Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo

dit is mijn eerste keer op bunnybunch

ik heb sinds 4 week ee nestje konijntjes (onverwachts)

heel leuk en lief alleen heeft de voedster ze afgestoten en heb ik ze met de fles groot gebracht!

het gaat super

het zijn er drie maar helaas na vanmiddag nog maar 2. Dip heeft niet ouder mogen worden dan 4 week. hij was de mooiste en de sterkste.

maar ze at op eens niet vanochtend en ging zich helemaal strekken en schudden.

ben hals overkop naar de dierenarts gegaan. daar aangekomen we wouden haar aan zuurstof leggen maar helaas ze gleed weg in mijn handen.

wat was dit? waarschijnlijk een klaplong. zijn er mensen die dit ook kennen? ben er kapot van heb 4 week lang mijn ziel en zaligheid er in gelegd dag en nacht voor ze opgestaan en dacht de zware fase te hebben gehad. en dan nu nog een verliezen is hard!

Geplaatst:

Ik geef persoonlijk vrijwel altijd de tip mee....dat vaak moeders ze niet voor niks afstoten......Dat de jongen wat mankeerd en dat dat de reden van afstoten is.

Als jij die dan gaat flessen prima is jouw keuse......maar dan gebeuren dit soort dingen vaak dat de jongen het niet trekken.

Ik fles enkel bij overlijden moeder, een teveel aan jongen.

Geplaatst:

Waarschijnlijk mankeren ze dus wat, maar je kan het altijd proberen vind ik. Mijn familie heeft ook een nestje konijnen (van mij) groot gebracht, en daar gingen er ook een paar dood.. dat is heel normaal als je dat doet want het is gewoon zo dat ze vaak wat mankeren. Maar meer dan de helft leeft nu op ene groot stuk land en komen alleen terug om te eten en te drinken!:yes:

Dus het is gewoon de harde waarheid maar ik zou ervoor kiezen om toch door te gaan met die andere 2..

Geplaatst:

Inderdaad Cis. Ik vind het persoonlijk nogal hard om te besluiten kleintjes niet zelf te voeden als moeder dat niet doet. Of het nestje nou onverwacht is of niet, het blijft in mijn ogen de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Ik weet ook wel dat in de natuur mams ook kleintjes die niet 'goed' zijn afstoot, maar wanneer de eigenaar van een huis-konijn al dan niet bewust besluit een nestje te nemen, is dat zijn of haar fout. Er wordt dan vaak gefokt met konijnen die daar niet geschikt voor zijn, wat neem ik aan de kans vergroot op 'ongezonde' babies en juist daarom vind ik dat een eigenaar dan alles op alles moet zetten om de kleintjes op te voeden als mams dat niet doet. Je kunt kleintjes die door jouw 'fout' zijn geboren, niet zomaar laten sterven, vind ik.

Maar als ik het goed begrijp BRC, voed jij de kleintjes die afgestoten worden door mams, dus niet op? Is dat gewoonte onder fokkers of is dat

puur jouw keuze?

Iig sterkte met het verlies! en ik hoop dat de andere kleintjes er goed doorheen komen.

Geplaatst:

bedankt voor jullie reakties aller eerst wil ik zeggen dat ik niet wist dat ik een man en vrouw had. had bewust gekozen voor 2 vrouwen om geen overschot aan konijnen te krijgen. helaas hebben ze mij zeer verkeerd advies gegeven en was dit ook niet aan de man te zien hij heeft had ingetrokken ballen. (im gecasstereed). toch heb ik inderdaad de keus gemaakt om de kleintjes toch te kunnen redden omdat ik weet dat mams wat aan de jonge kant is en bleek niet genoeg voeding te hebben. helaas heeft dip het gister niet gered! en heb ik helaas vannacht gewaakt over dap en ook hij is gestorven. heel erg maar meer dan dit heb ik niet kunnen doen. heb de juiste voeding van konijnen belangen gehad warmte lamp en heel veel liefde kunnen geven en het waren hele lieve beestjes en aanhankelijk maar het mocht nbiet baten. Heb nu wipneus nog over. zij doet het tot nu nog heel goed. misschien hebben ze een virus gehad de dierenarts heeft het niet kunnen vinden helaas en heb ik niet meer voor dap kunnen doen. het enige wat mij nog rest is goed voor wipneus te zorgen en hopen dat zij geen virus heeft en het haalt! ik doe mijn best en sta voor mijn nijntje klaar dag en nacht

Geplaatst:

Maar als ik het goed begrijp BRC, voed jij de kleintjes die afgestoten worden door mams, dus niet op? Is dat gewoonte onder fokkers of is dat

puur jouw keuze

Ze krijgen 3 kansen blijft moeder die er uit gooien is het klaar....en duidelijk.

De keuse is na ervaring hier mee genomen.

De meeste fokkers flessen niet.Wij proberen in eerste instantie over te leggen bij een andere moeder.

En ja de natuur beslist vaak anders.....in deze gevallen.

Geplaatst:

Maar als ik het goed begrijp dus hè. Heb jij het over een gezonde moeder, die voor een deel van de jongen wel zorgt, maar net dat ene jong aldoor uit het nest gooit. Jij legt dat jong drie keer terug, de vierde keer is het klaar. Als moeder alle jongen gewoon links laat liggen of niet genoeg melk heeft of teveel jongen heeft of overlijdt laat je ze niet?

Dat begrijp ik op zich wel. Maar wat doe je met zo'n verstoten kleintje dan? Laat je die nog inslapen? Of wacht je gewoon tot het voorbij is?

(Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor.. :$)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .