Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik heb nog niet zo lang geleden een klein konijntje gekocht.

Snuggles is nu 10 weekjes, het is een schat van een beest maar aangezien ik nog nooit een konijn heb gehad heb ik vaak op deze site gekeken als ik vragen had.

De eerste weken had hij veel last van diarree en nu moest ik gisteren met hem naar de DA omdat hij kale plekjes op zijn oren had.Waarschijnlijk ringworm :P

Gisteren in bad gedaan wat hij echt verschrikkelijk vond en kon hem in geen mogelijkheid droog krijgen hij was echt boos!

Nu een dag later is hij niet helemaal zichzelf...hij is heel erg rustig en verstopt zich de hele tijd en slaapt alleen maar!

Denk dat dit waarschijnlijk door het badder avontuur komt!

Maar mijn vraag is...van de DA heb ik Imaverol gekregen..moet dit uitgespoelt worden zodra je het hebt aangebracht?

Of moet het gewoon intrekken?

Alvast bedankt!!

Geplaatst:

Ringworm is een schimmel en ik vermoed dat ze haar konijn heeft moeten wassen met een anti-schimmelshampoo?

Ik weet zelf niet zo heel veel van ringworm af, behalve dat het super besmettelijk is, ook voor mensen en je het makkelijk door kunt geven via bijv. handdoeken.

Geplaatst:

Ja ik moest hem wassen met Imaverol, de eerste keer helemaal en de volgende keren alleen bij de oren waar hij het heeft zitten.

Weet dat het heel besmettelijk is..echt vervelend!

Geplaatst:

Maar...voordat je dat arme hummeltje weer nat gaat maken, even goed laten bijkomen hoor. Hij heeft het volgens mij als enorm stressig ervaren, en daarom zal hij zich zo gedragen.

Geplaatst:

Ja zal ik zeker doen! Vind het zo sneu voor hem!

Hij is helemaal zichzelf niet...alleen maar te slapen en hij is heel rustig...normaal gesproken loopt tie de boel te ontdekken en rond te rennen!

Hoop dat hij morgen weer een beetje de oude is...en hij is ook gelijk weer aan de diaree...ook stress natuurlijk :(

Geplaatst:

Hij had in het begin ook al last van diarree las ik?

Laat zijn ontlasting eens testen op cocccidiose.

Diarree kan bij jonge konijntjes erg snel verkeerd gaan, dus heel erg goed oppassen!

Ga je naar een DA die erg vaak konijnen behandeld of eerder naar een standaard DA?

Geplaatst:

Hij is sinds vandaag rustig en gister heb ik hem gewassen wat denk ik nogal indruk op hem heeft gemaakt.

Nadat hij de eerste week bij mij was en diarree kreeg ben ik teruggegaan naar de fokker en daar hetzelfde hooi gehaald als dat hij gewend was...want ik had hem andere hooi gegeven..kruidenhooi..sinds ik dat heb aangepast gaat het beter met hem!

Ik hou het wel even in de gaten maar heb wel gemerkt dat als er iets"spannends" is gebeurd hij gewoon meer plakpoep heeft.

Mocht het morgen nog steeds zo zijn ga ik wel even langs de DA

(het is trouwens een gewone DA, ze wist ook niet zeker of hij ringworm heeft of schurft...ook een beetje vaag)

Geplaatst:

Kan het niet zijn dat hij misschien ook wat onderkoeld is? Zo'n kleine kan echt heel slecht tegen wassen, als er dan ook maar iets nat blijft kan hij daar heel snel door afkoelen. Voel eens, en leg anders een lekker warme kruik bij hem?

Geplaatst:

Ja zou goed kunnen had geen kruik maar heb een warme handdoek om hem heen gelegd!

Ik wist dat het niet goed was voor een jong konijntje, daarom ook aan de DA voor de zekerheid gevraagd of het kwaad kon..en zij zei geen probleem!

Ik baal er wel een beetje van..had gewoon naar mezelf moeten luisteren!

Maak me nu wel een beetje zorgen!

Geplaatst:

Ik heb Ć©Ć©n tip...

Ga morgen alsjeblieft naar een konijnkundige dierenarts.

We hebben hier op de site ook een lijst met DA'en die de leden konijnkundig vinden en waar ze goede ervaring mee hebben.

Je zou eens kunnen kijken of er eentje in je buurt opstaat: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html

Moest hij voor morgenvroeg nog achteruitgaan, twijfel dan niet om een spoed dierenarts te bellen.

OkƩ... nu de uitleg.

Laat zijn oortjes nog eens nakijken en zorg dat je dus een zekere diagnose krijgt. Mss ben je wel totaal verkeerd aan het behandelen en is dat wassen helemaal niet nodig. Als het op een makkelijkere manier te behandelen is, is dat voor je konijntje vƩƩl aangenamer.

Neem ook wat keuteltjes mee en laat deze door de DA nakijken. Vraag zeker naar coccidiose.

Succes!

Geplaatst:

Als dat kleine beestje zoveel nat wordt dat kan echt niet goed zijn. Vooraleer de pels volledig droog is heeft hij het al lang veel te koud.

Er moet toch een andere mogelijkheid van behandelen zijn.

Geplaatst:

Hmm...ik heb voor een gewone schimmelinfectie Imaverol gekregen...moest het verdunnen 1 op 50. Een doek ermee nat maken en dan met de doek het konijn wassen. Hierdoor heb je niet het probleem dat ze geheel gewassen moeten worden.

Die kleine van ons vindt het heerlijk om zo gewassen te worden. Die doek daarna natuurlijk wel meteen op 90 graden wassen. (Om alle bacterien te doden he)

Geplaatst:

Ik heb ervaringen met Imaverol, alleen niet met konijnen.

Ik heb een persische kat gehad die een aandoening met de huid had. wat ze nu precies had? Ik heb nog steeds geen idee. We hebben van alles geprobeerd en als laatste Imaverol.

Ik eerste instantie bleek dit niets te helpen.

Todat we de kat gingen scheren. Eerst scheren zonder behandeling met Imaverol en toen dat niets hielp met.

Ik heb de kat nooit in bad gedaan, maar ook doeken nat gemaakt en daar de huid mee gewassen. Onvoorstelbaar hoe snel het beestje op knapte. Nadat het weg was heb ik dit zeker drie weken door moeten zetten. Het is nooit meer terug gekomen.

Goed, wat ik eigenlijk zeggen wil is....

Imaverol heeft het meeste effect op een kale huid.

Ik weet niet wat de mogelijkheden zijn voor het scheren van een konijn, maar als het op een plaats zit wat een beetje te doen is, dan zou je met je DA kunnen overleggen om rond de plekken te gaan scheren?!

Voordeel is dat je niet telkens je hele beestje onder hoeft te dompelen.

Succes!

Geplaatst:

Bedankt voor de tips!

Ik ga hem zeker niet meer in bad stoppen want hij is 2 dagen flink van slag geweest...sinds vandaag rent hij weer lekker rond in mijn huis!

Overmorgen ga ik het nog een keer proberen maar dan ga ik alleen het oor behandelen waar het op zit en zijn nekje met een kwast of handdoek, want die stress wil ik hem echt niet meer aandoen!

Bedankt voor alle tips hier kan ik echt wat mee...en ik heb er nu wel van geleerd niet altijd naar die DA te luisteren!

Geplaatst:

Gewoon even langs een konijnkundige dierenarts gaan.

Straks is het gewoon mijt en dat kan je gewoon met een pipetje in de nek behandelen.

Als het toch iets anders is, ben ik er bijna zeker van dat er een eenvoudigere manier van behandelen mogelijk is.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .