Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hoi allemaal,

ons konijn, Boyke, heeft gebitsproblemen en behoorlijk erge. Hij is 2 maanden geleden al bij de DA geweest en deze heeft de tanden en kiezen bijgewerkt, maar ben afgelopen zaterdag toch maar eens teruggeweest, aangezien boyke al enkele dagen in een hoekje zat (aanduiding van pijn).

De DA constateerde dat de tandproblemen weer terug waren, en constateerde ook een absces in de onderkaak.....De da had het over rontgenfoto's en een behandeling van de kiezen + het abses (reinigen en openmaken zodat de pus eruit kan of zoiets).

Mijn vraag is nu wat wijsheid is.... ik weet dat slechte gebitten bij konijnen structureel vaak voorkomt. Als mijn konijn een dergelijke behandeling krijgt, blijft het dan structureel goed, of keren de problemen weer terug na verloop van tijd? Als een konijn structureel onder narcose moet, kan nooit gezond zijn, da's voor mensen niet eens goed. En het is ook, en ik zeg dat gewoon heel eerlijk, een financiele kwestie. Om de paar maanden honderden euro's betalen is ook niet optimaal.

Hebben jullie hier ook ervaring mee? Wat voor prognoses zijn er en kansen op herstel? Hoe zijn jullie hiermee omgegaan?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!

Geplaatst: (aangepast)

ik heb ook een nijn gehad met kaakabcessen en als er niks aan gedaan wordt kan t heel erg worden en kan je nijn zelfs overlijden.

ik heb toen ook een topic gestart hierover maar dan moet ik die ff opzoeken dan kan je t lezen en wie weet heb je er wat aan.

zoiezo zou ik wel de behandeling doen..

dit is t topic http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/26509-help-t-gaat-niet-goed-daantje.html

aangepast door kmimmie
Geplaatst:

Ik heb hier ook een konijn met hetzelfde probleem.

Snoet gaat gemiddeld om de 4 a 5 maanden onder narcose voor hetzelfde, dus hier komt het wel steeds terug.

Positief is wel dat zij inmiddels al 8 wordt en dus gewoon oud kan worden met zo'n probleem.

Het probleem zit hem voornamelijk in het niet willen eten van hooi, waardoor de kiezen niet goed afslijten.

Eet jouw konijntje ook slecht hooi?

Je kunt het proberen met kruidenhooi en een beetje uitproberen of er hooi is dat ze lekker vindt.

Mischien als je Boyke aan het hooi krijgt dat het minder erg gaat worden.

SS voeren wil ook wel helpen.

En de kosten... tjsa... dat verschilt natuurlijk per dierenarts en zijn vaak niet mals.

Maar ja, je kunt het beestje ook niet laten verhongeren en pijn lijden.

Ik redeneer maar zo... ik heb ervoor gekozen om voor haar te zorgen, dus zal dat tot het einde goed blijven doen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, er zullen vast nog anderen tips en adviezen komen.

Succes.

Geplaatst:

hoi kmimmie heb net je topic gelezen, wat zielig voor je konijn.

Boyke eet inderdaad slecht of geen hooi. Biks geen probleem maar hooi is ramp... zal es kruidenhooi halen kijken of dat werkt.

Wat is "SS-voer"?

Geplaatst:
kruidenhooi kan je indd proberen..

daantje at wel altyd hooi..dus t kan ook mis gaan terwijl ze hooi eten...

mag ik vragen wat voor konijn je hebt is t een hangoor?

hoi kmimmie, nee tis geen hangoor maar een dwergkonijn, weet het precieze ras niet. Zijn vriendinnetje (te zien op de avatar) is wel een dwerghangoor en die heeft gelukkig nergens last van.

Geplaatst:

Volgens mij kunnen de problemen van zijn gebit ook te maken hebben met het abces.

Als er een abces is kan hij weer schreef gaan eten en slijten de kiezen ook weer niet goed af.Ollie van mij heeft ook een gebitsprobleem en heeft begin dit jaar ook een abces gehad.Hij is daaraan geopereerd in Utrecht ;was een grote wond maar is perfekt genezen.In Juli had hij weer te lange kiezen en weer geholpen,daarna is hij in Oktober weer geholpen aan zijn kiezen.

Het is vervelend maar er is goed mee te leven omdat hij het waard is....met alle problemen van de laatste tijd mee is en blijft het mijn stoere ventje!

Hoop dat het met je konijntje allemaal goed komt!

Geplaatst:

Wat is "SS-voer"?

Dat is Supreme Sience Selective, word hier ook vaak SS genoemd omdat dat wat korter klinkt.

Ik heb hier ook een konijn met een gebitsafwijking, hij is dit jaar 4x onder narcose geholpen aan haken op zijn kiezen en mist 1 van zijn voortanden. Makkelijk is het niet, maar als je hem op een goed dieet zet is het al beter te voorkomen. Hooi is dan ook wel 1 van de belangrijke dingen om te geven, dus het is verstandig om op zoek te gaan naar goed hooi wat gegeten word. Hier zijn ze helemaal wild van het bunny allgauer hooi van zooplus, jr farm kruidenhooi en timothyhooi valt sinds kort ook goed in de smaak.

Geplaatst:

IK had vorig jaar ook een konijn met zware gebitsproblemen. Finn was nog geen twee jaar oud, en zijn kiezen zaten schots en scheef. Ik heb die een paar keer laten slijpen, maar de problemen kwamen telkens sneller terug, op het eind zelf al om de anderhalve maand. Er zijn een aantal kiezen verwijderd, het leek goed te zijn, maar toen gingen zijn snijtanden ook verkeerd groeien... ook die zijn er uit gehaald. Met de paar kiezen die hij nog had, kon hij prima leven, als hij maar kleingesneden voer zou eten. Maar dat deed hij niet, hij kon zichzelf niet meer verzorgen... na weer een bezoek aan de dierenarts bleken zijn laatste kiezen ook niet goed meer te zijn, zelfstandige kleingemaakt voedsel eten wou hij dus niet, en dwangvoeren in combinatie met een zware studie waar ik de hele dag van huis was, dat combineert niet, dat werkte niet. Deze zomer heb ik de moeilijke beslissing moeten maken om Finn in te laten slapen, het ging me aan mijn hart, want hij was nog zo jong, hij zou een paar dagen laten 2 worden :?

Het doet me nog steeds pijn erover te schrijven.

Dit is mijn ervaring met een konijn met gebitsproblemen. Het was ene moeilijke tijd, Finn was altijd zo vrolijk, en nog zo jong, hoe kan hem dit nou overkomen. Ik heb er flink veel geld aan uitgegeven, de dierenarts is niet goedkoop. Finn at ook geen hooi, daarom kreeg hij gegeven moment SS brok, maar alleen het niet afslijten van de kouwvlakken was niet de oorzaak volgens de dierenarts, het mest mogelijk was dat het erfelijk was, o.a. omdat Finn ook een klein konijn was, kruising dwerg. Wwellicht ook wel een inteeld konijn... ik weet het niet, ik had hem ook maar uit de dierenwinkel.

Ik denk dat het een hele overweging is hoe je hier mee omgaat. Hoe eet je konijn bijvoorbeeld? Hoe oud is hij/zij? Hoe is zijn/haar algehele gezondheid en gemoetstand?

Geplaatst: (aangepast)

hoi Ireen, heel vervelend wat je overkomen is, bedankt voor je reactie....

Booyke zit laatste week veel in een hoekje als hij uit het hok is en is behoorlijk schuw. Dit komt door het dwangmatig 2x per dag ingeven van de medicijnen, want dat doet ie niet uit zichzelf.

Zijn vriendinnetje zorgt wel goed voor hem, hij wordt regelmatig door haar gewassen. Booyke is officieel 2+ jaar volgens de opvang waar hij vandaan komt. De DA en ik hebben echter het vermoeden dat er heel wat meer jaartje op zitten, zo rond de 6. Hij beweegt namelijk ook wat minder soepel als zijn jongere vriendinnetje (ouwe snoeper:mdr:). Hij eet en drinkt wel, en lijkt voor de rest wel goed gezond. Z'n vacht is mooi glanzend, geen natte neus of iets dergelijks.

Begin volgende week maar met de DA foto's maken en kijken wat we kunnen doen.

Tot zover iedereen bedankt voor de reacties. Ik hoop dat er nog enkele volgen.

aangepast door Lapineke
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .