Elsjeee Geplaatst: 19 oktober 2009 Geplaatst: 19 oktober 2009 Hojj, Mijn konijn had vorige week zondag gas, dus naar de dierenarts spul meegekregen.. Het leek allemaal goed te gaan, maar vandaag had ze het weer! We zijn al naar de dierenarts geweest en die heeft haar een spuitje gegevenen ik heb tractonorm lax meegekregen dat meot ik 2x op een dag 1,5 cc geven. Hopelijk helpt dat! Maar nu mijn vraag: geef ik iets verkeerds? Mijn andere konijn heeft nergens last van, maar hier mijn "voedingsschema", (ze krijgen het samen en wegen allebei ongeveer 4 kilo) 's ochtends - Ongv. half blaadje paksoi, met stronk - 2 bladeren andijvie - beetje venkel - heel piepbeetje selderij - heel klein beetje bleekselderij - en soms wortelloof - 2 eetlepels hope farms supertrio 's avonds - halfe witlof - radijsloof van 1 radijsje - om de beurt aangevuld met radijs en paprika en heel soms wortel - 2 eetlepels hope farms supertrio Over de hele dag -hooi, kamillehooi en rozenbottelhooi - wilgentakken plus bladeren Als ik iets fout doe of iets waar ze gevoelig voor kunnen zijn. Zeg het alsjeblieft!!!!
bunny ranch chanty Geplaatst: 19 oktober 2009 Geplaatst: 19 oktober 2009 De andijvi is zowie zo gas gevoelig....ik zou haar enkel bix en hooi geven even....
Leonie85 Geplaatst: 19 oktober 2009 Geplaatst: 19 oktober 2009 is paksoi een koolsoort?zo ja, zou ik dat ook niet geven.
Elsjeee Geplaatst: 23 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 23 oktober 2009 hee, sorry dat ik zo laat reageer ik ging die ochtend ook op vakantie.. Dus het was dubbel onhanding.. Ben net weer terug Mijn broer (verzorgde ze) vertelde wel dat ze geen groenvoer at maar de rest wel.. Dus mijn konijn is aardig slim:P maar ik zal er nu zelf ook meer op letten! En de andijvie (en paksoi) ook poosje weglaten..Bedankt voor de reacties in ieder geval!!!!!!!
Elsjeee Geplaatst: 23 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 23 oktober 2009 Kheb nog wel een vraag, kging net eve weer bij ze kijken en ik denk ik voel voor de zekerheid even bij dur buik en ik voel een soort steen ofzo in dur buik .. Bij mijn andere nijn niet..
Jsmn Geplaatst: 23 oktober 2009 Geplaatst: 23 oktober 2009 En je weet voor de volle 100% zeker dat het gas is? Is het trouwens een haar? Kan het niet iets met de baarmoeder zijn? Ik wil niet te vroeg conclussies trekken hoor. Het kan ook gewoon 'de harde buik' zijn die je vaak voelt als symptoom van gas
Elsjeee Geplaatst: 23 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 23 oktober 2009 uhm.. weet ik eigelijk niet zeker denk ik:$.. De dierenartsen zeiden wel dat de darmen wat onrustig waren en ik heb eerlijk niet echt een idee hoe ik bij gas kom.. De eerste keer waren er ook veel keutels enzo. die voel ik nu ook wel.Ik heb trouwens ook niet echt vertrouwen in mijn dierenarts(en).. Dus mssn mijn ouders overhalen ergens anders heen te gaan.. Het is inderdaad een haar ze is nu ongeveer 1 jaar.. dus het zou kunnen.. Ik kreeg trouwens wel van dat spul mee en daar staat dan een hond op!!? (wel klein bij de dosering).
Elsjeee Geplaatst: 23 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 23 oktober 2009 dat mag, het is "tractonorm lax"
Jsmn Geplaatst: 23 oktober 2009 Geplaatst: 23 oktober 2009 Hmm ik ken het zo niet. Lees alleen op internet dat het darmstimulerend oid zou zijn. Misschien zeker wel een idee om eens met je ouders te overleggen over een bezoek bij een andere DA, vooral als je je niet prettig voelt bij de da die je nu hebt.
_Danielle Geplaatst: 23 oktober 2009 Geplaatst: 23 oktober 2009 Volgens mij wordt dat 'spul' over het algemeen niet voor konijnen gebruikt, konijnen krijgen meestal cisaral als darmstimulerend middel.Als ze gas zou hebben, hoort ze ook en pijnstiller te krijgen, en dat kreeg ze begreep ik ook niet? Daarnaast is masseren bij gas heel belangrijk, om zo het gas weg te zien krijgen. Ik krijg dus de indruk dat jouw DA niet konijnkundig is... Ik zou dus zeker een konijnkundige DA gaan zoeken, en jouw konijntje even goed laten onderzoeken door hem/haar. Waar woon je, Elsjeee?
Elsjeee Geplaatst: 23 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 23 oktober 2009 opzich komen sommige best vertrouwd over.. Maar omdat het ook niet op die dierenartsen lijst staat en een vriendin van mij heeft cavia's en die gaat nu ergens anders heen omdat die cavia's altijd dood ginggen bij die da.. maar kan ook aan hun liggen natuurlijk want die voeren ze ook knaagstenen en dierenwinkel snoepjes:).Ik kwam daar ook de laatse keer en toen zei die dierenarts: zo zijn dat vlaamse reuzen? terwijl ze ten eerste niet helemaal wit zijn en ook veel kleiner zijn gloof ik (Vier kilo). Maar ik krijg dan wel weer een proefzakje ss mee (als dat bijzonder is?)Ja ik zit er steeds meer aan te denken om naar een konijnkundige dierenarts te gaan.. Maar heb jij enig idee wat het allemaal KAN zijn?? want dan weet ik of ik me zorgen moet maken.. Want ze eet wel gewoon behalve groenvoer (zij mijn broer die deze week op ze paste).En dan nog een off-topic vraagje.. Mijn diierenartsen zeggen ook dat konijnen op alleen hooi kunnen en dat groenvoer eigelijk niet hoeft.. maar das beetje tussendoor.. Vast bedankt!!
Elsjeee Geplaatst: 23 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 23 oktober 2009 Dankje danielle, ik kreeg al zo'n vermoeden!Ik woon in Drenthe in Hoogeveen.. Das dus beetje ut probleem.. maar als voor mijn nijn! (nu mijn ouders nog..).Oja ze kreeg wel een prik, maar ik dacht als ik dat als dertienjarig meisje ga vragen wat dat is komt dat ook zo wijsneuzerig over..
Jsmn Geplaatst: 23 oktober 2009 Geplaatst: 23 oktober 2009 Dankje danielle, ik kreeg al zo'n vermoeden!Ik woon in Drenthe in Hoogeveen.. Das dus beetje ut probleem.. maar als voor mijn nijn! (nu mijn ouders nog..).Oja ze kreeg wel een prik, maar ik dacht als ik dat als dertienjarig meisje ga vragen wat dat is komt dat ook zo wijsneuzerig over..Tuurlijk niet! Het is jouw konijn en als jij wilt weten wat de DA in haar lijfje spuit mag je daar gerust naar vragen.
Elsjeee Geplaatst: 23 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 23 oktober 2009 oke:P dan zal ik me daar de volgende keer niet door laten tegenhouden..
Jsmn Geplaatst: 23 oktober 2009 Geplaatst: 23 oktober 2009 opzich komen sommige best vertrouwd over.. Maar omdat het ook niet op die dierenartsen lijst staat en een vriendin van mij heeft cavia's en die gaat nu ergens anders heen omdat die cavia's altijd dood ginggen bij die da.. maar kan ook aan hun liggen natuurlijk want die voeren ze ook knaagstenen en dierenwinkel snoepjes:).Ik kwam daar ook de laatse keer en toen zei die dierenarts: zo zijn dat vlaamse reuzen? terwijl ze ten eerste niet helemaal wit zijn en ook veel kleiner zijn gloof ik (Vier kilo). Maar ik krijg dan wel weer een proefzakje ss mee (als dat bijzonder is?)Ja ik zit er steeds meer aan te denken om naar een konijnkundige dierenarts te gaan.. Maar heb jij enig idee wat het allemaal KAN zijn?? want dan weet ik of ik me zorgen moet maken.. Want ze eet wel gewoon behalve groenvoer (zij mijn broer die deze week op ze paste).En dan nog een off-topic vraagje.. Mijn diierenartsen zeggen ook dat konijnen op alleen hooi kunnen en dat groenvoer eigelijk niet hoeft.. maar das beetje tussendoor.. Vast bedankt!!Groenvoer vind ik wel moeten... Ik had liever dat je dierenarts zij dat ze alleen op hooi en groenvoer kunnen leven en dat biks niet hoeft.
Elsjeee Geplaatst: 23 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 23 oktober 2009 oke:), kwas ook niet van plan er mee te stoppen want hier zegt iedereen dat het wel moet.. en dan kies ik toch voor bunnybunch:P
Jsmn Geplaatst: 23 oktober 2009 Geplaatst: 23 oktober 2009 oke:), kwas ook niet van plan er mee te stoppen want hier zegt iedereen dat het wel moet.. en dan kies ik toch voor bunnybunch:Phahahaha goedzo Hoe gaat het nu met haar?
Elsjeee Geplaatst: 23 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 23 oktober 2009 uhm.. kheb het nog niet echt kunnen zien want ik ben pas vandaag weer terug van vakantie en toen was het al aardig donker en ze zitten buiten.. Maar ze eet wel volop van hooi en wilgentakken en heb voor vanavond ff geen groenvoer de bij gedaan maar hooi met ss biks en hopefarms biks en wat gedroogde kamille bloemetjes (waar je normaal boven stoomt met heet water). Is dat slim?
_Danielle Geplaatst: 23 oktober 2009 Geplaatst: 23 oktober 2009 Inderdaad, jouw konijn, en jij hebt het recht om precies te weten wat ze krijgt. Vind uberhaupt dat een DA hoort te vertellen wat hij doet en wat hij geeft. Groenvoer is juist wel heel goed voor konijnen, en da's samen met hooi het hoofdvoer (groenten moet je wel altijd rustig opbouwen). Wat het allemaal kan zijn.. Tja, een harde buik is niet echt goed, en er zou inderdaad ook iets met haar baarmoeder kunnen zijn. Ik ben geen DA en kan je dat niet vertellen, daar moet je echt even voor naar een konijnkundige DA. Als een DA niet hier op de lijst staat, betekent dat niet dat ie niet konijnkundig is. De DA-en worden daar aan toegevoegd als leden deze DA als konijnkundig doorgeven. Soms worden er dus ook weer DA-en van af gehaald, als blijkt dat hij/zij toch niet zo konijnkundig is.Staat er op de lijst een DA bij jou in de buurt?
Elsjeee Geplaatst: 23 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 23 oktober 2009 Uhm.. ik denk dat dedemsvaart het dichtst bij is.. Dus dat mssn of zuidwolde proberen (dorp dichtbij).Ik vond het inderdaad ook wel een beetje vreemd dat ze dat niet vertelden.. Het is trouwens niet de hele buik maar een "steen" ofzo achteraan het midden.. Maar kweet niet of jaar wat aan hebt. Moet ik echt meteen morgen naar de da gaan of ik kan ik het nog even aanzien en als het echt niet beter wordt maandag naar een da gaan?
Elsjeee Geplaatst: 23 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 23 oktober 2009 oja de dierenarts zei ook niet echt dat het gas was maar dat het darmstelsel wel van streek was..
_Danielle Geplaatst: 23 oktober 2009 Geplaatst: 23 oktober 2009 Maar hoe verklaart hij dan dat harde gedeelte in de buik? Dat krijgen ze niet zomaar als de darmen van streek zijn. Dan zou er bijv. een verstopping moeten zitten. Tja... Eh... Morgen of maandag gaan, dat ligt een beetje aan je konijntje denk ik... Hoe eet en drinkt ze, en hoe zijn haar keutels?
Karina Geplaatst: 23 oktober 2009 Geplaatst: 23 oktober 2009 Maar hoe verklaart hij dan dat harde gedeelte in de buik? Dat krijgen ze niet zomaar als de darmen van streek zijn. Dan zou er bijv. een verstopping moeten zitten. Tja... Eh... Morgen of maandag gaan, dat ligt een beetje aan je konijntje denk ik... Hoe eet en drinkt ze, en hoe zijn haar keutels? Hier ben ik heel benieuwd naar. Zijn ze normaal van vorm of langwerpig of met haren er tussen. Als je een "steen" achteraan in het middel voelt denk ik eigenlijk niet direct aan een verstopping. Dat is puur omdat mijn konijn (weliswaar een mannetje maar toch) erg vaak last heeft van gas en helaas soms ook van verstopping. Ik voel dan eigenlijk niet zoiets hoe jij het beschrijft. Hier is de hele buik dan hard, een echte verstopping kun je dan ook niet voelen. Maar het kan natuurlijk bij elk konijn anders zijn.Heel veel succes!
_Danielle Geplaatst: 23 oktober 2009 Geplaatst: 23 oktober 2009 Ja... Die 'steen in de buik gevoel' opmerking baart mij ook zorgen....
Aanbevolen berichten