Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Mijn vriend heeft mij een nieuw konijn cadeau gedaan, een Vlaamse Reus van 8 weken. Alleen het heeft een aantal kale plekken op zijn rug en zijkant. En 1 echt helemaal kale plek.

Ook is zijn kontje vies en stinkt het.

Ik heb hem echt net en ben van plan om morgen naar een dierenarts te gaan als ik er een kan vinden die open is, maar ik wil nu eigenlijk al iets doen.

Kan ik het konijn zelf wassen?

Het rent wel vrolijk rond in de kamer en snuffelt overal al, ook wast het zichzelf al en ligt hij languit.

Groetjes Nicole

• Reacties 82
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst: (aangepast)

spoed naar dieren arts!!! konijn kan cocidiose hebben wat heel snel dodelijk kan zijn....

daar naast waar komt het konijn vandaan kan mijt , schurft of in een te klein hok hebben gezeten met moeder broers en zussen.vraag eens aan je vriend....deze info!Neem de keutels mee naar de dieren arts!testen op cocidiose

en wat weegt deze knaap!

foto van het konijn is ook wenselijk voor meer tips....maar spoed da is wel vereist

aangepast door bunny ranch chanty
Geplaatst:

Inderdaad zo snel mogelijk naar de dierenarts... Ik weet niet hoe lang dit konijntje al stinkpoep en een vies kontje heeft, maar als dit al even is, zou ik zelfs nu nog een DA bellen...

Het kan namelijk wijzen op coccidiose, iets wat heel gevaarlijk is voor jonge konijntjes...

Ik zou sowieso zijn kontje wassen, ja. En hem dan sowieso binnen houden (weet niet of hij buiten zit). En geef hem maar lekker veel hooi om te eten.

Geplaatst:

Het kontje kun je met zachte doekjes en lauwwarm water schoonmaken. Helemaal wassen zou ik (voorlopig) niet doen, als de ondervacht eenmaal nat is, is die niet gauw weer droog. En een verkouden konijn kun je er nu niet bij hebben.

Als je toevallig babydoekjes in huis hebt, kun je die ook gebruiken.

Om zsm van de diarree af te komen, kun je hem uitsluitend en alleen hooi geven en vooral geen groente. Hooithee ipv water is ook aan te raden. Als het mogelijk is... bel nu nog naar de spoeddienst van de dierenarts, want een jong konijn met diarree is foute boel. Als je naar de DA gaat, neem dat wat keutels mee om te laten controleren op coccidiose.

De kale plekken zouden kunnen komen door mijt of iets dergelijks.

In ieder geval veel succes!

Edit: Tegelijk met Danielle en Cindy. :P

Geplaatst:

mijn vriend heeft hij gewoon via marktplaatsplaats gehaald. waarschijnlijk bij een broodfokker..

zijn poep is gewoon goed hard. ik heb een dierenarts gevonden die morgen spreek uur heeft van 9 tot 12.. of is het echt nu perse naar de spoeddierenarts?

het zit binnen in de kamer op een shirt met hooi

Geplaatst:

maar hij wandelde gewoon vrolijk rond.. kan dat gewoon terwijl hij dodelijk ziek is..? maar ik denk niet dat het gaat lukken om vanavond nog naar een dierenarts te gaan.. misschien een hele slechte smoes, maar ik kan nu geen 60euro extra betalen voor de nachtdienst..

Geplaatst:

Kun je het niet van je vriend lenen?

Ik vind het vreemd dat het kontje onder de diarree zit, terwijl je zegt dat de ontlasting gewoon hard is. Kan iemand dat misschien verklaren?

Geplaatst:

ik heb niet gezegt dat hij diaree heeft. hij heeft harde poep, maar zijn kontje is gewoon vies. haren plakken aan elkaar.. en het ruikt een beetje. wel zit er een halve keutel vast, maar deze durf ik er niet af te knippen aangezien het konijntje erg tegenstribbelt.

het is niet dat hij helemaal onder poep zit, het ziet er gewoon vies uit, de kontjes van mijn andere konijnen zien er gewoon anders uit, schoner.

Geplaatst:

ik heb geen weegschaal in huis.. hij heeft net gegeten, hij keutelt best veel..

2 kilo al voor 8 weken..? maar ik denk dat die daar nog niet aan komt..

morgen sta ik om 9 uur voor de deur van die dierenarts.

Geplaatst:

ja doe ik zeker. ik ga morgen niet eens werken om 't konijntje naar de dierenarts te brengen.. maar hij heeft echt al heel veel gepoept. en nu is hij heel de kamer aan het verkennen, ruikt overal aan en huppelt vrolijk rond.

ik weet trouwens ook niet wat het geslacht is.. de mensen waar mijn vriend hem had gekocht zeiden dat het een voedster was.. maar ik zie echt duidelijk iets hangen.. ben benieuwd wat de DA morgen zegt.

Geplaatst:

nou we zijn bij de DA geweest. stond om 9 uur voor de deur, maar ze hadden pas tijd om 10.40..

het blijkt dat ik een heel ongezond konijn heb...

de DA heeft de keutels onderzocht, maar kon geen sporen vinden van Coccicidiose.. maandag mag ik weer nieuwe poep brengen, maar dan had hij het liefst blindedarmkeutels.. maar deze had het konijn vanochtend al opgegeten.

we hebben wel een antibiotica kuur meegekregen omdat hij wel vermoedde dat het konijn de ziekt had.

de kuur duurt 10 dagen en moet 2x per dag gegeven worden. op dag 8 moesten we bellen naar de DA om te vertellen hoe het ging..

de kale plekken waren van oude wonden (dacht hij), maar voor de zekerheid toch nog spul voor parasieten meegegeven..

verder dacht de dierenarts ook dat het konijn misschien last van zijn blaas kon hebben, hij kneep ergens in, en opeens begon het konijn te plassen.. het was rood, maar de dierenarts zei dat dat ook kon komen door de voeding, haar plas ging hij nog testen..

dus misschien dat ze ook nog nierproblemen heeft..

en ik heb haar pas sinds gisteravond..

Geplaatst:

Dat is wel schrikken! Jeetje.. Gelukkig dat je meteen ermee naar de DA bent gegaan.

Is het mogelijk om te tonen/vertellen wie de MP-verkoper was? (Ik weet niet wat tegen de regels is om te vermelden en wat niet) Misschien dat een van de foksters hier een bekende naam horen.. Alleen weet ik dus niet of je dat zo mag noemen in dit topic..

Geplaatst:

mijn vriend had net al gebeld met die man, en hij wilde natuurlijk niet dat zijn goede naam slecht wordt gemaakt zeg maar..

we hadden al afgesproken dat die man een deel van de kosten zou gaan betalen, en als het konijntje het niet gaat halen ( waar ik niet van uit ga) dat we een nieuwe konden krijgen.. (niet dat ik dat wil)

maar ik kon echt bijna huilen toen ik daar stond..

maar ze loopt nu lekker rond, eet en drink gewoon.. dus laten we het beste hopen!

Geplaatst:

Wel netjes dat hij een deel van de kosten wil betalen (lijkt mij ook wel logisch..). Het is sowieso lastig om zomaar een nieuw konijntje te nemen als ze het niet zou halen. Laten we daar maar niet aan denken :)

'Zijn goede naam slecht wordt'.. Sorry hoor, maar als je een goede fokker bent herken je toch meteen wanneer een dier ziek is (zoals andere foksters o.a. hier op het forum meermaals hebben bewezen). DIe discussies kunnen eindeloos doorgaan, en ik hoop gewoon dat je konijntje het haalt! :)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .