Hans Geplaatst: 13 november 2009 Geplaatst: 13 november 2009 Hallo allemaal, Het is weer eens zover: Gisterenmiddag zat er in de dierenwijde ineens een zwart wit Hollandertje bij met een heel eng oog.Vanmorgen zat zijn "broer of zus" er ineens ook bij, met twee enge ogen..Bij de eerste dachten we dat het oog er misschien deels was uitgepikt door een kraai oid. Maar het was niet goed te zien omdat het beestje erg bang was en wegliep.Bij de tweede gedumpte is één oog ook echt een puinhoop en het andere oogje zit troep in en dat loopt er ook als pus uit. Conclusie:Eerst konijn één in de dierenwijde gedumpt en vanochtend (of in de nacht) konijn twee gedumpt :duivel:.Ze kennen elkaar want ze zitten beiden in een hoekje in de blubber elkaar te likken, ze lijken ook als 2 druppels water op elkaar.De oren plat in de nek, doodsbang.. Kan dit een besmettelijke ziekte zijn? Straks zijn alle 12 konijnen daar misschien doodziek?? Het zal wel een gezin zijn geweest met een te hoge hypotheek oid en die pleuren de konijntjes gewoon over een hek...De DA is in dergelijke gevallen natuurlijk geen goedkope optie :grrrrrr:.
bunny ranch chanty Geplaatst: 13 november 2009 Geplaatst: 13 november 2009 myx......dodelijk dieren ambulance bellen.....
Hans Geplaatst: 14 november 2009 Auteur Geplaatst: 14 november 2009 Ik was er al bang voor!Ik zal kijkn wat er te bereiken is...
Hans Geplaatst: 14 november 2009 Auteur Geplaatst: 14 november 2009 Ik heb de dierenambulance nu nog gebeld en die gaan er komende ochtend mee aan de gang.Ik hou het in de gaten en zal eventueel nieuws hier melden.
nike&puma Geplaatst: 14 november 2009 Geplaatst: 14 november 2009 wat erg! ik hoop dat alles goed komt! zijn ze al geweest?
kmimmie Geplaatst: 14 november 2009 Geplaatst: 14 november 2009 sterkte hoop dat t geen myx is.. zijn ze al opgehaald door de dierenambulance? en heb je er nog wat van gehoord?
Hans Geplaatst: 14 november 2009 Auteur Geplaatst: 14 november 2009 Vanochtend tegen 12.00 uur zaten ze er nog gewoon!De dierenambulance is wezen kijken maar mag niet ingrijpen, het moet via de beheerder van die dierenwijde.Die hebben ze wel gebeld en er op aangedrongen zeer spoedig de twee konijnen naar de DA te brengen om in te laten slapen.Echter, vanmiddag om 1600 uur zaten ze er nog! Toen heb ik weer de dierenambulance gebeld die gingen weer de beheerder bellen.Teven heb ik de politie er ook achteraan gezet om die man te pushen actie te nemen. Meer kan ik er niet aan doen.Maar ik vrees het ergste voor de andere 10 konijntjes!Als het fout gaat haal ik de pers er bij, de beheerder blijft in gebreke.
Reusje Geplaatst: 14 november 2009 Geplaatst: 14 november 2009 Wat erg voor die beestjes, wat een lakse man.:grrrrrr:
kmimmie Geplaatst: 14 november 2009 Geplaatst: 14 november 2009 shandalig, dat die man niet inziet wat ie die konijnen aan doet
Chani Geplaatst: 14 november 2009 Geplaatst: 14 november 2009 ohhh wat een #$%$^ dat die beheerder niks doet. misschien heeft hij of zij daar een goede reden voor, al kan ik die niet bedenken, maar we moeten niet te snel oordelen natuurlijk maar als je een dierenweide hebt, dan moet je toch goed voor je beestjes zorgen, en als er dan 2 nijnen gedumpt worden die mogelijk een besmettelijke ziekte bij zich dragen dan reageer je toch lijkt mij. ik zou inderdaad echt de pers erbij halen als er myx uitbreekt. een programma als hart van nederland doet vaak wel wat met zulke dingen.
Chani Geplaatst: 14 november 2009 Geplaatst: 14 november 2009 bron:http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl Myxomatose Myxomatose wordt veroorzaakt door een virus (Myxomavirus, een virus behorend tot de pokkenvirussen). Myxomatose wordt met name verspreid door stekende insecten zoals vlooien, muggen en vliegen. Ook is besmetting via direct contact met besmette dieren of materialen mogelijk. Hoe kun je de ziekte voorkomen? Probeer insecten te weren uit de hokken door het gebruik van horren of fijnmazig gaas.Bestrijd vlooien met behulp van advantage of stronghold. Voorkom kontakt met egels, katten en honden, deze kunnen de vlooien overbrengen.Zorg voor een goede hygiëne. Zeker als u meerdere konijnen in verschillende hokken heeft.Zorg bij verdenking van myxomatose dat konijnen geen onderling kontakt hebben. Let er ook op dat materialen zoals voerbakken en dergelijke goed gescheiden blijven. Geef ieder konijn of konijnenpaar zijn eigen voerbak en drinkfles.Vaccineer uw konijn preventief tegen de ziekte (dit moet 2x per jaar).Voorkomen is beter dan genezen!
stamper3 Geplaatst: 14 november 2009 Geplaatst: 14 november 2009 Dankje . Gelukkig zijn mijn konijnen niet besmet ! Wat erg!Ik hoop dat die beheerder iets doet !
Reusje Geplaatst: 14 november 2009 Geplaatst: 14 november 2009 Vooral ook door muggen verspreid :bounce:
Hans Geplaatst: 14 november 2009 Auteur Geplaatst: 14 november 2009 Het is mogelijk al te laat..Bij zoiets moeten de dieren meteen gescheiden worden en de andere, nog gezonde dieren meteen geent worden.Ik denk dat dat allemaal niet gebeurd. Ik heb het hele geval meteen ook in een uitgebreid verslag aan Groen Links in Zwolle gemaild (GL behartigt hier de belangen voor dieren en dierenwijden).Ik vind dat een dierenambulance bij dergelijke calamiteiten niet afhankelijk moet zijn van een lakse beheerder.
Mrr. Geplaatst: 14 november 2009 Geplaatst: 14 november 2009 Schandalig zeg! Wat een idiote mensen bestaan er toch!
bunny ranch chanty Geplaatst: 14 november 2009 Geplaatst: 14 november 2009 Het is mogelijk al te laat..Bij zoiets moeten de dieren meteen gescheiden worden en de andere, nog gezonde dieren meteen geent worden.Ik denk dat dat allemaal niet gebeurd. Ik heb het hele geval meteen ook in een uitgebreid verslag aan Groen Links in Zwolle gemaild (GL behartigt hier de belangen voor dieren en dierenwijden).Ik vind dat een dierenambulance bij dergelijke calamiteiten niet afhankelijk moet zijn van een lakse beheerder. In dit geval zou ik de gezonde dieren dus niet enten dat is de grootste fout die je kan maken......Enkel enten als de ziekte niet in de buurt is!
Hans Geplaatst: 15 november 2009 Auteur Geplaatst: 15 november 2009 Dat heb ik gelezen en kwam logisch over als een laatste strohalm.
bunny ranch chanty Geplaatst: 15 november 2009 Geplaatst: 15 november 2009 Het is dus het foutste wat je kan doen...enten dan.Als ze het al hebben ontwikkeld het zich gelijk en leggen ze juist het loodje.Nu kan hun eigen afweer nog vechten.
Hans Geplaatst: 15 november 2009 Auteur Geplaatst: 15 november 2009 We wachten af, ik heb al het mogelijke gedaan wat in mijn vermogen ligt.
desi Geplaatst: 15 november 2009 Geplaatst: 15 november 2009 (aangepast) Het is dus het foutste wat je kan doen...enten dan.Als ze het al hebben ontwikkeld het zich gelijk en leggen ze juist het loodje.Nu kan hun eigen afweer nog vechten. toen bij mij myx ontstond hebben ze me ook aangeraden om alle nijnen niet meer in te enten omdat ze het toch al hadden waarschijnlijk...en ze vertoonden dan ook de ziekte allemaal 1 week na elkaar...toen heeft mijn DA utrecht gebeld en die zeiden juist...als dieren nog niet de symptomen vertonen dan gelijk inenten.....dus nu snap ik er helemaal geen hol meer van....en ze zijn ook allemaal overleden dus wat is nou verstandig dan? 15 november 2009 aangepast door desi
Snoef Geplaatst: 15 november 2009 Geplaatst: 15 november 2009 Is het wel zeker dat het myx is dan? Ik bedoel, vieze, ontstoken en pusserige ogen kunnen toch ook door andere ontstaan?
Cisl0oveGeryon Geplaatst: 15 november 2009 Geplaatst: 15 november 2009 Is het wel zeker dat het myx is dan? Ik bedoel, vieze, ontstoken en pusserige ogen kunnen toch ook door andere ontstaan? ja daar zat ik ook al aan te denken! Hopelijk is het iets anders... ik zag vanmorgen op animal planet dat de ogen ook vies enzo kunnen zijn omdat de traanbuizen zijn verstopt of dichtdedrukt (door bijvoorbeeld de wortels van de tanden, en dat was ook bij 2 konijnen het geval die samen werden binnengebracht..) kan het dus niet iets anders zijn dan myx? hopelijk?
bunny ranch chanty Geplaatst: 15 november 2009 Geplaatst: 15 november 2009 De myx kan wel 24 dagen duren als het dier is besmet voor het zich uit...Dus heeft het dier de besmetting net opgelopen....en je ent krijg je de reactie nog sneller en is het een dubbele dossis zeg maar daar door geen kans van over leving. Bij Ciska wilde de arts ook enten dit hadden ze gelukkig niet gedaan.Alle konijnen zijn overleden op een na.
Aanbevolen berichten