Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal

dit wordt een lang berichtje, dus jullie zijn gewaarschuwd ;)

Ik lees hier regelmatig over EC, en ik moet zeggen dat ik al 9 jaar konijnen heb, maar dat ik er volgens mij nog nooit mee te maken heb gehad. Maar....ik begin dus wel te twijfelen omdat ik zo vaak over EC lees.

Het zit zo: mijn eerste konijn, Snuffeltje, kocht ik uit de klauwen van een hele slechte DW-eigenaar. Hij zat daar als klein nijntje van echt nog geen 8 weken in een glazen bak met zeker nog 15 andere konijnen, en nee, die bak was niet heel groot nee. Hij werd telkens weggeduwd door de anderen en was broodmager. Bovendien had hij een beetje vieze oogjes, maar verder niks. Dus ik heb hem diezelfde dag nog opgehaald en mee naar huis genomen, en tja, daar krijg je toch een soort van spijt van, want je kunt op je vingers natellen dat het diertje hartstikke ziek gaat worden. Dat was ook zo...en volgens de DA (die naar later bleek absoluut niet konijnkundig was, maar toen ik daar achter kwam ben ik wel meteen overgestapt) had mijn kleine ventje Pasteurella, oftewel snot. Hij kreeg een paar weken AB, en toen was het over. Maar het stak wel elke keer de kop op, soms door stress, soms gewoon uit het niets, althans, dan kon ik dus niet achterhalen hoe het kwam. Verder had Snuf ook olifantstanden, tja, echt een DW-juweeltje hoor! Die werden eerst door de konijnONkundige DA gekortwiekt met een tangetje, en later afgeslepen door de KK-DA. Verwijderen was niet mogelijk, want zijn schedeltje was daarvoor te klein en de kans op breuken zou volgens de DA te groot zijn, daarnaast zou de pasteurella, die inmiddels chronisch bleek, een te groot risico opleveren.

Anyway.....toen hij volwassen was, woog mijn mannetje maar 700 gram, en was hij om de paar maanden ziek. Snot uit zijn neus, vieze oogjes, vieze pootjes etc.

Toen hij 5 was kreeg hij ineens een scheef kopje en tollende ogen. Ook viel hij soms om en ging dan heel gek liggen rollen en stuipen. Ik schrok me natuurlijk dood en ben met spoed, midden in de nacht naar de spoedkliniek voor dieren gegaan (ik woonde destijds in Amsterdam), alwaar meneer aan een infuus werd gelegd en weer AB kreeg.

Volgens hen had Snuffeltje een hersenontsteking, veroorzaakt door die pasteurella, wat via de neus in het oor terecht was gekomen en via het oor weer in de hersenen. Hij heeft het die keer met veel pijn en moeite wel overleefd (elke 2 uur zat ik hem netjes te voeren met een lepeltje of spuitje zonder naald, ook 's nachts, ik was student dus dan kan dat he ;) ), maar een jaar later kreeg hij hetzelfde en heb ik hem uiteindelijk toch in moeten slapen.

Ik vond het toen allemaal best geloofwaardig, dat verhaal van die pasteurella die via het oor in de hersenen terecht kwam. JE zag ook echt dat er iets mis was met zijn evenwichtsorgaan, want zijn ogen tolden alsof hij op een schip zat ofzo, en bij het kleinste duwtje of pasje rolde hij om, het leek echt windkracht 10 op een zeilschip waar hij op zat.

Maar als ik dan lees wat de symtpomen van EC zijn, dan herken ik daar toch ook wel veel in, en omdat dat veel vaker lijkt voor te komen vraag ik me dus nu af of het geen EC geweest is.

En als dat niet zo is, dan vraag ik me af of EC dan inderdaad zoveel voorkomt, of dat het in sommige gevallen niet ook "gewoon" pasteurella is.

Geplaatst:

nee, pasteurella doet dan inderdaad niet, dat schrijf ik ook niet. MAar het schijnt dus dat je van pasteurella wel een oorontsteking kunt krijgen. alleenm vraag ik me nu af of dat dus waar is, dat een nijn een oorontsteking van pasteurella kan krijgen.

Geplaatst:

Ik heb dat ook vaker gelezen, dat oorontsteking één van de bijkomende 'ziektes' is die pasteurella kan veroorzaken.

Ik vermoed dat het konijntje wat we hadden, dat aan snot is overleden, ook oorontsteking had, omdat ze de hele tijd met haar hoofdje zat te wiegen. Helaas zaten we op dat moment nog niet bij een kundige DA en is dat dus ook nooit bewezen... En bij Nijn, die nu genezen is door een wel kundige DA, is het gelukkig nooit zo ver gekomen.

Geplaatst:

okee, dus jij herkent het wel als zijnde pasteurella?

Want ik schirk af en toe best als ik lees hoe vaak een konijntje last heeft van EC. En ik begon enorm te twijfelen over Snuffeltje's diagnose. Niet dat het nu nog wat uitmaakt want helaas is Snuf dus 5 jaar terug overleden, maar het blijft me toch bezighouden.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .