Mogu Geplaatst: 3 oktober 2009 Geplaatst: 3 oktober 2009 Hallo allemaal,Wij hebben twee konijnen, Mickey en Bruinie, en ze hebben helaas myxomatose. De eerste symptomen ontdekte onze zoon afgelopen dinsdagavond bij Mickey, Bruinie had toen wel wat lichte kringen rond haar ogen, maar verder nog geen problemen. Wij gingen er van uit dat er geen redden meer aan was en gingen woensdag met ze naar de dierenarts om ze in te laten slapen. De dierenarts zei dat er wel degelijk een kans van ca 40% is op herstel. We hebben ze weer meegenomen en ze kregen een antibioticumkuur. De ogen van Mickey zaten gisteren helemaal dicht, maar vandaag zijn ze weer wat open gegaan. De ogen van Bruinie zijn wel opgezet maar zitten (nog) niet dicht. Wat ons erg ontroerde was dat we zagen dat Bruinie de ogen van Mickey schoonlikte. Nu heb ik een paar vragen:Nu de ogen van Mickey weer wat open gegaan zijn, kunnen we er dan vanuit gaan dat het beter met haar gaat?Ze zitten al hun leven lang in een hok in de tuin, met 3 verdiepingen en een buitenren. Nu is het nog niet echt koud, maar ik las dat je een konijn met deze ziekte warm moet houden, betekent dat dat we ze binnen moeten gaan halen? Maar als we dat doen kunnen ze daarna volgens mij deze winter niet meer naar buiten (als ze het overleven). Klopt dat?Zijn er nog konijnenbaasjes hier met successtories over het overleven met myx?Alvast dank voor jullie antwoorden!Groeten Mogu
bunny ranch chanty Geplaatst: 3 oktober 2009 Geplaatst: 3 oktober 2009 (aangepast) http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/myxomatose.html zie link myx is zeker wel te genezen.....maar het is een lange weg.En slaat de behandeling aan op de konijnen.14 dagen ab Tegenwoordig zien we minder symptomen.....van de myx maar die is net zo gevaarlijk.Als ze overlijden is het uit eindelijk aan een longonsteking. Ik zou ze zeker binnen zetten......de muggen in jullie omgeving verspreiden de dodelijk ziekte.dus buiten zijn ze zowie zo niet veilig. 3 oktober 2009 aangepast door bunny ranch chanty
Kiwi Geplaatst: 3 oktober 2009 Geplaatst: 3 oktober 2009 Meld het even in het topic http://www.bunnybunch.nl/community/algemene-vragen/7415-myxomatose-vhs-uitbraken.html, dan zijn andere BB-leden ook op de hoogte waar het heerst!
Saf Geplaatst: 4 oktober 2009 Geplaatst: 4 oktober 2009 Heel erg veel succes en beterschap aan de nijnen. Het is mogelijk dus blijven hopen. Ik hoop in ieder geval met jullie mee.
Cisl0oveGeryon Geplaatst: 4 oktober 2009 Geplaatst: 4 oktober 2009 Er heerst ook hier bij mij de ziekte. Zijn er al 2 dood (de 1 door de ziekte en de andere omdat die 1 dood is..) Maar onze dierenarts zegt dat er niks aan gedaan kan worden. Nouja, het kan wel maar ze gaand dan alsnog vaak dood en het is een lijdingsweg. Onze da zegt dat wel alleen maar kunnen afwachten.. maar ik ga even lezen bij de link van brc om te kijken wat je kunt doen voor genezing..
Cisl0oveGeryon Geplaatst: 4 oktober 2009 Geplaatst: 4 oktober 2009 (aangepast) Therapie:Indien de ziekte optreedt is de enige therapie het konijn zo goed mogelijk verzorgen. Zorg dat het konijn blijft eten, ga het eventueel dwangvoeren. Bestrijd de bijkomende bacteriële infecties met antibioticum en oogzalf. Geef het konijn pijnstiller en zorg voor een goede warme huisvesting. Het kan weken tot maanden duren voordat het konijn volledig genezen is. Dit staat er, maar ik denk dat je dat wel eerst moet overleggen met de dierenarts?! Als wij denken dat frumel het heeft bellen we gelijk de dierenarts op en leggen dit idee voor. Maar ik wil niet dat het alleen maar een lijdingsweg is voor zijn dood.. Kan je dit ook doen als je nog niet zeker weet of ie het heeft? nee he?? 4 oktober 2009 aangepast door Cisl0oveGeryon
Laura1984 Geplaatst: 4 oktober 2009 Geplaatst: 4 oktober 2009 Eén van de konijnen van zwarte panter heeft vorig jaar door een enting een vorm van myxomatose gekregen, en is er weer bovenop gekomen: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/15388-entreactie-myx.html
Cisl0oveGeryon Geplaatst: 4 oktober 2009 Geplaatst: 4 oktober 2009 Ik heb het gelezen.. En op haar foto's is precies hetzelfde als bij frumel. Niet dik, maar rood. Ik denk dus dat ze het wel heeft.. maar dat schrijf ik wel in me eigen topic1
bunny ranch chanty Geplaatst: 4 oktober 2009 Geplaatst: 4 oktober 2009 Als ze al verschijnzelen heeft kun je het beste gelijk gaan behandelen.
Cisl0oveGeryon Geplaatst: 4 oktober 2009 Geplaatst: 4 oktober 2009 (aangepast) Maar ik weet dus niet zeker of dat wel zo is! Dat is het probleem.. en ik bem alweer vergeten hoe ik het moete behandelen! meot ik dan eerst de da opbellen? maar die zegt meteen inslapen..! ditte alleen?- warme huisvesting- pijnstiller (maar ze doet gewoon normaal?!)- blijven eten, desnoods dwangvoeren (ze doet er een moord voor!)- oogzalf (hoe kom ik daaraan?)- antibioticum voor de infecties (alleen bij haar anus is er een kleine verdikking, maar mischien is dat wel niet eens zo!)Voor de rest staat er niks anders meer bij bij die site van wilhemlima park. Maar als ik nu de dierenarts bel zegt ie toch gelijk inslapen en geeft mij dus ook geen pijnstiller en oogzalf enzo.. Want me meoder vroeg al of het behandeld kan worden en hij zij nee.. 4 oktober 2009 aangepast door Cisl0oveGeryon
bunny ranch chanty Geplaatst: 4 oktober 2009 Geplaatst: 4 oktober 2009 Je print het uit van wilhelmina park......of je gaat naar whilhelmina park toe....is in utrecht.En je da kun je gewoon zeggen dan behandelen klaar!!
Cisl0oveGeryon Geplaatst: 4 oktober 2009 Geplaatst: 4 oktober 2009 Alleen me moeder wilt het denk ik neit omdat ze frumel niet wil laten lijden... ze vind het alleen maar een lijdingsweg naar de dood... Ik ga nu naar frumel toe om te kijken!
_Danielle Geplaatst: 4 oktober 2009 Geplaatst: 4 oktober 2009 Zegt Leon dat je het konijn meteen in moet slapen? Dat kan ik me bijna niet voorstellen...Het hoeft geen lijdensweg te zijn.. Als je op tijd begint met behandelen, kun je het konijntje er door heen trekken...
Cisl0oveGeryon Geplaatst: 4 oktober 2009 Geplaatst: 4 oktober 2009 (aangepast) Ik weet niet of het leon was of de vries, ik ga het nu even vragen! edit: ja het was leon.. 4 oktober 2009 aangepast door Cisl0oveGeryon
Cisl0oveGeryon Geplaatst: 4 oktober 2009 Geplaatst: 4 oktober 2009 Maar me ouders geloven me voor de eerste keer met mijn zin: Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om frumel in te laten slapen terwijl ik weet dat ik haar mischien er well doorheen had kunnen trekken.. Aangezien ze nu nog helemaal normaal doet, gaan we morgen alles halen. Patrick zegt dat we het beter zelf kunnen doen aangezien onze dierenarts toch zegt: inslapen! Maar kan dat wel? Of kan ik bellen met een andere dierenarts?
_Danielle Geplaatst: 4 oktober 2009 Geplaatst: 4 oktober 2009 Ik kan bijna niet geloven dat Leon dat heeft gezegd... Aan de andere kant.. Kan het me ook wel voorstellen, want een konijn wat niet ingeënt is heeft gewoon heel weinig kans op overleven. Maar ik vind wel dat je het moet proberen, en hij is ook vast bereid om medicijnen mee te geven als je konijn nog in een heel vroeg stadium zit...
Cisl0oveGeryon Geplaatst: 4 oktober 2009 Geplaatst: 4 oktober 2009 Oke, dan gaan we morgen gewoon naar de dierenarts! Me ouders vinden het wel ontzettend veel geld! Met Mr. jingles ook al bijna 300 euro voor 2x ernaartoe.. en nu dit met frumel ook nog! Ze zeiken er wel over, maar komt het erop aan wil me moeder al haar geld eraan uitgeven, dus dat komt wel goed in ieder geval! Maar leon had het niet over ons konijn die niet ingeent is, maar gewoon over de ziekte. Hij zegt dat als konijnen eenmaal die ziekte hebben, het niet te behandelen is en ze ingeslapen moeten worden.. Dus morgen naar de dierenarts is goed? alleen dan ben ik er niet, dan zit ik op school! Maar dan schrijf ik nu wel de behandeling op.. Alleen dit is goed toch? :Therapie:Indien de ziekte optreedt is de enige therapie het konijn zo goed mogelijk verzorgen. Zorg dat het konijn blijft eten, ga het eventueel dwangvoeren. Bestrijd de bijkomende bacteriële infecties met antibioticum en oogzalf. Geef het konijn pijnstiller en zorg voor een goede warme huisvesting. Het kan weken tot maanden duren voordat het konijn volledig genezen is.
_Danielle Geplaatst: 4 oktober 2009 Geplaatst: 4 oktober 2009 Is het geen informatie die ook heel erg interessant kan zijn voor de rest van BB?
bunny ranch chanty Geplaatst: 4 oktober 2009 Geplaatst: 4 oktober 2009 (aangepast) nuh....behandeling wilhelmina park is het beste! Alleen is 7 dagen ab geven beter .Je moet de beginnende long ontsteking tegen gaan. ipv wilhelmina park eerst het konijn voor syfillus had behandeld.De intense behandeling is ook geen 6 weken medicatie maar herstel van het konijn na deze ziekte. 4 oktober 2009 aangepast door bunny ranch chanty
Aanbevolen berichten