Ga naar inhoud

Gesteriliseerd konijntje eet weinig en keutelt niet...

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Eergisteren heb ik mijn konijn Coco laten steriliseren. De operatie was verder heel goed gegaan en de snee ziet er netjes uit en geneest goed. Ze wilde na de operatie alleen niet eten, de volgende ochtend heb ik dwangvoeding (harisson) gehaald en een pijnstiller (carprofen drops). Daarna wilde ze ook af en toe weer wat wortel eten en ze at ook weer wat hooi en appel uit zichzelf, ook keutelde ze. Ik was ontzettend opgelucht en dacht omdat ze ook zelf at dat het de goede kant op ging. Het keutelen is alleen sinds vanochtend zeven uur helemaal gestopt, ze eet wel wat maar niet veel en drinken doet ze amper. Ik heb er wel wat pipetjes met kamille thee gegeven en nog wat dwangvoeding.. maar de keutels komen niet. Ik ben net weer bij de dierenarts geweest maar die wilde nog niets geven voor verstopping, hij heeft haar een spuitje met een ontstekingsremmer en pijnstiller gegeven. Haar buik voelde nog niet hard en het keutelen zou opgang komen als ze beter gaat eten, ze is overigens ook nog vrij levendig (ze wast zichzelf vaak (haarbal in de buik?), wil uit haar kooitje). Als ze morgen nog niet goed eet moet ik terugkomen, maar niet keutelen nu nog niet zo erg. Maar het is toch niet normaal als een konijn een dag niet keutelt?? en gevaarlijk??

Geplaatst: (aangepast)

Wat ik uiteindelijk allemaal aan haar gaf:

4 keer daags metocloral (= darm stimulans)

4 keer daags cisaral (= ook darm stimulans, maar voor een ander gedeelte)

2 keer daags metacam (= pijnstilling)

2 tot 3 keer daags laxatract (= laxeermiddel)

Dwangvoeren (crital care), in het begin om de 2 uur, later afgebouwt naar 3 keer daags

en haar de hele dag door groenvoer voor haar neus houden waar ze dan gelukkig af en toe ene hapje van nam

en om de paar uur buik/darm massages

aangepast door FemkeS
Geplaatst:

Ik heb ook echt mijn twijfels.. ze eet nu wel wat hooi, maar nog steeds geen keutel, ik wil het hier ook niet bij laten zitten. Ik zag net dat er op dit forum konijnkundige dierenartsen staan, ik denk dat ik daar, als het morgenochtend nog zo is, naar toe bel.

Geplaatst:

En voedster moet ALTIJD pijnstilers mee naar huis krijgen na castratie, ze hebben dit nog een paar dagen nodig. Dus dat je dat niet standaard mee hebt gekregen, is al slechte zaak...

Hoe vaak en hoe veel krijgt ze nu? Want als ze pijn heeft, zal ze ook niet gaan eten...

Knarsetand ze?

Geplaatst:

We kregen onverwacht bezoek, vandaar dat ik zo laat reageer... Maar wonder boven wonder is Coco sinds een uurtje meer gaan eten, ook weer brokjes, hooi en wortel. En hij heeft net enorm gekeuteld, ineens!! Het zijn geen mooie keutels, heel donker bruin en hard, maar hij heeft er net echt vijftien gelaten.. Ik hoop dat hij zo door blijft eten en dat de boel weer goed opgang gaat komen. Ik heb weer hoop! Ik ga het topic van Femke nog even goed doorlezen en er wat tips uithalen. Fijn dat het met jouw konijntje ook weer beter gaat. Bedankt voor de tips, ik hoop dat het morgen nog beter is. Het is inderdaad niet echt netjes dat ik die niet had meegekregen... Ik heb weer heel wat geleerd voor een volgende keer als er iets met de beestjes is!

Geplaatst:

Je hebt verder geen pijnstilling meegekregen?

Dan zou ik morgen toch even de dienstdoende DA bellen voor een flesje pijnstilling. Voedsters hebben dit over het algemeen toch echt een paar keer nodig.

Geen enkele DA gaat daar moelijk over doen hoor! Het is normaal 'standaard' dat je dat meekrijgt.

Als de spuit met pijnstilling die ze heeft gehad is uitgewerkt, kan ze nog wel een 'terugval' krijgen.

Geplaatst:

We hebben gelukkig nog een andere pijnstiller die ik al eerder had gehaald carprofen drops. Maar het gaat nog steeds super, ze heeft weer mooie keuteltjes (heel haar kooitje lag vanochtend vol) en ze eet heel goed en drinkt weer uit haar flesje. Ik hoop maar dat het goed blijft gaan, maar alles werkt weer zoals het hoort.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .