Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi Allemaal,

Nou met mn Pinky en Pebbles gaat het helemaal goed. Ik heb ze vorige week laten nakijken en enten door een "konijnendierenarts"die ik had gevonden via deze site. Super!

Nu bleek echter bij controle dat Pebbles dus toch een lekkere vent is hahaha!!

Pebbles wordt gecastreerd en de dierenarts adviseerde mij dat ik Pinky ook gelijk kon laten helpen. Nu heb ik me ondertussen ingelezen en lees dat sterilisatie geadviseerd wordt vanaf 6 maanden.

ik weer dierenarts gebeld. Zij zegt dat mijn konijn het aankan anders had ze het niet gezegd. Het voordeel is tevens dat ze samen ff in "de lappenmand" zitten én dat ik ze niet hoef te scheiden.

wat vinden jullie? Weet iemand trouwens waarom het bij vrouwtjes later pas geadviseerd wordt?

dank jullie wel maar weer!

grtjs Manon

Geplaatst:

Wat ik er over gelezen heb is dat het opzich wel zou kunnen (alleen door een zeer ervaren DA), maar dat de operatie gecompliceerder is omdat het konijntje dan nog niet zoveel vetweefsel heeft waardoor de baarmoeder en eierstokken lastiger eruit te halen zijn.

Geplaatst:

Ik zou het persoonlijk absoluut niet op die leeftijd laten doen...

Ten eerste zijn de ovaria nu nog erg klein, wat het soms moeilijker maakt om ze goed te verwijderen. Maar dat is maar een klein technisch aspect...en een DA met ervaring zal dit wel tot een goed eind kunnen brengen.

Het grotere probleem is dat je mogelijkheid hebt op een groeiachterstand.

Als je konijn na de ingreep een tijdje niet eet, kan dat op die leeftijd een groeiachterstand tot gevolg hebben. En het is algemeen geweten dat voedsters na een castratie niet altijd onmiddellijk terug eten.

Geplaatst:

Het is inderdaad ivm de groei van je voedster. Ik zou het pas met 6 maanden of later laten doen als je dat al wil laten doen.....

De baarmoederproblemen zijn minder dan gezegt word door dierenartsen....En voor een voedster is de ingreep 10 keer zwaarder dan voor een ram.

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb mijn voedsters met 5 maanden laten castreren. Ze waren elkaar de hele dag aan het berijden. Persoonlijk vond ik dit al erg vroeg, maar mijn konijnkundige DA vond van niet. Ik ben zelf nog nooit zo zenuwachtig geweest, maar na een dagje sip kijken waren ze alweer helemaal de oude. Toch ben ik het ermee eens dat je het beste nog even kan wachten i.v.m. de groei van je konijn.:yes:

aangepast door Beeja
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .