Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sommige konijntjes van mijn hebben last van poep aan hun kont.

Dit komt omdat ze er veel haar hebben en dat vangt de poep op.

Hebben jullie tips om dit tegen te gaan?

Geplaatst:

Dat komt niet door het haar, dat komt omdat de poep te dun is waardoor het blijft plakken (en vieze kontjes zijn heel gevaarlijk ook, ivm maden).

Normale keutels zijn namelijk rond en hard, en die horen nergens aan te blijven hangen.

Ik vermoed dus dat jouw konijnen teveel voer krijgen.

Hou oud zijn je konijnen, hoeveel wegen ze ongeveer, hoeveel voer krijgen ze en wat voor voer krijgen ze precies?

Geplaatst:

De konijntjes zijn nu 4 weken oud.

Ze wegen ongeveer tussen 350-400 gram.

Ze krijgen gewoon voer als het bakje leeg is en ze beginnen sinds een paar dagen mee te eten.

Ik denk dat ze ongeveer tussen de 200 en 400 gram krijgen per dag.

Dit is voor moeder en de 6 jongen. Ook krijgen ze onbeperkt hooi.

Ze krijgen voer van Hedric.

Konijnenkorrel extra.(speciaal voor voedsters en hun jongen).

Geplaatst:

Ah, het zijn babykonijntjes..

Volgens mij is het vrij normaal dat jonkies bij de overgang naar gewoon voer wat plakpoep krijgen. In ieder geval goed de kontjes schoon maken, maar niet helemaal nat dan, want ze mogen niet met natte kontjes zitten. Je kunt daar evt. babydoekjes voor gebruiken.

Hoe kom je aan deze kleintjes?

Geplaatst:

Ik had een ram gekocht en die is bij de voedster gekomen.

De ram is inmiddels gecastreerd. Het was de bedoeling dat de ram werd gecastreerd en dan 2 weken erna bij de voedster in kwam wonen. Als ik de kleinen weg heb gedaan dan mag de ram bij de voedster wonen.

Moet ik de konijntjes nu ook minder voeren of niet?

ik heb de keuteltjes voorzichtig weg geknipt. Er zaten een paar vochtige keuteltjes bij in.

Geplaatst:
De mijne hadden het ook maar je moet er wel voor uitkijken! Als ze maden krijgen is er volgensmij wel neit zo'n grote kans op overleving, of wel? Maar het was dus bewust? Of niet?

Je moet er geloof ik wel enorm snel bij zijn!:yes:

Geplaatst:

nou wat ik begrijp was het niet de bedoeling maar is de ram uitgebroken: Het was de bedoeling dat hij gecastreerd zou worden en daarna bij de voedster zou gaan wonen.

of heb ik dit mis?

Geplaatst:
Made is toch alleen in de zomer tijd?

Waarom? Vliegen zijn er toch het hele jaar?

Je hebt zeker meer kans op maden in de zomertijd, maar ik denk niet dat het de rest van het jaar helemaal niet voorkomt.

Overigens geeft de topicstarter duidelijk aan dat het niet de bedoeling was dat de ram en voedster bij elkaar kwamen, dus daar hoeft verder niet op ingegaan te worden.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .