Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hi,

Mijn nu ongeveer anderhalf jaar oude vrouwtje heeft na haar koppeling met een rammetje (nu zon twee en een halve week geleden) af en toe een beetje plakpoep aan haar kontje. Dit is niet altijd zo. Ze poept vaak ook gewoon harde keutels.

Ook haar geslacht ziet er mijn inziens anders uit als normaal. Er zit aan beide zeiden van haar geslacht ook een soort zwart spul (of dit poep is weet ik niet het heeft een beetje de structuur van oorsmeer).

Het nieuwe rammetje (ik weet niet of rammetje sproeien) sproeit volgensmij de hele kooi onder er zitten in ieder geval sporen. Ook sproeit hij volgensmij over mijn anderhalf jaar oude voedstertje heen want haar rug is ook om de haverklap vies en vettig.

Fotos komen er aan.

Geplaatst:

Nee het rammetje is nog niet gecastreerd. Dit mag nog niet i.v.m de leeftijd. Hij is nog geen 3 maanden oud. Hij is nog niet vruchtbaar toch? Dit heb ik iig zo begrepen.

Geplaatst:

Hij mag al wel gecastreerd worden hoor, dit kan zodra de balletjes zijn ingedaald. Maar hij is inderdaad nog niet vruchtbaar.

Tsja ik weet het niet, misschien dat het stress is waar je voedster last van heeft.. Al zou je eerder verwachten dat je rammetje daar last van zou hebben, hij is eigenlijk nog te jong om gekoppelt te worden nl. Heeft ze de laatste weken ander eten gekregen ofzo? Ben je begonnen met groentes geven?

Ik zou in elk geval even langs de dierenarts gaan morgen.

Geplaatst: (aangepast)

De balletjes zijn nog niet zichtbaar ingedaald. Hier iig een link naar beide foto's

Ze heeft ook een tijdje wat ander voer gegeten.

http://img44.imageshack.us/gal.php?g=img00021200911081244.jpg

Bij de rechter foto zie je goed dat er een zwarte substantie aan de zeide van haar geslacht zit.

PS: Schrik niet van de natte haartjes rond haar poepert. Ik heb even een wasbeurt gegeven i.v.m. meneer de vlieg die hier nu rond zoemt. Ze is dus nog wat vochtig

aangepast door JeroenL
Geplaatst:

Ik weet wel dat rammetjes soms last hebben van die stinkende, zwart/bruine smurrie bij hun geslacht. Weet je zeker dat jouw vrouwtje een vrouwtje is?

Ik heb een tijd geleden al uitgebreid gecontroleerd of het echt een vrouwtje is. En daarbij was de koppeling met een mannetje anders niet echt gelukt denk ik toch? Dacht dat 2 rammetjes sowieso vechten was.

EDIT: Ik heb net nogmaals gekeken en net boven het geslacht zachtjes gedrukt. Het was duidelijk een vrouwtje. Het viel me nu wel op dat haar geslacht er wat rood achtig uit ziet. Niet helemaal maar het lijkt wel of het wat roder is als normaal.

aangepast door JeroenL
Geplaatst:

Hoeft niet perse hoor. Vaak wel, maar het ligt ook aan het karakter van de konijnen.. Bovendien is jouw rammetje nog geen drie maanden dus die heeft geen last van zijn hormonen.

Heb je het ook door een konijnkundige DA laten bevestigen? Sexen is niet bepaald makkelijk.. Een foutje is zo gemaakt.

Geplaatst:

Ik zie het verschil zelf ook niet echt tussen een voudster en een ram, tenzij het overduidelijk is. Bart hier heeft bijvoorbeeld maar een klein ehh dingetje :$ waardoor zelfs twee DAs het niet eens werden over zijn geslacht. Misschien dat andere forumleden met meer ervaring op basis van jouw foto's iets kunnen zeggen.

Onze DA is zelf helemaal konijnengek. Hij heeft inderdaad ook gekeken en het is echt een vrouwtje. Er zijn ook geen ballen te zien en die had ik na anderhalf jaar toch wel moeten zien?. Heb net even mijn geslachtscheck bij het rammetje uitgevoerd en daar kwam duidelijk een pielleke uit.

aangepast door JeroenL
Geplaatst:

Maar even on topic. Iemand op basis van de foto enig idee wat er aan de hand is? Of ben ik zoals gewoonlijk paranoĆÆde als het op mijn beestjes aankomt en had ze gewoon een stuk opgedroogde poep aan haar kont zitten en is haar geslacht hierdoor wat geirriteerd?

Geplaatst:

Het lijkt me niet dat je paranoĆÆde bent want plakpoep is gewoon niet goed. Duidt vaak op stress of verkeerde voeding. Wat geef je haar eigenlijk precies? Hoeveel gram biks, wat voor groente? Eet ze goed hooi?

Gewoon even langs de dierenarts gaan, beter een keer te vaak dan een keer te weinig.

Ik moet zeggen dat madame er wel een handje van heeft om het hooi wat ik haar dagelijks vers geef door de kooi te verspreiden en er op te gaan liggen. Ze eet het bijna niet. Ik geef haar geen afgemeten hoeveelheid voer.

Ik vind dat ze aan de dikke kant is.

Mijn eigen conclusie zou dan dus zijn dat ze te veel eet en dat ze gestressed is door het nieuw konijn? Die druktemaker rent de god ganse dag rondjes om haar heen.

Ik ga morgen iig even naar de DA.

EDIT: Sproeien mannetjes nu wel of niet? Ik weet het echt niet meer :)

aangepast door JeroenL
Geplaatst:

Zeker als ze aan de dikke kant is en weinig hooi eet, is het heel onverstandig om onbeperkt voer te geven! Ze mag 25 gram per kilo per dag. Hoeveel weegt ze?

Teveel biks kan zeker plakpoep veroorzaken en als ze dan ook nog geen hooi eet..

Geplaatst:

Konijntjes hebben ook geurkliertjes aan de onderkant, en daar kan die vieze smurrie uit komen... Dat zou ook niet zo gek zijn als je bedenkt dat ze net gekoppeld zijn... (ik had zelf ook een konijntje die dit had, en dat lijkt inderdaad op wat er op de foto is te zien)

Overigens, was je ram sowieso eigenlijk te jong om te koppelen, en neem je wel een groot risico door ze al gekoppeld te hebben. Rammen zijn rond 3mnd vruchtbaar, maar het zal maar net eerder zijn.. Dan zit je mooi met een zwangere voedster...

Ik zou ze uit elkaar halen, en pas weer koppelen als de ram 2 weken gecastreerd is.

Geplaatst:

Overgewicht voor konijnen is echt niet okƩ, sowieso niet natuurlijk, maar konijnen zijn er heel gevoelig voor.

Een konijn moet absoluut op een soort dieet zitten, en niet onbeperkt voer krijgen.

En ja, mannetjes sproeien, maar voedsters kunnen ook flink sproeien!

Geplaatst:

Dat ā€˜oorsmeerachtigeā€™ dat je beschrijft langs beide kanten van het geslacht. Is ā€˜smeerā€™ dat uit de geurklieren komt.

Je kan het met een nat watje ofzo een beetje proper maken. Maar wel voorzichtig zijn, want de huid is daar erg dun.

edit: Danielle was me net voor.

Geplaatst:

Hoe krijg ik mijn konijn weer aan het hooi? Ik heb haar vandaag dus express met het oog op diarree geen biks gegeven en alleen hooi. Ze kijkt er gewoon niet naar om dat verwende nest. Hooiwater voor vandaag? En zo ja is dit schadelijk voor het rammetje? Verstoppingen en dergelijke?

Ik bedenk me net trouwens iets. Het is zeker een voedster want er is altijd al een rijtje tepels voelbaar op haar buikje.

Geplaatst:

Net even gewogen. Mevrouw weegt 2,2 kilo schoon aan de haak. Ze is me verkocht als een dwergkonijn. Mevrouw is nu als ik haar enigzins uitstrek ongeveer 40 CM lang van kop tot en met staart. De omtrek van het beestje is 40 cm. Als ik haar met lichte druk over de rug aai voel ik nog wel de ruggengraat tussen de rugspieren zitten

Geplaatst:

Volgensm ij hebben rammetjes ook tepels :P maar als een KK-DA haar gesext heeft zit dat wel goed lijkt me.

Hoe je haar weer aan het hooi krijgt.. Ander hooi proberen? Minder biks moet sowieso helpen, bedoel, als je onbeperkt biks kan eten, waarom zou je dan voor hooi gaan? Je zou eens kruidenhooi kunnen proberen.

Geplaatst:

Rammetjes hebben volgens mij ook tepels...

Maar goed, 2,2 kilo. Wat krijgt ze te eten en hoeveel?

Dwergkonijn is ze sowieso niet, maar dat is een mooie verkooptrucs van veel dierenwinkels en broodfokkers.

De ruggegraat moet nog goed te voelen zijn, als die niet meer goed voelbaar is, is het konijn te dik.

Wat hooi betreft, wat voor hooi geef je haar? Je hebt heel veel soorten hooi (bijv. kruidenhooi) wat ze heel lekker vinden.

Geplaatst:
Net even gewogen. Mevrouw weegt 2,2 kilo schoon aan de haak. Ze is me verkocht als een dwergkonijn. Mevrouw is nu als ik haar enigzins uitstrek ongeveer 40 CM lang van kop tot en met staart. De omtrek van het beestje is 40 cm. Als ik haar met lichte druk over de rug aai voel ik nog wel de ruggengraat tussen de rugspieren zitten

Komt ze van een dierenwinkel? Nou ja, laat ook maar, als ze een dwerg is zou ze echt fors overgewicht hebben.. :P laten we daar maar niet vanuit gaan. Maar ze mag dus zo'n 50 gram biks.

Of een konijn te dik is is (zeker op afstand) lastig te beoordelen..

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .