Lyra Geplaatst: 4 oktober 2009 Geplaatst: 4 oktober 2009 Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Sinds Kyro gegeten heeft van dat vetplantje blijft hij zachte keutels hebben. Ik heb hem na dat incident een 2 dagen op hooithee en hooi gezet (echt heel zielig), dit werkte wel, de zacht ruikende keutels werden weer hard en reukloos. Toen heb ik de SS weer toegevoegd, ook dit ging prima... Maar toen ik weer de witlof wilde opbouwen(postzegeltje) kreeg hij weer zachte keutels. Ik heb de keutels bij de DA laten zien en zij zei, dat er niks aan de hand was en dat ik me niet zo druk moest maken. Gewoon witlof achterwegen houden. Ik dacht, nou dan proberen we andijvie... maar precies het zelfde gebeurde, toen rucola geprobeerd, weer hetzelfde... nu weet ik niet meer wat ik moet doen... Ik vindt het echt heel zielig, hij had een heerlijke groente schotel elke dag(+- 70 gram) en ik zie aan hem dat hij het mist. Wat kan ik doen?
Snowy&Witje Geplaatst: 4 oktober 2009 Geplaatst: 4 oktober 2009 Aah, das echt zielig.Ik snap eigenlijk niet waarom de konijnen keutels hard moeten zijn??
Lyra Geplaatst: 4 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 4 oktober 2009 zoals ik het begrepen heb, is het diaree als het zacht en ruikend is... maar ik weet het niet goed...
Lyra Geplaatst: 4 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 4 oktober 2009 Weet niemand iets? Ik heb het forum al meerdere keren afgezocht maar ik vind steeds dunne ontlasting, dus niet dat wat Kyro heeft.
Snowy&Witje Geplaatst: 4 oktober 2009 Geplaatst: 4 oktober 2009 Ja ik weet dat Lyra maar ik bedoel, waarom moeten keutels hard zijn? Zijn er ook argumenten waarin staat dat keutels van konijnen hard moeten zijn?!
Lieke175 Geplaatst: 4 oktober 2009 Geplaatst: 4 oktober 2009 Weet je zeker dat het diarree is, en geen blindedarmkeutels?
Rian Geplaatst: 4 oktober 2009 Geplaatst: 4 oktober 2009 Volgens mij heb jij het gewoon over blindedarmkeutels. Dat zijn zachte, sterk ruikende trosjes wat nattige keuteltjes, die je konijn normaal gesproken rechtstreeks uit de anus opeet. Hier zitten heel veel belangrijke voedingsstoffen in, het is dus belangrijk dat ze opgegeten worden. Normaal gesproken wanneer een konijn deze keuteltjes niet opeet, krijgt hij teveel andere voeding, en zal hij moeten minderen. Het is dus inderdaad zo, dat wij eigenlijk alleen maar de harde keutels mogen zien, want zie je de BD keutels liggen, dan betekent dat, dat ze niet opgegeten worden! Vrij logisch eigenlijk.
Lyra Geplaatst: 4 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 4 oktober 2009 Nee ik heb het niet over blindedarm keutels. De keutels zijn dan wel zacht en ze ruiken sterk maar ze zitten niet aan een trosje en zien er ook niet glanzend uit zoals op de foto's van BDK die je hier op het forum ziet. Bovendien zie ik hem ze gewoon het 's avonds opeten (rechtstreeks uit zijn anus). BDK zijn toch de nacht ontlasting? Hij keutelt deze keutels gewoon overdag. Ze zijn vochtig en warm, want als ik ze in zijn wc-tje leg zie je een vochtig plekje.
Rian Geplaatst: 4 oktober 2009 Geplaatst: 4 oktober 2009 Hier eten ze ze ook overdag hoor. Ze slapen overdag het meest, dus dat is wel logisch dan. Ik denk dat het gewoon zachtere ontlasting is door de groente, Muis heeft dat ook wel eens. Zo lang het keutels zijn is er niks aan de hand volgens mij, want ze wisselt harde keutels af met wat zachtere. (stinkende!)En dat ze warm zijn is alleen maar goed, dat is n teken dat je nijn leeft! :-)
Lyra Geplaatst: 4 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 4 oktober 2009 Maar hij had dat eerst nooit, en ze stinken echt heel erg. Hij drinkt nu ook meer. Als ik um van zijn groen af haal is het weg... maar dat vind ik echt heel zielig.
Rian Geplaatst: 4 oktober 2009 Geplaatst: 4 oktober 2009 Het kan zijn dat hij gewoon erg gevoelig is voor groenvoer, dat kan wel eens. Net zoals wij wel eens gevoelig zijn voor het een of het ander. Je kunt het dan weglaten, of je neus dichthouden, en hem er toch van laten genieten. Muis stinkt ook, maar dat maakt me eigenlijk niet uit. Ze vind het lekker, en wisselt netjes af met harde keutels zoals ik net zei. Het is denk ik een keuze die je maakt.
Lyra Geplaatst: 4 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 4 oktober 2009 Het stinken maakt me niets uit, als hij maar gezond is.
Lyra Geplaatst: 4 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 4 oktober 2009 Nou dan heb ik nog een vraagje, als dit dan geen diaree is, hoe zie je dan dat je konijn het groenvoer niet verdraagt?
Snowy&Witje Geplaatst: 4 oktober 2009 Geplaatst: 4 oktober 2009 Voer opbouwen, zijn de keutels zacht (diarree) dan verdraagt ie het MISSCHIEN niet.Probeer de volgende dag dezelfde hoeveelheid, weer zachte keutels.Probeer het na een paar weken nog eens. Weer hetzelfde resultaat. Geef dit nooit meer!
Lyra Geplaatst: 4 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 4 oktober 2009 Hoe kom je nu aan deze info? Dan zou hij opeens voor elke groente waar hij aan gewend was gevoelig zijn:S
Lyra Geplaatst: 4 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 4 oktober 2009 Is dat niet een beetje raar? Ik heb het over een stuk of 10 soorten als het niet meer is.
Rian Geplaatst: 4 oktober 2009 Geplaatst: 4 oktober 2009 Ach, wat is raar. Je nijn zal gewoon wat meer moeite hebben met vochtig voedsel in het algemeen, het zal niet direct aan een soort groente liggen denk ik.
Lyra Geplaatst: 4 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 4 oktober 2009 Bedenk je wel dat het pas 2 weken zo is? Hij had het voorheen niet.
Aniek Geplaatst: 4 oktober 2009 Geplaatst: 4 oktober 2009 Het kunnen wormen zijn, maar bij hele stinkende zachte keutels denk ik aan coccidiose.. Anders zou ik zeggen breng voor de zekerheid wat ontlasting bij de dierenarts, kost niet veel, maar weet iig die dingen uit te sluiten.
Lyra Geplaatst: 4 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 4 oktober 2009 Ik heb de keutels laten zien, ze deed er niets mee, ze heeft even gekeken en zei toen dat ik de witlof achterwegen moest laten. Dat heb ik gedaan maar toen ik hem een stukje andijvie gaf had hij 8 uur erna weer zachte ontlasting, ik heb het met meerdere soorten geprobeerd maar het probleem blijft. Ik ga morgen toch nog maar een keer bellen.
bunny ranch chanty Geplaatst: 4 oktober 2009 Geplaatst: 4 oktober 2009 dan eet hij prakties geen hooi.....
Aniek Geplaatst: 4 oktober 2009 Geplaatst: 4 oktober 2009 Dat is vreemd ontlasting moet onder de microscoop bekeken worden en dat moet eerst met speciaal water zeg maar een kwartier blijven staan dan op een glaasje gelegd worden dekglaasje er overheen etc. Kan je niet zomaar zien.
Aanbevolen berichten