YvonneH Geplaatst: 4 november 2009 Geplaatst: 4 november 2009 Ik zou idd ook zeker voor de pijnstilling vragen, metacloral drops heb ik zelf geen ervaring mee.Vaak word ook laxatract of tractonorm gegeven alhoewel ik niet weet of dat bij verstopping van de maag ook zin heeft. Dat trekt vocht aan in de darmen. Sterkte met Spikkel!
jasmijn86 Geplaatst: 4 november 2009 Auteur Geplaatst: 4 november 2009 Ik ga zometeen pijnstilling halen.
zwarte panter Geplaatst: 4 november 2009 Geplaatst: 4 november 2009 Hoe waren de darmgeluiden nu? Als het niet betert mss de optie van een rontgen met je DA bespreken om een blokkage uit te sluiten.
jasmijn86 Geplaatst: 5 november 2009 Auteur Geplaatst: 5 november 2009 Ik weet niets over geluiden. (sorry)Volgens de da was het een maagverstopping (ik weet niet of dat wat anders is dan een darmverstopping?)Een vraag: Hoe lang kan dit duren? Er is nog helemaal niets uitgekomen qua keutels en hij heeft uit zichzelf ook nog niets gegeten. We dwangvoeren dus. Maar is er een termijn wanneer hij ècht gekeuteld moet hebben? Wanneer moet er verbetering komen?
tamara29 Geplaatst: 5 november 2009 Geplaatst: 5 november 2009 ik kan je geen andwoord op je vraag geven omdat ik hier geen ervaaring mee heb.(nog niet meegemaakt)ik wens je wel sterkte met spikkel.ik hoop dat ie snel opknapt en weer gaat eten.hij is nog jong. groetjes
YvonneH Geplaatst: 5 november 2009 Geplaatst: 5 november 2009 Misschien idd een goede optie om een rontgenfoto te laten maken.Ik heb persoonlijk een nare ervaring met blijven dwangvoeren bij een maagverstopping maar misschien dat Loes daar meer weet?
zwarte panter Geplaatst: 5 november 2009 Geplaatst: 5 november 2009 Een echte maagverstopping bestaat eigenlijk niet...meestal gaat het om vertraging van de darmwerking. Daarom dat ik ook naar de darmgeluiden vroeg. Ik zou toch een rontgenfoto laten maken... Ik maak me hier nogal zorgen over de volle maag (?). Zeker aangezien je cisaral geeft, normaal prima medicijn hoor. Maar kan ook 'gevaarlijk' zijn.. Als de maag goed vol zit met eten en je krijgt hevige samentrekkingen waardoor het eten door de smalle pylorus word geduwd, kan dat zorgen voor een pylorus ruptuur.Als er een blokkage is bij de overgang maag-darmen (pylorus) en je geeft deze medicatie, kan dat in het slechtste geval een ruptuur van de maag geven. Je zou ook het nut van een vochtinfuus eens met je DA kunnen bespreken. Waarschijnlijk een stomme vraag, maar jou DA is konijnkundig hé?
jasmijn86 Geplaatst: 5 november 2009 Auteur Geplaatst: 5 november 2009 Sorry dat het even duurde. Ik heb nog even gebeld met de dierenarts en die wist verder ook niet wat we verder nog kunnen doen. Röntgen wilde hij liever niet. Moeilijk te interpreteren. Ik heb een andere DA gevonden die wel konijnkundig is, maar de praktijk is nu al gesloten. Met Spikkel gaat het niet goed. We weten niet wat we moeten doen. Is het zinvol om de spoeddienst te bellen? (dan krijg je hoogstwaarschijnlijk ook geen konijnkundige DA) Maar Spikkel heeft pijn. Hij knarsetand en zit heel stil en hij reageert niet goed meer. De pijnstilling lijkt niet echt te helpen
Maggy Geplaatst: 5 november 2009 Geplaatst: 5 november 2009 Brr wat erg!Tsja,dat is echt heel half half;Ze hebben pijnstillers en zijn nu open,maar ook niet konijnkundig..Ik hoop echt dat het straks beter gaat,heel veel sterkte en succes!
Reusje Geplaatst: 5 november 2009 Geplaatst: 5 november 2009 Is zijn ontlasting getest op Coccidiose ?Ik zou echt héél snel ingrijpen nu stel je voor dat je hem morgenvroeg vind.
jasmijn86 Geplaatst: 5 november 2009 Auteur Geplaatst: 5 november 2009 Niet getest, maar hij heeft ook geen ontlasting momenteel. Dus dat gaat niet. En hoe in te grijpen? Medicatie en pijnstilling hebben we hier en dienen we toe, maar het is schijnbaar niet voldoende. Geen verbetering en nog steeds veel pijn
jasmijn86 Geplaatst: 5 november 2009 Auteur Geplaatst: 5 november 2009 Ik heb net gebeld naar de spoeddienst. De DA die ik aan de telefoon kreeg wist ook niet meer wat nog meer te doen. Dus lekker dan. Is er überhaupt nog iets om te geven tegen de pijn en om de darmen weer in werking te krijgen?Even voor de duidelijkheid: hij krijgt nu cisaral, carprofen, laxeermiddel en dwangvoer (recovery)
Reusje Geplaatst: 5 november 2009 Geplaatst: 5 november 2009 Staat zijn buikje echt opgeblazen en heeft hij totaal geen ontlasting maar wel zo precies vocht aan zijn poep dat echt stinkt?
zwarte panter Geplaatst: 5 november 2009 Geplaatst: 5 november 2009 Dat van die rontgen is onzin... dus waarschijnlijk een DA die te weinig kennis heeft van konijnen. Hoe zwaar is Spikkel en hoeveel pijnstilling krijgt hij? Jasmijn, neem nu eens zijn temperatuur.
zwarte panter Geplaatst: 5 november 2009 Geplaatst: 5 november 2009 Jasmijn...ik zou sowieso terug naar die spoed DA bellen en vragen of ze Spikkel een vochtinfuus wilt geven (liefst intraveneus, werkt sneller dan subcutaan). Als zijn temp. te laag is, vragen naar een verwarmd infuus. Als ze wat kennis heeft van konijnen zou je een zwaardere pijnstiller kunnen vragen. En morgen onmiddellijk een zéér konijnkundige DA bellen. Succes!
jasmijn86 Geplaatst: 5 november 2009 Auteur Geplaatst: 5 november 2009 Spikkel is 1,9 kilo. Hij krijgt 2x per dag 1 ml
jasmijn86 Geplaatst: 5 november 2009 Auteur Geplaatst: 5 november 2009 Wat levert een infuus eigenlijk op? sorry ben medisch slecht onderlegd
Reusje Geplaatst: 5 november 2009 Geplaatst: 5 november 2009 :whistle2::whistle2::whistle2:Ik wacht heel ongeduldig....Een infuus kan zijn vocht regelen.
Aniek Geplaatst: 5 november 2009 Geplaatst: 5 november 2009 Als hij verstopt is word vezelrijk dwangvoer afgeraden. Zie ook: http://www.konijnen.nl/ziekten/haarbal.htm en dan bij het stukje volledige verstopping. Wellicht dat je nog wortelhapje in huis hebt? Of nutrilon soya? Er onder staat ook nog een interessant stukje over een verstopping in de maag. Opereren zag de dierenarts niet zitten?
Reusje Geplaatst: 5 november 2009 Geplaatst: 5 november 2009 Aniek ik vraag mij af of het wel een maagverstopping is want dat komt zo weinig voor. Slaagt deze dierenarts niet compleet de bal mis en krijgt het konijntje wel de juiste dingen ?Ik zou het zo zonde vinden voor het beestje.
jasmijn86 Geplaatst: 5 november 2009 Auteur Geplaatst: 5 november 2009 Ja we hebben wortelhapje. We gaan morgen sowieso gelijk bellen voor een afspraak bij die konijnkundige DA.Hij is niet uitgedroogd in elk geval. Ik moet hem nu even verzorgen. Bedankt voor de adviezen!
zwarte panter Geplaatst: 5 november 2009 Geplaatst: 5 november 2009 Al het voedsel dat nu nog in zijn lichaam zit is aan het uitdrogen.Daarnaast zal het infuus niet enkel zorgen dat hij beter gehydrateert raakt, maar ook dat hij zich in het algemeen beter gaat voelen door de elktrolyten. Wat is zijn temperatuur?
Aanbevolen berichten