dit kan namelijk niet samen met dexamethason
  • Vitamine B injecties (om de zenuwcellen te laten herstellen)
  • Duplocilline of baytril (= antibiotica)
  • Carbachol (= als er een blaasverlamming aanwezig is)
  • Stille darm: indien het konijn niet eet of poept zullen we dit behandelen
  • Gedurende 3 dagen wordt het konijn in de opname geplaatst. Aangezien de dexamethason injecties IV gegeven worden en de vitamine B injecties pijnlijk zijn, is ons advies de konijnen gedurende 3 dagen te hospitaliseren.

Lees verder over torticollis en andere kopzorgen ....

NB: Er zijn bijna geen geregistreerde diergeneesmiddelen voor konijnen. De hierboven beschreven diergeneesmiddelen zijn geregistreerd voor het gebruik bij de hond of de kat.

Indien we als behandelend dierenarts denken dat er een diergeneeskundige noodzaak aanwezig is dan mogen we via de cascades behorend bij het Diergeneesmiddelenbesluit en de Diergeneesmiddelenregeling gebruik maken van de hierboven beschreven diergeneesmiddelen bij het konijn.

Geplaatst:
Ik had van zwarte panter begrepen dat panacur een negatief effect kan hebben op het beenmerg en daardoor ook de immuniteit van een konijn, dus het is niet iets dat je "zomaar" moet geven omdat het toch geen kwaad zou kunnen.

Ik dacht dat dat toch meer om langdurig geven ging.. Denk ook dat in dit geval, zes weken Panacur geven heel verstandig is.. Panacur wordt niet opgenomen door het lichaam en is daarom niet schadelijk, heb ik altijd geleerd..

Wat jij zegt heb ik ook al wel meerdere keren gelezen maar volgens mij gaat het dan echt om altijd Panacur geven.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .