erinna Geplaatst: 29 september 2009 Geplaatst: 29 september 2009 Hooi BBérs, Vanochtend kwam ik zoals gewoonlijk mijn nijntjes eten geven. Chanel kwam vrolijk naar buiten gerend en stond al te trappelen voor het hekje, Coco zag ik nog niet dus ging maar even kijken. Niets vermoeden zag ik haar uit het nacht hok komen dus ging het voer pakken uit de schuur. Tot ik een plof hoorde en zag dat Coco dus al strompelend van het trapje was gerold.. haar kopie stond scheef naar rechts en het huppelde al strompelend naar het hek toe.. Gelukkig was mijn vader thuis dus heb hem meteen geroepen dat we naar de DA (dierenarts) moesten! Chanel heb ik snel wat biks gegeven en we zijn gauw met Coco naar de DA gegaan. Tot opluchting was er een gaatje vrij...(niet dat ze noodgevallen in plannen ofzo..-_- neeeeee er moet een gaatje vrij zijn...) maja de arts heeft ons verder goed geholpen. de symptomen lijden naar een binnen oor ontssteking en naar een nog vrij onbekende infectie waar wel tegen behandeld kan worden(6 weken lang..) Ze word nu voor allebei behandeld. ze was ook sterk vermagerd hierdoor.. eerst dacht ik dat dat kwam doordat Chanel iets dominanter was en dus iets sneller at. Was hierdoor al eerder begonnen met Coco apart bij te voeren 2 maal daags. Bleek de vermagereing dus door de infectie te komen waardoor ze ziek is. Verder was ze nog 1 graden beneden de temperatuur die ze hoort te wegen dus staat ze nu in een binnenhok op de kamer op advis van de arts. Medicijnen die ze krijgt: 2 maal daags: antibiotica voor evt de oorontsteking1 maal daags: het middeltje voor het nog vrij ombekende virus(waarvan ik de naam steeds vergeeet:$)1 maal daags extra dwang voeding om aan te sterken en dikker te worden(gelukkig gaat het goed met Coco, Ze eet nog steeds en drinkt ook nog goed.) Zoals ik al zij staat ze nu bij mij op de kamer, Ze krijgt onbeperkt biks en hooi(hooi: zo als altijd) heb mijn felle kamer licht uit(vond het zo zielig dat als ze wil rusten en haar kopie zo naar recht hangt dat dan dat felle licht in der oogje schijnt.) heb alleen me kleine nacht lampje aan en me gordijnen open. verder ga ik het overdag ventileren door mijn raam op een keer te zetten, anders ben ik bang dat het weer inneens zo koud is. Zo nu weten jullie hoe het er voor staat en ik kon even mijn hartje luchten... maak me zo een zorgen:$ Chanel heeft vanmiddag lekker een konijnen koekje gekregen die mag natuurlijk niet vergeten worden.. in dat nu zo grote hok met ren.. XXX Erinna
erinna Geplaatst: 29 september 2009 Auteur Geplaatst: 29 september 2009 o die onbekende ziekte waar ik de naam niet mer van wist is E. cuniculi.. als je het zo schrijft heb het van iemand anders gekopieerd en geplakt:P
erinna Geplaatst: 29 september 2009 Auteur Geplaatst: 29 september 2009 E.Cuniculli denk ik...ja had ik net gevonden dat was die ziekte...
nathalie b Geplaatst: 29 september 2009 Geplaatst: 29 september 2009 EC is een parasiet.De medicijnen die je hebt voor 6 weken heet Panacur neem ik aan?
nathalie b Geplaatst: 29 september 2009 Geplaatst: 29 september 2009 Op de website van Dierenkliniek wilhelminapark in Utrecht kan je hierover een heleboel informatie lezen...
erinna Geplaatst: 29 september 2009 Auteur Geplaatst: 29 september 2009 o ech hartsikke bedankt wou net op zoek naar at meer informatie en ik heb volgens mij idd panicur voor 6 weken..
nathalie b Geplaatst: 29 september 2009 Geplaatst: 29 september 2009 Wel goed dat je zo snel naar de DA bent gegaan en dat de DA dit zo snel herkende!Wordt vaak niet herkend door de DA... Hier op het forum kan je ook wel wat info vinden;het wordt vaak omschreven als EC..
erinna Geplaatst: 29 september 2009 Auteur Geplaatst: 29 september 2009 Wel goed dat je zo snel naar de DA bent gegaan en dat de DA dit zo snel herkende!Wordt vaak niet herkend door de DA... Hier op het forum kan je ook wel wat info vinden;het wordt vaak omschreven als EC..ik heb net alle info op de site van de dierenkliniek in utrecht gelezen.. naar mijn idee gaat het redelijk goed met mijn wijfie maar kon verder niks over overlevings kansen lezen.. kunnen jullie misschien helpen.. wil het natuurlijk gelven dat ze het gaat halen maja .. ik sta er ook volledig achter!! XX
nathalie b Geplaatst: 29 september 2009 Geplaatst: 29 september 2009 Ik denk doordat je er zo snel bij was je een hele goeie kans hebt op volledig herstel hoor!
nathalie b Geplaatst: 29 september 2009 Geplaatst: 29 september 2009 Ik vraag me alleen af of het niet beter is om ze bij elkaar te houden?Maar misschien dat iemand anders daar een antwoord op weet..
erinna Geplaatst: 29 september 2009 Auteur Geplaatst: 29 september 2009 Ik denk doordat je er zo snel bij was je een hele goeie kans hebt op volledig herstel hoor! dat is maar goed ook!! hihi kijk net in der hokie (sowieos om de 5 minuten maja) hoorde wat geritsel enzo... is ze gewoon aan het graven met der scheven hoofdje.. hihi dat doet ze dan weer wel hoor:) dat maakt me toch weer iets geruster dat ze nog wel gewoon wast eet en de dingetjes doet.. al zit ze wel heel veel te rusten tegen de rand van der hokje maja logisch het maakt haar natuurlijk reuze moe!
Jsmn Geplaatst: 29 september 2009 Geplaatst: 29 september 2009 Mij werd ook aangeraden om ze samen te houden. Een vriendje is op dit moment juist nodig omdat deze het andere konijn als het ware 'steunt' in zijn/haar herstel, en daarbij wil je ook niet teveel veranderingen aan het konijn geven tijdens de herstelperiode.. ik zou je konijn weer naar buiten doen zodra de temperatuur weer normaal is, ze houden elkaar wel warm!
erinna Geplaatst: 30 september 2009 Auteur Geplaatst: 30 september 2009 ik twijfel zo... Chanel zit Buiten maar Coco nu op me kamer... maar ze rolt ook om enzo kan dat dan geen kwaad.. en ik kan niet goed in de gaten houden of ze wel goed eet en drinkt... dan moet ze dat hele hok door om bij het flesje te komen:S ze kunnen dan sowieso niet naar de ren toe want het trappetje zou ik dan afsuiten.. met ik het niet voor de zekerheid aan de DA vragen?? of ze weer naar der hokkie mag en der zusje... ze is tenslotte wel in der verharing en die vacht heeft ze van de winter wel nodig... help!!
Dollie Geplaatst: 30 september 2009 Geplaatst: 30 september 2009 Ik zou haar binnenhouden denk ik. Alleen dan zal ze wel de hele winter binnen moeten blijven, denk ik.. Mijn konijn is vorig jaar rond dezelfde tijd ziek geworden, ook E. cuniculi. Hem hebben we eerst een week naar binnen gehaalt, uiteindelijk wel weer naar buiten gedaan.. Hij werd alleen niet beter, alleen maar slechter, dus weer naar binnen gehaalt.. We zijn bij hem te laat begonnen met behandelen, hij is op 25 oktober overleden. Ik zou even overleggen wat je DA vindt van naar buiten doen en met of zonder d'r zusje.. Ik denk dat ik in jouw situatie, beide konijntjes naar binnen zou halen. Maar dan moet je er wel rekening mee houden dat beide konijntjes misschien de hele winter binnen moeten blijven.. En wat de overlevingskansen zijn.. Je hebt echt geluk dat je er zo snel bij was én dat je DA het direct herkende (helaas doen veel dierenartsen dat niet). Ik heb één konijntje verloren aan EC maar ook eentje die nu nog vrolijk in zijn hokje zit.. Vrolijk én gezond. Moet je je andere konijntje ook (preventief) behandelen? Dat is wel aan te raden, EC is besmettelijk..
erinna Geplaatst: 30 september 2009 Auteur Geplaatst: 30 september 2009 (aangepast) ik heb besloten haar minsten anderhalve week tot misschien 2 weken binnen te houden.. zodat ik haar extra goed in de gaten kan houden en ze dicht bij me is zodra ik thuis ben. Verder laat ik elke ochtend en avond Chanel even bij haar kijken zodat ze elkaar blijven herkennen enzo.. Ik doe haar sowieso weer naar buiten als het beter met haar gaat alleen dan doe ik ze allebei alleen in het binnenhok zodat ze niet naar beneden of de ren in kunnen. Dikke laag stro in het hok en ik heb aan de voorkant een plexiglas zitten met ventilatie gat. dan ga ik het langzaam opbouwen voor dat ze weer helemaal zelf mag weten of ze de ren in wil... dit lijkt me het beste. ik woon zelf thuis en me moeder vind het al niet prettig dat ze nu binnen zit. het is dat de DA het zegt... en ik vind zelf ook beter dat ze gewoon van de buitenlcht en hun tehuis kunnen genieten in de tuin. we zien wel hoe we het gaan regelen. Buiten dat is het niet zeker dat het EC is! het zijn precies de zelfde syptomen als een Oorontsteking(binnenin) en ze word dus voor beide behandeld...! maar bedankt voor de adviezen stel het zeer op preis en ze mogen nog steeds blijven binnekomen. heb er ook veel steun aan! XXX 30 september 2009 aangepast door erinna
Brenda73 Geplaatst: 30 september 2009 Geplaatst: 30 september 2009 Ik denk dat je er redelijk op tijd bij bent. Let wel goed op dat ze goed blijft eten.Wat ze bij de wilhelminapark voorschrijven is ook nog metacam. Dit hebben ze echt nodig. Mijn konijn is pas 3 dagen later met panacur begonnen en heeft het helaas niet overleeft. Sterkte met jouw konijn. http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html
nathalie b Geplaatst: 30 september 2009 Geplaatst: 30 september 2009 Als je Metacam krijgt vraag dan of de dosering goed is en of het Metacam hond of metacam kat is;Hond dosering is sterker dan de kat dosering...
bunny ranch chanty Geplaatst: 30 september 2009 Geplaatst: 30 september 2009 Ze behandelen beide ziektens om de ziektens uit te sluiten.Bij een oorontsteking zie je na 6 tot 8 dagen een duidelijke verbetering.Hier kunnen ze wel een schuin kopje aan over houden in het slechtste geval.E cuni culli is daar in tegel heel lastig.Reden ook na behandeling kan het terug komen. hier een filmpje konijn eet met e cuni cullihttp://video.google.nl/videoplay?docid=4950345485762191538&hl=nl Het rond tollen bij e cuni culli http://video.google.nl/videoplay?docid=-3668035694996809863 Jammer genoeg is dit konijntje ingeslapen na 3 weken behandeling.Het konijntje werd steeds slechter.
erinna Geplaatst: 2 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 2 oktober 2009 hey bedankt voor de filmpjes.. ga ze alleen niet kijken omdat ik het al erg en zielig genoeg vind van Coco maja.. even een update ze eet goed en drinkt op het moment zelf uitgebreid aan haar flesje.. ongeveer anderhalf uur geleden 6 uur! werd ik wakker van dat getol van haar dus ben meteen me bed uit gesprongen en haar rustig gemaakt.. bleek dat er allemaal hooi om de linker achterpootje was verstrengeld heb dat dan ook los moeten knippen(zat zo vast) dus hierbij: let op je konijntje ivm hooi dat om je konijntje kan verstrengelen als het dus zo aan het tollen is(voor de mensen met een ziek konijntje.. Nogmaals bedankt voor alle adviezen met coco is er nog niet zo zeer verbetering sinds dinsdag al zit ze wel weer redelijk recht op de pootjes alleen der hoofdje nog en dan alles van binnen nog ofcourse.. maja ik duim voor haar!!
erinna Geplaatst: 5 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 5 oktober 2009 Heyy,, Ik heb vanochtend 1 uur lang Coco geopserveerd. Ze is door de hele kooi gekropen om vervolgens wel 15 minuten uitgebreid te staan drinken. vervolgens heeft ze wat op de grond gescharreld voor biks. verder heeft ze de rechter flank redelijk schoon gelikt..(die kant staat haar hoofdje op) af en toe verloor ze een beetje haar evenwicht maar ging daarna weer vrolijk verder. verder zit ze al weer wat meer recht op haar poten ipv dat ze helemaal opgekruld licht als een wokkel. wel staat haar hoofdje nog naar rechts. har oogje is wel ontstoken geraakt en heb ook meteen (3 dagen geleden) het zaagsel vervangen door 3 badhandoeken en een vliesdeken. straks nadat ik haar haar medicijnen heb gegeven ga ik de DA nog even bellen om te vragen of dit iinderdaad beter gaat en of ze nog meer adviezen hebben... als jullie die hebben is het natuurlijk ook goed:) XX
Gast Geplaatst: 5 oktober 2009 Geplaatst: 5 oktober 2009 Veel succes met haar;) Ik denk dat je de behandeling op tijd bent begonnen en dat je een goede kans op herstel hebt. Hoe is het nu?Veel drinken is ook een teken van EC, hè
erinna Geplaatst: 6 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 6 oktober 2009 Dat drinken deed ze omdat ze niet veel had gedronken vnnacht:P ben heel de tijd wakker geweest.. maja. nog eens goed nieuws.. ze woog bij de dierenarts 1,1 KG veeeeel te weinig dus en bijna de helft van wat ze moet wegen.. ik heb haar dus gister avond zelf gewogen en nu weegt ze 1,5 dus dat is al een hele verbetering.:bounce: op naar de nog net geen 2 kg:) xx
Aanbevolen berichten