muffientje Geplaatst: 22 november 2009 Geplaatst: 22 november 2009 Hoi allemaal, Sorry dat ik me niet eerst voorstel, maar heb dringend hulp nodig en ik hoop dat jullie mij die kunnen geven.Ik heb een franse Hangoor die sinds afgelopen donderdagavond ziek is geworden, ze zit met haar hoofd scheef en haar ogen gaan van links naar rechts. Ik ben natuurlijk gelijk vrijdag naar de arts gegaan ik kom daar altijd met mijn nijnen ze staat ook op de lijst van konijnenartsen, alleen nu was ze dus ziek en dat wist ik niet. Ben geholpen door een andere arst waar ik nu mijn twijfels bij plaats. Ik mocht Lotus s' morgens brengen zodat ze haar in de gaten konden houden, ze hebben verder niets gedaan en ik moest om half 5 op consult, de arts ging proberen om in haar oren te kijken omdat ze dacht aan een middenoor ontsteking, maar zei er wel bij ik weet niet of ze wel wil dat ik in haar oren kijk, dus mocht het niet lukken starten we sowieso de behandeling voor een middenoorontsteking. Ze liet het wel toe en ze mocht gewoon in haar oren kijken, 1 oor zat een beetje vuil in en het oor waar haar hoofdje heen hangt was iets roder, maar volgens mij niet echt overdreven zo aan de reactie te zien. ik ben met een antibiotica kuur en pijnstiller met ontstekings remmer naar huis gegaan. Ik kaarten ook de E cuniculi aa ( sorry weet ff niet of ik het goed schrijf ) maar dat was het volgens haar niet want ze viel niet om en liep goed alleen wat wankel. Nou ik ben begonnen met de medicijnen en ook met dwangvoeren want eten doet ze niet alleen groen voer wil ze eten. Het gaat toch slechter en nu weet ik niet wat ik moet doen. Ze loopt steeds slechter en rolt nu eigenlijk constant om, ik wordt er zo naar van om haar zo te zien. Haar ogen zijn op het moment als ze weer rustig is ook weer rustig, maar zodra ze gaat lopen en omvalt en dan draait ze echt 2 of 3 keer om dan gaan haar ogen ook weer heftiger heen en weer. Ik weet nu niet meer wat ik moet doen...... Ik vind het zo erg om te zien, ik weet niet of ze nu echt lijd of dat het een lange weg is die we moeten gaan wat ik uit veel verhalen lees op internet. Moet ik morgen toch het middel tegen E cuniculi halen want dat mocht van de des betreffende arts als het niet minder werd kon ik maandag dat middel halen want al heeft ze dat niet dat kan geen kwaad. Wat moet ik Help, ik wil mijn nijntje zo graag redden, maar dan moet het wel lukken en niet ten kosten van haar.Is het hopeloos of denken jullie van niet ??Nog 1 vraag wie weet een goed arts in of rondom Den Haag, ik ga nu altijd naar Natascha v Kolsteren, alleen zij was zelf ziek. Ik weet dat er lijsten zijn, maar wil graag van iemand horen die ook echt ervaringen heeft met een arts die op de lijst staat en mij die kan aanbevelen door ervaringen.Nou heel verhaal, ik hoop niet met al te veel fouten want ik lees het even niet na, ik ga Lotus nu weer voeren en dan laat ik haar weer met rust.Ik hoop snel op berichtjes. Groetjes Melanie
The Email Female Geplaatst: 22 november 2009 Geplaatst: 22 november 2009 Ik zou vandaag nog naar een konijnkundige dierenarts gaan en idd beginnen met medicijnen tegen EC. Ik zal de lijst even voor je opzoeken.
The Email Female Geplaatst: 22 november 2009 Geplaatst: 22 november 2009 Deze kon ik vinden in Zuid-Holland:Natascha Kolsteren en Marco te LooDierenkliniek AnimoLaan van Meerdervoort 6422564 AL 's Gravenhage070-3680729Ook homeopathiewebsite: www.dierenkliniekanimo.nle-mail: info@dierenkliniekwv.nlLet op: maak uitsluitend een afspraak met de genoemde dierartsen! S. FrantzenDierenkliniek ErasmuspleinErasmusplein 1502532 ET 's Gravenhage070-3946822Openingstijden:ma, di en do 9.00-19.00 uur wo en vrij 9.00-14.30 uur Behandeling volgens afspraakwebsite: -e-mail: -Let op: maak uitsluitend een afspraak met de genoemde dierartsen! Natascha Kolsteren en Marco te LooDierenkliniek Wateringse VeldSantiagosingel 3 2548 HN 's Gravenhage070-3941238Ook homeopathiewebsite: www.dierenkliniekwv.nl e-mail: info@dierenkliniekwv.nl Let op: maak uitsluitend een afspraak met de genoemde dierartsen! J. LeezerDierenartsenpraktijkEikenlaan 1392691 EC 's Gravenzande0174 - 418 262website: -e-mail: -Let op: maak uitsluitend een afspraak met de genoemde dierartsen! B. Breuk en O. van DoorneDierenartsenpraktijk Breuk & van DoorneBeeklaan 5272562 BE 's-Gravenhage070-3633374Spreekuur:ma-di-wo: ma 09.00-09.30 uur, 14.00-15.00 uur, 19.00-20.00 uurvr: 09.00-09.30 uur, 14.00-15.00 uur, 17.00-18.00 uurVerder op afspraakOpeningstijden apotheek:ma tot vr: 09.00-12.30 uur, 14.00-17 uur en tijdens de avondspreekurenwebsite: www.breukenvandoorne.nl/e-mail: -Let op: maak uitsluitend een afspraak met de genoemde dierartsen! Victor Lans, Sietske SpannDierenkliniek Alphen a/d RijnVan Eijkstraat 19, Zadelmaker 138, Evenaar 178Alphen aan den rijn0172-471111Uitsluitend volgens afspraakwebsite: -e-mail: -Let op: maak uitsluitend een afspraak met de genoemde dierartsen! Fred ZwartDierenartsenpraktijk de BeestenhoekBeatrixstraat 22661 GA Bergschenhoek010-5218122spreekuren:ma-wo-vr: 8:30 - 9:30 en 19:00 - 20:00di-do: 8:30 - 9:30za: 11:00 - 12:00Verder op afspraakwebsite: www.debeestenhoek.nle-mail: -Let op: maak uitsluitend een afspraak met de genoemde dierartsen! J. van NijhuisDierenartspraktijk Delft CentrumCrommelinplein 3-52627 BM Delft015-2850230Gebitsbehandeling zonder narcosespreekuren:inloop ma - wo - vr 17:00 - 18:00kliniek open van 8:00 - 20:00liefst volgens afspraakwebsite: -e-mail: -Let op: maak uitsluitend een afspraak met de genoemde dierartsen! P.C. HaringsmaDierenkliniek KalverbosNieuwe Plantage 942611 XM Delft015-2125543website: www.kalverbos.nle-mail: -Let op: maak uitsluitend een afspraak met de genoemde dierartsen! Wim BultenaDierenkliniek DelflandTramkade 12635 BA Den Hoorn (Delft)015-2566319Openingstijden: ma t/m do 9:00-17:00 en 18:30 - 20:00 uurvrijdag: 9:00-17:00 uurIn de weekenden dat dierenkliniek Delfland dienst heeft (zie Dienstrooster) is er op vrijdag wel de mogelijkheid om een afspraak te maken in de avond (van 18:30u -20:00u). Ook is er op die zaterdagen en zondagen dan een spoedspreekuur van 10.00 uur tot 10.30 uur. Op dit spoedspreekuur is het niet nodig een afspraak te maken; u kunt zo binnenlopen. website: www.dkdelfland.nle-mail: dkdelfland@zonnet.nlLet op: maak uitsluitend een afspraak met de genoemde dierartsen! Diergeneeskundig centrum Stad & van der ReeDubbeldamseweg Zuid 373314 JC Dordrecht078-6135779Consult op afspraak: Dubbeldamseweg Zuid 37: hoofdvestiging ma t/m Wo: 09.00 – 19.00 uur Do t/m Vrij: 09.00 - 17.30 uur Lunenburg 15: filiaal Di: 13.15-13.45 uur Wo: 16.45-17.15 uur Vrij: 13.15-13.45 uur website: www.stadree.nle-mail: -Let op: maak uitsluitend een afspraak met de genoemde dierartsen! Joan van Pelt, Marcelien Baerveldt, Marcelien BaerveldtDierenartsenpraktijk Baerveldt & SchuurVuurdoornlaan 22803 DL Gouda0182-534466Spreekuurtijden: maandag en donderdag 09.00-18.00 uur dinsdag en vrijdag 18.00-20.00 uur Tussen 9.00 en 9.30 is er een inloopspreekuurwebsite: http://www.dierenartsgouda.nl/ e-mail: -Let op: maak uitsluitend een afspraak met de genoemde dierartsen! P.H. LeyfeldtDierenkliniek Haarlem-OostSlachthuisstraat 53/ZW2033 HC Haarlem023 5363024Behandeling uitsluitend volgens afspraak Apotheek geopend ma t/m vrij van 11.00-15.00 uurwebsite: -e-mail: -Let op: maak uitsluitend een afspraak met de genoemde dierartsen! K.J.F. Davidse-Brants, mevr. HartogDierenkliniek DavidseApollostraat 233371 XB Hardinxveld Giessendam0184 - 618870Spreekuren: maandag: 09.00-09.30 uur ma di do avond: 18.30-19.30 uur woensdag: 13.00-14.00 vrijdag 09.00-09.30 uur en 13.00-14.00 uur en volgens afspraak.website: -e-mail: -Let op: maak uitsluitend een afspraak met de genoemde dierartsen! Anneke van SteeDierenartsencentrum HoogvlietAveling 2213193 LE Hoogvliet010-2950530Uitsluitend op afspraak: ma t/m vr vanaf 13.00 uur za en zo: volgens het weekenddienstrooster Spoedgevallen: Buiten de openingsuren zijn wij voor spoedeisende hulp of dringende vragen altijd telefonisch bereikbaar. In het geval dat wij u niet kunnen helpen, wordt u d.m.v. ons antwoordapparaat doorverwezen naar de dienstdoende dierenartsenpraktijk in de omgeving. Bel 010-2950530website: www.dachoogvliet.nl e-mail: -Let op: maak uitsluitend een afspraak met de genoemde dierartsen! D. AbrahamseDierenkliniek StormpolderVan der Hoopstraat 8b2921 LR Krimpen aan den IJssel0180-551595Voor spoedgevallen eigen dienstregeling tel. 06-13569589website: -e-mail: Let op: maak uitsluitend een afspraak met de genoemde dierartsen! E.J.M. van de Wouw DierenartsBoshuizerlaan 262321 SH Leiden071-5764058Spreekuur volgens afspraakwebsite: -e-mail: -Let op: maak uitsluitend een afspraak met de genoemde dierartsen! S. StibbeDierenartsenpraktijk De MareWillemstraat 52-542316 CT Leiden071-521 8393Spreekuren ma 13.00 - 20.00 uur di 13.00 - 18.00 uur wo 13.00 - 20.00 uur do 13.00 - 18.00 uur vr 13.00 - 20.00 uur Afspraak maken dagelijks v.a. 09.00 uurwebsite: www.dierenkliniekdemare.nle-mail: -Let op: maak uitsluitend een afspraak met de genoemde dierartsen! Nanda ClarisseDierenkliniek WestergouweAmbachtweg 51a2841 MB Moordrecht0182-372414Vrijdag van 08.00 uur tot 17.00 uurwebsite: -e-mail: -Let op: maak uitsluitend een afspraak met de genoemde dierartsen! Renée Wagenaar DierenartsVictoriberg 30---- -- Noordwijkerhout0252 – 376400Spreekuren en behandelingen: Alleen op afspraak, ook 's avonds. Wij werken volgens telefonische afspraak, zo kunnen wij, op uw verzoek, zorgen dat bijvoorbeeld uw konijn niet tegelijk met een hond in de wachtkamer hoeft te verblijven. Indien gewenst kunt u altijd dezelfde dag terecht. Spoedgevallen: Denkt u dat uw dier met spoed geholpen moet worden, bel dan eerst ons telefoonnummer: 0252 – 376400website: http://www.dierenartsabc.nl/e-mail: -Let op: maak uitsluitend een afspraak met de genoemde dierartsen! Marike StookerDierenartsenpraktijk Het CentrumStationsstraat 20a2641 GH Pijnacker015-3697838we behandelen uitsluitend dieren op afspraakwebsite: www.dierenartspijnacker.nle-mail: -Let op: maak uitsluitend een afspraak met de genoemde dierartsen! Emmy DiepenbroekDierenkliniek BlijdorpSchepenstraat 76B3039 NM Rotterdam010-4657363Kliniek open van 09.00-18.00 uur Behandeling volgens afspraakwebsite: -e-mail: -Let op: maak uitsluitend een afspraak met de genoemde dierartsen! R.M.Tiddens-Macridierenkliniek PrinsenlandMahatma Ghandistraat 123066 VA Rotterdam010-4473013Inloopspreekuur:ma 13.00-14.00 uur en 19.00-20.00 uurdi 13.00-14.00 uurwo 13.00-14.00 uur en 19.00-20.00 uurdo 19.00-20.00 uurvr 13.00-14.00 uur Verder volgens afspraakwebsite: www.dierenkliniekprinsenland.nle-mail: info@dierenkliniekprinsenland.nlLet op: maak uitsluitend een afspraak met de genoemde dierartsen! Anneke van SteeDierenartsencentrum SpijkenisseKastanjestraat 63203 AP Spijkenisse0181 - 690055Uitsluitend op afspraak:ma t/m vr vanaf 13.00 uur za en zo volgens het weekenddienstrooster Spoedgevallen: Buiten de openingsuren zijn wij voor spoedeisende hulp of dringende vragen altijd telefonisch bereikbaar. In het geval dat wij u niet kunnen helpen, wordt u d.m.v. ons antwoordapparaat doorverwezen naar de dienstdoende dierenartsenpraktijk in de omgeving. Bel 0181-690055)website: www.dacspijk.nl e-mail: -Let op: maak uitsluitend een afspraak met de genoemde dierartsen! F.Bahlmann, mevr. J.G. Kaemingk (veel ervaring in tandheelkunde)Dierenkliniek VoorhoutOosthoutplein 142215 VM Voorhouttel: 0252-215231consult uitsluitend volgens afspraak ma-vr 09.00-13.00 en 14.00-19.30website: http://www.dierenkliniekvoorhout.nl e-mail: -Let op: maak uitsluitend een afspraak met de genoemde dierartsen! A.C.M. van ZettenDierenkliniek De LeijensBrechtzijde 52725 NR Zoetermeer 079-3460214 / 079-3312769Uitsluitend op afspraak Kliniek open van 08.30-20.00 uur Altijd spoeddienst; avond/nacht en weekend roulerend met buurtpraktijkenwebsite: -e-mail: -Let op: maak uitsluitend een afspraak met de genoemde dierartsen!
The Email Female Geplaatst: 22 november 2009 Geplaatst: 22 november 2009 Omdat ik niet precies weet welke plaatsen allemaal in de buurt van Den Haag liggen heb ik ze even allemaal geplaatst.
lianne Geplaatst: 22 november 2009 Geplaatst: 22 november 2009 Hoi Muffientje, Zeker naar een andere DA gaan! EC hoeft als hoofdsymptoom niet alleen maar een scheef hoofdje te hebben, dat ze wankel loopt en omvalt is nu echt een eerder EC dan een middenoorontsteking. De opmerking want dat mocht van de des betreffende arts als het niet minder werd kon ik maandag dat middel halen want al heeft ze dat niet dat kan geen kwaad. vind ik erg raar, panacur is een behoorlijk heftig middel wat je niet zomaar zonder reden zou moeten geven. Kijk even in de lijst hier of er een goede DA bij jou in de buurt tussen staat. Veel succes!
tante10 Geplaatst: 22 november 2009 Geplaatst: 22 november 2009 Ik zou ook vandaag nog naar een DA gaan. Heb gelukkig geen ervaring met EC, maar ik lees al een tijd mee op het forum hier en dit klinkt toch wel erg als EC.Ook merk ik dat DA vaak zeggen dat een nijn met EC moeite moet hebben met lopen, terwijl dat vaak niet zo is, of pas in een later stadium.Veel sterkte en ik hoop dat het allemaal goed komt.
The Email Female Geplaatst: 22 november 2009 Geplaatst: 22 november 2009 Panacur is toch geen heftig middel? Ik heb altijd begrepen dat het geen kwaad kan.
lianne Geplaatst: 22 november 2009 Geplaatst: 22 november 2009 Panacur is toch geen heftig middel? Ik heb altijd begrepen dat het geen kwaad kan.Ik had van zwarte panter begrepen dat panacur een negatief effect kan hebben op het beenmerg en daardoor ook de immuniteit van een konijn, dus het is niet iets dat je "zomaar" moet geven omdat het toch geen kwaad zou kunnen.
The Email Female Geplaatst: 22 november 2009 Geplaatst: 22 november 2009 Er zijn mensen die hun konijn elk jaar preventief ontwormen met Panacur. Dat zouden ze toch niet doen als het echt een heftig middel is?
lianne Geplaatst: 22 november 2009 Geplaatst: 22 november 2009 Tsja, dan krijg je de discussie ook van in hoeverre is preventief ontwormen bij konijnen nou nodig? Ik vind het zelf al niet verstandig om zomaar medicatie te geven aan een gezond konijn, maar dat is misschien mijn point of view. Die post van zwarte panter is van een tijdje geleden in een andere discussie (ging over het lang geven van panacur, post is hier te vinden: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/29444-daantje-6.html#post706500), maar ik denk niet dat we met die discussie TS verder gaan helpen. Ze moet echt naar een andere DA toe.
nathalie b Geplaatst: 22 november 2009 Geplaatst: 22 november 2009 Ben je vandaag nog met je konijn naar de DA geweest en hoe is het met hem/ haar?
The Email Female Geplaatst: 22 november 2009 Geplaatst: 22 november 2009 Ze moet echt naar een andere DA toe. Het vreemd is dat haar DA op de lijst staat van konijnkundige dierenartsen (konijnen.nl).
nathalie b Geplaatst: 22 november 2009 Geplaatst: 22 november 2009 Ik denk dat de DA is uitgegaan van een middenoor ontsteking maar er niet bij na heeft gedacht dat het ook EC kan zijn.....EC wordt vaak over het hoofd gezien als het konijn niet alle symtomen heeft .Ik hoop dat ze vandaag toch nog naar de DA is geweest en met panacur kan beginnen.......
muffientje Geplaatst: 22 november 2009 Auteur Geplaatst: 22 november 2009 Hoi allemaal, bedankt voor jullie reacties. Ik ben vandaag niet meer geweest omdat er in mijn buurt geen konijnendeskundig arts dienst had. ik heb haar de hele dag in de gaten gehouden en steeds gevoerd en water gegeven dat gaat gelukkig heel goed, ze wil wel echt uit de spuit eten en drinken. Af en toe probeerd ze een beetje stro of hooi te eten en groenvoer eet ze wel zelf gelukkig. Normaal ga ik altijd bij natascha v kolsteren, maar zoals ik schreef is zij zelf ook ziek en kreeg ik de vervangster dus. Normaal ben ik erg tevreden over Natascha en daarom staat ze ook wel denk ik bij de konijnenlijst omdat zij wel erg kundig en zorgzaam met de nijnen is. Ik bel morgen gelijk om te horen of ze beter is, zo niet ga ik naar een andere arts van de lijst en dan hoop ik dat ik daar wel verder mee kom want om haar zo te zien vind ik echt zo sneu, verschrikkelijk vind ik het als ze zo omtold, hebben jullie daar ervaring mee dat ze zo erg omdraaien en dat dat ooit nog goed kwam ? Ze ligt nu rustig in het hooi, lekker stevig zodat ze niet omrolt, haar oogjes zijn gelukkig ook weer rustig. Ik hoop dat ze zo rustig blijft tot morgen als ik naar de arts ga. groetjes melanie
The Email Female Geplaatst: 22 november 2009 Geplaatst: 22 november 2009 Ik heb ook een konijn gehad dat zo tolde...Bij mijn konijn waren de eerste symptomen een iets scheef kopje. En ook bij mij dacht de DA aan een middenoorontsteking. Mijn konijn kreeg toen medicijnen maar het ging steeds slechter. Toen ben ik gaan zoeken op internet en kwam erachter dat het ook EC zou kunnen zijn. Ik ben toen Panacur (en nog iets anders) gaan geven. Maar het heeft niet meer mogen helpen. Twee dagen later hebben we haar moeten laten inslapen...
The Email Female Geplaatst: 22 november 2009 Geplaatst: 22 november 2009 Encephalotozoon cuniculi bij het konijnBij konijnen komt een akelige ziekte voor die zich voordoet met verschillende symptomen, zoals daar zijn: 1. hersenproblemen: oogproblemen, draainek of tollen om de lengteas2. achterhandsproblemen: slappe of verlamde achterpoten3. blaas of nierproblemen We hebben nieuwe ideeen opgedaan over E. cuniculi en vinden dat er niet 3 maar 5 hoofdsymptomen zijn: 4. uveitis of oogproblemen 5. afvallen zonder aanwijsbare oorzaak Is bloedonderzoek zinvol? We hebben de bloedtesten binnen en we moeten ons bezinnen of bloedtesten uberhaupt zinvol is wat betreft E. cuniculi.Andere behandeling, we behandelen anders en langer met panacur en laten ook konijnen fysiotherapie ondergaan!Houdt de pagina's in de gaten binnnenkort worden ze aangepast!!!Hersenproblemen bij het konijn:* Draainek: torticollis of een scheve kop (= head tilt)* tollen: rolneigingen om de lengteas van het konijn* Oogproblemen: nystagmus = het ritmisch heen en weer bewegen van de oogbol* hersenproblemen: epileptiforme aanvallen, zwaaibewegingen met het hoofdLees verder over torticollis en andere kopzorgen ....Problemen aan de achterpoten van het konijn:* Parese posterior = trekken of slepen met een of beide achterpoten* Paralyse posterior = verlamming van de achterhand* Ataxie = ongecontroleerde bewegingen van de achterhand en omvallenLees verder over achterhandsproblemen ....Nierproblemen:* Urinebrand. Door een blaasinnervatieprobleem lekt het konijn urine over de achterpoten en buikwand* PU/PD door nierschade = veel drinken en plassenLees verder over veel drinken en blaasverlamming ....Waarom geeft E. cuniculi neurologische verschijselen?E. cuniculi tast zenuwcellen aan. Het nestelt zich in de hersenen, het evenwichtsorgaan en in het ruggemerg. Op deze manier geeft het afwijkingen aan de kop en de achterpoten. Ook tast het de nieren en de zenuwcellen in de blaas aan. Door de nierontsteking drinkt en plast het konijn veel en door de aantasting van de blaaszenuwen kan het konijn niet meer actief plassen en lekt het urine. Deze urine geeft een huidontsteking van de achterpoten en de onderbuik. Op de foto hieronder zie je een konijn met zijn poot slepen.Besmetting met E. cuniculiBesmetting kan plaatsvinden van het ene naar het andere konijn via de urine (= horizontaal) of via de baarmoeder van moeder naar kind (= verticaal). Infecties kunnen latent aanwezig blijven zonder klinische verschijnselen tot een moment waarop de weerstand minder is en er wel verschijnselen optreden. Vaak horen we van eigenaren dat hun konijn af en toe met de poot trok (parese) of urine verlies had. Dit duurde een paar dagen en was daarna weer weg. Meestal kwam dit na een paar weken of maanden in ergere mate weer terug. Bij welke leeftijd komt het voor?We zien vaker oudere konijnen met deze ziekte dan jonge konijntjes. Soms zijn er in de anamnese ook wel stress momenten aan te wijzen waarna de ziekte zich openbaarde. Denk aan een operatie of na het doormaken van een andere ziekte. klik op de bloeduitslag voor een uitvergroting. ZoonoseEr wordt gesproken van een zoonose aangezien een infectie met E. cuniculi bij mensen kan voorkomen. Niet alle mensen zijn vatbaar voor deze ziekte. Een E.cuniculi infectie is alleen aangetoond bij mensen met AIDS waarbij de weerstand minder is.Wat is E. cuniculi nu eigenlijk?Encephalitozoon cuniculi is een protozoaire ziekte. Een protozoa is een heel klein organisme dat iets groter is dan een bacterie. Protozoen kun je niet met het blote oog zien en alleen aantonen met behulp van een microscoop.Er zijn bloedtesten voor het konijn beschikbaar die antilichamen ten aanzien van deze protozoa kunnen aantonen. Er wordt gesproken van een antilichaamtiter in het bloed. Zie plaatje hiernaast.Welke konijnen zijn besmet?We willen (door middel van bloedonderzoek aantonen) of er sprake is van een infectie met E. cuniculi bij konijnen met dit soort symptomen. Ook willen we kijken hoe vaak deze ziekte bij konijnen voorkomt. Aangezien een konijn via de moeder en andere konijnen besmet kan raken is het heel aannemelijk dat er veel konijnen met deze ziekte besmet zijn. We willen onderzoeken of er een verband bestaat tussen het aantal antilichamen in het bloed en het ziek worden van de konijnen. Op dit moment (september 2007) hebben we voldoende bloedmonsters van zieke en gezonde konijnen. Op dit moment worden de bloedmonsters onderzocht. We hopen voor het einde van het jaar hier meer over te kunnen zeggen. De behandeling van E. cuniculiWe nemen bloed af bij patiënten die verdacht zijn van encephalitozoonose en laten dit bloed onderzoeken op het voorkomen van antilichamen tegen E. cuniculi. Vervolgens gaan we deze patiënten behandelen met Panacur (= fenbendazol in een dosering van 20 mg/kg LG) en na 1 maand zullen we opnieuw bloed laten testen. Op die manier kun je zien of de behandeling niet alleen klinisch aanslaat (= het konijn wordt beter), maar ook of dit aan het aantal antilichamen in het bloed te zien is.klik op de uitslag voor een uitvergroting. Als het onverhoopt zo mocht zijn dat een konijn komt te overlijden dan werd er aan de eigenaar gevraagd of er pathologisch onderzoek gedaan mocht worden. Pathologisch onderzoekWe hebben een aantal konijnen gehad die een positieve bloedtiter hadden en het helaas niet gehaald hebben. Nadat ze overleden of ingeslapen waren hebben we ze ingestuurd voor onderzoek. Uit het pathologisch onderzoek bleek dat er inderdaad E. cuniculi in de hersenen aangetoond kon worden. Bij deze konijnen was er ook een positieve bloedtiter. Dit is natuurlijk van groot belang voor het onderzoek: een konijn met symptomen, met daarbij een positieve titer in het bloed heeft ook daadwerkelijk aantoonbare parasieten in zijn of haar lichaam! Hoe nemen we bloed af?Voor het bloedonderzoek is serum nodig. We nemen bloed af met een hele dunne naald uit een bloedvat van de achterpoot, de vena saphena. Het konijn wordt in zijligging gelegd met een handdoek over het hoofd en de laterale zijde van de achterpoot wordt tussen de knie en de hak geschoren. De vene is goed te benaderen en er wordt 0,5 ml bloed afgenomen. Dit bloed wordt in een serumbuis gebracht en gecentrifugeerd. Het bloed van de verdachte konijn sturen we gelijk in en het bloed van de controlegroep vriezen we in totdat het onderzocht wordt. Het bloed wordt onderzocht bij het RIVM in Bilthoven.Hoe behandelen we de ziekte E. cuniculi?Afhankelijk van de verschijnselen gebruiken we de volgende medicijnen: Let op: de keuze voor het te gebruiken medicijn wordt bepaald door de symtomen die aanwezig zijn! Fenbendazol = Panacur (= dit medicijn helpt het lichaam de protozoa bestrijden)Dexamethason injecties gedurende 3 dagen (om reactie en zwelling af te remmen, ook zijn er onderzoeken die aantonen dat de werking van Panacur versterkt wordt in de eerste behandeldagen) Na 3 dagen gaan we metacam geven (= een pijnstiller en ontstekingsremmer) dit kan namelijk niet samen met dexamethasonVitamine B injecties (om de zenuwcellen te laten herstellen)Duplocilline of baytril (= antibiotica)Carbachol (= als er een blaasverlamming aanwezig is)Stille darm: indien het konijn niet eet of poept zullen we dit behandelen Gedurende 3 dagen wordt het konijn in de opname geplaatst. Aangezien de dexamethason injecties IV gegeven worden en de vitamine B injecties pijnlijk zijn, is ons advies de konijnen gedurende 3 dagen te hospitaliseren.Lees verder over torticollis en andere kopzorgen ....Lees verder over achterhandsproblemen ....Lees verder over achterhandsproblemen ....NB: Er zijn bijna geen geregistreerde diergeneesmiddelen voor konijnen. De hierboven beschreven diergeneesmiddelen zijn geregistreerd voor het gebruik bij de hond of de kat. Indien we als behandelend dierenarts denken dat er een diergeneeskundige noodzaak aanwezig is dan mogen we via de cascades behorend bij het Diergeneesmiddelenbesluit en de Diergeneesmiddelenregeling gebruik maken van de hierboven beschreven diergeneesmiddelen bij het konijn.
nathalie b Geplaatst: 22 november 2009 Geplaatst: 22 november 2009 Als je het beste voor je konijn wil kun je kontakt opnemen met dierenkliniek Wilhelminapark in Utrecht.Drs de Boer is hierin gespecialiseerd....
The Email Female Geplaatst: 22 november 2009 Geplaatst: 22 november 2009 De artikelen die ik gekopieerd heb komen ook van hun site.
Dollie Geplaatst: 22 november 2009 Geplaatst: 22 november 2009 Ik had van zwarte panter begrepen dat panacur een negatief effect kan hebben op het beenmerg en daardoor ook de immuniteit van een konijn, dus het is niet iets dat je "zomaar" moet geven omdat het toch geen kwaad zou kunnen. Ik dacht dat dat toch meer om langdurig geven ging.. Denk ook dat in dit geval, zes weken Panacur geven heel verstandig is.. Panacur wordt niet opgenomen door het lichaam en is daarom niet schadelijk, heb ik altijd geleerd.. Wat jij zegt heb ik ook al wel meerdere keren gelezen maar volgens mij gaat het dan echt om altijd Panacur geven.
Aanbevolen berichten