Jose Hounjet Geplaatst: 3 oktober 2009 Geplaatst: 3 oktober 2009 Hallo allemaal, Een van onze konijntjes (4-5 weken) heeft zijn hele kontje vol met poep hangen. Ik weet niet zeker of het plakpoep is of blindedarmkeutels. Wat kan ik hier het beste aan doen? Schoonmaken of een dag wachten en hopen dat ze het opeten (zo is dat toch met blindedarmkeutels). En wat zijn blindedarmkeutels nou precies? Met vriendelijke groet, José Hounjet
Rian Geplaatst: 3 oktober 2009 Geplaatst: 3 oktober 2009 Hallo Jose, Zo'n kleintje met plakpoep doet alarmbellen rinkelen! Het kan namelijk coccidiose zijn, een ziekte die veel voorkomt bij jonge nijntjes en waaraan ze erg snel dood kunnen gaan. Mijn advies is dus: zo snel mogelijk naar de dierenarts. Laat de ontlasting daar controleren. Eet en drinkt het beestje goed?Blindedarmkeutels zijn trosjes natte keuteltjes die je konijn rechtstreeks uit de anus opeet. Het is niet te vergelijken met plakpoep.
bunny ranch chanty Geplaatst: 3 oktober 2009 Geplaatst: 3 oktober 2009 Nee door de overgang van melk naar biks krijgen ze plak poep.Verwijder het door het te weken in water voor zichtig.Ruikt het sterk afwijkend kun je naar de dierenarts gaan.Door dat een poepje blijft plakken plakt de rest vaak er aan en krijg je een hele bal aan de kont.Die kan zelfs de uitgang blokeren en voor ontstekingen zorgen.Hier controleer ik dat dagelijks tussen de 4 en 6 weken.
Rian Geplaatst: 3 oktober 2009 Geplaatst: 3 oktober 2009 Ja, maar sterk afwijkend ruiken...BD keutels stinken ook erg, dus ik denk dat het best lastig is om daar een vergelijking in te maken. En daarbij, kun je het risico gewoon niet lopen dat je toch te maken kan hebben met coc. Dus, toch naar de DA gaan hoor Jose!
bunny ranch chanty Geplaatst: 3 oktober 2009 Geplaatst: 3 oktober 2009 Nou normaal horen blide darm keutels niet te stinken.Bij coc herken je het heel goed aan de andere geur die de keutels hebben.Was hem eerst maar eens voorzichtig schoon .
Britt Geplaatst: 3 oktober 2009 Geplaatst: 3 oktober 2009 ik vind ze wel stinken bd keutels, ze hebben het hiet nog regelmatig net als Kettingkeutels, maar ze krijgen dan van mij een stukje brood, nat maken en dan wat Prozyme er op doen, en ze krijgen gewoon hun voer wat ze moeten krijgen !!
Rian Geplaatst: 3 oktober 2009 Geplaatst: 3 oktober 2009 Hier stinken die BD's ook echt flink...vooral Muis kan er wat van haha
Jose Hounjet Geplaatst: 3 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 3 oktober 2009 Ik heb het kontje van de kleine even gewassen, na het weken liet het prima los allemaal. Het stonk een beetje. Ik laat hem nu nog even lekker drogen en bijwarmen voor hij weer die koude, winderige herfstdag ingaat.
bunny ranch chanty Geplaatst: 3 oktober 2009 Geplaatst: 3 oktober 2009 Kijk morgen weer als het dan over is.....primaIs het niet over kun je de keutels laten onderzoeken door de da.Voor coc.....Maar vaak is dat dus ook niet aan de hand vandaar dat ik dit zo vertelde....het er soms gewoon bij hoord.
Aanbevolen berichten