Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Indy heeft gisteren diarree gehad, ik vermoed van de haver.. Die had ie al een tijdje niet gehad. De arme schat zit er helemaal onder, moet dus weer in bad.. Bah!

Hij kan natuurlijk niet naar buiten met een natte kont maar eigenlijk is binnen te warm, mijn moeder is nu zijn hok aan het schoonmaken (normaal doe ik dat overdag, dan mag hij in de tuin lopen) dus hij is even binnen.. Maar eigenlijk heb ik dat liever ook niet. Mijn kamer is niet verwarmt, kan hij daar voor een nachtje blijven?

Overigens voelt hij best dunnetjes aan, vorige week was hij nog keurig 1500 gram, zo maar even weer op de weegschaal.. Hij eet in elk geval nog wel goed.

Geplaatst:

Mag ik eens weten waarom jij je konijn haver geeft ?

Dit heeft totaal geen waarde in zijn voeding of het zou moeten zijn dat je ermee wil kweken.:bounce:

Geplaatst:

Ja, pff, net gewogen, 1400 gram.. 100 gram afgevallen dus!!! Dacht al zoiets te voelen de laatste dagen.. Vorige week voelde hij ook wat dunner aan maar toen gaf de weegschaal nog precies 1500 aan... Hij eet nog goed, kan ik er dan vanuit gaan dat het niet z'n tandjes zijn? Pff!!! Kan er nu geen ziek konijn bij hebben eigenlijk.

Ik weet trouwens ook niet echt of ze nu te dik zijn of niet. En ik ben sinds vorige week helemaal over op SS, maar heb mijn bekertje daar nog niet op aan gepast. Geef 's ochtends een klein handje (dit is ongeveer 10 gram dacht ik) en 's middags ook.. 20 gram SS Mature dus, misschien iets minder, misschien iets meer. Waarschijnlijk iets minder dus. Morgen direct goed afwegen!!! Kan mezelf wel voor m'n kop slaan als hij daardoor afgevallen is.

En denk dat ik dan direct maar uitga van 25 gram voor 1500 gram konijn dus.

Geplaatst:
Mag ik eens weten waarom jij je konijn haver geeft ?

Dit heeft totaal geen waarde in zijn voeding of het zou moeten zijn dat je ermee wil kweken.:bounce:

Voor z'n kiesjes! Hij eet geen hooi. Maar nu ik haver even zo Google, zie ik een soort zaadjes? Ik geef groene haver, deze:

6638_ruisinger_gruener_hafe_1.jpg

Bij nader inzien zitten daar soms wel van die zaadjes bij maar die eten ze niet op haha. Nu heb ik ze van Caviakruiden.nl en daar zitten die niet eens bij in.

Geplaatst:

Ha maar dat is haver in stro dat is enorm eiwitrijk en daar kunnen ze enorm diarree van krijgen.

Dan moet je echt niet verder meer zoeken.

Je konijn krijgt wel de helft te weinig eten jouw konijntje mag 50 gram korrels krijgen.

Geplaatst:

Van Science Selective is het 10 Ć  15 gram per kilo.. ;) 50 gram zou hem moddervet maken. Van gewone biks zou dat trouwens ook te veel zijn, 1.5 x 25..

Ik weet dat ze daar diarree van kunnen krijgen, maar hij kreeg het normaal gesproken ook en had er dan nooit last van. Mijn andere konijn krijgt het regelmatig (deze maakt er nogal een rommeltje van en eet het niet op, bovendien had ie tijdelijk geen hooiballetje) en heeft er ook nooit problemen mee. Heb het destijds voor het eerst van Zwarte Panter gekregen, die waarschuwde ook al voor diarree als je teveel gaf.

Verder kreeg hij wat hij altijd krijgt, daar zocht ik het dus ook al niet in. Groentes zijn hier nooit een probleem, zelfs komkommer wil tegenwoordig. (Daar kregen ze nogal eens plakpoep van maar ben het weer aan het opbouwen, geen enkel probleem.)

Geplaatst:

Mijn man geeft aan zijn nhd's 50 gram biks en die zijn echt niet moddervet.

Doen zelfs mee aan de tentoonstelling en halen daar echt wel goeie resultaten.

Geplaatst:

Maar dat is geen Science Selective of wel? Nou ja, ik heb eerst 25 gram gewone biks gegeven en daarbij 15 gram Science Selective, dat staat dus gelijk aan 50 gram gewone biks. En daar werd HIJ wel moddervet van. Natuurlijk kunnen de NHD van jouw man het misschien wel prima hebben, maar elk konijn verschilt.

Geplaatst: (aangepast)

Maar ik snap wel waar de diarree van komt, ook geen haver meer voor Indy, ik zit meer met die vieze kont.. En met die 100 gram die hij afgevallen is maar ik ben op zoek naar een geschikt bekertje en ga zo kijken hoeveel hij nu mag en hoeveel ik de afgelopen dagen gegeven heb, vrees dat het mijn schuld is.

edit; Moet ik rekening houden met de temperatuur van het water? Normaal doe ik dat met lauwwarm water, meer richting warm dan koud dus. Maar als ik met mijn ijskoude handen in warm water ga, voelt dat ook heel heet aan. Kan me voorstellen dat dat ook voor hem zo aanvoelt? Maar wil hem ook weer niet met z'n kont in bijna koud water doen..

aangepast door Dollie
Geplaatst:

ik gebruik zo'n leeg blikje van de tomatenpuree, voor geert!

Weeg daar de ss biks in af.

hij weegt nu 1,8 kilo en daar past dan precies genoeg in!

Geplaatst:

Zit ook al een tijdje te wachten tot mijn moeder weer van die kleine blikjes heeft..... Maar Indy krijgt SS Mature dus misschie ndat dat sowieso niet werkt. (Die brokjes zijn heel anders van vorm en formaat..)

Kan in huis niks geschikts vinden.. :s maar heb wel de 25 gram afgewogen, denk eigenlijk niet dat ik te weinig heb gegeven maar zal nu gewoon zorgen dat hij echt z'n 25 gram krijgt dan zien we gauw genoeg of het daar aan lag.

Geplaatst:

hmm das lastig dan! misschien wil ze wel zo'n blikje meenemen, kost volgens mij nog geen 20 cent;)

anders het ff afwegen en iets doen en een streepje trekken!

Zeker omdat de mature een andere vorm heeft, zou ik er niet van uitgaan dat het ook in zo'n blikje past!

Geplaatst:

Volgens mij hebben we die blikjes zelfs wel in de kelder, normaal gesproken gebruikt ze er elke week ook wel minstens eentje voor 't een of andere gerecht maar als je er op zit tewachten natuurlijk niet :rofl:

Ik had in eerste instantie een bekertje waarop ik het afgetekend had maar die zit nu zo vol streepjes dat ik niet meer weet welk streepje ik moet hebben haha. Nu zoek ik idd een bekertje waar ik op kan tekenen.

Geplaatst:

Geen diarree meer gelukkig, maar helemaal schoon kreeg ik 'm niet en erger, meneer heeft echt kleine keutels soms.. Het varieert van bijna normaal tot echt ieniemini.. Hij eet nog prima, maar ik hou het in de gaten. Zit ook weer veel haar in de keutels dus begin weer met de prozyme..

Geplaatst:

De streepjes kun je met nagellak remover weghalen hĆØ;) Dan kun je je bakje weer gebruiken.

Geplaatst:

Madammie je bent geweldig :love:

Ja daar twijfelde ik al over Daniƫlle, heb hem vanmiddag wel even gemasseert maar hij is er niet dol op. Maar toch nog maar even doen zo.

Geplaatst:

Nouja, je hoeft 'm denk ik niet echt constant te martelen door hem steeds te masseren, hihi.. Arme Indy..

Maar als je het 2x per dag ofzo doet... Ben je in ieder geval bezig om een echte verstopping zoveel mogelijk te voorkomen. Groenvoer krijgt hij al, he?

Geplaatst:

Aangezien reusje zegt dat haar man de FHD's altijd 50 gram geeft, kan je hem dan niet gewoon wat meer eten geven? Want hij is nu te dun dus lijkt het me ook dat als hij meer eet dat hij meer aankomt. Maar dan moet ie het wel opeten en geen diaree ervan krijgen..?

Geplaatst:

Cis, Indy krijgt SS. 25 gram SS staat gelijk aan 50 gram gewone biks. Maar hij krijgt wel een kleein beetje meer hoor.. Niet tegen Fred zeggen.. :$

Hij krijgt inderdaad groenvoer Daniƫlle, en ik denk dat een paar keer masseren inderdaad wel het beste idee is.

Maar intussen zit ik met een ander probleem, dus ik ga even een nieuw topic aanmaken.

Geplaatst:
Aangezien reusje zegt dat haar man de FHD's altijd 50 gram geeft, kan je hem dan niet gewoon wat meer eten geven? Want hij is nu te dun dus lijkt het me ook dat als hij meer eet dat hij meer aankomt. Maar dan moet ie het wel opeten en geen diaree ervan krijgen..?

Niet FHD's maar NHD's

Zou wel knap zijn de Franse Hangoor Dwerg....:mdr:

Geplaatst:

Ik zou me niet te veel houden aan de 10 of 15 of 25 gram wat het ook is per konijn wat ze moeten hebben. Voeren op het oog, heeft die aan 25 gram niet voldoende en valt die af heeft hij dus meer nodig. Word het een dikzakje dus minder.. ik heb hier 60 konijnen en de 1 heeft absoluut meer nodig dan de ander. Je kan het zeker als richtlijnen gebruiken, maar hou er rekening mee dat het ook een richtlijn is en dat het niet voor elk konijn geld. Ik heb ook vrienden die even groot zijn, maar een stuk meer of minder eten dan ik eet, maar die hebben dat dan weer nodig.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .