sonia Geplaatst: 10 november 2009 Geplaatst: 10 november 2009 Het valt mij op dat één van mijn voedsters de laatste tijd nogal veel kleine plasjes achterlaat. Normaal poepen en plassen ze altijd op hun wc (of ergens daarbij in de buurt). Nu plast ze dus op een boel andere plaatsen, telkens een klein beetje. Ik geef nogal veel alfalfa, teveel eigenlijk (maar het is ook zo moeilijk met voer hier). Daarom ben ik bang dat het misschien blaasstenen zijn. Ze is nu bijna 11 maanden, kan ze op die leeftijd al blaasstenen ontwikkelen? Dan zou ik dus echt een probleem hebben. Of zou het territoriumdrift zijn? Ze is de minst dominante voedster, maar misschien wil ze stiekem toch haar geur achterlaten...'t is maar een wild idee... Of een blaasontsteking? Wie kan mij helpen? Verder lijkt ze prima gezond.
respect Geplaatst: 11 november 2009 Geplaatst: 11 november 2009 Ik weet niet of ze op die leeftijd al blaasstenen kunnen ontwikkelen maar mijn konijntje Deugniet heeft dit ook gehad. Zij had 2 nierstenen en haar nieren functioneerde niet goed meer. Ze was wel al wat ouder maar ik zou in ieder geval naar de da gaan want de kans dat ze last heeft van haar blaas of nieren is groot aanwezig. Kleine plasjes ineens overal zijn de symptomen.Laat je da een urine en bloedtest doen en denk ook aan E.Cuniculi.Dat ze verder gezond lijkt zegt niets, die kleine plasjes zeggen al dat er iets niet goed is. Succes bij de da.
haas&ko Geplaatst: 11 november 2009 Geplaatst: 11 november 2009 Ik zou voor de zekerheid in elk geval de DA eens bellen. Bij alle ziektes kunnen er konijnen al op hele jonge leeftijd last van hebben. Ik zou eerst een lichamelijke kwaal uitsluiten voordat ik naar gedrag zou kijken.
Carino Geplaatst: 11 november 2009 Geplaatst: 11 november 2009 het hoeft geen blaas steen te zijn maar kan ook een blaas onsteking zijn dat denk ik eerder omdat ze overal kleine plasjes achter laat en het niet zelf meer kan ophouden.....
lianne Geplaatst: 11 november 2009 Geplaatst: 11 november 2009 Uhm mensen leuk advies voor Sonia, maar ik denk dat voor haar naar de DA gaan niet zo vanzelfsprekend is als voor ons in Nederland . Sonia in hoeverre is het mogelijk om de urine te laten onderzoeken?
Dollie Geplaatst: 11 november 2009 Geplaatst: 11 november 2009 *Is wederom blij dat ze niet in Peru woont..* Wat lastig toch, dat het daar zo anders is met huisdieren.. Want naar de DA gaan is idd geweldig advies maar je hebt er niks aan.. Ik weet niet hoe het zit met konijnenurine, maar mijn moeder heeft de urine van onze hond wel eens nagekeken met 'mensentests', daar kwam toen wel wat uit (maar dat bleken z'n hormoontjes te zijn ) en volgens de DA assistente was dat ook een goede test.. Ik neem aan dat dat komt omdat bij een ontsteking een lichaam dezelfde stoffen aanmaakt? Nu weet ik niet of ze in Peru dezelfde testen voor mensen gebruiken natuurlijk, maar anders als je echt geen andere mogelijkheid hebt, even langs de huisarts? Succes ermee in elk geval!!
lianne Geplaatst: 11 november 2009 Geplaatst: 11 november 2009 Je hebt idd van die urinesticks die je voor mensen kunt gebruiken waar ook het calcium op te meten is. Denk dat je voor konijnen dan de kindersticks zou moeten gebruiken en evt aan zwarte panter vragen wat de maximale toegestane waardes zijn voor konijnen.
sonia Geplaatst: 11 november 2009 Auteur Geplaatst: 11 november 2009 Ik kan eens in de apotheek informeren wat voor urinetesten er zijn, voor calcium en misschien voor een blaasontsteking (of bestaan daar geen testen voor?) De veearts hier in het dorp heeft niet eens een normale praktijk, het is een klein winkeltje met wat medicijnen, voer en vitamine-suplementen enzo. Verder vindt hij mij maar raar met m'n konijnen. "Die gaan toch dood als ze eenmaal ziek zijn." Jullie hebben het al door: ik mag die man niet zo. Hij schijnt trouwens van beroep eigenlijk landbouwdeskundige te zijn. Als ik de volgende keer in de stad ben dan kan ik eens bij een andere DA informeren of die denkt iets te kunnen doen. Hoe ontstaat een blaasontsteking? Is dat door kou? Dat zou wel raar zijn, want het is hier helemaal niet koud...
lianne Geplaatst: 11 november 2009 Geplaatst: 11 november 2009 Je hebt met dipsticks versie's die heel breed zijn, die meten meerdere dingen. Bij mensen is het zo dat de aanwezigheid van nitriet duid op een blaasontsteking. Blaasontstekingen ontstaan vaak door bacteriën, maar kan ook gelinkt zijn aan blaasstenen. Wilhelminapark heeft er een artikel over op de website staan:http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/blaas.html
sonia Geplaatst: 11 november 2009 Auteur Geplaatst: 11 november 2009 Pfff, daar wordt je ook niet echt vrolijk van, die fotos enzo. Maar misschien ben ik gewoon wat teerhartig . In ieder geval goede informatie, dank je Lianne. Ik ga vanmiddag eens rondvragen bij apotheken.
zwarte panter Geplaatst: 11 november 2009 Geplaatst: 11 november 2009 De normale waarden voor bloedonderzoeken ed. bij konijnen heb en ken ik wel allemaal.Dus ik vermoed dat in al die boeken ook wel de waarden voor urinetesten moeten staan. Ik zal vanavond eens op zoek gaan.
lianne Geplaatst: 11 november 2009 Geplaatst: 11 november 2009 De normale waarden voor bloedonderzoeken ed. bij konijnen heb en ken ik wel allemaal.Dus ik vermoed dat in al die boeken ook wel de waarden voor urinetesten moeten staan. Ik zal vanavond eens op zoek gaan.Ik denk dat als je dan dipsticks gebruikt voor kinderen dat dat wel enigzins betrouwbaar zou moeten werken als je een meting met meerdere plasjes herhaalt... Aangezien je niet kunt verzamelen. Bij de kinderversie ligt de maximale toegestane concentratie in verhouding lager dan de versie voor volwassenen.
sonia Geplaatst: 11 november 2009 Auteur Geplaatst: 11 november 2009 Dank je wel! Wat denk jij, Loes, zouden dit blaasstenen kunnen zijn of is een blaasontsteking logischer?
zwarte panter Geplaatst: 11 november 2009 Geplaatst: 11 november 2009 Euhm...dat is moeilijk om zo te zeggen.Heb je het idee dat ze pijn heeft?Welke kleur heeft de urine en is hij helder of troebel? Dipstick svoor kinderen zegt me niet veel Lianne... Ik ken eigenlijk enkel de Combur sticks om urine te testen.Mss is dat idd het effectiefste idee... bij de apotheek gaan vragen naar sticks om urine te testen. Zo kan je hopelijk enkele dingen uitsluiten.
lianne Geplaatst: 11 november 2009 Geplaatst: 11 november 2009 Euhm...dat is moeilijk om zo te zeggen.Heb je het idee dat ze pijn heeft?Welke kleur heeft de urine en is hij helder of troebel? Dipstick svoor kinderen zegt me niet veel Lianne... Ik ken eigenlijk enkel de Combur sticks om urine te testen.Mss is dat idd het effectiefste idee... bij de apotheek gaan vragen naar sticks om urine te testen. Zo kan je hopelijk enkele dingen uitsluiten.Ik denk dat dat dezelfde zijn Zwarte Panter. We noemden ze alleen altijd gewoon dipsticks .
sonia Geplaatst: 12 november 2009 Auteur Geplaatst: 12 november 2009 Normaalgesproken kan je de zwaarste medicijnen zonder recept bij de apotheek kopen hier, maar voor een urinetest moest ik toch echt naar de kliniek gaan en het daar laten testen. Ik naar de kliniek gegaan, maar kon daar geen stick mee naar huis nemen (ik twijfel er ook aan of ze 'm echt wel hebben, want ze wilde 'm mij niet laten zien en kon ook niet zeggen wat voor merk het was). Het was wel voor blaasiontsteking. Ze verkopen geen medicijnen en dergelijke, daarvoor moet je bij de apotheek zijn, ahum. Toen ik zijn dat ik dan wel met een beetje plas langs kon komen en erbij zei dat het van een konijn was keek ze me heel raar aan. Voor de vorm heb ik gezegd dat het een enorm goed raskonijn voor de fok was, toen begreep ze het al beter :yes:, maar aan de resulaten kon ze geen enkele conclusie verbinden. Goed, dat geeft niet. Al met al ga ik dus deze week langs met een beetje urine van mijn raskonijn en hopen dat ze hun woorden waar maken.
respect Geplaatst: 12 november 2009 Geplaatst: 12 november 2009 Oh, sorry voor mijn tip, was helemaal vergeten dat je in Peru zat.Ik hoop dat je nu verder komt met waar je nu mee bezig bent!
Dollie Geplaatst: 12 november 2009 Geplaatst: 12 november 2009 Haha moet hier wel een beetje om lachen :he: maar ik hoop dat het wat uithaalt! Succes met je mooie dure raskonijn verder. :yes:
zwarte panter Geplaatst: 12 november 2009 Geplaatst: 12 november 2009 Haha moet hier wel een beetje om lachen :he: maar ik hoop dat het wat uithaalt! Succes met je mooie dure raskonijn verder. :yes: Jij niet alleen! Sonia, ik moet nog even kwijt dat je echt geweldig voor je enorm dure en goede raskonijnen zorgt. Echt super!
sonia Geplaatst: 12 november 2009 Auteur Geplaatst: 12 november 2009 Ik moet nog even het juiste moment afwachten. Het had vannacht geregend en alles was nat, ook waar ze geplast had en de plasjes die op droge plekken lagen waren helemaal opgedroogd. Verder moet ik natuurlijk zeker weten dat het van Cusi is en niet van Chami. Straks in de middagpauze ga ik met een spuit achter de kont van mijn superdeluxe raskonijn aanlopen en hopen dat ze iets laat lopen...
Dollie Geplaatst: 12 november 2009 Geplaatst: 12 november 2009 Toevallig heeft Indy (ook) een blaasontsteking en we hebben net zelf, met zo'n stickje voor mensen dus, zijn urine na gekeken.. Ik zou niet weten hoe dat allemaal werkt en of de uitslag daadwerkelijk klopt, maar volgens mijn moeder heeft Indy wel een blaasontsteking. Ze zei ook dat ze bij de DA wel zag dat de stickjes daar (praktisch) hetzelfde waren. Dus hoop dat je ook zo'n stickje te pakken kunt krijgen..
sonia Geplaatst: 12 november 2009 Auteur Geplaatst: 12 november 2009 Pff, wat is dat moeilijk zeg. Hoe heb jij die plasjes opgezogen, Dollie? In de middagpauze ben ik dus maar lekker achter haar aangewandeld, 1 plasje deed ze op de aarde, een ander plasje wel op een tegel, maar toen ik probeerde het met de spuit op te zuigen lukte dat dus voor geen meter, omdat het geen glad oppervlak is. Hoeveel plas heb je eigenlijk nodig voor zo'n stick?Misschien moet ik haar morgen maar in de rommelkamer laten lopen en daar van de vloer opzuigen ofzo. Of zijn er andere ideeen?
Aanbevolen berichten