tante10 Geplaatst: 30 september 2009 Geplaatst: 30 september 2009 Als ik hier de topics lees valt het me op dat het zoveel over EC gaat.Het lijkt wel dat het nu erg veel voorkomt of ligt dat aan mij? Ik ben in ieder geval extra alert, door de topics weet ik ook dat de verschijnselen erg verschillend zijn, erg leerzaam dus. Iederen die met EC te maken heeft; veel sterkte!
Dollie Geplaatst: 30 september 2009 Geplaatst: 30 september 2009 (aangepast) Pfffff wil jij niet zo eng doen? Wou eigenlijk net een soorgelijk topic aanmaken.. Het valt mij inderdaad ook op.. En dan vraag ik me vooral af, er zijn echt veel dierenartsen die het niet kennen of die er te weinig over weten. (Mijn dierenarts zegt dat konijnen altijd een scheef koppie moeten hebben bijv. De dierenarts die Joy in eerste instantie behandeld heeft kende het helemaal niet.) Als ik zie hoeveel topics er de laatste tijd aangemaakt zijn.. En als ik me dan bedenk hoeveel konijneneigenaren niet op BunnyBunch zitten, hier dus nooit een topic zullen aanmaken over hun zieke konijn.. Toevallig geen konijnkundige DA treffen.. Hoeveel konijntjes overlijden er dan wel niet aan de gevolgen van EC? En dan heb ik het alleen nog over de konijntjes die gewoon nooit de juiste diagnose (en behandeling dus) krijgen, niet eens over de gevallen waarin ze wel behandeld worden maar het toch niet redden.. 30 september 2009 aangepast door Dollie
tante10 Geplaatst: 30 september 2009 Auteur Geplaatst: 30 september 2009 Tot nu toe ben ik heel tevreden over mijn DA. Maar behalve de castratie en een keer behandelen tegen oormijt heb ik gelukkig verder geen ervaring met de DA.Volgende week zijn het weer entdagen en dan ga ik eens vragen of ze EC kent en hoe ze dat behandelt. Als het antwoord me niet bevalt ga ik eens wat DA afbellen en eens horen wat zij te zeggen hebben.
Snowy&Witje Geplaatst: 30 september 2009 Geplaatst: 30 september 2009 Wat zijn de ''kenmerken'' van EC?? En als een konijn EC heeft zonder een behandeling te ondergaan, na hoelang overlijd het konijn??
Dollie Geplaatst: 30 september 2009 Geplaatst: 30 september 2009 En als een konijn EC heeft zonder een behandeling te ondergaan, na hoelang overlijd het konijn?? Dat vraag ik mij ook af, ik bedoel, Indy had alleen urinebrand (natuurlijk wordt dat ook door iets verooraakt, met de nieren was dus ook iets mis, maar toch) en urinebrand is écht onwijs pijnlijk voor zo'n konijn, maar toch niet iets waar je aan overlijdt.. Misschien op de hele lange duur, omdat de huid natuurlijk ook kan gaan ontsteken enzo.. Nu kan ik me wel voorstellen dat hoe langer, hoe meer symptomen er bij komen.. Joy is na vier weken mét behandeling overleden.
Snowy&Witje Geplaatst: 30 september 2009 Geplaatst: 30 september 2009 mét behandeling toch overleden Kan je EC verkomen?? en hoee? Bedankt Kiwi, ik ga zo de site lezen!
Snowy&Witje Geplaatst: 30 september 2009 Geplaatst: 30 september 2009 (aangepast) ff nog een vraagje, Dit konijn heeft blijkbaar EC: Waarom ligt dit konijn op de zei?? Mijn nijnen hebben vaak de ogen half open, waarom??En wat betekent dit: tollen: rolneigingen om de lengteas van het konijn?? 30 september 2009 aangepast door Snowy&Witje
Snowy&Witje Geplaatst: 30 september 2009 Geplaatst: 30 september 2009 Klik. In de link van Kiwi, stond jammergenoeg niet hoe je EC kan voorkomen bij het konijn.
zwarte panter Geplaatst: 30 september 2009 Geplaatst: 30 september 2009 Dat konijn ligt niet op zijn zij... Zijn hoofd staat scheef. Het spijtige is dat je EC niet kan voorkomen. Héél veel konijnen dragen EC in zich zonder dat het tot uiting komt. Bij stress of een verminderde weerstand kan het dan wel tot uiting komen.
ABC1 Geplaatst: 30 september 2009 Geplaatst: 30 september 2009 EC ontstaat door parasieten geloof ik, en door stress. Bijv na een operatie is de immuunsysteem verzwakt tegen EC, net zoals bij stress.. Voorkomen kan je dus eigenlijk niet..
Dollie Geplaatst: 30 september 2009 Geplaatst: 30 september 2009 EC ontstaat door parasieten geloof ik, en door stress. Bijv na een operatie is de immuunsysteem verzwakt tegen EC, net zoals bij stress.. Voorkomen kan je dus eigenlijk niet.. Kleine correctie.. EC ontstaat inderdaad door parasieten, die door stress inderdaad tot uiting kunnen komen. Stress alleen zal geen EC veroorzaken, tenzij je konijn al EC bij zich draagt (en de meeste konijnen dragen het wel bij zich).
Dollie Geplaatst: 30 september 2009 Geplaatst: 30 september 2009 ff nog een vraagje, Dit konijn heeft blijkbaar EC: Waarom ligt dit konijn op de zei?? Mijn nijnen hebben vaak de ogen half open, waarom??En wat betekent dit: tollen: rolneigingen om de lengteas van het konijn?? Zoals Loes al zegt, dit konijn staat gewoon recht, zijn koppie alleen niet. :frown: Misschien dat je op deze filmpjes beter kunt zien hoe dat er uit ziet.. Eerste filmpje is in week één gemaakt, precieze data weet ik allemaal niet meer maar hij was toen al een paar dagen ziek. Filmpje twee is in week drie gemaakt, een week voor hij uiteindelijk overleden is. Zoals je ziet is hij, ondanks de behandeling, enorm achteruit gegaan. En ja, ook als ze behandeld worden kunnen ze nog dood gaan.. Lees maar wat topics na hier..
Dollie Geplaatst: 30 september 2009 Geplaatst: 30 september 2009 Kleine correctie.. EC ontstaat inderdaad door parasieten, die door stress inderdaad tot uiting kunnen komen. Stress alleen zal geen EC veroorzaken, tenzij je konijn al EC bij zich draagt (en de meeste konijnen dragen het wel bij zich). Maar dat zei Loes ook al was te laat om te editen. Het enige wat je zou kunnen doen is zorgen dat je altijd Panacur in huis hebt, mocht je konijn opeens duidelijke tekenen van EC vertonen, kun je direct beginnen met Panacur. (Natuurlijk wel zsm naar een DA gaan!)
Snowy&Witje Geplaatst: 30 september 2009 Geplaatst: 30 september 2009 Zoals Loes al zegt, dit konijn staat gewoon recht, zijn koppie alleen niet. :frown: Misschien dat je op deze filmpjes beter kunt zien hoe dat er uit ziet.. Eerste filmpje is in week één gemaakt, precieze data weet ik allemaal niet meer maar hij was toen al een paar dagen ziek. Filmpje twee is in week drie gemaakt, een week voor hij uiteindelijk overleden is. Zoals je ziet is hij, ondanks de behandeling, enorm achteruit gegaan. En ja, ook als ze behandeld worden kunnen ze nog dood gaan.. Lees maar wat topics na hier.. Wat is dit verschrikkelijk zeg :(:(:(Wat is het erg om dit te zien :(
Snowy&Witje Geplaatst: 30 september 2009 Geplaatst: 30 september 2009 EC ontstaat door parasieten geloof ik, en door stress. Bijv na een operatie is de immuunsysteem verzwakt tegen EC, net zoals bij stress.. Voorkomen kan je dus eigenlijk niet.. Kun je het ''immuunsysteem'' niet versterken? want ik wil echt niet dat mijn nijnen dit krijgen!!Door bv. een speciale soort groente ofzo te geven??
Snowy&Witje Geplaatst: 30 september 2009 Geplaatst: 30 september 2009 Maar dat zei Loes ook al was te laat om te editen. Het enige wat je zou kunnen doen is zorgen dat je altijd Panacur in huis hebt, mocht je konijn opeens duidelijke tekenen van EC vertonen, kun je direct beginnen met Panacur. (Natuurlijk wel zsm naar een DA gaan!) Hoe kreeg Joy het?
tante10 Geplaatst: 30 september 2009 Auteur Geplaatst: 30 september 2009 Is het dan zinvol om Panacur preventief te geven en zo de parasieten te doden? Ik denk dan aan bv. 1x per jaar 6 weken Panacur, het is maar een idee.
Dollie Geplaatst: 30 september 2009 Geplaatst: 30 september 2009 (aangepast) Hoe kreeg Joy het? Wat bedoel je precies? Waardoor hij verzwakt zou kunnen zijn geweest? Het eerste dat in mij opkomt is, nergens door, hij was, voor zijn doen kerngezond op dat moment, maar daar krijg je het al: Voor zijn doen.. Joy is nooit gezond geweest, echt een pech vogel was hij, hij is eigenlijk zijn hele leven ziek geweest. Maar op dat moment was er niet echt iets aan de hand, behalve dan dat ie een maandje daarvoor door Fred in zijn neus gebeten is, waardoor zijn neus er half af hing. Dat was nog niet zo heel ernstig, een krammetje erin en een AB injectie en een weekje binnen zitten.. Misschien de stress.. Maar verder.. Bij Indy was het veel duidelijker, Indy had haakjes op zijn kiezen waardoor hij enorm veel afgevallen was. Overigens overweeg ik zelf nog steeds om elk jaar 14 dagen Panacur te geven zodat ze ook gelijk ontwormt zijn, maar vraag me af of die parasiet dan niet resistent zou kunnen worden.. De parasieten doden is volgens mij ook niet echt mogelijk, althans, een konijn met EC zal altijd EC houden.. Ze dragen het gewoon bij zich.. 30 september 2009 aangepast door Dollie
Snowy&Witje Geplaatst: 30 september 2009 Geplaatst: 30 september 2009 Wat erg zeg Iris, waarom was Joy dan zijn hele leven ziek??
Dollie Geplaatst: 30 september 2009 Geplaatst: 30 september 2009 Tsja.. Samenloop van omstandigheden, denk ik. Botte pech gecombineerd met broodfok.. Hij heeft echt van alles gehad, tandproblemen, snot geloof ik.. Nog zoveel meer dingen, maar toen ging ik nog niet mee naar de dierenarts en gaf mijn vader medicatie. En sommige konijnen zijn nu eenmaal zwakker en vatbaarder dan andere, net als met mensen..
Jsmn Geplaatst: 30 september 2009 Geplaatst: 30 september 2009 Jullie zijn beiden eng, vroeg me dit ook al heel erg af. Valt me echt op dat er al snel 'E.cuniculi' gezegd wordt wanneer er een topic aangemaakt wordt (niet dat jullie foute adviezen geven, maar juist omdat het zoveel voorkomt).. en ik maar denken dat het 'zeldzaam' was en nauwelijks voorkomt. Lijkt wel of het heerst.
Dollie Geplaatst: 30 september 2009 Geplaatst: 30 september 2009 Nou ja op zich is het niet zo gek als je er van uit gaat dat bijna elk konijn het bij zich draagt.. Maar toch, het zijn nu wel heel veel gevallen in één keer. Kan altijd toeval zijn natuurlijk. Maar wat ik dan heel vreemd vind, ik denk dat we wel kunnen stellen dat het dus niet zo zeldzaam is. Waarom kennen zoveel dierenartsen het dan niet.....
o0kirs0o Geplaatst: 30 september 2009 Geplaatst: 30 september 2009 Nee het is dan idd niet zo zeldzaam.. Ben ook wel benieuwd naar het antwoord op de vraag of Panacur preventief te geven in orde is of dat parasieten daar immuun voor worden.
Snowy&Witje Geplaatst: 30 september 2009 Geplaatst: 30 september 2009 Jullie zijn beiden eng, vroeg me dit ook al heel erg af. Valt me echt op dat er al snel 'E.cuniculi' gezegd wordt wanneer er een topic aangemaakt wordt (niet dat jullie foute adviezen geven, maar juist omdat het zoveel voorkomt).. en ik maar denken dat het 'zeldzaam' was en nauwelijks voorkomt. Lijkt wel of het heerst. Wat het maar waar !!
Aanbevolen berichten