Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hoi,

ik heb wat van jullie advies, raad, uitleg nodig.

ik kwam gisterenavond thuis vant werk en Lani stond klaar om haar te strelen. ze stond met haar hoofdje naar boven gericht en haar mondje was open. Tot mijn grote verbazing zag ik enkel haar tandjes... op zich niet zo raar maar normaal als ze zo staat zie k het roze van haar mondje en niet enkel tandjes. dus toen men vriend later thuis kwam heb ik haar op zijn schoot gezet en eens goed gekeken. wat bleek :surprised: haar tandjes waren echt enorm lang ik denk zelfs dat ze haar kiesjes niet meer op elkaar kan zetten.

Nu voor iemand beschuldigend reageert.

Ik kon dit niet eerder gezien hebben. Ik ben gans de maand september op vakantie geweest. (spijtig genoeg toen ik dit zag) ik heb mijn meisjes bij mijn ouders op vakantie laten gaan. Zij hebben hun beiden goed verzorgt , er waren geen problemen, ze at goed (nog altijd trouwens, al gaat het iets moeilijker) is altijd heel actief (nu nog) en ontdeugend. dus niks wijst er op dat ze iets heeft. tot je in haar mondje kijkt

Nu mijn vragen.

Ik zou willen weten hoe dit 'ineens' kan. Ze is 1.5jr oud, heeft nooit eerder problemen gehad met kiesjes, voortandjes, .... noem maar op.

wat kan de dierenarts hier aan doen? Hij sprak van te kijken of de tandjes nog op elkaar stonden (lijkt mij straf als ze zo lang zijn maar kom ik ben geen dierenarts) en eventueel haar onder narcose te brengen en de tandjes af te slijpen...

Is dit een normale/ goede behandeling?

Kan dit nadien nog terugkomen?

Pfff ik voel mij zo rot he dat ik op vakantie ga en dat er dan zoiets gebeurd.

Ik hoop dat jullie wat van mijn vragen kunnen beantwoorden.

ahja ik heb natuurlijk meteen ook naar de dierenarts gebeld en ik mag morgen langskomen.

Groetjes

Nicky & Lani

Geplaatst:

Wat vervelend dat je terugkomt van vakantie en dan ineens dit merkt zeg.

Dat onder narcose slijpen van de tandjes is een goede behandeling hoor! sommige dierenartsen knippen de tanden, en dat is niet goed, maar slijpen wel.

Het is inderdaad belangrijk om te weten of de tandjes op elkaar staan of niet, want als ze scheef staan dan blijf je dit probleem houden omdat ze dan niet meer goed kunnen afslijten. Dan is soms verwijdering van de voortanden nodig.

Hoe het komt dat ze dit nu ineens heeft weet ik niet.

Ik ben geneigd te denken dat ze tijdens jouw vakantie ander voer gehad heeft, waardoor haar tanden niet genoeg afgesleten zijn. Dat ze dus weinig te knagen heeft gehad, misschien veel biks, weinig hooi en weinig (wilgen)takken?

Geplaatst:

ik heb ook gekeken of ze niet scheef stonden,voor zover ik kon zien was dit niet.

Ander voer lijkt me sterk. ik heb een hele volksverhuizing gedaan. zelfde biks, zelfde voer (had gezegd welk voer uit welke winkel ze moesten gaan halen :$ en dit hebben ze ook gedaan) hooi hebben ze gevreten want ik had kruidenhooi gekocht.

Enige dat ik kan bedneken is dat ze doordat ze meer vrijheid hadden en minder in hun hok moesten zitten (bij mij thuis zitten ze opgesloten als ik niet thuis ben - bij mijn ouders is er altijd iemand thuis dus mochten ze altijd loslopen) en dus ook minder aan hun hok hebben geknaagd.

Ben blij dat slijpen een goede oplossing is, wist dat of het slijpen of het knippen niet goed was maar kon me niet meer herinneren wat.

Dus als ik het goed begrijp. als ze nog opelkaar staan moet dit slijpen ook gebeuren? (dierenarts sprak dan over misschien gewoon zo laten?) en is de kans dat dit terug komt kleiner?

als ze niet op elkaar staan is dit slijpen zeker nodig en kan dit terugkomen...

pfffffffffffff ik hoop dat ze nog op elkaar staan :$ voel me echt slecht.

ze is ook vermagerd dus ben ik haar extra aan het verwennen, het eten heb ik kleiner gesneden zodat ze hopelijk meer kan nemen en dus eten. gelukkig neemt ze alles aan wat ik haar geef. (al lijkt het alsof ze uitgehongerd is :$)

Geplaatst:

je moet je niet slecht voelen, daar schiet je niks mee op, je helpt je nijn niet, en jezelf ook niet. je schreef zelf al dat je het niet eerder had kunnen merken, dus verwijt je zelf dan niets joh.

dat slijpen moet sowieso, want die tanden moeten kort worden nu. of het daarna nog een keer nodig is, kan de DA het beste bepalen. Als ze recht op elkaar staan is volgens mij de kans groter dat de tanden zelf goed afslijten. maar het is 1 keer gebeurd, dus het kan nog een keer gebeuren.

misschien dat het inderdaad te maken heeft gehad met het aan het hok knagen, maar het is uiteindelijk aan je DA om te kijken hoe nu verder.

Geplaatst:

ja ik weet dat het niks vooruit helpt, maar als ik niet op vakantie was geweest dan had ze het misschien niet gehad of had ik het op zen minst veel sneller geweten.

voor al omdat ze enorm mager is nu moet ze er al een tijdje last van hebben. Ben blij dat ze toch wil eten en dat het voorlopig tot morgen moet lukken door haar kleine stukjes te geven.

Ik hoop dat het meevalt morgen het verdikt.

Geplaatst:

Wat vervelend zeg.

Dit kan altijd gebeuren hoor. Wie weet is ze wel ergens tegenaan gebotst ofzo bij het rondlopen. Dan kan het ook wel eens gebeuren dat de tanden verkeerd gaan staan en daardoor doorgroeien.

Je moet het jezelf iig niet kwalijk nemen.

Kleinere stukjes aanbieden is idd denk ik wel een goed idee en mocht ze toch stoppen met eten (of te weinig eten) red je het met dwangvoeren ook wel tot morgen.

Geplaatst:

stel dat zedan niet meer recht op elkaar staan, dan komt het terug...

uiteindleijk kan je dan beter de tanden verwijdern. maar dan allemaal ik bedoel niet enkel de voortanden maar ook de ondertanden?want nu zijn het enkel de bovenste... de onderste zijn raar genoeg kort...

Geplaatst:

Als ze niet meer kunnen afslijten en zullen blijven doorgroeien. Kan je ze idd best laten verwijderen. En dan idd de bovenste snijtanden én de onderste (en ook nog de stifttanten).

Laat dit wel echt bij een DA doen die daar ervaring mee heeft!

Geplaatst:

Dat is wel apart denk ik ja (tenzij de ondertanden misschien nog wel de boventanden raken?).

Als het blijft terug komen is trekken idd de beste optie en dan idd alle voortanden (onder en boven dus).

Loes was me al voor zie ik :)

Geplaatst:

Moet een nijn persé takken? Mijn nijnen kregen eerst alleen maar biks af en toe wat peterselie en 1 blaadje mint. En ze hadden stro waar ze af en toe aan knaagden.

Sinds gisteren krijgen ze takjes van een sinaasappelboom (of een citroenboom).

En dit vinden ze heerlijk :)

Maar toen ze geen takken kregen werden te tanden nooit te lang.

Geplaatst:

Tjein, ik dacht dat ik vanmorgend al een ganse pagina had getypt ...

Het is dus redelijk goed gegaan.

Ze had visueel vastgesteld dat de bovenste tandjes te lang waren. en ze is vervolgens onder narcose gebracht. Met de intentie die een beetje korter te maken en tegelijk eens te kijken naar de kiesjes.

De kiesjes waren gelukkig in orde en van de boventandjes heeft ze dus een stukje afgeslepen. ze zag dat de onderste tandjes een beetje uit elkaar stonden dus dat kan de oorzaak zijn van het niet afslijten. Voor de rest was ze volledig gezond gekeurd.

Ze raad me dus aan om haar tandjes regelmatig eens na te kijken.

Lani zelf was ook blij met haar tandpasta smile ;-) ze is thuis beginnen eten alsof ze het in geen weken heeft gedaan. en ik heb haar natuurlijk lekker veel verschillende groentjes voorgeschoteld :-).

Moet ze alleen terug wat gewicht bijkomen. maar ik vermoed dat da geen probleem gaat zijn.

Iedereen heel erg bedankt, het is handig om goed voorbereid naar de DA te kunnen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .