Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Ik ben nieuw op deze website en weet nog niet goed waar ik mijn vragen kan stellen. Nu heb ik het opstarten van een forum heb gevonden probeer ik het zo maar eens.

Ik heb een heel lief en mooi zwart rex-konijn :love:. Het is een voedster en ze heet Lucky. Ze is ongeveer 2,5 jaar oud en woont bij ons binnen.

Sinds juli heeft ze last van haar pootjes. Het begon met een voorpootje. Ze had jeuk oid onderaan dit pootje en likte + knabbelde er voortdurend aan. Ze heeft er zo veel aan geknabbeld dat de haartjes weg zijn. Ook is het huidje dik, gezwollen, pijnlijk en het bloed makkelijk. Daarna heeft ze hetzelfde onder een achterpoot gekregen en inmiddels heeft ze last van al haar 4 pootjes.

Ik ben diverse keren naar een konijnenkundige dierenarts geweest. In eerste instantie dacht hij dat ze zich verveelde en daarom aan haar pootjes knabbelde. Na verschillende probeerseltjes bleef ze er aan knabbelen. Daarna is ze gecontroleerd op een eventuele bacterie of schimmel-infectie. Beiden bleek ze niet te hebben.

Ze heeft paar keer een injectie gekregen (welke weet ik niet) waarop ze goed reageerde. Maar telkens als de injectie uitgewerkt is komt de irritatie terug en is het gezwollen en knabbelt ze er weer aan tot bloedens toe.

Nu vermoedt de dierenarts dat ze misschien ergens allergisch voor is. Daarop heb ik diverse dingen uit de kooi gehaald (zoals metalen drinkbakje, katoen in het wc-tje, zaagsel, allerlei speeltjes,ed.). Maar nog steeds blijft ze behoorlijk last van haar pootjes houden.

Ik heb het vermoed dat het ook geen allergie is. Maar wat het wel is weet ik niet.

Herkent iemand van jullie deze symptomen?

Geplaatst:

Haai,, ik heb een paar tips voor je:

- maak het hok leeg een spuit of was het helemaal schoon.

- gebruik als bodembedekking alleen zaagsel.(geen zaagsel met citroen lucht)

- doe niks in het hok aan speeltjes hooi stro stenenvoerbakje enz enz.

- maak het voerbakje goed schoon met wat warm water.

- koop een hooiruif en maak die aan het hok vast doe daar (een klein beetje) hooi in.

- maak de tuut van de waterfles met lauw/warm water schoon en doe er elke dag vers water in.

- laat de speeltjes even uit het hok.

Als het nog niet lukt zal ik als ik jou was een andere dierenarts bellen.

Geplaatst:

Ze zal een corticosteroid gekregen hebben tegen de jeuk misschien? Wat vervelend zeg. Zou het geen mijt zijn? Dat gaat tussen de pootjes zitten. Waar woon je ergens als ik vragen mag? (het soort mijt is afhankelijk van de grond en omgeving waar je woont. Hier in de omgeving komt de herfstmijt veel voor, kalkgrond)

Geplaatst:

Beste Rabbitm, Bedankt voor je adviezen.

Ik heb het hok van Lucky inderdaad helemaal schoongemaakt met schoonmaakazijn en uiteraard goed afgespoeld. Als bodembedekking heb ik alleen nog maar kranten.

Omdat Lucky een groot konijn is dat veel plast heb ik nog wel een wc-tje met daarin goed absorberend hennepstrooisel.

Verder heeft ze een stenen bakje met voer en een stenen bakje waarin ik elke ochtend en avond het water ververs. De bakjes spoel ik alleen af met water.

Hooi geef ik nog wel los in de kooi. Een ruif is een goed idee. Maar deze zijn over het algemeen van metaal. En ik weet niet of ze gevoelig voor metaal. Ik had nl ook een drinkbakje van metaal. En die heb ik op advies van de dierenarts weggehaald.

Alle speeltjes heb ik er ook uitgehaald.

Lucky mag s'ochtends en s'avonds uit haar kooitje en lekker rond dartelen. Hierbij blijft ze alleen op een oud gordijn en speelt ze met een oud fleece vest. Ook deze heb ik gewassen met alleen maar schoonmaakazijn.

Ik heb dus al van alles geprobeerd, alleen heeft het tot nu toe nog niet geholpen.

Geplaatst:

Beste Rian,

Bedankt voor je reactie. Ik heb ook al gedacht aan een mijt. Ik zal het aankaarten bij de dierenarts. Of zou ik het zelf kunnen nagaan?

Lucky staat niet buiten maar woont bij ons binnen in huis. Zou ze dan toch last kunnen hebben van mijt? En ze heeft al sinds juli last van haar pootjes. Ik verwacht dat het dan geen herfstmijt zal zijn, maar misschien een ander soort??

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Bedankt voor al jullie reacties en tips.

Ik heb de link over sore hocks gelezen. Ook heb ik nog gegoogled op internet. Na het zien van verschillende foto's en informatie herkende ik het gelijk. DIT is wat Lucky onder al haar 4 pootjes heeft.

Nu dus diverse dingen proberen om het (zoveel mogelijk) op te lossen. Ik hoop dat het gaat lukken, want ik vond het best wel zielig voor Lucky. Je zag gewoon dat ze pijn had.

Super bedankt voor de tip.

Groetjes,

MLD

Geplaatst:
Beste Rabbitm, Bedankt voor je adviezen.

Ik heb het hok van Lucky inderdaad helemaal schoongemaakt met schoonmaakazijn en uiteraard goed afgespoeld. Als bodembedekking heb ik alleen nog maar kranten.

Omdat Lucky een groot konijn is dat veel plast heb ik nog wel een wc-tje met daarin goed absorberend hennepstrooisel.

Verder heeft ze een stenen bakje met voer en een stenen bakje waarin ik elke ochtend en avond het water ververs. De bakjes spoel ik alleen af met water.

Hooi geef ik nog wel los in de kooi. Een ruif is een goed idee. Maar deze zijn over het algemeen van metaal. En ik weet niet of ze gevoelig voor metaal. Ik had nl ook een drinkbakje van metaal. En die heb ik op advies van de dierenarts weggehaald.

Alle speeltjes heb ik er ook uitgehaald.

Lucky mag s'ochtends en s'avonds uit haar kooitje en lekker rond dartelen. Hierbij blijft ze alleen op een oud gordijn en speelt ze met een oud fleece vest. Ook deze heb ik gewassen met alleen maar schoonmaakazijn.

Ik heb dus al van alles geprobeerd, alleen heeft het tot nu toe nog niet geholpen.

je hebt ook plastic ruifjes die kan je aan het hok hangen ! ik zou als ik jouw was wel alles goed schoon blijven maken !
Geplaatst:

Het heeft niks met schoon maken te maken......enkel de bodem bedekking en de verzorging van haar pootjes, met zalf en eventueel sokjes....

P.s geef deze info ook aan je dierenarts kan ie nog wat van leren......;)

Dit scheeld je al weer heel wat kosten die je voor niks zou maken.....

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .