Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Aniek ik vraag mij af of het wel een maagverstopping is want dat komt zo weinig voor. Slaagt deze dierenarts niet compleet de bal mis en krijgt het konijntje wel de juiste dingen ?

Ik zou het zo zonde vinden voor het beestje.

Het komt inderdaad weinig voor, maar het kan, het is erg moeilijk te zeggen op afstand wat het dan kan zijn? Het oogt in ieder geval in zijn geheel op een verstopping zonder keutels. En cisaral dat helpt sowieso altijd bij verstopping en pijnstiller is dan ook erg belangrijk. Je zou nog metocloral drops erbij kunnen geven, maar verder zou ik het ook even niet weten.

• Reacties 92
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:
Als hij verstopt is word vezelrijk dwangvoer afgeraden. Zie ook: http://www.konijnen.nl/ziekten/haarbal.htm en dan bij het stukje volledige verstopping. Wellicht dat je nog wortelhapje in huis hebt? Of nutrilon soya? Er onder staat ook nog een interessant stukje over een verstopping in de maag. Opereren zag de dierenarts niet zitten?

Geen wortelhapje zolang je niet zeker weet wat er aan de hand is...

Bij een vertraagde darmwerking kan een wortelhapje voor gas zorgen en dan ben je nog verder van huis.

@Jasmijn:

Dat hij niet uitgedroogd is, kan je zo eigenlijk niet zeggen. Konijnen onttrekken onder andere vocht uit hun darmen. Dus de darmen kunnen volledig aan het uitdrogen zijn terwijl jij denkt dat hij nog wel goed gehydrateerd is.

Vocht is zo ongeveer het belangrijkste bij een vertraagde darmwerking.

Geplaatst:

JONGENS! Het is ongelofelijk, maar Spikkel heeft net heel wat stukken peterselie gegeten en is nu aan een wortel aan het knagen. Ik ben helemaal verbaasd. Hij heeft dagen niet zelf gegeten. 5 minuten geleden lag hij nog lusteloos in mijn armen en nu eet hij! En best veel al! Zal het vanaf nu dan beter gaan

Geplaatst:

Hij is bezig met een blaadje andijvie! Hij drinkt ook!

Dit is zo wonderbaarlijk, ik kan er echt niet bij. Ik zit juist nog DA's te bellen, hier te typen, hij is als een dood vogeltje. En ik zet hem in de kooi en hij begint peterselie te eten. En daarna dus wortel en nu weer andijvie. Wow

Geplaatst:

Wel nog even afwachten voor alleer je stopt met medicatie want misschien reageert hij nu zo puur omdat hij even geen pijn voelt. Dus nog even volhouden.

Geplaatst:

Joepie!!! Wat goed Jasmijn. Hopelijk gaat ie nu ook flink poepen.

Ik heb het een tijdje terug ook meegemaakt (met 2 van de 3 konijnen) en weet hoe vreselijk het is.

Spring maar een gat in de lucht, het gaat goed komen!

Geplaatst:

Is het trouwens belangrijk om hem binnen te houden? Het is namelijk een buitenkonijn en hij heeft tot vanavond in de garage gezeten. Geen tocht.

We hebben hem nu eventjes helemaal naar binnen gehaald. Moet ik hem hier houden of zou hij ook weer in de garage kunnen?

Geplaatst: (aangepast)

fijn dat hij weer heeft gegeten en gedronken nou nog even flink poepen en hopen dat het goed blijft gaan.

goed zo spikkel ga zo door.

groetjes :love:

aangepast door tamara29
typ fout
Geplaatst:

Nogmaals super super! We duimen nog heel goed door hier, maar het komt vast goed!

Ik zou hem even binnen houden, net als een castratie heel even binnen kan je hem straks ook weer buiten zetten, zolang het geen weken duurt :)

Geplaatst:

wil je die open maken!! en kijken wat er in zit?

kwa structuur en materiaal, hoe is de vorm van de keutel.( foto)

Zieke konijnen hal ik zelf altijd de warmte in ze hebben daar zelf veel moeite mee zich zelf warm te houden.

Aangezien hun motertje weinig te verbranden heeft, door dat ze te weinig eten.

We praten hier over een maag verstopping.....mogelijk een haarbal.

Lekker groen blijven voeren tot de keutels terug goed normaal zijn.( dan pas weer bix geven)

Pijnstilling en primperite, siseral pas later rustig afbouwen als ie zelf voldoende eet.

En keuteld.Ik gebruik normaal ook laxatract om de darmen in beweging te houden.

Kijk ook eens of je wilgen takken in de buurt hebt.....

heel goed voor je konijntje.

Geplaatst:

geen haren?

Ja doordat ze uitgedroogd is de keutel droog , maar dat komt niet door de maag dat ontstaat in de darmen.

De darmen ontrekken vocht aan de keutels.

Je merkt pas na dag 3 van groen eten dat de keutels zachter worden van binnen.

Binnen houden tot ie zelf goed eet en keuteld zonder medicijnen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .