Snoef Geplaatst: 23 oktober 2009 Geplaatst: 23 oktober 2009 Ik heb al een paar keer topics geopend omtrent Mickey en haar reutelende ademhaling, vaak gevolgd door een nies. Ik heb haar al 3x behandeld met duplo-injecties maar steeds kwam dit weer terug. Ik denk zelf dat er niet echt sprake is van snot, maar iets zit er niet goed in haar luchtwegen, lijkt wel. Mijn eigen DA wilt niet nog een (langere) ronde duplo overwegen omdat hij zegt dat het slecht is voor een konijn. Hij zegt ook dat dit gewoon bij Mickey kan horen. Hij zei wel dat er neusspoelingen gedaan konden worden maar dit schijnt zeer stressvol te zijn voor konijnen en hij raadde het dus af. Ik heb toen de wilhelminakliniek geraadpleegd voor een second opinion en de situatie per mail uitgelegd. Zij raadden toen wel een langere ronde duplo-injecties aan (4 weken) met daarbij metacam, neusspoeling en iets van neusspray. Zij hebben Mickey uiteraard nooit in het echt gezien maar er werd ook gezegd dat duplo eigenlijk geen kwaad kon. En ik ben dus een week geleden begonnen met een nieuwe ronde duplo-injecties, om de dag. Buiten weten van mijn eigen DA om.... Maar nu weet ik gewoonweg niet meer waar ik goed aan doe. Ik twijfel of ik mijn eigen DA moet volgen en de situatie gewoon moet laten zoals die is. Maar ik ben bang voor erge gevolgen. Ik moet toegeven dat Mickey echt al lange tijd leeft met die pruttelende geluidjes en echt gewoon alles doet dat ze moet doen. Daarbij komt ook dat mijn eigen DA eigenlijk tot nu toe zeer konijnkundig is overgekomen en Mickey ook 'in het echt kent'.Of moet ik de wilhelminakliniek volgen en gewoon die injecties langer volhouden en kijken wat er gebeurt? Maar ik ben ook weer bang voor de gevolgen van 4 weken lang duplo gebruiken, want ik geloof niet dat het geheel ongevaarlijk is. Kortom, ik zit echt met mijn handen in het haar, want ik weet niet meer wat ik met de situatie aanmoet. Ik moet knopen doorhakken maar heb geen flauw benul wat de goede knoop is...En niemand schijnt me een definitief, goed antwoord te kunnen geven...
Rian Geplaatst: 23 oktober 2009 Geplaatst: 23 oktober 2009 Goh, kan me voorstellen dat de moed je helemaal in de schoenen zakt...Ik zou je graag willen helpen maar ik heb er de kennis niet voor! Kan alleen maar met je meeleven en je veel sterkte wensen, hopelijk komt er iemand met DE oplossing voor je...
bunny ranch chanty Geplaatst: 23 oktober 2009 Geplaatst: 23 oktober 2009 Duplo tast de darmen aan !!! dus wat je doet is heel gevaarlijk bij langere duur....het effect blijft ook weg. En pas op met diaree kan in combinatie met duplo heel snel dodelijk zijn.
Laura Geplaatst: 23 oktober 2009 Geplaatst: 23 oktober 2009 Misschien kan je gewoon met Mickey naar wilhelminakliniek gaan, en kijken wat ze dan zouden zeggen want via de mail is het inderdaad anders dan in het echt om naar een konijn te kijken?
Karina Geplaatst: 23 oktober 2009 Geplaatst: 23 oktober 2009 Handig als we dezelfde dierenarts hebben...Ik heb destijds ook maar één week duplo gekregen van hem met het argument dat het lichaam eraan gewend raakt. Bovendien moet duplo snel genoeg aan slaan. Anders heeft het geen functie. Daarnaast lijkt me de opmerking van Cindy niet eens zo gek, klinkt zelfs logisch. Wat betreft de neusspoeling moet ik hem gelijk geven. Toen Nijn continu onder behandeling stond voor haar ontstoken traanbuis hebben ze dit bij haar ook gedaan. De eerste dierenarts waar ik ben geweest deed dit zonder verdoving, iets wat bijzonder stressvol voor haar bleek. "Onze" dierenarts was het hier ook helemaal niet mee eens. Aangezien ik foto's moest laten maken van haar voor de kiezen werd ik doorverwezen naar Pijnappel op de Sint Annastraat. Hij heeft nogmaals neusspoeling geprobeerd, maar wél onder verdoving.Ik vind het erg moeilijk te beoordelen van Wilhelminapark. Je eigen dierenarts heeft Mickey gezien en kent Mickey ook. Wilhelminapark beoordeelt op wat jij beschrijft en heeft Mickey niet gezien. Ik zou eigenlijk niet verder gaan met de duplo. Wat ik eventueel wel zou doen: Mickey meenemen naar een andere konijnenkundige da in de buurt voor de second opinion en het probleem voorleggen. Elke dierenarts heeft natuurlijk anders zicht erop en kan het afzonderlijk beoordelen. Succes!
YvonneH Geplaatst: 24 oktober 2009 Geplaatst: 24 oktober 2009 Ik heb diezelfde behandeling wel gedaan bij onze Fuz en Sisi.Zij hadden dus wel snot en het heeft hen goed geholpen.Vooral dat neusspoelen deed ze erg goed omdat ze daarna veel vrijer konden ademen. Het zal vast niet prettig geweest zijn maar moeilijk ademen is ook niet fijn. (Bij ons kregen ze 2x per dag een paar ml in de neus, neusspoeling dus)Wij hadden daarvoor wel een aantal andere ab gegeven en wisten gewoon niks anders te doen. Ik weet alleen niet of dit in jouw geval ook nodig is, bij ons was het duidelijk snot.Een second opinion bij een andere kk da vind ik ook wel een goed idee eigenlijk.
handschoen Geplaatst: 24 oktober 2009 Geplaatst: 24 oktober 2009 Ik heb zelf eigenlijk geen goede ervaringen met duplo, al weet ik niet 100% zeker of het daardoor kwam. Maar waarschijnlijk wel. Mijn konijn had soortgelijke klachten en heeft toen 3 injecties gekregen met duplociline, maar werd daarna echt ontzettend ziek. Hij reageerde er erg slecht op. Daarna is de behandeling dus ook gestaakt. Ik moet zeggen dat het dus niet 100% zeker is dat het door de duplo kwam, maar het deed hem in ieder geval ook zeker niet goed.En nog even een vraagje: wat bedoelen mensen hier eigenlijk met neusspoelingen? Wat ik zelf gedaan heb, is zijn neusje druppelen met zoutoplossing. Dat deed mijn konijn meestal erg goed in ieder geval! (of bedoelen jullie dit met neusspoelingen?)Met mijn konijn is het trouwens uiteindelijk, na maanden, ook goed gekomen. Hij is een tijd niet meer behandeld (het neusdruppelen ging wel door) om tot rust te komen na alle medicatie en daarna een kuur van bactrimel. Maar voor jouw konijn kan natuurlijk wel weer iets anders gelden.
Snoef Geplaatst: 24 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 24 oktober 2009 Bedankt voor de reacties allemaal! Ze waren weer uiterst behulpzaam en informatief. Zo wist ik niet dat duplo de darmen aantastte. En nu snap ik ook waarom mijn eigen DA het geen goed plan vindt om haar nog een langere periode te behandelen. Vreemd dan alleen dat de WK beweert dat het geen kwaad kan. Ik heb nadrukkelijk in mijn mail verteld dat ik haar al 3x eerder behandeld heb met duplo. Mickey heeft tot nu toe iig geen diarree ervan gekregen. Ik ben nu dus al zo'n 1,5 week aan de slag met duplo, wat neerkomt op 4 of 5 injecties (Ik hou het secuur bij in een boekje hoor!). Maar ik heb ook het idee dat het dit keer niet echt aanslaat. Voorheen stopte het gepruttel al heel erg snel maar kwam een tijdje nadat de kuur was afgelopen weer terug. Nu stopt het gepruttel dus niet. @Handschoen: Ik moet toegeven dat ik ook niet exact weet wat het proces 'neusspoelen' inhoudt maar ik ben bang dat het net zo erg is als dat het klinkt. De Wilhelminakliniek raadde naast de spoelingen ook otrifin aan, wat denk ik gelijk staat aan de zoutoplossing. Maar dan is de spoeling dus wel iets anders. Verder heb ik Mickey in het hele begin ook behandeld met bactrimel, maar daar gingen de klachten helemaal niet van over. @Karina: Ik denk dat ik dan ook maar eens langs Pijnappel ga. Die is ook konijnkundig of niet? Ik weet dat als ik langs Pijnappel ga, onze eigen DA daar ook van op de hoogte wordt gesteld via de computer. Ik weet dus niet goed of ik hem ook zelf moet inlichten over het feit dat ik naar een andere DA ga. Ik voel me altijd zo bezwaard
YvonneH Geplaatst: 24 oktober 2009 Geplaatst: 24 oktober 2009 Neusspoelen wil in dit geval zeggen dat je of zoutoplossing of de neusspoeling die wilhelminapark zelf maakt (wij moesten dat afwisselen om de week) met een spuitje in de neus spuit. Wij deden bijv. 2x per dag 2,5 ml per neusgat.Nu spuit je dat echt niet in 1 keer er in hoor gewoon in een paar keer.Als je dat doet dan niezen ze daarna alles uit en komt er dus een hoop snot enzo mee. Daarna kunnen ze veel vrijer ademen. Natuurlijk vinden ze dat niet leuk maar druppelen vinden ze net zo erg volgens mij.Om nu te zeggen dat de konijnen ontzettend gestressed waren.... nee.Ze kregen er na wat lekkers en dan was het weer klaar.
bunny ranch chanty Geplaatst: 24 oktober 2009 Geplaatst: 24 oktober 2009 Duplo gebruik je normaal maar 3 keer .....Ik kreeg van de week nog een triest mailtje van een konijn wat 5 dagen duplo injecties had gehad en aan diaree is overleden binnen 24 uur.....Vandaar de waarschuwing.....
zwarte panter Geplaatst: 24 oktober 2009 Geplaatst: 24 oktober 2009 Duplo gebruik je normaal maar 3 keer .....Ik kreeg van de week nog een triest mailtje van een konijn wat 5 dagen duplo injecties had gehad en aan diaree is overleden binnen 24 uur.....Vandaar de waarschuwing.....Het risico op diarree heb je bijna bij alle AB's. Daarnaast weet je hier niet zeker of de duplo idd de oorzaak was.
YvonneH Geplaatst: 24 oktober 2009 Geplaatst: 24 oktober 2009 Duplo gebruik je normaal maar 3 keer .....Ik kreeg van de week nog een triest mailtje van een konijn wat 5 dagen duplo injecties had gehad en aan diaree is overleden binnen 24 uur.....Vandaar de waarschuwing..... Was dat dan 5 dagen achter elkaar of wel gewoon om de dag? En een waarschuwing is nooit verkeerd natuurlijk.Het zal ook wel per konijn of situatie verschillen hoe ze er op reageren, denk ik tenminste.Mijn monsters hebben echt weken duplo gehad en nergens last van gehad zelfs in combi met een andere ab (natuurlijk in overleg met de da!).Maar er werd wel duidelijk gezegd dat het om de dag moest.
Aanbevolen berichten