Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Mijn voedster zat enkele maanden geleden lichtelijk verstopt, is ze helemaal goed vanaf gekomen met de hulp van een goed erkende, en konijnkundige DA.

Kreeg toen ook nog Cisaral mee, heb ik 3x per dag moeten geven en ik mocht het afbouwen als het beter met haar ging.

Nu zitten er best veel haren tussen haar keutels, want ze wast haar vriendje graag helemaal uitgebreid:love: , en er zitten ook heel veel keutels aanelkaar (kettingkeutels), en sommige hebben niet de mooiste ronde vorm.

Dus, kan ik Cisaral bv. ook vandaag 1 of 2 keer geven, en dan morgen nog 1/2 keer en dan ineens stoppen?

Of weer opbouwen, en afbouwen?

Ik heb ook Prozyme in huis, en ik doe dit soms over de brokjes heen, maar dit heeft niet echt het effect wat ik wil, of moet ik het ook vaker geven dan 1x sporadisch over het voer? en werkt het dan wel tegen de haren?

aangepast door Mariellexxx
Geplaatst:

Er zijn mensen die vinden dat protexine beter werkt dan prozyme, dus dat zou je sowieso nog eens kunnen proberen.

Cisaral is echt darmstimulering, dus zolang ze nog goed eet en poept, zal dat niet echt nodig zijn. Protexine (of prozyme) is nu belangrijk, en evt. laxatract (laxeermiddel), maar ik weet niet of ze cisaral nu echt nodig heeft zolang haar darmen nog gewoon goed werken.

Misschien zou je haar wel kunnen masseren voor de zekerheid, dat kan in ieder geval nooit kwaad. En goed haar haar blijven kammen, dat ze zo min mogelijk binnen krijgt.

En krijgt ze groenten? Da's nu ook wel belangrijk, aangezien dat de hele boel dan een beetje vochtig houdt en de boel niet zo droog wordt.

Geplaatst:
Er zijn mensen die vinden dat protexine beter werkt dan prozyme, dus dat zou je sowieso nog eens kunnen proberen.

De werking van protexin is aangetoont, van prozyme niet, volgens mij.

Geplaatst: (aangepast)

@Danielle, ik had toen Prozyme in huis gehaald, puur om er op voorbereid te zijn.

Dus dat kan ik nu gewoon geven? Dagelijks 1/2/meerdere keren tot ze weer normale keutels heeft?

Protexine heb ik niet in huis helaas. Haar darmen werken prima hoor, en ze eet ook gewoon genoeg hooi, en haar ss brokjes, ze krijgen genoeg groen, en zijn prima op gewicht.

Haar keutels zijn niet echt droog ofzo, en er zit genoeg hooi in, maar dus ook wat haren waardoor het kettingkeutels zijn (sommige wel van 10 keutels lang)

Dus gewoon Prozyme weer door het voer? Masseren was ik al mee begonnen, puur om een echte verstopping te voorkomen.

Ik doel er dus gewoon op een verstopping te voorkomen, de kettingkeutels laten verdwijnen, en de keutels weer een mooie ronde vorm laten krijgen.

aangepast door Mariellexxx
Geplaatst:

Mijn meisje Mickey had voorheen heel vaak last van 'slechte dagen' waarop ze 's ochtends weigerde te eten. Wanneer ze weer zo'n dag had, gaf ik altijd wel meteen cisaral en vaak ook metacam, omdat ik wist dat het anders fout zou gaan. Dit gaf ik dan bijvoorbeeld 2x gedurende één dag. En dat hielp bij haar prima. Het was voldoende om haar weer op gang te krijgen. Dus ik denk dat het theoretisch gezien best mag en kan.

Maar aangezien jouw konijn nog wel gewoon d'r ding doet, zou ik het ook gewoon bij prozyme houden ter preventie en zorgen dat ze dit ook binnenkrijgt. En idd masseren, zoals je al doet.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .