Ga naar inhoud

Inenten en geslacht


Boucje

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds een paar uurtjes een konijntje. Gekocht bij de dierenwinkel.

De vrouw in de dierenwinkel zei dat het een vrouwtje is, maar ik snap niet hoe ze dat heeft kunnen zien, want door de zwarte beharing is dit nogal moeilijk waar te nemen. Hoe kom ik hierachter? Waarschijnlijk even aan de dierenarts vragen denk ik of niet?

En ze hebben me niet verteld hoe oud het diertje is.

Vanaf welke leeftijd kun je laten enten?

En is het voor een binnenkonijn ook noodzakelijk om te laten enten?

Zoals jullie horen weet ik er allemaal nog niet veel vanaf, maar ben me druk aan het verdiepen.:yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet lullig bedoeld, maar misschien had je je beter eerst kunnen inlezen, en dan een konijn kunnen aanschaffen. Een konijn kun je namelijk beter niet bij de dierenwinkel halen....

Inenten kan vanaf 12 weken oud, en het geslacht kun je beter nog even laten checken door de dierenarts, die heeft er vaak meer verstand van.

Inenten is inderdaad ook verstandig voor een binnenkonijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet lullig bedoeld, maar misschien had je je beter eerst kunnen inlezen, en dan een konijn kunnen aanschaffen. Een konijn kun je namelijk beter niet bij de dierenwinkel halen....

Inenten kan vanaf 12 weken oud, en het geslacht kun je beter nog even laten checken door de dierenarts, die heeft er vaak meer verstand van.

Inenten is inderdaad ook verstandig voor een binnenkonijn.

Je bent me net voor:P (behalve met dat 12 weken oud, want dat wist ik niet..) Heb je je wel goed ingelezen al? qua voeding, huisvesting? Ook horen konijnen met minimaal 2 te leven, want het zijn groepsdieren. Zo is je konijntje nooit helemaal gelukkig... Mischien kun je een foto plaatsen dat we kunnen schatten hoe oud ze is? Meestal zijn konijntjes in de dierenwinkel nog niet eens 8 weken.. Ik hoop dat er niks is met je konijn, want vaak hebben konijntjes in de dierenwinkel afwijkingen. Ook hoop ik niet dat je konijntje zo jong is dat ze veel stress heeft.. ziet ze er gestresst uit? want als ze heel jong is, en ze heeft veel stress, kan ze heel snel een ziekte krijgen, volgensmij E. conculli? dat komt veel voor bij jonge konijntjes en al helemaal als ze stress hebben (en hele jonge konijntjes hebben veel stress bij de verhuising enz..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar kun je dan het beste een konijntje halen?

Want ik heb me echt wel ingelezen over deze leuke diertjes, maar heb daarbij niet gelezen dat het slecht is er eentje in een dierenwinkel te kopen. Dus zonder me gelijk aan te vallen over iets wat ik niet wist, zouden jullie me ook gewoon kunnen vertellen waar ik wel het beste een konijntje vandaan kan halen. :yes: Ik wil er zeker nog een tweede bij ja, aangezien ik ook al gelezen had dat het groepsdieren zijn. Maar die kan ik dus beter niet bij een dierenwinkel halen, ik hoor graag waar ik die het beste kan halen. Ik laat door de dierenarts even bekijken wat voor geslacht deze is en laat "haar" dan ook gelijk even helemaal nakijken.

Ze komt niet heel gestresst op me over. Behalve als ik haar benader, dat vind ze echt nog niet leuk, dus ik laat haar nu even met rust, ga hooguit steeds even voor de kooi zitten zodat ze aan me kan wennen, maar ik probeer haar niet meer te aaien. Heb begrepen dat het beter is als het konijn het initiatief neemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar kun je dan het beste een konijntje halen?

Want ik heb me echt wel ingelezen over deze leuke diertjes, maar heb daarbij niet gelezen dat het slecht is er eentje in een dierenwinkel te kopen. Dus zonder me gelijk aan te vallen over iets wat ik niet wist, zouden jullie me ook gewoon kunnen vertellen waar ik wel het beste een konijntje vandaan kan halen. :yes: Ik wil er zeker nog een tweede bij ja, aangezien ik ook al gelezen had dat het groepsdieren zijn. Maar die kan ik dus beter niet bij een dierenwinkel halen, ik hoor graag waar ik die het beste kan halen.

Een vriendje kan je het beste bij de opvang of een erkende fokker halen.. Wel pas koppelen vanaf een leeftijd van 4 maanden.. En dan van te voren goed inlezen over het koppelen van konijnen, er staat heel veel info daarover op BB :) Succes en veel plezier met je nieuwe aanwinst :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dierenwinkels kopen die konijntjes goedkoop in van broodfokkers ze zijn dan meestal slechts 4 of 5 weken oud, dan zijn ze lief en klein en meestal ook nog ziek omdat ze eigenlijk nog bij mama nijn horen maar omdat mama nijn haar volgende nest er al weer aankomt moeten die konijntjes dus bij mama nijn weg, en dus worden ze verkocht moeder word dood gefokt met broer zus of wat dan ook, en jij koopt zo'n konijntje in de dierenwinkel krijgen daar ook nog is een klein hokje ook nog is slechts te eten.

Daarom is het verstandig om bij een opvang te kijken of bij een fokker en voor een raskonijn te gaan.

Koppelen vanaf 4 maanden, op een plek waar allebij de nijnen niet zijn geweest.

Je kan bij een fokker langs gaan om te vragen wat het geslacht is, of bij de dierenarts die konijnkundig is.

aangepast door Laura
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dierenwinkels kopen die konijntjes goedkoop in van broodfokkers ze zijn dan meestal slechts 4 of 5 weken oud, dan zijn ze lief en klein en meestal ook nog ziek omdat ze eigenlijk nog bij mama nijn horen maar omdat mama nijn haar volgende nest er al weer aankomt moeten die konijntjes dus bij mama nijn weg, en dus worden ze verkocht moeder word dood gefokt met broer zus of wat dan ook, en jij koopt zo'n konijntje in de dierenwinkel krijgen daar ook nog is een klein hokje ook nog is slechts te eten.

Daarom is het verstandig om bij een opvang te kijken of bij een fokker en voor een raskonijn te gaan.

Koppelen vanaf 4 maanden, op een plek waar allebij de nijnen niet zijn geweest.

Je kan bij een fokker langs gaan om te vragen wat het geslacht is, of bij de dierenarts die konijnkundig is.

Ai.... :frown: Als ik had geweten dat het zo zat met de konijntjes in dierenwinkels dan had ik het niet gedaan. Wil geen broodfokkers in stand houden. Dus mijn kleintje is veels te vroeg bij de moeder weggehaald? :(

Bedankt voor je uitleg. Ik zal voor een tweede zeker naar een opvang of goede fokker gaan.

Ben me al aan het inlezen over koppelen.

Bedankt voor de reacties allemaal. :yes: En het spijt me dat ik zo naief was een konijntje bij een dierenwinkel te halen :$ IK had het eigenlijk ook kunnen weten, want zo gaat het ook met hondjes die in dierenwinkels te koop zijn helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt je konijntje nou emaal en hij is zeker te vroeg bij mamsie weggehaalt ja. Tot 8 weken moeten ze bij mams nijn zitten maar meestal gaan ze bij 4 weken al weg en opweg naar een dierenwinkel, omdat ze dan heel schattig eruit en mensen ze sneller kopen dan een klein konijn.

Wees gewoon blij met je konijntje.:) Hoppelijk krijgt hij/zij over een tijdje een leuk maatje erbij.:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, die is idd te jong bij moeders weggehaald! Wat fijn dat je wat met onze reacties doet zeg! Ik wou dat er meer mensen zoals jou waren! Heel goed dat je er nog een 2de bij wilt nemen.

De beste combinatie is een voedster en een gecastreerde ram. Een ram+ram gaat zelden goed en is dus echt af te raden, en voedster+voedster gaat ook niet zo vaak goed, dus kan je beter een voedster+gecastreerde ram nemen:d

Het is nu even belangrijk dat je der tijd gunt om te wennen, zeker omdat ze zo jong is. Gewoon niet oppakken ofzo, gewoon lekker met rust laten! Ik denk dat je haar beter over 1/2 weken ofzo, aan je kan laten wennen, dan is ze al aan haar huis gewend en veel minder gestrest.

In je hok moet nog een 2de konijn inkunnen, anders is hij te klein. Dus als het goed is hoef je niet perse je ren en hok uit te breiden voor een 2de konijn als hij al groot genoeg is voor 1 konijntje.:D

Ik vind het wel echt een heel schattig konijntje!:love: Ow, en wat ook belangrijk is, is dat je een konijnkundige dierenarts hebt, want dierenartsen weten niet echt veel van konijntjes... maar volgensmij heb ik dat al gezegt:P

Maar je geeft je konijntje toch wel biks he, geen gemengd voer, dat is niet zo goed voor ze... en natuurlijk onbeperkt hooi en groenten. (maar dat moet je wel opbouwen!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels al behoorlijk wat gelezen over het koppelen. Inderdaad een gecastreerd rammetje erbij.

Ik heb net gewoon alleen voor de kooi gezeten en hem open gezet. Ze heeft wat rondgescharreld en van het hooi zitten eten en aan een (klein) stukje wortel geknaagd (laat haar langzaam wennen aan groente inderdaad).

Verder laat ik haar inderdaad met rust. Ze is nog te bang voor mijn handen. Ben al heel blij dat ze uit haar hokkie was toen ik er zat net.

Bedankt voor jullie adviezen. Ga morgen ook gelijk biks halen, want heb natuurlijk gemengd voer meegekregen, met de reden dat ze dat daar ook kregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het wel heel drastisch om alle dierenwinkels over Ć©Ć©n kam te scheren. Ik werk zelf in een dierenwinkel. De dierenarts komt iedere twee weken de diertjes bekijken en ze krijgen gewoon goed voer!

hebben we niet gezegd: meeste dw's dan? dus jullie hebben konijntjes apart zitten van geslacht, vanaf 8 weken, geen knaagstenen enzo verkopen jullie? lijkt me sterk, dat laatste.. Maar iig wel goed dat de konijntjes goed verzorgt worden!:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij verkopen inderdaad wel knaagstenen, maar verder worden alle dieren goed verzorgd! De hokken worden 3 a 4 keer in de week verschoond.

Ik werk ook op de dierenafdeling van een tuincentrum, en hoewel er dingen zijn die ik nog altijd niet geweldig vind, is het bij ons ook best goed in orde hoor! Wij verkopen dus geen knaagstenen en hamsterwatten, ik let er zo goed mogelijk op dat ik alleen dieren aanneem die een goede leeftijd hebben en geef de klanten een pakket met informatie mee over hun nieuwe huisdier en niet te vergeten een bunnybunch kaartje :) Maar ik vind nog altijd dat je beter je dier ergens anders kunt kopen.

Maar let er even op voor je nieuwe aanwinst dat je rustig aan doet met groenvoer, en als je overstapt op ander voer dat je dit verdeelt over een aantal dagen. Anders krijgt je ukje nog diaree, en dat is best gevaarlijk voor jonge konijntjes! Wanneer ga je naar de dierenarts toe? Want een check is denk ik wel even aan te raden, vraag of je konijntje er goed uit ziet, laat hem naar het gebitje kijken en controleer wat haar gewicht is en of dat normaal is voor een nijn van haar leeftijd.

Wat voer betreft, ze mag 25 gram brokjes per kilo lichaamsgewicht, maar dan moet je uit gaan van het gewicht wat ze zal hebben als ze volwassen is! Je kan dat nu beter iets te hoog schatten dan te laag, dus ik zou haar voorlopig lekker voor een konijn van 3 kg voer geven! 75 gram dus! (schat dat ze tussen de 2 en 2,5 kg uit gaat komen zo aan de foto) In ieder geval tot ze een week of 12 oud is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe kan de vrouw van de winkel nu zien of dat het een vrouwtje is dat gaat toch pas van 4 maanden of later ? verbeter me als dit fout is ? :P

Hierbij dan de verbetering :P Je kunt het wel al eerder zien. Met 4 weken zou het kunnen, maar dat is wel lastig, mannetjes lijken dan soms nog erg op voedsters. Rond de 8 weken kun je het met redelijke zekerheid zeggen (moet je wel goed weten waar je naar moet kijken).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .