Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik dacht ik open even een nieuw topic. Afgelopen donderdag is Moon dus gesteriliseerd. Ze heeft sinds de operatie zelf nog helemaal niets gegeten! Ik ben haar nu dus al iets van 40 uur om de 2 uur aan het dwangvoeren (ik zit er nu ook echt doorheen). Ze drinkt ook niet zelf, dus af en toe geef ik haar ook wat water. Verder krijgt ze iedere 12 uur metacam (pijnstiller) en laxatract (tegen verstopping), en iedere 6 uur metacloral (darm stimulatie). De afgelopen 24 uur had ze helemaal niet meer gekeuteld en geplast, maar gelukkig vond ik net 4 keutels (zien er normaal uit) en deed ze voor mijn neus een grote plas (ze deed gister ochtend precies hetzelfde). Het ligt dus allemaal niet helemaal stil, maar van harte gaat het niet.

Ik probeer haar echt te plagen met allerlei lekker eten. Ook heb ik Sprokkel een tijdje bij haar gezet, onder het mom van "zien eten, doet eten". Maar dat werkte ook niet. Ik ben ondertussen echt ten einde raad. Ik ben echt bang dat ik d'r niet meer aan het eten en keutelen krijg.

• Reacties 169
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Geen idee af dit zo werkt (heb nog nooit foto's geplaatst ofzo), maar ik heb daarstraks foto's gemaakt. Eén waarop je haar wond ziet zitten en eentje waarbij Sprokkel lekker aan het smikkelen is en Moon er totaal niet naar om kijkt.

dsc02543a.jpgw640.png

dsc02545r.jpgw640.png

Geplaatst:

Huh, ik zou direct naar de DA gaan...

Heb het vorige verhaal niet helemaal gevolgd , maar waarschijnlijk zal je dit al gedaan hebben vermoed ik. Ik zou er zeker en vast niet gerust op zijn!

Geplaatst:

Ik heb contact gehad met de DA. Zij zeggen ook dat ze binnen 24 uur weer zelf moest gaan eten...maar ja, dat deed ze niet. Het enige wat ik kon doen was al die medicijnen geven en blijven dwangvoeren. Ik hoefde gelukkig niet met haar langs, want ze wordt altijd al enorm gestrest van daar naartoe gaan, en dat leek me nu niet goed voor haar.

Ik maak me zo'n zorgen om mijn meisje :(

Geplaatst:

Het lijkt wel of die wond niet gehecht is ofzo lijkt wel of die gewoon open is. Heeft ze dan niet gewoon heel veel pijn?

Je kan inderdaad het beste dwangvoeden en soms gewoon proberen of ze ook gewoon zelf wilt eten , alles wat ze lekker vind gewoon zolang ze maar gaat eten, en ook drinken trouwens, dus ze moet ook genoeg vocht binnen krijgen.

Wat zielig zeg om der zo te zien.

Sterkte!

Geplaatst:

Van wanneer is de foto van de wond? Als de foto van vandaag is zou ik er toch naar laten kijken... naar de wond dan. Vanaf de foto ziet het er best rood uit. Dat is normaal net na de operatie, maar nu zou het er toch anders uit moeten zien..

Geplaatst:

Ik weet niet wat je aan haar geeft qua dwangvoer.

maar je zou een potje olvarit wortelhapje kunnen proberen? toen mijn vorige konijn niet meer wilde eten drukte dat em net even over et randje, omdat et gewoon te lekker was :P

sterkte!!

Geplaatst:

idd het lijkt wel of het nog open is.

zielig hoor.

sterkte met je nijn en ik duim voor je dat ze snel zelf gaat eten en drinken en dat ze dan snel weer opknapt.

groetjes tamara.

Geplaatst:

Heeft ze niet aan het wondje gezeten? Het lijkt wat open namelijk...

Queenny hier had ook haar wond opengemaakt en dat was gaan ontsteken, daar moest ze ook nog antibiotica voor hebben...

Waarom geef je haar niet 3x per dag pijnstiller? Misschien heeft ze dat wel nodig, voor sommige voedsters is om de 12u niet genoeg...

Haar keutels zijn dus van normale grootte? Zit er haar in?

Geplaatst:

Bedankt voor het medeleven!

Ter verduidelijking. Ze krijgt "critical care" als dwangvoer. Een soort van gemalen grassoorten die dat ik tot een papje aanleng met lauw water. Dus boordevol vezels. En het is ook enorm lekker. Toen ze een aantal maanden geleden gas/verstopping had ging ze het uit zichzelf eten toen ze zich een beetje beter ging voelen. Sprokkel vind het ook mega lekker, en hij mag iedere keer na het dwangvoeren de spuit schoonlikken ;)

De foto is van vanochtend. Ik weet niet waarom het op de foto zo lijkt, maar de wond zit mooi dicht. Ze is als het ware onderhuids gehecht, zodat er aan de buitenkant geen draadjes zitten. Aangezien konijnen geen "lampekap" om kunnen zoals honden of katten, heeft de DA nog extra krammetjes over de wond gedaan (een soort nietjes). Daardoor ziet het er een beetje raar uit. Ik vind juist dat de wond er wel mooi uit ziet. Een paar korstjes in de snee zelf en voor de rest gewoon roze. Het ziet er niet ontstoken uit.

Ik ben net ff naar de dierenwinkel geweest om kruidenhooi te halen, en naar de supermarkt voor nog meer variatie in groente. Ik heb namelijk ff een nieuwe tactiek bedacht. Ik ga zo de boel even goed stofzuigen (Sprokkel heeft allemaal hooi en zaagsel over de grond verspreid). Dan zet ik daar een paneelrennetje neer waar ze in kan met al haar eten en plasbak met handdoek. Dan kan Sprokkel toch dicht bij haar in de buurt zijn zonder d'r eten op te eten. En dan kan ik d'r af en toe even een "zetje" geven om wat stapjes te lopen. Want ze zit de hele tijd stil en dat is denk ik ook niet bevordelijk om de darmen op gang te krijgen. Dus iedere keer na het dwangvoeren zal ze ook nog ff een stukje moeten lopen.

Geplaatst:
Waarom geef je haar niet 3x per dag pijnstiller? Misschien heeft ze dat wel nodig, voor sommige voedsters is om de 12u niet genoeg...

Haar keutels zijn dus van normale grootte? Zit er haar in?

Ze moest eerst maar 1 keer daags pijnstiller en ik had gebeld of het 2 keer daags mocht. Dus dat doe ik nu. Vaker mocht geloof ik niet.

En de paar keutels die verschijnen (sinds vanochtend 9.00 is er niets meer gekomen) zien er inderdaad normaal uit. Mooi rond, normale grote en zonder haar oid.

Geplaatst:

Oh gelukkig dat de wond er goed uitziet :)

Volgensmij doe je het allemaal super. Kruidenhooi ruikt erg lekker, dus misschien dat ze daar trek van krijgt.

Ik hoop echt dat het beter gaat met de pijnstiller twee keer per dag.

Geplaatst:

Hm... 1x pijnstiller vind ik sowieso veel te weinig voor een voedster die net gecastreerd is, hier is het standaard al 2x per dag...

Konijnen zijn echt héél gevoelig voor pijn. Als ze pijn hebben, eten ze niet, heel simpel. Dus 2x pijnstillers hebben ze sowieso de eerste dag nodig... En in sommige gevallen wordt er volgens mij 3x gegeven, omdat sommige voedsters dus niet genoeg hebben aan 2x. Geef je wel genoeg pijnstilling? (wat is de dosering en hoeveel weegt ze?)

Cindy kan hier ook wel wat meer over vertellen overigens...

Het is in ieder geval niet goed dat ze helemaal niet eet en ook amper keutelt.... Toont ze helemaal geen interesse in haar eten? Knarsetand ze??

Hoe gedraagt ze zich verder precies?

Geplaatst:

Ze krijgt metacam pijnstilling, 0,3 ml per keer (ze weegt 3 kilo). Ze knarsetand wel af en toe, dus ja, ze heetf pijn. Ze heeft volgens mij wel minder pijn dan gisteren. Toen deed ze het vaker en wou ze ook echt niet lopen. Als ze wel een paar stapjes deed, ging dat mega stram.

Kwa gedrag, ze doet natuurlijk veel minder dan anders. Ik heb haar net in het rennetje gezet en ze loopt een beetje rond en gaat op haar achterpoten staan, dat alles afgewisseld met even gaan liggen. Ik geloof dat ze niet helemaal snapt waarom ze niet de hele kamer door kan. Haar plasbak staat langs de rand en het eten heb ik allemaal in het midden gelegd. Ze ging er net wel even aan ruiken.

O ja, ze wast zich nog wel steeds, dus dat vind ik wel positief.

Ik ga nog even wat verse groente snijden en neerleggen, ben zo weer terug.

Geplaatst:

Volgens mij krijgt ze veel te weinig pijnstilling!!!

Op konijnen.nl staat dat ze 0,2 ml per kilo lichaamsgewicht mogen.... (bij metacam-kat, en dat 3x per dag..) Bij metacam-hond is de dosering weer anders, dus welke metacam heb je?

Dat ze knarsetand is dus een slecht teken, dan heeft ze dus nog steeds pijn en krijgt ze dus echt hoogstwaarschijnlijk te weinig pijnstilling.

Geplaatst:

Mijn dierenarts vertelde me dat ik een dubbele dosis metacam mocht geven dan voor een kat, dus m'n nijn weegt ong. 1 kg en moest ik 2 streepjes (is dat 2ml? weet het niet, staat per kg op het spuitje) geven.

Ook vertelde ze me dat deze pijnstiller bij een konijn na 12u is uitgewerkt en dus opnieuw gegeven moest worden!

Geplaatst:

Ik kan hier alleen maar in mee gaan wat Danielle zegt!

Een konijn die knarse tand doet dit door pijn! Daar door eet ze ook niet zelf jouw dosering is te laag!

Daar naast mag je tot 3 keer per dag geven als je konijn blijft knarsen en niet eet....

0,6 ml katten metacam zou ze moeten voor 3 kilo ,moeten hebben 2 keer daags zeker....

enkel 3 keer als ze blijft tanden knarsen.

En geef haar ook een bakje water uit de fles kan ze zowie zo niet drinken.

Geplaatst:

Ik ben ook wel benieuwd welke metacam je hebt.

Als je de hondendosering hebt klopt het wel denk ik (ko is 2 kilo en krijgt 2x per dag 0,2ml) maar voor de metacam voor katten is het te weinig idd.

Geplaatst:

Het is de kattenmetacam. Het is een beetje een raar spuitje, er staan geen ml op aangegeven, maar gewichten 2 t/m 10 kg. Ik gaf nu dus iedere keer tot streepje 3. Dat zou dan 6 moeten zijn?

Dan nog over het keutelen, sinds die 4 keutels van vanochtend is er nog maar 1 geweest. Ik ben toch bang dat ze verstopt zit ofzo. Ik ben bang dat ik haar door het dwangvoeren aan het overvoeren ben. Ik bedoel het moet toch ergens blijven al dat dwangvoer?

Drinken doet ze ook niet, dus iedere keer als ik dwangvoer geef ik ook een paar ml water. Sinds ze in het rennetje zit heeft ze een bakje water ip een fles en dat raakt ze ook niet aan. Ze is niet uitgedroogd (haar huid veert goed terug als ik het oppak), maar misschien is de darminhoud wel droog?

Arg, ik wou dat mijn konijnenkundige DA dienst had en niet die alternatieve muts (geeft normaal acupuinctuur enzo en heeft me de vorige keer ook de verkeerde dingen meegegeven om E. cuniculi te behandelen)!

Geplaatst:

Dan zou je moeten kijken of die kilo's overeen komen met ml.

Ik dacht van wel maar dat weet ik niet zeker.

Wat ik deed was gewoon het dopje van het flesje halen en dan met een 1ml spuitje de metacam opzuigen.

Wanneer mag ze weer metacam?

Je hebt kans dat ze daarna misschien weer zelf gaat eten als je de juiste dosering geeft.

Geplaatst:

Ze mag om 19.00 weer hebben.

Ze heeft echt net weer 2 keutels geproduceerd! Wel met een rare vorm en plakkerig, maar het zijn wel keutels!

Ik heb ook net de DA weer gebeld (tijdens het bellen heeft ze die keutels gedaan). Zij gaf aan dat ik die kattenmetacam echt niet hoger mag doseren :-s. We hebben nu afgesproken dat ik om 17.00 toch even met haar naar de kliniek ga. Verder wou ze dat ik ipv 5 ml iedere 2 uur dwangvoer, iedere 4 uur 20 ml dwangvoer. Wat vinden jullie daarvan?

Ze stelde ook voor om Moon vannacht bij haar thuis te behandelen, maar ik weet niet of ik dat wel wil.

Geplaatst:

Dat doet Moon trouwens iedere keer. Zodra ik de DA ga bellen laat ze even zien dat ze nog wel kan keutelen. Alle keutels zijn namelijk gekomen tijdens of vlak nadat ik de DA aan de telefoon had.... Zal wel toeval zijn.

Geplaatst:

Vreemd dat de dosering niet omhoog mag.

Wat staat er precies op het flesje?

Over het dwangvoeren vind ik moeilijk er iets van te zeggen (ga ik dus ook maar niet doen).

Ben er zelf meestal wat voorzichtig mee maar weet idd wel dat als ze echt niks zelf eet dan ze dan best wat nodig hebben.

Ik kan me voorstellen dat je dat je haar liever zelf thuis houd.

Als het niet nodig is zou ik haar ook gewoon lekker thuis houden, jij kunt tenslotte hetzelfde doen al de da in dit geval.

Geplaatst: (aangepast)

Aub, luister niet teveel naar die DA.. Ik snap dat dat heel 'fout' klinkt, maar duidelijk is wel dat ze niet veel verstand heeft van konijnen... Er zijn hier veel BB-ers die veel meer weten van konijnen dan sommige DA-en... (ook uit eigen ervaring)

Ze mogen van metacam-kat 0,2ml per kilo lichaamsgewicht.. En ze knarsetand nog steeds, en wil niet eten, dus het is wel duidelijk genoeg dat ze echt nog pijn heeft, en dus te weinig pijnstilling krijgt.

Ik ben het niet eens met die hoeveelheden dwangvoer.. Da's veel te veel in één keer... Ze poept niet, dus het voer blijft binnen, en als ze verstopt is, blaas je haar zeg maar op door er steeds maar voer in te duwen. Het moet er immers ook weer uit!

Ik ben bang dat ze verstopt is, omdat ze pijn had is ze gestopt met eten en drinken, waardoor haar ontlasting mogelijk ingedroogd is, en dat moet er dus weer uit... En ik denk dat je écht niet naar de DA moet gaan die je aan de tel. hebt gehad, maar even een andere DA moet zoeken... Deze gaat je ongetwijfeld niet goed verder helpen...

Ik denk dat je nu een hogere dosering pijnstiller moet geven (soms moet je het ook gewoon een beetje uitproberen, het ene konijn heeft meer nodig dan het andere konijn, je kent haar zelf het beste). Daarnaast moet ze weer goed gaan drinken en weer gaan eten, liefst ook groenten, biks is misschien even niet zo'n goed idee, omdat dat ook heel droog is...

Kreeg ze nou ook laxatract?

aangepast door _Danielle
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .