Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• Reacties 64
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Nee, een konijn kan het krijgen via zijn moeder of door contact met urine met een besmet konijn. De parasiet kan 'actief' worden wanneer het imuunsysteem van een besmet konijn verzwakt is. Dat kan door stress, maar ook door een ingreep onder narcose, een ziekte.. Enting volgens mij ook.. Hoewel er nu best een hoop konijntjes ziek zijn, zijn er waarschijnlijk duizenden konijnen die eigenlijk wel EC hebben (dus de parasiet bij zich dragen) maar niet ziek zijn..

Geplaatst:

In een bericht op de weblog van bunnybin stond een foto van een Engelse advertentie voor een middel tegen ec, met daarin de mededeling dat zo'n 50% van de konijnen besmet zou zijn.

Geplaatst:

Toch vraag ik me af hoeveel gevallen daadwerkelijk EC zijn.

Veel van de dieren worden met zowel ab als panacur behandeld.

Conclusie daarbij, dan kan je als het over gaat nog niet zeker zeggen dat het EC is geweest.

Ik heb vaak zat konijnen gehad met scheve koppies, nog nooit behandeld met panacur altijd met ab en het ging altijd over.

Ik denk absoluut niet gelijk aan ecuniculi, maar begin eerst bij ab.

Geplaatst:

Vergeet niet als je konijn iets ernstigs heeft ga je eerder op zoek.....en komen mensen op bb terecht.Ook veel konijnen kunnen drager zijn en het niet uiten.

Ik denk niet dat het meer voor komt......

Alleen mensen zoeken nu meer naar behandelings methoden.

Wat mireille ook zegt vaak kan er een ooronsteking zijn en geen EC......

Geplaatst:

Dat kan kloppen, maar (misschien toevallig) in de topics van de laatste weken zijn de symptomen vooral verlamming aan de achterpootjes en urinebrand/onderplassen voor zover ik mij herinner.. In dat geval is er natuurlijk nooit sprake van een oorontsteking..

Geplaatst:

Natuurlijk is dat zo en ik wil ook niet zeggen dat er Ʃcht meer EC is, maar ik bedoelde meer dat alleen de verklaring dat het vaak ook wƩl een oorontsteking is, niet genoeg is.

Tsja ik hoop dat het aantal topics over EC te verklaren is doordat mensen meer om hun konijnen gaan geven, graag willen dat het beter wordt en dus info zoeken op internet (Ć©n naar een DA gaan..) ipv constateren dat het beestje ziek is en aftellen tot ie dood is.

Geplaatst:
Dat kan kloppen, maar (misschien toevallig) in de topics van de laatste weken zijn de symptomen vooral verlamming aan de achterpootjes en urinebrand/onderplassen voor zover ik mij herinner.. In dat geval is er natuurlijk nooit sprake van een oorontsteking..

Hoe krijgt een konijn urinebrand? (ik neem aan dat als je plast dat het dan een brandig gevoel heeft? net als bij de mens?)

En hoe kan je urinebrand voorkomen?

Geplaatst:

Dat lijkt me een beetje erg kort door de bocht. Je kunt natuurlijk wel proberen het te voorkomen, bijvoorbeeld door je konijnen zo gezond mogelijk te eten te geven.

Geplaatst: (aangepast)
Hoe krijgt een konijn urinebrand? (ik neem aan dat als je plast dat het dan een brandig gevoel heeft? net als bij de mens?)

En hoe kan je urinebrand voorkomen?

Nee, urinebrand is ehm..

IMG_1640.jpg

IMG_1641.jpg

IMG_2521.jpg

Dat.. En bij Indy was het nog niet zo erg.

Doordat er constant urine over de pootjes lekt, raakt de huid geirriteerd. Zoals je bij Indy kunt zien is al zijn haar uitgevallen, de huid begon al open te gaan op sommige plekken. Dan zijn het net een soort schaafwondjes. Urine bijt echt enorm, ik heb laatst nog enorm op mijn kop gekregen omdat ik een plasje van de konijnen niet direct heb opgeruimt en dus onze houten vloer heb verpest. Kun je nagaan wat dat met de huid doet. Als je niks aan die wondjes doet is de kans dat ze gaan ontsteken ook nog hartstikke groot.

Op de site van Wilhelmina staan ook foto's en uitleg. Bij Indy was het nog niet heel erg, de eerste twee foto's zijn twee, drie dagen nadat ik ben begonnen met behandelen (Panacur, dagelijks pootjes/kontje wassen in biotex en daarna vaseline op de pootjes) genomen. Het is dus erger geweest bij hem, de huid begon al open te gaan. En nog zei mijn dierenarts dat er niets aan de hand was en dat het ZEKER geen E. cuniculi was. Op de laatste foto is te zien dat er weer haar groeit, ik denk dat dat drie week later was.

aangepast door Dollie
Geplaatst:

nog even over het preventief "behandelen" de stronghold is toch ook ontwormend en parasiet dodend? zou je ook daar niet mee kunnen behandelen? (zal ook nog ff verder zoeken, maar me laptop doet ff niet wat ik wil:P)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .