Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nou, ik inmiddels wel. Onze nijn van nu 5.5 jaar oud heeft nu voor de 4e of 5e keer in haar leven een blaasontsteking. Haar kenmerken zijn dat ze echt bloed plast. Al vele malen urine opgevangen en laten onderzoeken. Na een maand baytril en bactrimel is het dan wel goed over en kan ze er weer voor wat meet dan een half jaar voorruit.

Ik doe voortaan altijd vitamine c in haar drinkflesje (advies da) en ze krijgt veel groente naast de hoop hooi (natuurlijk ook brokjes).

Hebben jullie nog een idee wat ik kan doen?? Ik heb het vanochtend ondekt en ga vanavond weer naar de da.

Zou het de verwarming kunnen zijn?

In de zomer staan ze voor de verwarming die dan natuurlijk uit is. Nu hebben we sinds een paar dagen de verwarming lichtjes aan. Zou dit het hebben veroorzaakt? Het is zoiezo niet de bedoeling dat ze in de winter naast de verwarming staan, we moestten ze nog verkassen.

Ben benieuwd ...

Geplaatst:

Wat een toeval...Ik kan je er niet zo heel veel over vertellen maar ongeveer 1,5 week geleden is er bij een van mijn nijnen (een gecastreerde ram) ook een blaasontsteking geconstateerd. Hij had hele vieze, stinkende afscheiding die hij overal neerdeponeerde en hij stonk aan de onderkant ook verschrikkelijk. Daarnaast begon hij dus ook ineens echt bloed te plassen. De spoed-DA constateerde ook een blaasontsteking en ik kreeg sulfatrim-drops mee. (Ik ben geen DA maar ik DACHT dat dit hetzelfde was als óf bactrimel óf baytril, maar iemand verbetert me vast wel als het niet zo is). De maandag erna ben ik naar mijn eigen DA geweest die een foto maakte en er zat blaaszand in zijn blaas en een beginnende kleine blaassteen. Heeft jouw DA hier al eens naar gekeken?

Ik moest ook stoppen met het geven van biks, want hier zit veel calcium in en moest me beperken tot hooi en groente. Ik weet niet welke groentes je geeft, maar sommige bevatten meer calcium dan andere. Zo heb ik van Zwarte Panter geleerd dat er bijv. veel calcium in wortelloof, witlof en bleekselderij zit. Hier zou je dus ook mee kunnen oppassen en alleen groente geven met relatief weinig calcium.

Geplaatst:

Mijn da heeft er toendertijd wel naar gekeken maar van blaasstenen was geen sprake. Ik geen weleens witlof maar niet zo vaak eigenlijk. Meestal varieert het van wortel-paprika-brokkoli-appel-bloemkool-spruitjes.

Ooit had ik er zo'n liksteen inhangen maar dat bleek ook erg slecht te zijn. Sinds dat ding weg is ging het best goed, dacht ik..

ps wat bedoelen jullie elke keer met biks?? dat zijn toch gewoon brokken denk ik??

Geplaatst:

ja dus toch.

Bij mij krijgen ze dat ook maar ook zaden etc, dus gemengd voer. Ik let wel altijd op dat ze alles eten en niet alleen het lekkere eten. ook wissel ik elke keer van merk, van goedkoop naar duurder. Ze doen het er verder goed op en eten ook alles op

Geplaatst:

Ik weet niet of het er rechtstreeks iets mee te maken heeft, maar eigenlijk noem je nu al 2 dingen op die je niet moet doen...Je wisselt steeds van brokken, wat over het algemeen sterk afgeraden wordt. En hoewel er nogal een discussie over is geweest, is dat typische gemengde voer wat je in de dierenwinkels of supermarkten kunt kopen, ook niet goed voor je beestjes.

De groentes die jij opnoemt, zijn ook niet bepaald aan te raden: spruitjes, bloemkool en broccoli zijn allemaal koolsoorten. Van spruitjes en bloemkool weet ik het niet, maar broccoli bevat ook veel calcium. Appel en wortel zijn bij uitstek weer dikmakers.

Maar goed, dit is alleen even een 'preek', ik weet niet of dit echt iets met blaasontstekingen te maken kan hebben. Het lijkt me iig niet goed dat je beestje om de zoveel tijd last heeft van een blaasontsteking. Maar misschien kunnen de DA's op BB hier iets over zeggen.

Geplaatst:

Volgens de (konijnkundige) da heeft niets van dit alles te maken met haar blaasontsteking.

Nijn heeft last van blaaszand. Daar had ze de vorige keren waarschijnlijk ook last van maar als het blaaszand niet verdwijnt uit de blaas is het een mooi voedbed voor een nieuwe blaasontsteking. daarom komt de blaasontsteking steeds terug.

Ze krijgt nu naast baytril ook fusosemide, een plastablet zodat ze de blaas meer schoonspoelt en het zand meer mee uitgeplast wordt.

Hopelijk heeft iemand eens een keer iets aan deze informatie.

Geplaatst:

Mijn konijn heeft nu ook blaasontsteking ik was er snel bij vorige week en hij heeft twee soorten druppels gekregen.

Hij plaste ook allemaal op verschillende plekjes, was vies van de onderkant en had zichtbaar last, at niet..

Hij voelt zich nu ook stukke beter.. ik zit wel te twijfelen om hem misschien voorlopig alleen maar op hooi te zetten. hij eet nu hij ziek is al geen brokjes alleen hooi.. maar misschien moet ik wel helemaal stoppen met brokjes. STEL hij heeft toch last van blaas steentjes/gruis.

Wat zouden jullie doen??

Geplaatst:
Mijn konijn heeft nu ook blaasontsteking ik was er snel bij vorige week en hij heeft twee soorten druppels gekregen.

Hij plaste ook allemaal op verschillende plekjes, was vies van de onderkant en had zichtbaar last, at niet..

Hij voelt zich nu ook stukke beter.. ik zit wel te twijfelen om hem misschien voorlopig alleen maar op hooi te zetten. hij eet nu hij ziek is al geen brokjes alleen hooi.. maar misschien moet ik wel helemaal stoppen met brokjes. STEL hij heeft toch last van blaas steentjes/gruis.

Wat zouden jullie doen??

Blaaszand is meestal ook op röntgenfoto's te zien.

Dus als je echt zeker wilt zijn, zou je misschien eens een foto kunnen laten nemen.

Als hij er last van heeft en je zou zijn calcium inname willen beperken.

Dan heb je eigenlijk een voordeel dat je in de UK woont ;). Ze hebben daar namelijk een merk biks met erg weinig calcium en ook hooisoorten die minder caclium bevatten.

Geplaatst:

oke bedankt voor je reactie! ik woon in middels weer in nederland.. maar ben pas nog terug geweest en heb meteen paar kilo voer in Engeland in geslagen dus dat komt wel goed dan :P

hij is pas een jaar oud en hij voelt zich op het moment weer stukken beter, maar ik zal het goed in de gaten houden :)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .