bunny ranch chanty Geplaatst: 17 oktober 2009 Geplaatst: 17 oktober 2009 (aangepast) Ik heb weer een hersen spinsel.....en een vraagje aan de leden....We hebben het hier op het forum over blaas stenen ect....Nu per toeval heb ik dat in 23 jaar nog nooit bij mijn konijnen gehad.Maar wat ik wel weet dat in het drink water hier prakties geen kalk ( calcium) zit!Zal dit toeval zijn.......:bounce:Weten jullie hoe dat met jullie water is en die genen die nijnen hebben gehad met blaas stenen ect.....Koken jullie het water voor je het geeft? http://www.milieucentraal.nl/pagina?onderwerp=Drinkwater 17 oktober 2009 aangepast door bunny ranch chanty
Suzimoo Geplaatst: 17 oktober 2009 Geplaatst: 17 oktober 2009 Mijn konijnen krijgen gefilterd water, ik heb zo'n britta-kan. Ik kook het niet voordat ik het geef.
Snoef Geplaatst: 17 oktober 2009 Geplaatst: 17 oktober 2009 Ik geef het gewoon vanuit de kraan. Voor zover ik weet, hebben we hier juist heel zacht water. Mijn aqua-man kon precies zien uit welke omgeving ik kwam, toen hij het water ging testen, aan het zachte water. En laat nou net mijn konijn degene zijn met blaaszand en -stenen....Dus ik weet niet of er enig causaal verband bestaat.
Rian Geplaatst: 17 oktober 2009 Geplaatst: 17 oktober 2009 Ik geef ook gewoon kraanwater. Ik kan me niet voorstellen dat het zodanig vol kalk zit dat je gezondheid of die van je dier er last van ondervindt.
Blacky Geplaatst: 17 oktober 2009 Geplaatst: 17 oktober 2009 Hier ook gewoon kraanwater, maar als het geregend heeft kan ik vers water neerzetten wat ik wil maar dan drinkt mijn Stamper uit de aanhanger van de trekker van mijn zoon.Regenwater vind hij het lekkerst.
zwarte panter Geplaatst: 17 oktober 2009 Geplaatst: 17 oktober 2009 Zeg dan eens hoeveel calcium er daar in het water zit... dan zeg ik hoeveel een konijn per dag mag binnen krijgen... En hoeveel procent het calcium in het water daar deel van uitmaakt. Oh ja... hier krijgen ze al een tijdje flessenwater... dan drinken ze beduidend meer.
patriciapatty Geplaatst: 17 oktober 2009 Geplaatst: 17 oktober 2009 ik ga ook maar over op natuur en flessenwater.. nu het misschien nog kan helpen gegevens uit mijn buurt http://www.vitens.nl/Water/Waterreservoirs/Zoelen.htm
zwarte panter Geplaatst: 17 oktober 2009 Geplaatst: 17 oktober 2009 Ik zie een beetje te veel cijfertjes Wat staat er nu precies bij calcium?
patriciapatty Geplaatst: 17 oktober 2009 Geplaatst: 17 oktober 2009 ik heb zojuist een links geplaatst. er staat 74. in mijn vorige woonplaats is het maar 40, vandaar dat ik het nu goed kan merken aan mn haren en de vaat.
zwarte panter Geplaatst: 17 oktober 2009 Geplaatst: 17 oktober 2009 Ah, nu zie ik het wel...74mg/l Een 'gemiddeld konijn' van zo'n 2.5 kg, heeft ongeveer 500mg calcium per dag nodig (deze cijfers haal ik uit onderzoeken...die zuig ik niet zomaar uit mijn duim hoor). Een konijn drinkt gemiddeld 10% van zijn lichaamsgewicht aan water per dag, dus zo'n 250 ml (ervan uitgaande dat het konijn dus 2.5 kg weegt). Dus hij krijgt via het water gemiddeld 18.5 mg aan calcium binnen. Dat is dus zo'n 3.7% van de dagelijkse behoefte...Ik geloof dus niet dat dat zo'n invloed kan hebben.
Carino Geplaatst: 17 oktober 2009 Geplaatst: 17 oktober 2009 hier krijgen ze ook gewoon kraanwater..en zullen het daar ook gewoon mee moeten doen..
bunny ranch chanty Geplaatst: 17 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 17 oktober 2009 Ah, nu zie ik het wel...74mg/l Een 'gemiddeld konijn' van zo'n 2.5 kg, heeft ongeveer 500mg calcium per dag nodig (deze cijfers haal ik uit onderzoeken...die zuig ik niet zomaar uit mijn duim hoor). Een konijn drinkt gemiddeld 10% van zijn lichaamsgewicht aan water per dag, dus zo'n 250 ml (ervan uitgaande dat het konijn dus 2.5 kg weegt). Dus hij krijgt via het water gemiddeld 18.5 mg aan calcium binnen. Dat is dus zo'n 3.7% van de dagelijkse behoefte...Ik geloof dus niet dat dat zo'n invloed kan hebben. Alle beetjes helpen als je toch problemen hebt denk ik zo.....
JoBoris76 Geplaatst: 17 oktober 2009 Geplaatst: 17 oktober 2009 http://www.vitens.nl/Water/Waterreservoirs/Amersfoortseweg.htm Dit is bij mij in de buurt.
zwarte panter Geplaatst: 17 oktober 2009 Geplaatst: 17 oktober 2009 Alle beetjes helpen als je toch problemen hebt denk ik zo.....Akkoord... maar dan kan je mss ook 5 gram minder biks geven...Ik ben van mening dat het in water zo laag is, dat het bijna verwaarloosbaar is... We moeten ook niet gaan overdrijven, een konijn heeft nog steeds calcium nodig. Daarnaast zit er in flessenwater ook een beetje calcium... http://www.vitens.nl/Water/Waterreservoirs/Amersfoortseweg.htm Dit is bij mij in de buurt. Kijk, dan is het nog geen 2% van de dagelijkse behoefte aan calcium.
JoBoris76 Geplaatst: 17 oktober 2009 Geplaatst: 17 oktober 2009 Kijk, dan is het nog geen 2% van de dagelijkse behoefte aan calcium. Dus ons drinkwater is dan eigenlijk niet goed wat dat betreft?
zwarte panter Geplaatst: 17 oktober 2009 Geplaatst: 17 oktober 2009 Dus ons drinkwater is dan eigenlijk niet goed wat dat betreft?Huh...hoe bedoel je?
JoBoris76 Geplaatst: 17 oktober 2009 Geplaatst: 17 oktober 2009 Oorspronkelijk geplaatst door zwarte panter Kijk, dan is het nog geen 2% van de dagelijkse behoefte aan calcium. Je schreef dit dus ik ga er dan van uit dat het water van ons slecht is omdat het niet voldoet aan de behoefte aan calcium??
zwarte panter Geplaatst: 17 oktober 2009 Geplaatst: 17 oktober 2009 Nee... het is prima. Hooi, biks, groenvoer, kruiden,... bevatten ook nog allemaal calcium.En een konijn moet ook niet teveel calcium binnenkrijgen. Maar ik bedoel dat het gehalte aan calcium in kraanwater zo klein is, dat het volgens mij niet veel problemen kan opleveren. Dat het zeg maar verwaarloosbaar is.
JoBoris76 Geplaatst: 17 oktober 2009 Geplaatst: 17 oktober 2009 Nee... het is prima. Hooi, biks, groenvoer, kruiden,... bevatten ook nog allemaal calcium.En een konijn moet ook niet teveel calcium binnenkrijgen. Maar ik bedoel dat het gehalte aan calcium in kraanwater zo klein is, dat het volgens mij niet veel problemen kan opleveren. Dat het zeg maar verwaarloosbaar is. Ooh oké... dan heb ik het verkeerd begrepen.
Aanbevolen berichten