Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb weer een hersen spinsel.....en een vraagje aan de leden....

We hebben het hier op het forum over blaas stenen ect....

Nu per toeval heb ik dat in 23 jaar nog nooit bij mijn konijnen gehad.

Maar wat ik wel weet dat in het drink water hier prakties geen kalk ( calcium) zit!

Zal dit toeval zijn.......:bounce:

Weten jullie hoe dat met jullie water is en die genen die nijnen hebben gehad met blaas stenen ect.....Koken jullie het water voor je het geeft?

http://www.milieucentraal.nl/pagina?onderwerp=Drinkwater

aangepast door bunny ranch chanty
Geplaatst:

Ik geef het gewoon vanuit de kraan. Voor zover ik weet, hebben we hier juist heel zacht water. Mijn aqua-man kon precies zien uit welke omgeving ik kwam, toen hij het water ging testen, aan het zachte water. En laat nou net mijn konijn degene zijn met blaaszand en -stenen....Dus ik weet niet of er enig causaal verband bestaat.

Geplaatst:

Ik geef ook gewoon kraanwater. Ik kan me niet voorstellen dat het zodanig vol kalk zit dat je gezondheid of die van je dier er last van ondervindt.

Geplaatst:

Hier ook gewoon kraanwater, maar als het geregend heeft kan ik vers water neerzetten wat ik wil maar dan drinkt mijn Stamper uit de aanhanger van de trekker van mijn zoon.

Regenwater vind hij het lekkerst.

Geplaatst:

Zeg dan eens hoeveel calcium er daar in het water zit... dan zeg ik hoeveel een konijn per dag mag binnen krijgen...

En hoeveel procent het calcium in het water daar deel van uitmaakt.

Oh ja... hier krijgen ze al een tijdje flessenwater... dan drinken ze beduidend meer.

Geplaatst:

Ah, nu zie ik het wel...

74mg/l

Een 'gemiddeld konijn' van zo'n 2.5 kg, heeft ongeveer 500mg calcium per dag nodig (deze cijfers haal ik uit onderzoeken...die zuig ik niet zomaar uit mijn duim hoor).

Een konijn drinkt gemiddeld 10% van zijn lichaamsgewicht aan water per dag, dus zo'n 250 ml (ervan uitgaande dat het konijn dus 2.5 kg weegt). Dus hij krijgt via het water gemiddeld 18.5 mg aan calcium binnen.

Dat is dus zo'n 3.7% van de dagelijkse behoefte...

Ik geloof dus niet dat dat zo'n invloed kan hebben.

Geplaatst:
Ah, nu zie ik het wel...

74mg/l

Een 'gemiddeld konijn' van zo'n 2.5 kg, heeft ongeveer 500mg calcium per dag nodig (deze cijfers haal ik uit onderzoeken...die zuig ik niet zomaar uit mijn duim hoor).

Een konijn drinkt gemiddeld 10% van zijn lichaamsgewicht aan water per dag, dus zo'n 250 ml (ervan uitgaande dat het konijn dus 2.5 kg weegt). Dus hij krijgt via het water gemiddeld 18.5 mg aan calcium binnen.

Dat is dus zo'n 3.7% van de dagelijkse behoefte...

Ik geloof dus niet dat dat zo'n invloed kan hebben.

Alle beetjes helpen als je toch problemen hebt denk ik zo.....

Geplaatst:
Alle beetjes helpen als je toch problemen hebt denk ik zo.....

Akkoord... maar dan kan je mss ook 5 gram minder biks geven...

Ik ben van mening dat het in water zo laag is, dat het bijna verwaarloosbaar is... We moeten ook niet gaan overdrijven, een konijn heeft nog steeds calcium nodig.

Daarnaast zit er in flessenwater ook een beetje calcium...

Kijk, dan is het nog geen 2% van de dagelijkse behoefte aan calcium.

Geplaatst:

Oorspronkelijk geplaatst door zwarte panter viewpost.gif

Kijk, dan is het nog geen 2% van de dagelijkse behoefte aan calcium.

Je schreef dit dus ik ga er dan van uit dat het water van ons slecht is omdat het niet voldoet aan de behoefte aan calcium??

Geplaatst:

Nee... het is prima.

Hooi, biks, groenvoer, kruiden,... bevatten ook nog allemaal calcium.

En een konijn moet ook niet teveel calcium binnenkrijgen.

Maar ik bedoel dat het gehalte aan calcium in kraanwater zo klein is, dat het volgens mij niet veel problemen kan opleveren. Dat het zeg maar verwaarloosbaar is.

Geplaatst:
Nee... het is prima.

Hooi, biks, groenvoer, kruiden,... bevatten ook nog allemaal calcium.

En een konijn moet ook niet teveel calcium binnenkrijgen.

Maar ik bedoel dat het gehalte aan calcium in kraanwater zo klein is, dat het volgens mij niet veel problemen kan opleveren. Dat het zeg maar verwaarloosbaar is.

Ooh oké... dan heb ik het verkeerd begrepen. :$;)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .